וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה שבגללה אתם חייבים למרוח קרם הגנה בטיסה

3.7.2018 / 9:43

אוהבים לשבת ליד החלון במטוס? דעו שאתם מסתכנים בחשיפה אדירה של קרני על-סגול מסוכנות. אפילו הגפת החלון לא תמיד תעזור. רופאי עור מסבירים כיצד זה קורה וכיצד תגנו על עצמכם

גלישה אינטרנט בטיסה. צילום: ShutterStock, ShutterStock
המושב הצמוד לחלון מועד לפורענות בכל הקשור לחשיפה לקרינת על-סגול/ShutterStock, צילום: ShutterStock

נוסעים רבים אוהבים לשבת לצד החלון במטוס - אם כדי להישען עליו תוך כדי נמנום ואם כדי לצפות בעננים או בפני הקרקע מגבוה. יש גם מי שעושים זאת כדי להתענג על ההמראות והנחיתות.

אך כדאי לדעת כי המושב הצמוד לחלון מועד לפורענות בכל הקשור לחשיפה לקרינת על-סגול (UV), הנחשבת מסוכנת ועלולה לגרום לסרטן העור.

מגזין הלייף-סטייל של אתר Yahoo מספר כי רופאי עור ממליצים להימנע מחשיפה מסוג זה - ובכל מקרה למרוח קרם עם מקדם הגנה, אם כבר יושבים ליד החלון.

נוסעים נוסעת פחד טיסה כאב ראש. ShutterStock
קרינת ה-UVA יכולה עדיין לחדור דרך הזגוגית/ShutterStock

קרוב לשכבת האוזון - קרוב לסכנה

כאשר המטוס מגיע לגובה השיוט שלו (בערך 7,000 מטרים), הוא בעצם מתקרב אל שכבת האוזון, אותה שכבה באטמוספירה המסננת את קרני העל-סגול. המשמעות: בגובה זה, קרני השמש מזיקות יותר מאשר על פני הקרקע.

מסיבה זו, טייסי מטוסי נוסעים חשופים במידה רבה לסכנות אלו. מחקר שנעשה בשנת 2014 על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, גילה כי חשיפה של 56 דקות בתא הטייס זהה לזו שיש בקרינה של 20 דקות במיטת שיזוף. "שמשות המטוס אינן מסננות לחלוטין קרינה זו, ולכן אינן מגנות מספיק על הטייסים", כתבה אחת החוקרות, ד"ר מרטינה סנלורנצו.
אך לא רק הטייסים מצויים בסיכון, אלא גם הנוסעים החשופים לקרינת השמש, ליד החלון.

כדאי לדעת כי קרינת העל-סגול מורכבת למעשה משני סוגי אור:UVA ו-UVB. שני הסוגים גורמים לנזק. הראשונה חודרת לעומק העור ומביאה להזדקנותו, בעוד השנייה פוגעת בשכבות החיצוניות של העור, ועלולה לגרום לאדמומיות ואף לסרטן העור.

"ברוב המטוסים, החלונות יסננו את קרינת ה-UVB, אך קרינת ה-UVA תוכל עדיין לחדור דרך הזגוגית", מסביר רופא העור ד"ר דניס גרוס.

עוד באותו נושא

טיסה במטוס חושפת אותנו לקרינה גבוהה יותר מאשר בכור אטומי

לכתבה המלאה
טייס טייסים קוקפיט אתיחד איירווייז. ShutterStock
חשיפה של 56 דקות בתא הטייס זהה ל-20 דקות במיטת שיזוף/ShutterStock

העננים אינם תמימים

לכן, אין זה מפליא לגלות כי רפואי עור רבים יעדיפו לשבת במושבים הצמודים למעבר. ד"ר גרוס ועמיתו ד"ר סג'אל שה (Sejal Shah) מסכימים כי הגפת החלון עם מכסה הפלסטיק יבלום חלק מהקרינה, אך לא את כולה. "כל עוד המטוס לא יהיה עטוף כולו במתכת, שמחזירה את קרינת העל-סגול, לא נוכל להגיד שאנו מוגנים לחלוטין", מוסיף ד"ר גרוס.

והנה הפתעה: מסתבר שאפילו המושבים שלצד המעבר במטוס אינם מוגנים לחלוטין מפני קרינת העל-סגול. העננים התמימים למראה, עשויים מגבישי קרח זעירים וככאלו - מחזירים את קרני האור הללו בעוצמה אל פנים המטוס. כן, גם ענני הנוצה החמודים להפליא טומנים בחובם סכנה בעת שאתם טסים לצדם - וזה לא ממש משנה היכן אתם יושבים.
אך למרות הנימה הפסימית, יש כמובן פתרון פשוט: למרוח קרם הגנה לפני שאתם עולים למטוס. ובכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully