וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנדק מאוהב: האי המדהים שנמצא בשפיץ של המגף האיטלקי

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

11.6.2018 / 8:19

אם יש מקום שמסמל את הים התיכון - אוכל, תרבות, מזג, מזג אוויר - הרי שזהו האי הסיציליאני. הר געש אימתני, "תיירות מאפיה", מטבח ייחודי וטבע פראי הם רק חלק מהמרכיבים שיוצרים אי רומנטי, מלא ביצרים, עם קצב וניחוח שייחודיים רק לו. ברוכים הבאים לאיטליה האחרת

חוף סמוף לעיר פאלרמו, סיציליה, איטליה. ShutterStock
אחרי השפיץ של ארץ המגף מסתתרת איטליה אחרת/ShutterStock

עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, ואיך לומר בעדינות - כנראה שאיטליה לקחה את כולם. יש בה הכול. טבע מרהיב, אוכל מענג, ערים ציוריות והכול נעטף בשפה מתנגנת ושמחה, וכל אלה גורמים למבקרים בה להתאהב. ולחזור. ושוב לחזור. כן, זאת מדינה ממכרת. יש את איטליה של הצפון, יש את איטליה של הדרום, יש את רומא, שהיא יהלום בפני עצמו ויש עוד חבלי ארץ קסומים של יערות, כרמים, עיירות עתיקות וסיפורים היסטוריים מפה ועד יוליוס קיסר. ויש את השפיץ של ארץ המגף, ואחרי השפיץ הזה מסתתרת איטליה אחרת - רומנטית, מלאת יצרים, פראית, שובבה, עם קצב וניחוח שייחודיים רק לה. לאיטליה הזאת קוראים סיציליה.

סיציליה היא האי הגדול ביותר בים התיכון, כ-26,000 קילומטר רבוע של חופים נפלאים, הרי געש וערים גדולות ותוססות לצד כפרים מנומנמים. האי, שנמצא במרכז הים התיכון, היווה מאז ומתמיד צומת דרכים ימי חשוב. אדמתו ספוגה היסטוריה ורוחות האי מנשבות את שירתן של גדולי המשוררים. אם יש מקום שמסמל את תרבות הים התיכון - אוכל, תרבות, מזג, מזג אוויר - הרי שזהו האי הסיציליאני. האי המשולש מופרד מאיטליה על ידי מצר מסינה ואת המסע בו כדאי להתחיל ולסיים בפאלרמו, בירת חבל הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
העיר פאלרמו, סיציליה, איטליה. ShutterStock
עיר ציורית שנהנית משכיות חמדה אדריכליות, חופים יפים ושיק משלה. פאלרמו/ShutterStock

קברי נזירים וחופים לבנים

פאלרמו היא אחת הערים הכי מתפתחות באיטליה בשלושת העשורים האחרונים. כרך של 1.3 מיליון תושבים שיש בו הכול. זו עיר ציורית שנהנית משכיות חמדה אדריכליות, חופים יפים ושיק משלה. קתדרלת פאלמרו המרשימה, כנסיית לה מארטוראנה שקירותיה מוזהבים ומעוטרים, וקאפלה פלאטין שקירותיה מכוסים בפסיפסים יפהפיים, הן אטרקציות פופולריות.

המילה קפוצ'ון מתארת כיסוי ראש המחובר לבגד ונגזרה ממגבעותיהן של נזירי מסדר הקפוצ'ין. בפאלרמו תמצאו מתחת לפני הקרקע קברים שמורים של אלפי נזירים כאלה, ומחוץ לקטקומבות ניצבים מאות פסלים. אם אתם רוצים לדעת איך המקומיים אוהבים לסגור את היום ולהתחיל את הלילה, אז סעו אחר הצהריים באוטובוס להר פלגרינו - מצוק הנישא מעל הים, כעשרה קילומטרים מהעיר - וצפו משם בשקיעה. פאלרמו היא עיר של ים, שאליה מגיעים פירות וירקות משובחים, כל שכל סיור בשווקיה יחשוף אתכם לדוכני אוכל רחוב ומסעדות משפחתיות שיגרו את בלוטות הטעם. לא בכדי הכתיר אותה מגזין "פורבס" באמצע שנות ה-90 כעיר עם אוכל הרחוב הכי טעים. ניתן גם לעשות סיורים מודרכים באותם שווקים, וליהנות מהמקומות שהמקומיים מוקירים. עוד אוכל מקומי מעולה? אל תוותרו על אראצ'יני שהם כדורי אורז המוגשים עם בשר, וספיצ'ונה שהיא פיצה מקומית המכילה רוטב עגבניות, גבינה, בצל ואנשובי. החופים החוליים של פאלרמו נעימים לקצת בטן-גב, וחובבי האקסטרים ימצאו לא מעט סוגים של ספורט ימי שיקפיצו להם את האדרנלין.

תיאטרון פוליטאמה מאסימו, פאלרמו, סיציליה, איטליה. ShutterStock
מדרגות תיאטרון פוליטאמה מאסימו שבפאלרמו/ShutterStock

העניין שלנו

כן, אחד מקסמיה של סיציליה לא קשור רק לטבע היפה שבה, או לאנשים הידידותיים שחיים באי, אלא לאחד ה"מותגים" שמזוהים איתה - המאפיה. אי שעברו בו כל כך הרבה כובשים בהיסטוריה יצר אצל ילידיו מעין אחווה, שראשיתה בשלטון שבעלי האחוזות השליטו כדי לשמור על רכושם והתנגדות התושבים לפולשים הערבים שהגיעו לאי במאה התשיעית. מאות שנים של אחווה זו הולידו ארגון פשע חובק כל, ששולט בכל רבדי החיים המקומיים.

סיציליה מודעת לפן הזה שמרכיב את זהותה. מצד אחד יש בפאלרמו את האנדרטה לנפגעי המאפיה, מצד שני ה"קוזה נוסטרה" (העניין שלנו, בתרגום חופשי), אותה מאפיה מודרנית שזרועותיה חובקים את האי, היא מקורה של "תיירות מאפיה" משגשגת. רבבות תיירים מגיעים מדי שנה לכפר קורליאונה שדרומית לפאלרמו כדי להתחקות אחרי שורשי הדמויות הספרותיות והקולנועיות של "הסנדק", וקרוב לוודאי שגם אתם תצטלמו על מדרגות תיאטרון פוליטאמה מאסימו שבפאלרמו, שעליהן צולמה סצנת חיסולה של בתו של מייקל קורליאונה ב"הסנדק 3". העיירה סבוקה, בה צולמו סצנות רבות ב"הסנדק 1", הוא עוד אתר חובה למבקרים באי, והווילה של דון טומסינו, המשקיפה על העיירה ובה צולמו כמה מהסצנות המפורסמות בטרילוגיה, היא מקום מצוין לבקר בו לפני שממשיכים לקטאניה. רגע, לפני הנסיעה לקטאניה עצרו לגרניטה, המשקה המקומי המפורסם שמכיל גרגירי קרח עם קפה וליקר או מיצי פירות, בוויטלי בר שבארמון טרימארקי. לפי הסרט בו פגש מייקל קורליאונה את רעייתו לעתיד אפולוניה.

העיירה קורליאונה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
תיירות מאפיה משגשגת. העיירה קורליאונה/ShutterStock

הענק הזועם מעל העיר שנבנתה מחדש

אם פאלרמו היא העיר המהודרת והאלגנטית של האי, קטאניה היא השובבה והחצופה, זאת עם הרוח הצעירה. כמובן שיש לה היסטוריה מפוארת - הרי אין אבלן שתהפכו בסיציליה מבלי שדורות רבים של אנשים הפכו אותה לפניכם - ועדיין יש בה משהו צבעוני וקליל יותר. אם פאלרמו היא העיר המהודרת והאלגנטית של האי, קטאניה היא השובבה והחצופה, זאת עם הרוח הצעירה. כמובן שיש לה היסטוריה מפוארת - הרי אין אבלן שתהפכו בסיציליה מבלי שדורות רבים של אנשים הפכו אותה לפניכם - ועדיין יש בה משהו צבעוני וקליל יותר. קרבתה להר הגעש אתנה, עליו יורחב בהמשך, הסבה לה בעבר נזקים כבדים, כשב-11 בינואר 1693 היא נחרבה כמעט כליל בעקבות רעידת אדמה. אבל אותו אסון הוא זה שעיצב אותה מחדש, שכן היא נבנתה מהיסוד והפכה שיר הלל אדריכלי לתקופת הבארוק. בעיר שלל ארמונות וכנסיות שנבנו בסגנון זה, כשבולטים הם ארמון הפילים, ארמון הישועים, פאלאציו מצוניה וקתדרלת קטניה סנט אגטה. גם אם אינכם חובבי אופרה, חובה לבקר בבית האפורה וינצ'נזו בליני המפואר, שבנוי בסגנון אר-נובו והאולם המרכזי בו שומט לסתות.

העיר קטאניה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
קטאניה על רקע הר הגעש אתנה/ShutterStock

במזרח האי, סמוך לקו החוף, ניצב הענק הזועם של אירופה - הר הגעש אתנה. 3,320 מטרים של הוד נשגב. זהו הר הגעש הגבוה ביותר ביבשת, וכן - הוא פעיל. בשנת 2013 הוא הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, וכבר חצי מיליון שנה שהוא רושף מבין ארבעת לועותיו. ביוני 2000 לדוגמה, הייתה התפרצות שנמשכה 23 דקות והלבה ממנו נפלטה למרחק של קילומטר. שנה אחר כך הלבה התפרצה לגובה של יותר ממאה מטרים. בשנים האחרונות אירעו עוד כמה התפרצויות קטנות כשהאחרונה הייתה בפברואר 2017. טיול על ההר יחשוף נוף יפהפה של שפלת חוף ירוקה ואזורים חקלאיים עד האופק, וזאת משום שתושבי הכפרים שמסביב מוכנים לחיות תחת הענק הלוחש ובלבד שימשיך לספק להם אדמה געשית פורייה. אין זה מקרה שתוצרתה החקלאית של סיציליה היא מהמעולות שבמעולות. הדרך הפופולרית לטיול על ההר עולה מדרום וניתן להגיע לגובה של 2,500 מטר בעזרת רכבל. רוצים להגיע קרוב יותר לפסגה? משאיות מיוחדות יסיעו אתכם לגבוה של כ-3,000 מטר ובו תוכלו לערוך טיול רגלי.

הר הגעש אתנה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
הר הגעש אתנה/ShutterStock

מי שרוצה ללמוד את הלכותיהם של הסיציליאנים יכול להרחיק למרכז האי, לכפרים והעיירות שמנקדים את הנוף ההררי. גנג'י, עיירה ציורית על הדרך שבין פאלרמו לקטאניה, היא דוגמה לאותה סיציליה הררית. יש בה סמטאות צרות, כנסיות עם פרסקאות עתיקות, בתי קפה ומסעדות עם אוכל מקומי מצוין, ובעיקר שקט, נוף ואוויר צלול. בשנת 2014 הוכתרה גנג'י כעיר היפה ביותר באיטליה בתחרות שנתית שעורכת תכנית טלוויזיה מקומית, אבל האמת היא שיפות כמותה יש לא מעט בסיציליה, צריך רק לנסוע בדרכים הצדדיות וליהנות מהנופים והכפרים.

רק קילומטר וחצי של ים מפרידים בין סיציליה לשאר איטליה, והמצר הימי הזה יצר אי שהוא תרבות שלמה. ארץ של יין, לימונים, עגבניות ושמן זית. ארץ של היסטוריה מימי יוון העתיקה ועד לימי המאפיה הנוכחיים. ארץ של כנסיות מפוארות וחופים זהובים, של הרי געש אימתניים וכפרים נינוחים. אי שאוצר בתוכו מגוון חוויות וכולו אוצר ייחודי בלב הים התיכון.

טיול מאורגן - פגסוס

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully