וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת התעופה שרוצה להקים בסיס בישראל ולפגוע באל על

5.6.2018 / 1:01

עם 16 קווים ו-62 טיסות שבועיות בין ישראל ואירופה, וויזאייר מתכוננת להשתלט על שוק התעופה הישראלי ולהקים פה בסיס פעילות שיפגע קשות באל על ושאר חברות ישראליות. בראיון מיוחד עם מנכ"ל החברה, הוא אומר: "נבקש להקים בסיס בנתב"ג"

המטוס ה-100 של חברת הלואוקוסט Wizz Air וויז אייר. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
בשנת 2017 גדלה הפעילות של וויזאייר בנתב"ג/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

לפני שש שנים, כשחברת הלואוקוסט וויזאייר (Wizz Air) הודיעה על כוונתה לטוס לישראל וממנה, היו כאלו שהתייחסו לחברה ההונגרית בעלת השם המשונה כ"תופעה". פגשתי אז את מייסד החברה ומנכל"ה, יוזף ואראדי, בביתו של שגריר הונגריה בישראל. עמדנו לצד הבריכה ודיברנו על תעופה באופן כללי ועל כוונות וויזאייר לגבי השוק בישראל. "אנו נהפוך לאחת החברות הגדולות בפעילות לישראל וממנה", אמר המנכ"ל. באותה העת, לא ייחסתי משמעות רבה לדבריו. טעיתי. האיש אמר - וקיים.

רק לחשוב שלפני כעשור יוזף וארדי היה שכיר, מנכ"ל חברת התעופה הלאומית של הונגריה "מאלב", שבסוף דרכה פשטה את הרגל. ואראדי נכנס לשוק בטיימינג מושלם: שדה התעופה של בודפשט נהפך לשדה הבית של וויזאייר, שלקחה את מקומה של מאלב. טיימינג ומזל, וככל הנראה גם כישרון מוכח, הם הנוסחה להצלחה.

בשנת 2012, בעת ההכרזה הרשמית על כניסתה של החברה לטיסות לישראל מבודפשט, היו לוויזאייר כ-40 מטוסים. כיום, פחות משש שנים לאחר מכן, משיקה וויזאייר את המטוס ה-100 שהיא מפעילה. ולא תגידו שאלו "גרוטאות מעופפות" בנות 20 שנה. הגיל הממוצע של צי המטוסים של החברה (כולו מתוצרת איירבאס) הוא 4.6 שנים.

בשנת 2017 גדלה הפעילות של וויזאייר בנתב"ג ב-85 אחוזים - הרבה מעבר לכל מתחרותיה בשוק הלואוקוסט, ובטח לעומת חברות התעופה הזרות ה"רגילות". אחוז תפוסת המושבים בטיסותיה עומד על 91.3 בממוצע. בסיכום שנת 2017 הטיסה וויזאייר מעל 855 אלף נוסעים ב-22 קווי התעופה שהפעילה מנמלי התעופה בן גוריון ועובדה שליד אילת.

בקיץ הנוכחי תציע וויזאייר טיסות מנתב"ג ל-16 יעדים באירופה ב-62 טיסות שבועיות ליעדים הבאים: אוסטריה-וינה, בולגריה: סופיה וורנה, בריטניה: לונדון. הונגריה: בודפשט ודברצן. לטביה: ריגה, ליטא: וילניוס. פולין: ורשה, קטוביץ. רומניה: בוקרשט, קלוז, קראיובה, יאסי, סיביו וטימישוארה. לפי ההערכה, הקו החדש של וויזאייר לארץ יהיה מטיביליסי ובטומי שבגיאורגיה, היות ולחברה יש בסיס במדינה עם ארבעה מטוסים וגיאורגיה היא חלק מהסכם השמיים הפתוחים באירופה, אולם אין עדיין אישור רשמי לכך.

Wizz Air וויז אייר. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
חוגגים את הגעת המטוס ה-100 לוויזאייר, אתמול בבודפשט/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
יוזף ואראדי מנכ"ל Wizz Air וויז אייר. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
רואה בישראל שוק מצוין. יוזף ואראדי מנכ"ל וויזאייר/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

ואראדי: " לצערנו לא הצלחנו להתקדם מול הממשלה הישראלית"

המנכ"ל ואראדי רואה בישראל שוק מצוין, שבו יש לחברה שלו פוטנציאל גדילה משמעותי. עם זאת, הוא מונה כמה אתגרים וקשיים שהוא עומד בפניהם בשוק הישראלי. "הלוגיסטיקה קשה מאוד", הוא מסביר. "מדובר על קווי תעופה ארוכים יחסית לעומת יעדים פנים אירופאיים. קיימות מגבלות שניתן להתגבר עליהן באמצעות הקמת בסיס קבוע, אך לצערנו לא הצלחנו להתקדם מול הממשלה הישראלית בנושא. בתיאוריה, יש 'שמיים פתוחים' ואפשר לטוס לתל אביב וממנה ללא הגבלה, אך חלק מהסכם השמיים הפתוחים הכולל אפשרות להקמת בסיס מקומי - עדיין לא מתאפשר. לא ירדנו מהעניין ונמשיך לבקש להקים בסיס בנתב"ג. בתקופה הקרובה נפנה לתאם פגישה עם הגורמים הרלוונטיים בממשל הישראלי כדי לראות כיצד נוכל להתקדם".

המנכ"ל מתכוון בדבריו, שיש בממשלה מי שמגן על אל על וחברות התעופה הישראליות והמשך קיומן, היות והקמת בסיס פעילות שלא במדינת האם של חברת התעופה, כפי שקיים כיום מצד ריינאייר ברומא, למשל, יפגע בחברות המקומיות במדינה ובכמות הנוסעים שהיא מטיסה, בטח אם זו חברת לואוקוסט.

ואראדי התייחס גם לנושא הסלוטים (חלונות זמן לטיסה) בנתב"ג, ואמר: "למרות שנתב"ג שדה צפוף אנו מצליחים להתאים את לוחות הזמנים של הפעילות שלנו, כך שנגיע ונצא מהשדה בשעות בהן אין צפיפות כה גדולה. את זאת אנו משיגים באמצעות גמישות מבצעית גדולה של החברה שלנו" .

אם לפני מספר שנים, ריינאייר ואיזי ג'ט ראו עצמן כחברות הלואו-קוסט הפאן-אירופאיות והתייחסו לוויזאייר יותר כקוריוז "מזרח אירופאי", הרי שהדוחות הכספיים האחרונים של וויזאייר מראים בדיוק את ההפך. בשעה שרווחי ריינאייר יורדים בפעם הראשונה מזה חמש שנים, דוחותיה של וויזאייר מראים מגמת גידול ברווחיה: ב-12 החודשים שהסתיימו ב-31.3.2018 קפצו רווחי החברה ל-275 מיליון - אירו גידול של 22% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

יש לציין שהתוצאות הללו הושגו למרות עליית מחירי הדלקים המשמעותית מסדר גודל של כ-55 דולרים לחבית לכ-80 דולרים, והגידול השנתי בהוצאות כוח האדם.

עוד באותו נושא

החל מ-219 שקל לטיסה: Wizz Air פותחת קו לווינה

לכתבה המלאה
המטוס ה-100 של חברת הלואוקוסט Wizz Air וויז אייר. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
וויזאייר מחליפה את מטוסיה לחסכניים בדלק ועם קיבולת גדולה יותר של נוסעים/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

העתיד נראה ורוד

אז איך וויזאייר עושה זאת? החברה מחליפה באופן סדיר ושיטתי את מטוסי האיירבאס הקטנים מסוג 320 NEO שלהם 180 מושבים, למטוסי איירבאס NEO 321 גדולים ומשוכללים יותר, הצורכים כמויות דלק קטנות יותר. כמו כן, במטוסים אלו ישנה תוספת של עוד כ-50 מושבים לכל כיוון טיסה. יותר מושבים על אותה טיסה בעלות דלק שולית מזערית והנה התשובה - פחות עלות פר מושב. 26 ממטוסי החברה (כרבע) הינם כבר מסוג איירבאס 321 NEO ו-35 אחוזים מסך המושבים בחברה הם במטוסי איירבאס 321 NEO.

לפי דברי ואראדי, בדוחות הכספיים החברה מחזיקה כעת צבר הזמנות ל-268 מטוסי איירבאס חדשים, מה שמבטיח שצי המטוסים יישאר חדיש וחסכני, ועם זאת תוכל החברה להמשיך לגדול בקצב שהיא מתכננת בשוק האירופאי.

גם בנושא כוח האדם החברה "סופר" יעילה. הוצאות כוח האדם הן בסך הכל 8 אחוזים מסך ההוצאות. לחברה ממוצע של כ-38 עובדים למטוס. בחברה עובדים כ-3,800 איש. לשם ההשוואה, באל על עובדים כ-6,000 איש וכ-140 עובדים למטוס.

וויזאייר נעזרת בהרבה מיקור חוץ, ותחומי התחזוקה ושרותי הקרקע עתירי כוח האדם נמצאים במיקור חוץ . ואראדי מגדיר את וויזאייר כחברת תעופה אירופאית בעלת אופי אופורטיוניסטי. דוגמה לכך ניתן לראות במקרה הבא: בשנה שעברה פשטה את הרגל חברת תעופה בריטית בשם מונארך, וויזאייר שפועלת בבריטניה מזה זמן הזדרזה לרכוש "סלוטים" להמראות ונחיתות בשדה התעופה לוטון בלונדון. החברה מקימה בסיסים וחברות בנות ברחבי אירופה. יש לה 28 בסיסים ומטות באירופה וכשיש הזדמנות החברה מנצלת אותה.

בשנת 2017 הקימה החברה שני בסיסים חדשים, שהם בפועל מיני חברות תעופה עם רישיונות ספצפיים במערב אירופה. בבריטניה - לונדון לוטון, ובאוסטריה - וינה. צבעי הלוגו של החברה ורוד וסגול, ואכן העתיד נראה ורוד לוויזאייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully