וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 דרכים שבהן הדרכון ימנע מכם לטוס ומעולם לא הכרתם

11.6.2018 / 9:14

הדרכון שלנו הוא כרטיס הכניסה שלנו לעולם. אבל יש כמה נקודות קטנות שחובה לשים אליהן לב, ועלולות למנוע מאיתנו להתחיל את החופשה שלנו ביעד, מבלי שבכלל שמנו לב. הנה 4 תרחישים שיהפכו את הדרכון שלכם לחסר תועלת, והדרך למנוע אותם

דרכון ישראלי בין היקרים בעולם/קרדיט תמונה: שאטרסטוק

בווידאו: לאיזו מדינה יש הדרכון היקר בעולם?

הדרכון שלנו הוא לא סתם חוברת קסמים קטנה שמאפשרת לנו לדלג בקלילות ממדינה למדינה. ראשית, הוא לא שייך לנו אלא לממשלת ישראל, ולכן על מנת שיהיה תקף השימוש בו כפוף לחוקים שנקבעו על ידי המדינה. למרות שחלק מהכללים הללו עשוים להיות מפתיעים, אי עמידה בהם עלולה להביא להרס מוחלט של כל נסיעה או חופשה ולהפוך את הדרכון שלכם ל"דרכון לא תקין" - ההגדרה הרשמית לדרכון שקיים חשש כי לא יאפשר כניסה למדינת היעד. המשמעות של דבר כזה יכולה להיות במקרים קיצוניים אפילו ישיבה בתא מעצר. לא נעים.

עניין נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא חוקי ההגירה של המדינות שאליהן אנחנו מתכננים להגיע, והדרישות שלהן כלפי הדרכונים של המבקרים. למרות שהדרכון הישראלי מדורג במקום טוב יחסית בדירוגי הדרכונים החזקים בעולם (מקום 23 לפי הדירוג לשנת 2018) - עדיין כדי להכיר היטב את התרחישים שיהפכו אותו לחסר תועלת.

1. אין לכם בדרכון מספיק עמודים ריקים

אם אתם מאותם נוסעים שנהנים לאסוף בולים, ויזות וחותמות בדרכון - כדאי שתיזהרו. כדאי להקפיד שבדרכון שלכם יהיו לפחות שני עמודים ריקים או שאתם מסתכנים בסירוב כניסה מרשויות ההגירה של המדינה אליה אתם מתכוונים להגיע. עובדי חברות התעופה מונחים לוודא שבדרכוני הנוסעים יש לפחות שני דפים כאלה, והלשכה לעניינים קונסולריים של ארצות הברית אף ממליצה לתושביה לוודא שיש להם לפחות ארבעה עמודים פנויים.

הכללים אמנם משתנים ממדינה למדינה אבל בסוגיה הזו אין סיבה לקחת סיכונים מיותרים. להיות מסורב עלייה למטוס זה מפח נפש של ממש, אבל להיות מסורב כניסה למדינה ולהיאלץ לחזור חזרה - זה כבר סיוט אמיתי. הקפידו לחדש את הדרכון כאשר העמודים האחרונים מתחילים להתמלא, ואם אתם מרבים בנסיעות - בקשו מלשכת רישום האוכלוסין וההגירה דרכון עם מספר עמודים כפול. יש דבר כזה, וזה עולה רק מעט יותר.

עוד באותו נושא

יש דרכון חדש הנחשב לחזק בעולם; ואיפה דורג הישראלי?

לכתבה המלאה
דרכון. ShutterStock
הדרכון שלכם מלא חותמות? לא טוב. דאגו שיהיו בו למספיק עמודים ריקים/ShutterStock

2. הדרכון שלכם יפוג בעוד פחות מחצי שנה

כאן מדובר בכלל פשוט למדי: לא טסים עם דרכון שעתיד לפוג תוקף תוך פחות משישה חודשים, שכן דרכון כזה עלול להיחשב בחלק מהמדינות לדרכון שאינו תקין ולהביא לסירוב כניסה. זה אמנם נשמע מופרך - הרי ככל שזה נוגע לחוקים היבשים, מבחינת רשות האוכלוסין כל דרכון תקף לגמרי עד התאריך הנקוב בו. אבל בפועל לכל מדינה חוקים וכללים אחרים שקשה לעקוב אחריהם.

בגדול, מדובר בתקופה של בין שלושה חודשים (כמו בספרד, למשל) לשישה חודשים (כמו בשבדיה, למשל). מסיבה זו ההמלצה היא שלא לטוס עם דרכון שתוקפו פחות מחצי שנה למי שלא רוצה להצטרף לאינסוף סיפורי האימה של אנשים שהגיעו לדלפק הצ'ק אין וחזרו על עכבותיהם הביתה בדיוק מהסיבה הזו, או נאלצו לשלם מחיר גבוה במיוחד על חידוש הדרכון ברגע האחרון.

הטיפ שלנו - שימו עוד היום תזכורת בטלפון לשבעה חודשים לפני מועד פקיעת תוקף הדרכון שלכם - ואל תסמכו על עצמכם.

דרכון ישראלי. ShutterStock
ההמלצה היא שלא לטוס עם דרכון שתוקפו פחות מחצי שנה/ShutterStock

3. הדרכון שלכם לא תקף בגלל אחת מהסיבות הקטנות הבאות

אלה אמנם פרטים קטנים, אבל כל אחד ואחד מהם עלול להפוך את הדרכון שלכם ללא תקף ולחרב לכם את הטיסה:

דרכון שבו לא מופיעה חתימת הנוסע נחשב לדרכון שאינו תקין. זה אמנם לוקח רק שתי שניות, אבל יש נוסעים שלא שמים לכך לב. יש מדינות מסוימות, כמו גרמניה למשל, שמקפידות שלא לקבל דרכונים שאינם חתומים.

הרחיקו את הדרכון שלכם מילדים ומצבעי העיפרון שלהם, ואל תשתמשו בו כמחברת לרשום גם דברים קטנים במקרי חירום. החוק קובע שאינכם רשאים לכתוב בדרכון שלכם שום דבר מלבד החתימה, וכל קשקוש שאינו רישום רשמי עלול לפסול את הדרכון.

טעויות קורות, ולפעמים התרשלות של פקידים או תקלה במחשבים עלולים להביא לכך שאין התאמה מלאה בין השמות באנגלית ובעברית. במקרה כזה - הדרכון נחשב ללא תקין, ויש להחליפו באופן מיידי.

דרכון מרופט או כזה שנרטב, דרכון מלוכלך, דרכון שנתלש ממנו דף או קיים בו קרע - אפילו קטן, כל אלה הן סיבות רווחות לפסילת דרכונים. גם אם בעיניכם מדובר במשהו קטן ולא משמעותי והדרכון כולו עדיין במצב סביר - פקיד ההגירה עלול לחשוב אחרת לגמרי.

בולים וחותמות שאינם מורשים ושניתנים למזכרת, כמו למשל בצ'ק פוינט צ'ארלי בברלין, או במאצ'ו פיצ'ו הם אולי גימיק חמוד - אבל פקידי הגירה במדינות מסוימות רשאים לפסול בגללן את הדרכון. אל תיקחו סיכון.

חותמת דרכון של מאצ'ו פיצ'ו. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
גימיק חמוד שעלול לסבך אתכם. חותמת מאתר המאצ'ו פיצ'ו/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

4. הדרכון שלכם נשאר בבית

דרכון שנשאר בבית הוא דרכון שלא שווה כלום. אל תגכחו ותגידו ש"לכם זה לא יקרה", כי מדובר בתופעה נפוצה הרבה יותר ממה שאתם חושבים. בשנת 2016 למשל, הונפקו בנתב"ג יותר מ-24 אלף דרכונים לאזרחים ישראלים, ובממוצע מונפקיםבו 50 עד 60 דרכונים ביום לאנשים שבגלל לחץ ובלבול שכחו להביא את הדרכון, שאיבדו אותו בדרך, בני זוג שחשבו כל אחד שהשני מחזיק את הדרכונים - והרבה הורים שהתרשלו בהקפדה על הדרכונים של הילדים. לא חסרות סיבות.

הוצאת דרכון בנתב"ג הוא שירות חירום של רשות האוכלוסין והוא ייחודי למדינת ישראל. על מנת להרתיע את הציבור מלהשתמש בו קבעה וועדת הכספים של הכנסת מחיר גבוה במיוחד עבור השירות. עד שנה שעברה עמדה האגרה לחידוש בנתב"ג על 1,105 שקל והיא הופחתה לאחרונה לסכום של 815 שקל. גם אחרי ההפחתה, עדיין מדובר בסכום גבוה בהרבה מ-265 שקל של הוצאת דרכון רגיל או 155 שקל על הוצאת דרכון באינטרנט. אנשי מילואים בשירות פעיל, אגב, ישלמו בנתב"ג חצי מחיר, אבל גם להם מומלץ לדוודא שוב ושוב שהדרכון בתוקף - ושהוא נמצא בכיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully