וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוויר, בים וביבשה: 6 אתרי זיכרון שכדאי לשלב בטיול בצפון

אמנון גופר

18.4.2018 / 7:58

מהים במערב ועד הגולן במזרח - טיול בין שישה אתרים בצפון הארץ, שקשורים לפעילות ביאוויר, בים וביבשה וחרוטים בנוף חיינו. כל אחד נוגע בדרכו שלו במאבק על עצמאותנו, וכל אחד ראוי לביקור באחד מטיוליכם הבאים בצפון

מערכת וואלה!

בווידאו: צפו בראיון עם אמל אסעד, מיוזמי שביל הבנים הדרוזים

מהים במערב ועד הגולן במזרח, יד נשגבה נתנה סימנים בגופה של הארץ שהמאבק לתקומתה הותיר בה צלקות אין קץ, שהפכו עם השנים לאבני דרך וזיכרון לדורות הבאים.

בים, באוויר וביבשה, שישה אתרים בצפון הארץ החרוטים בנוף חיינו יהיו לנו לטיול. כל אחד נוגע בדרכו שלו במאבק על עצמאותנו ונותן משמעות למשפט "עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" (יגאל אלון).

באוויר

מצפה מנחם באמירים
במקום שבו נפתח האופק וקו היבשה נושק לשמיים, הוקם מצפה מנחם. גוף של מטוס המופנה אל על ונוף גליל אין סופי.
הדרך למצפה מנחם חוצה את מושב אמירים לכל אורכו.

היישוב שחרת על דגלו בשנות ה-50 מודעות בריאותית, צמחונות, טבעונות ואפילו המנעות מעישון, הפך להיות אבן שואבת לתיירים הישראלים המחפשים קצת "חוץ לארץ" בלי לעבור בדיקת דרכונים. בתי אירוח רבים ומסעדות מגוונות בהיצען, מזמינות את הבאים לעצירה של רוגע ושקט באוויר ההרים הצלול של הגליל העליון.

שתי מרפסות נוף תשארנה אתכם פעורי פה, האחת "מצפה מנחם" והשנייה "מצפה רבין". הטייס סרן מנחם קשטן בן אמירים, נפל מפגיעת טיל במטוסו ביום פריצת צהל למערב תעלת סואץ במלחמת יום כיפור. האנדרטה עשויה גוף של מטוס שחרטומו לשמיים (עשוי גם מכמה חלקי המטוס המקורי) ולאורכה המשפט - "תהילת נצח לטייסים שנפלו במערכות ישראל". למרגלות האנדרטה גינה נאה, ספסלים ושביל שיוליך אתכם אל הנוף המטורף של 'מצפה רבין'.

איך מגיעים: מושב אמירים - נוסעים עד קצהו.

עוד באותו נושא

יום הזיכרון: סיורים בין אנדרטאות לזכר חללי מלחמות ישראל

לכתבה המלאה
מצפה מנחם באמירים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
גוף של מטוס המופנה אל על ונוף גליל אין סופי. מצפה מנחם באמירים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

שביל החידות
בשולי רכס הרי נפתלי, במקום שבו מתחילים להתכתב זה עם זה ההר, החורש ובקעת החולה, מצוי שביל מטיילים קצר, הנותן למטייל מימד נוסף של חוויה. חיבור אל נוף הארץ וההיסטוריה דרך חידות מוטבעות בסלע, ובסופן מצפור שנשקפים ממנו נופי העמק והגולן.

שביל ההליכה הנוח מתפתל בינות לעצים, ולאורכו מוצגות שבע שאלות שפתרונן מצוי מרחק פסיעה זו מזו. האותיות הראשונות של השאלות מרכיבות את שמו של טייס המסוק רן כוכבא ז"ל, שמסוקו נפל בקצה השביל ומשפחתו הקימה במקום מצפור על שמו. ליד כל חידה ספסל ופניו אל הנוף, בכדי שלא תתעייפו כשתפעילו את מוחכם הקודח.

איך מגיעים: בצומת כח שעל כביש 90 נפנה מערבה, וניסע כ-2.5 ק"מ. מהעיקול החד הראשון יוצאת שמאלה דרך עפר משולטת. אחרי 50 מטר מתחיל השביל (לבאים מכיוון כביש 90 - יש לחפש מקום מוסדר וחוקי לעשות פרסה). אורך המסלול כ-250 מטר.

שביל החידות בגליל. עדי אדר, מערכת וואלה! NEWS
שבע שאלות שפתרונן מצוי מרחק פסיעה זו מזו. שביל החידות בגליל/מערכת וואלה! NEWS, עדי אדר

בים

אנדרטת השייטת בשבי ציון
גלי הים מקציפים אדוותם אל החול הלבן של חוף שבי ציון. מרחק קטן מקו המים, כצלעות ספינה עתיקה המחפשות שדרית להאחז בה, נחות כתף אל כתף שנים עשר אבני כורכר בהירות. נשענות זו על זו, חלקן נוטות ליפול, חלקן אינן עומדות במשא. 12 אבנים לזכרם של 11 לוחמי השייטת שיצאו למשימתם בליל 5 ספטמבר 1997, והרופא שנהרג בפעולת החילוץ הנועזת.

סלעי החוף שבעי הגלים נושאים על גבם את משא האבנים הכבד, והים שהיה ביתם של לוחמי הדממה, מכה בסלע ללא הרף. ובצד, על אבן לבנה, שגבה אל הים מופיעים סמל השייטת, שמות הנופלים ומילים משירו של אלתרמן: "מן הגבול הצפוני על כפיים הובאו, מן הקרב שערכו לבדם קבל-אל, בין עזי לוחמים יודעי אהבה, לו את שמם תזכרי, ישראל".

מול חוף שבי ציון והאנדרטה, במעמקי הים שקועה ספינת טילים של חיל הים, אשר טובעה כדי לשמש כאנדרטה נוספת לחללים וספסלי אבן הנושאים את שמות הנופלים קובעו בבטון בקרקעית.

איך מגיעים: מושב שבי ציון. נוסעים עד החניה שבקו המים. מחנים את הרכב וצועדים על קו החוף דרומה 300 מטר.

אנדרטה לאסון השייטת בשבי ציון. שמוליק מסוט, ספק 500
כצלעות ספינה עתיקה המחפשות שדרית להאחז בה. אנדרטת השייטת בשבי ציון/ספק 500, שמוליק מסוט

ביבשה

גבעת הרב"טים, ליד מושב שתולה
עץ אלון עב גזע לפתחו של שביל, שש שבשבות, שישה ארזים וזכרון, כל אלה יהיו לכם לסימן דרך. קול הרוח הנושב בהר וקסם השבשבות המסתובבות, יהפוך את צעדיכם למדודים כאילו הייתם סופרים צעדים כפולים, בניווט שסופו בנקודת ההתחלה.

גבעת הרב"טים קראו לחלקת ההר והחורש הטבעי, זכרון עד לששת לוחמי פלוגת הרב"טים של גדוד 202 שנפלו במלחמת שלום הגליל.

300 מטרים של שביל אל תוך החורש, ספסלי ישיבה מוצנעים בין עצי היער מכוסים בעלוות חורף שנסתיים ומחכים לעובר אורח שייתן עצמו למנוחה. שרידי ישוב קדום פזורים בהר, אבני קיר מסותתות, בור מים עתיק, משקוף של בית ומתקני עץ מוזרים, שאריות מחנה קיץ ישן של ילדי היישוב לפני שנים הרבה. הליכה קלה ואינטואיטיבית באפלת היער, תיקח אתכם בשבילי הזכרון והעצב אל קצה המסלול שאתם תבחרו את סופו. הכביש ממש ליד והדרך חזרה קלה שבעתיים.

איך מגיעים: בכניסה למושב שתולה - 250 מטר לפני שער היישוב. כמה הולכים: 300 מטר ביער.

גבעת הרב"טים ליד מושב שתולה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
זכרון לששת לוחמי פלוגת הרב"טים של גדוד 202 שנפלו בשל"ג. גבעת הרב"טים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מצפה חוסיין, הרי נפתלי
בלילה אחד, בשנת 1996, נטרפו למוות קלפי חייו של סא"ל חוסיין עאמר. ליל מרדף על שלוחותיו של הר שנאן והכפר הלבנוני חולה מסתיים במטען שקיפח את חייו, חיי קצין הקשר הארטילרי ושני גששים בדואים.

לזכרו של המג"ד הדרוזי הראשון בגולני הוקם "מצפה חוסיין" הצופה מרכס רמים לנופי אצבע הגליל ולנופי לבנון. רחבת בטון גדולה הבנויה כתיאטרון ענק, שהביקור בו מגמד את הצופה אל מול יופיו של הגליל ולנוכח אישיותו המיוחדת של של סא"ל חוסיין עאמר, בן הכפר ג'וליס, המג"ד הדרוזי הראשון בחטיבה מספר 1 - גולני.

מיקום: כביש 886 בין מנרה ליפתח. יש שילוט.

מצפה חוסיין בגליל. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
צופה מרכס רמים לנופי אצבע הגליל ולנופי לבנון. מצפה חוסיין/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

נוף, נגמ"ש וארז, רכס בשנית
חוויית נופי הגולן הסורי והישראלי מחכה למטייל על רכס בשנית. שרשרת גבעות בזלתיות הנושקות לגבול, ששרידי הרי געש כבויים נטועים בהן, והדרך אליו מתפתלת בנופי יער צפוף של אלונים ואלות.

בקצה הדרך, תגיעו לגבעה הקרויה 'שעף אל כביר' שתרגומו לעברית הוא - "תראה את העוצמה". נופי הגולן הסורי, הבשן והחורן נראים כמטחווי קשת והחרמון קרוב ותמיר.

קצת לפני הגעתכם לצומת אלוני הבשן מצוי אתר זכרון מיוחד - אנדרטת הנגמ"ש והארז של גדוד סיור 134 - שבמלחמת יום הכיפורים, במהלך ההכנות לפריצה לסוריה חדר פגז סורי אל תוך הנגמ"ש והרג 8 לוחמים. בתחתית הנגמ"ש, בחור שיצר הפגז, נשתל עץ ארז שברבות השנים (45 שנה) הלך וצמח מתוך השלדה.

איך מגיעים: האנדרטה נמצאת כ-100 מטרים מערבית לכביש 98, כק"מ צפונית לצומת אלוני הבשן.

*אמנון גופר הוא מורה דרך , איש הגליל, המילה והסיפור.

אנדרטה של גדוד סיור 134 ליד צומת אלוני הבשן רכס בשנית. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אנדרטה של גדוד סיור 134 ליד צומת אלוני הבשן רכס בשנית/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully