וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטייל אחרת בחול המועד: מסלולי הטיול הכי מיוחדים בחג

27.3.2018 / 8:27

מרגשים, מעמיקים וחווייתיים. "אתרי מורשת לאומיים" לא נשמעים לכם מלהיבים במיוחד? חשבו מסלול מחדש, כי מדובר במקומות שהם הרפתקה משפחתית מסוג שלא הכרתם, וכן - גם הילדים יעופו על זה

כמה מלהיב נשמע לכם צירוף המילים "אתרי מורשת לאומיים"? וכמצה מלהיב זה נשמע לילדים שלכם? ובכן, בחג הזה אתם מוזמנים להיווכח עד כמה מרגשים, מרתקים ובלתי נשכחים האתרים האלה, הפזורים בארץ מצפון לדרום. הם טומנים בחובם שפע מגוון להפליא של הרפתקאות משפחתיות, מיצגים, מסלולים, היסטוריה ואפילו פעלולים. קבלו רשימה חלקית, על קצה המזלג, וצאו להרפתקה משפחתית בראש אחר.

צריף בן גוריון, קיבוץ שדה בוקר

ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל היה חובב נלהב של ספרים. למעשה, היו לו למעלה מ-20 אלף ספרים, בשפות שונות (כאן תפגשו רק חלק מהם). אבל זהו רק חלק אחד, קטן, מהפאזל המסקרן שקרוי "דוד בן גוריון".

בצריף בן גוריון שבנגב, הצליחו לבצע משהו שנדמה כמשימה בלתי אפשרית: להפוך את ביתו של ראש הממשלה הראשון למתחם מלהיב עבור ילדים - וגם עבור מבוגרים כמובן. כל זאת באמצעות מתחמי פעילויות, שימוש בטכנולוגיות אינטראקטיביות, תצוגות חכמות וגם משחקים והפעלות.

דוד בן גוריון פרש לכאן, עם רעייתו פולה, בשנת 1953, כדי לשמש דוגמה ליישוב הנגב. בכניסה למתחם תצפו במיצג היסטורי מרגש ובהמשך תגיעו אל אולמות תצוגה מעוררי השראה. ואולי הכי מעניין: פה תבקרו במקום שבו חי האיש - ותגלו אילו תצלומים הוא הניח על שולחן העבודה שלו, כיצד נראתה המיטה שלו ומה בדיוק היה מונח על מדפי המטבח הצנוע שלו. לרגעים, אף נדמה שבן גוריון יגיח מאחד החדרים בכבודו ובעצמו, ואולי גם ימזוג לנו משקה קר.

לפרטים: www.bgh.org.il.

במיוחד לפסח: פעילויות מיוחדות לכל המשפחה, הכוללת הצגה לכל המשפחה ופעילות בסגנון חדר בריחה (4-1 באפריל).

הצריף של דוד בן גוריון, שדה בוקר. פברואר 2015. חנן אפשטיין,
לרגעים נדמה שבן גוריון יגיח מאחד החדרים. צריף בן גוריון/חנן אפשטיין

מוזיאון המזגגה לארכיאולוגיה וזכוכית

אתם חולפים בסמוך אליו פעמים כה רבות כאשר אתם נוסעים בכביש תל אביב-חיפה, אבל האם אי פעם עצרתם לחקור אותו לעומק? בקיבוץ נחשולים שבחוף הכרמל, ממתין לכם מוזיאון מרתק זה, שלו רבדים רבים - כך שכל אחד ימצא פה את מבוקשו. כאן, במרחק צעקה מהים הכחול, ניצב מבנה אבן בעל שתי קומות, שבו תיחשפו להיסטוריה, לארכיאולוגיה וגם לנוף המקומי.

הוא הוקם בשנת 1891 על ידי הברון רוטשילד ושימש כמפעל לייצור בקבוקי זכוכית, עבור היקבים שפעלו באזור. מעניין לדעת כי מנהל המפעל היה לא אחר מאשר מי שיהפוך לראש עיריית תל אביב - מאיר דיזנגוף. כיום, המוזיאון - שזכה לשימור קפדני - מציע מפגש עם קורות המקום, ומציג תערוכות מעניינות בנושאים שונים. כיאה למיקומו, הוא אף מעניק במה מכובדת לארכיאולוגיה התת-ימית (וגם היבשתית) של אזור דור ונחשולים, יצירות הקשורות בזכוכית ועוד. אחרי הביקור תוכלו לשוב לכביש החוף, בידיעה שגיליתם אוצר קטן מול הים.

לפרטים: www.mizgaga.com.

במיוחד לפסח: הרצאות וסדנאות שימור מיוחדות לילדים ולמבוגרים (4-1 באפריל).

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דור העתיקה במוזיאון המזגגה. הילה ציאון, מערכת וואלה! NEWS
מטר מאחד החופים היפים בארץ. המזגגה/מערכת וואלה! NEWS, הילה ציאון

גן לאומי הרודיון

בפאתי מדבר יהודה, בתוך נוף מרהיב ובלתי שגרתי, ניצב אחד המונומנטים המדהימים בארץ ישראל. ואם המשפט הקודם נשמע לכם קצת פומפוזי - בואו לכאן בעצמכם וגלו בעצמכם.

ההר הזה, שחלקו מלאכותי, נהפך בידי הורדוס, המלך השנוי במחלוקת, כדי לשמש ארמון מבוצר, שבו מתחמים רבים ושפע של פינוקים קדומים, כיאה למי שהעריץ את תרבות הפנאי הרומאית.

אז אחרי שתגמעו בעיניים את הנוף הפנורמי מראש ההר - מרחבי מדבר יהודה מצד אחד וירושלים מצד שני - הגיע הזמן לבקר בשרידי הארמון, בבית המרחץ הקדום, וגם בשרידי קברו המפואר של הורדוס, שהתגלה כאן רק לפני שנים ספורות. זה ממש כמו לגעת בהיסטוריה.

ולקינוח, הפתיעו את הילדים ורדו מפתח סמוי בראש ההר אל קרביו - מאגרי מים קדומים ומערכת מחילות מסתור מסתורית ונהדרת, אפלולית ורבת קסם, מימי מרד בר-כוכבא. אל תוותרו.

לפרטים: www.parks.org.il.

במיוחד לפסח: סיורים מודרכים שמציעים חוויה מסעירה לכל המשפחה: פוגשים לגיונרים ממשמר המלכה, עורכים מופע קרבות גלדיאטורים עם חרבות ואש בתיאטרון, נהנים מצלילים בבורות המים וגם ממפגש היתולי עם הטבחית ועם הטועם המלכותי. בנוסף, התנסות בסדנאות ומלאכות קדומות לילדים (3-2 באפריל).

ארמון הרודיון. ShutterStock
אחד המונומנטים המדהימים בארץ ישראל. ההרודיון/ShutterStock

שמורת טבע תל דן

מסתבר שגם לנו, בישראל החמה, יש משהו שמזכיר ג'ונגל קריר, אפלולי, רטוב ועטור צמחייה סבוכה ופלגי מים צלולים. זוהי כמובן שמורת הטבע תל דן, השוכנת באצבע הגליל, המציעה תפאורה מרגשת של יער ירוק, מים זורמים בפלגים ציוריים, שבילים מפותלים וכמובן - מפגש עם נחל דן, היובל העיקרי של נהר הירדן. השמורה משולטת וקלה לטיול עם ילדים - רק תבחרו את המסלול שמתאים לכם, וצאו לגלות את היופי הצפוני הזה.

השמורה אף תפגיש אתכם עם עולם חי וצומח עשיר - מעצי צפצפה ודולב תמירים ועד לוטרות וסלמנדרות נדירות, שאותם כמובן הרבה יותר קשה לפגוש. כך או אחרת, זהו מקום שבו כדאי לקחת את הזמן: לשבת שעה ארוכה במתחם "מעיינות גן העדן", או להגיד שלום ל"עץ פו הדוב" הקשיש, עץ בעל סיפור מיוחד במינו.

ואם אתם כבר כאן, עשו לעצמכם טובה והאריכו את המסלול ה"ג'ונגלי" במספר דקות, רק כדי לצאת למסע בזמן מרגש, בשרידי תל דן הקדומה, הנחשב לאחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים בישראל (ואולי גם מהיפים שבה). המקום משך אליו בני אדם כבר לפני כ-7,000 שנה, ובתקופת ממלכת ישראל הוא הפך למרכז פולחני משמעותי. שימו לב לשערים הקדומים, שסיפוריהם מתוארים היטב בשילוט שבמקום.

כדאי לדעת כי חלק משבילי השמורה נגישים. והכי חשוב: הביאו בגדי ים, מאחר שבמקום ישנה בריכת שכשוך גדולה.

לפרטים: www.parks.org.il.

במיוחד לפסח: מסע משימות חווייתי לכל המשפחה, עם חידות, משחקים וסימני דרך (5 באפריל).

מטיילים בפסח-קיאקים בנחל דן. ג'יליס
תיהנו מהמסלול ה"ג'ונגלי". שיט בקיאקים בנחל דן/ג'יליס

מצפה רביבים

כיום קצת קשה לקלוט זאת, אך מסתבר שבשנות ה-40 היה הנגב חבל ארץ כמעט לא נודע. מרוחק, אתגרי ובעיקר שומם. באותם ימים, נהגתה תוכנית להקים ישובים קטנים בדמות מצפים, שתפקידם לחקור את המרחב המדברי ולבדוק האם הוא יתאים להתיישבות נרחבת. וכך, בשנת 1943 נולד מצפה רביבים, שחלוציו הצליחו להפריח את השממה. כיום זהו אתר מורשת מרתק, המספר על אותם ימים רחוקים, כאשר אחד משיאי הביקור הוא מיצג ייחודי המתאר את מפעל המים שהוקם פה זמן לא רב לאחר העלייה אל הקרקע. הילדים ייהנו לעלות את ה"טירה" הגדושה באווירה היסטורית וגם לרדת אל מערה, שהיא בעצם בור מים קדום, שבה התגוררו ראשוני החלוצים. חובבי הנוף הפנורמי, לא יתעצלו ויטפסו אל מגדל התצפית. זה שווה כל צעד.

לפרטים: www.mitzpe-revivim.net.

במיוחד לפסח: תתקיים הדרכה בדגם מפעל המים. בנוסף: חדר תחפושות, משחק "הסליקר האבוד" ועוד (6-2 באפריל).

גן לאומי תל ערד

מי שיורדים אל ים המלח מאזור זה של מדבר יהודה, עשויים לגלות שממש "מתחת לאף", לצד הכביש היורד אל המקום הנמוך בעולם, ממתין עושר היסטורי וארכיאולוגי מרתק. תל ערד מציג לראווה את שרידיה הדוממים של עיר כנענית מבוצרת לעילא. אבל זוהי רק חלק מהתמונה הגדולה, מאחר שבמקום הפתעות נוספת. לדוגמה, מפעל מים עתיק, מסתורי וגדול ממדים.

גולת הכותרת במקום: שרידים מרגשים של מקדש יהודאי, שפעל ככל הנראה במקביל לבית המקדש בירושלים, במאות ה-8-9 לפני הספירה - ימי בית ראשון. מעניין גם לגלות שמקדש זה נבנה בהתאם לתוכנית ההקמה של המשכן, כפי שהיא מפורטת במקרא. ואחרי כל הקדושה, הארכיאולוגיה וההיסטוריה, הגיע הזמן לטפס לראש התל, ולזכות בתצפית יפה על האזור כולו. כדאי לדעת כי במקום גם פועל חניון לילה מאובזר, שיאפשר לכם קמפינג משפחתי מגבש.

לפרטים: www.parks.org.il.

במיוחד לפסח: סיור מודרך בתל המקראי, שיגלה בפניכם עיר כנענית, רחובות ובתים, מאגר מים ומתחם מקודש (3-1 באפריל).

מרכז מבקרים תל ערד. דורון ניסים,
גם נוף וגם היסטוריה. תל ערד/דורון ניסים

מוזיאון האצ"ל בשוני

באמצע הדרך הנמתחת בין בנימינה וזיכרון יעקב, במרחב המכונה לעתים קרובות "טוסקנה הישראלית", שוכן מבצר שוני. אך מבצר זה הוא הרבה יותר מההופעות המוזיקליות הנערכות בו מעת לעת, מאחר שכאן מצוי מוזיאון האצ"ל, במבנה המזכיר טירה מהודרת.

במקום שפע מרשים של ממצאים ארכיאולוגיים, עדות לעברו העשיר של מרחב זה. כאן בנו הרומאים בריכות מים ותיאטרון לתפארת, הצלבנים הוסיפו מבצר לא גדול, והעותמאנים הקימו חאן מרשים. כאן גם ערכו לוחמי האצ"ל אימונים צבאיים. למעשה, מנקודה זו הם יצאו למבצע המפורסם של הפריצה לכלא עכו, באביב 1947. אתם מוזמנים להתמסר לכל השפע הזה (הכולל גם מוזיאון התיישבות ומוזיאון פסלים נחמד), ועל הדרך להכיר את תולדות האצ"ל, את פעילותו בשוני ואת קורות הפריצה לכלא עכו.

לפרטים: www.carmelim.org.il.

במיוחד לפסח: בימי החג, יוקרן בשעות הפעילות חיזיון אורקולי מרתק, בכל שעה עגולה (5-1 באפריל).

מבצר שוני בית הספר לקוסמים סוכות.
לא רק הופעות מוזיקליות. מבצר שוני

נהריים בגשר

כמה שיותר מרוחק - כך יותר מרתק. כיום הגישה אל אתר נהריים בגשר קלה ופשוטה, אך בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, האזור נחשב כנקודה נידחת להפליא. באותן שנים פעלה כאן תחנת כוח הידרו-אלקטרית, שהפיקה חשמל סמוך למפגש הנהרות ירמוך וירדן. על כל זה, ניצח היזם הבלתי נלאה פנחס רוטנברג, מי שכונה "הזקן מנהריים". מאוחר יותר, ב-1939, עברו להתגורר במרחב זה חלוצים, שהקימו ישוב לתפארת ממש על הגבול, אל מול הירדן.

כיום, אתר מורשת זה מספק שפע של אטרקציות מלהיבות לכל המשפחה. שיא הביקור הוא במיצג אורקולי שכולל מים זורמים, צלילים וצבע ואפילו סכרים שזזים. כל אלו נועדו להמחיש את הקמתה ופעילותה של תחנת הכוח הנושנה. עוד במקום: מיצג מולטימדיה מרגש המספר על ההתיישבות במקום, ביקור בבונקר הלוחמים המקורי וגם "אגדת לחם" - מאפייה היסטורית עם תנור לב?נים נושן. והכל מול הנוף הבלתי שגרתי של בקעת הירדן, מרחק נגיעה ממלכת ירדן השכנה.

לפרטים: www.naharayim.co.il.

במיוחד לפסח: חפשו את הסליק: משחק לכל המשפחה בחול המועד פסח לרגל 70 שנה לקרב על קיבוץ גשר (5-1 באפריל).

רוצים לדעת עוד? באתר "משרד ירושלים ומורשת" תמצאו פירוט מלא של פעילויות פסח באתרי מורשת רבים נוספים ברחבי הארץ, כולל תאריכים ושעות מדויקות.

פארק תיירות-אי השלום יוקם בין ירדן לישראל, ינואר 2013. יגאל לוי,
מיצג אורקולי שכולל מים זורמים, צלילים וצבע. אי השלום בנהריים/יגאל לוי
וואלה! NEWS בשיתוף משרד ירושלים ומורשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully