וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק גמר גביע: האוצרות של קייב

21.5.2018 / 9:00

לפני, אחרי או במקום גמר ליגת האלופות בכדורגל, מזמינה אתכם קייב שבאוקראינה להיות מופתעים. קבלו מסע עירוני הכולל את סצנת בתי הקפה השוקקת, ביקור במוזיאון צ'רנוביל, מנזר במערות, טבע עירוני מטופח, תקליטים נדירים בשוק ואפילו מוזיאון בתי השימוש

30 שנה לאסון: המסע חזרה לצ'רנוביל עם האנשים שהצילו את העולם/כתבתם של: דב גיל-הר ומריאנה בננסון, עורך וידאו: רן צימט, עיצוב גרפי: אביחי ברוך ודור הרשקוביץ', צלם: רומן סטפנוביץ', עורך ראשי: יונתן שם-טוב, הפקה: רחלי ורדי, אור כהנא, ריכוז מערכת: מאיה אשר, מנהל טכני: מייקל ברהם

בווידאו: צ'רנוביל - אחד מאתרי החובה כשאתם בקייב

ארבע פעמים מופתעים אלו המגיעים לראשונה לקייב, בירת אוקראינה:

היא זולה במיוחד, היא בטוחה למטייל, היא ירוקה להפליא והיא גם קרובה לתל אביב - קצת יותר משלוש שעות טיסה. ההפתעה הראשונה תפסה אתכם לא מוכנים? כדאי לדעת כי למעשה, קייב נחשבת לאחד מיעדי התיירות הזולים ביותר בעולם כולו.

קייב היא הגדולה שבערי אוקראינה - יש בה כשלושה מיליון תושבים והיא שוכנת בצפון המדינה, משני גדות הנהר דנפייר, העושה את דרכו דרומה, אל הים השחור. ממצאים מעידים כי בני אדם ישבו פה כבר לפני כ-15,000 שנים, אך העיר הוכרזה כבירה רק בשנת 1991, עם הכרזת העצמאות של המדינה. קייב מתהדרת בלוק מטופח להפליא, עם שדרות רחבות ואדריכלות מרתקת בסגנון ימי הביניים. כאן, ההיסטוריה נוכחת כאן מכל עבר, לצד אפשרויות בריחה אל מרחבים ירוקים, בדמות פארקים רחבי ידיים.

כידוע, ב-26 במאי תארח העיר את גמר ליגת האלופות בכדורגל, שבו יאבקו על הגביע הקבוצות ליברפול לריאל מדריד. כל הטוב הזה יתרחש במרכז הספורט הלאומי אולימפיסקי (Olimpiyskiy), שבו אצטדיון המאכלס כ-70,000 מקומות ישיבה. אבל לפני, אחרי (או במקום) המשחק, תגלו שקייב מציעה שפע של ממתקים למי שיצאו לגלות את אוצרותיה. ויש לא מעט כאלו.

גגות קייב, אוקראינה. ShutterStock
מתהדרת בלוק מטופח להפליא. גגות הבתים בקייב, אוקראינה/ShutterStock

גבוה מעל העיר: "אמא מולדת"

"אמא מולדת" (Rodina Mat), פסל מרשים ואדיר ממדים, ניצב גבוה מעל הנהר וצופה אליו. הפסל, שנחנך ב-1981, מציג לראווה דמות נשית המניפה חרב. הוא שוקל כ-500 טונות ומתנשא לגובה של 102 מטרים (כולל בסיסו החרוטי). מומלץ מאוד להגיע למרפסת התצפית ולקבל מראה פנורמי של העיר והנהר. מאחר שהפסל הוא חלק מ"מוזיאון מלחמת העולם השנייה" (National Museum of the History of Ukraine in the Second World War), ניתן לשלב ביקור גם במוזיאון עצמו, שבו תצוגת כלי נשק מרשימה.

פסל אמא מולדת Rodina Mat בקייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
הסמל של העיר. פסל "אמא מולדת" בקייב/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הדרמה בעיצומה: מוזיאון צ'רנוביל

אם אתם מחליטים לבקר במוזיאון אחד בלבד בקייב, ודאו שזה יהיה מוזיאון צ'רנוביל (Ukrainian National Chornobyl Museum). כיאה לשמו, הוא מציג את קורות אסון הכור הגרעיני שהתרחש באביב 1986, צפונית לקייב. התצוגה בו עשירה, אך מעט טורדת מנוחה. עם זאת, הביקור בלתי נשכח, והוא כולל סרטונים ותצלומים דרמטיים, כמו גם יצירות אמנות שנוצרו בהשראת האסון.

למעשה, לא מעט מוזיאונים מצויים בקייב, שיתאימו לכל גיל, עניין ומצב רוח: היסטוריה, אמנות, תעופה ועוד. מומלץ לבקר במוזיאון לאדריכלות עממית (Pirogovo open air museum), מוזיאון פתוח המציע שחזור של ימי העבר תחת כיפת השמים. יש פה אפילו "מוזיאון בתי השימוש" (Toilet History Museum), מוזיאון קטן וסימפטי המציג מגוון אוספים שקשורים כולם באבולוציה ובהיסטוריה של בתי השימוש.

מוזיאון צ'רנוביל בקייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מציג את קורות אסון הכור הגרעיני של 1986. מוזיאון צ'רנוביל/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

חוויה אחרת: מנזר המערות

אל תחזרו הביתה מבלי שביקרתם במנזר המערות (Pechersk Lavra), מרחב שכל כולו תרבות אחרת, מקורית ומעניינת. המקום מאכלס מנזר עתיק שהוקם לפני כאלף שנה, לצד מספר כנסיות, מגדלי פעמונים, מערות מימי הביניים ומוזיאונים, כולל מוזיאון מיניאטורות שגודלן כה זעיר, עד שיש להשתמש במיקרוסקופים כדי לבחון אותם. יופי של שיטה להתענג על דמויות היסטוריות שמצוירות על גרעיני אגס.

מנזר המערות קייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מרחב שכולו תרבות אחרת, מקורית ומעניינת. מנזר המערות/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

כיפות של זהב: קתדרלת סופיה הקדושה

קתדרלת סופיה הקדושה (Sofiysky sobor) היא לא רק אתר מורשת עולמית אלא גם אחד מסמליה המובהקים של קייב. היא הוקמה במאה ה-11, ומתהדרת בלא פחות מ-13 כיפות מוזהבות. עם השנים, נהרסה שוב ושוב, וגם נבנתה שוב ושוב, ומעניין לגלות כי היא בה נחנך בית הספר הראשון בקייב. מומלץ שלא להסתפק בצפייה מבחוץ, אלא להיכנס פנימה ולהתענג על העושר הוויזואלי, הכולל יצירות פסיפס וציורי קיר מרשימים שמציגים, בין השאר, סצנות מקראיות ידועות.

קתדרלת סופיה הקדושה קייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
אחד מסמליה המובהקים של קייב. קתדרלת סופיה הקדושה בקייב/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הנקודה היהודית: באבי יאר

כידוע, באבי יאר (Babi Yar) הוא גיא שבו רצחו הנאצים בשנים 1943-1941 כ-50,000 יהודים ועשרות אלפי אזרחים נוספים. כאן, באתר ההשמדה הנורא שהפך לפארק זיכרון המצוי צפונית-מערבית למרכז העיר, ניצבת אנדרטה מרשימה לזכר יהודי קייב.

מנורה ביער באבי יאר אוקראינה. ברני ארדוב
אתר ההשמדה הנורא שהפך לפארק זיכרון. באבי יאר/ברני ארדוב

טבע עירוני: קייב הירוקה

אחרי שעשיתם "וי" על כיכר העצמאות (Maidan Nezalezhnosti) הידועה ושתיתם בה קפה, לצד המזרקות, הגיע הזמן לקצת טבע. טבעי עירוני כמובן.

כדאי לדעת כי קייב מציעה למבקרים בה גם ריאות ירוקות בדמות פארקים, חלקם גדולים ומטופחים להפליא. נסו למשל את הידרופארק (Hydropark), המצוי על צמד איים בנהר דנייפר. לצד שפע של מתקני שעשועים לילדים, תוכלו לשכור סירה ולחתור אל מול הנופים העירוניים, או סתם לתפוס שיזוף קל על החופים. ואם אתם כבר כאן, חובה עליכם לבקר בגן הבוטני גרישקו (Grishko), גן רחב ידיים שבו כ-13,000 מינים צמחים מכל רחבי העולם.

גן בוטני גרישקו בקייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
כ-13,000 מינים צמחים מכל רחבי העולם. הגן הבוטני גרישקו/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

תקליטים ואקזוטיקה: עושים שוק בקייב

למרות שיש בה קניונים מהודרים, מותגים בינלאומיים ואפשרויות שופינג מפתיעות, נסו דווקא לדגום את השווקים של קייב. למעשה, בימי באביב והקיץ פועלים בה קרוב ל-100 שווקים שונים. בין המעניינים והבולטים שבהם תמצאו את שוק בסרבקה (Bessarabka) שבו פירות אקזוטיים, מעדנים מיוחדים ואווירה תוססת, שוק פטריבקה (Petrivka) שבו לא רק מזון וביגוד, אלא גם תקליטים ודיסקים לרוב, שוק ליסובה (Lisova) הענק, שבו תמצאו הכל מהכל, ואפילו שוק של חיות מחמד, שוק מוצרי אלקטרוניקה עצום ועוד ועוד.

שוק בסרבקה בקייב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
באביב והקיץ פועלים בקייב כ-100 שווקים שונים. שוק בסרבקה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

לטוס, לאכול, לישון

למרות שהחורפים האוקראיניים קרים למדי, טיול באביב המאוחר ובתחילת הקיץ יפגיש אתכם עם מזג אוויר נעים, שיכול להגיע לרמה של יותר מ-25 מעלות צלזיוס ביום.
בין אם אתם מגיעים לקייב כחלק מדיל לליגת האלופות (כ-2,500 יורו לאדם בחדר זוגי ל-3 לילות, כולל כרטיס ישיבה בסיסי במשחק הגמר) ובין אם באופן עצמאי, כדאי לדעת כי מישראל לקייב יוצאות מספר טיסות ישירות ביום. משך הטיסה כשלוש שעות ו-15 דקות.

בעת כתיבת שורות אלו, מצאנו טיסות ישירות ב-24 במאי במחירים של 1,800-1,400 שקלים, בחברות אל על, אוקראין איירליינס ו-Yanair. אם תראו את המשחק בטלוויזיה בית ותחכו לתחילת יוני, תגלו שהמחירים ירדו לרמה של 700 שקלים ואף פחות מכך.

בתי המלון בקייב זולים יחסית, וניתן ללון בה במלונות סבירים גם ברמת מחירים של 400 שקלים ללילה. מדגם לא מייצג שערכנו במלונות מומלצים מצא מספר הצעות: מלון Opera Hotel‬ בכ-700 שלקים ללילה, מלון Oselya Kiev‬ ב-300 שקלים, מלון ALFAVITO Hotel Kyiv‬ ב-500 שקלים ומלון Ibis Kiev City Center‬ בכ-350 שקלים ללילה.

כעיר תיירותית, מציעה קייב מגוון נרחב של מסעדות, אבל לפני האוכל, כדאי לדעת כי העיר הולכת וכובשת לעצמה מעריצים חובבי קפה, בזכות סצנת בתי הקפה השוקקת שלה. השפע הקולינרי כולל מסעדות איטלקיות, יפניות, סיניות, מקסיקניות ומסעדות בשר משובחות, אבל אם הגעתם עד לכאן, נסו את המסעדות המגישות מעדנים מקומיים. כך למשל מסעדת Petrus-b הנפלאה, שבה מאכלים מקומיים כגון כיסונים מכל סוג ובכל מילוי אפשרי - מבשר וגבינות ועד תותים ודובדבנים.

זאת לצד מרקי ירקות וגלידות מקומיות. נסו גם את מסעדת Spotykach, בעלת העיצוב שובה הלב ומנות היוצרות פרשנות חדשנית למזון מסורתי. למשל, סושי עטוף בעלי כרוב ושאר הפתעות. אכן, נראה כי ההפתעות של קייב לא מפסיקות, ובכן, להפתיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully