וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: אדם צולל בתוך אוקיינוס של זבל

13.3.2018 / 9:01

ריץ' הורנר, צוללן מבאלי, אינדונזיה, צולם כשהוא שוחה בתוך "ים" של אשפה מפלסטיק שהוזרמה לאורך קילומטרים בחוף על ידי בני אדם. הסרטון זכה למיליוני צפיות ותגובות של זעזוע. צפו

צלמים זמניים מורשים

צוללן בריטי צילם סרטון מטריד במיוחד, בו הוא נצפה צולל דרך כמויות בלתי נתפסות של זבל ואשפה מפלסטיק. הסרטון, שזכה למיליוני צפיות ותגובות של זעזוע, צולם בסמוך לחופיו של האי באלי - אחד מאתרי אתר התיירות הפופולאריים ביותר באינדונזיה.

בסרטון הקצר נראה הצוללן, ריץ' הורנר, מפלס את דרכו בתוך המים, כאשר הוא מוקף בסוגים שונים של פסולת ובין לבין מגיחים יצורים ימיים - מדוזה, דגים שונים וחתול ים מסוג מנטה ריי - הנאלצים לחיות בריף המזוהם. "שקיות ניילון, בקבוקי פלסטיק, כוסות פלסטיק, יריעות מפלסטיק, דליי פלסטיק, שקיות פלסטיק, קשיות פלסטיק, סלי פלסטיק, שקיות ניילון, עוד שקיות ניילון, פלסטיק, פלסטיק", הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו, לצד הסרטון. "כל כך הרבה פלסטיק!"

ענן האשפה הימי צולם באתר אתר צלילה בשם מנטה פוינט, הקרוי על שם דגי הענק המגיעים דרך קבע למקום כמעין "תחנת ניקיון", לשם הם באים על מנת להתנקות מטפילים שנאכלים על ידי דגים קטנים יותר. למרות שהם נחשבים לגולת הכותרת של אתר הצלילה, הורנר פגש במהלך הצלילה רק אחד מהם. "הפתעה, לא היו הרבה מנטות בתחנת הניקיון היום", כתה הורנר, "הם החליטו שלא לטרוח".

צוללן צולל בתוך זבל בים של באלי. cheeseandjamsandwich, מערכת וואלה! NEWS
כמויות בלתי נגמרות של פלסטיק. הורנר בצלילה בבאלי/מערכת וואלה! NEWS, cheeseandjamsandwich

פלסטיק נחשב לאחד המזהמים החמורים ביותר של הים, כיוון שהוא עלול להשתלב בשרשת המזון של היצורים הימיים. לוויתנים, כרישים ודגים אחרים הניזונים מפלנגטון בולעים כמויות אדירות של מים, ואז מסננים אותם החוצה וניזונים מהיצורים המיניאטוריים. כאשר חלקיקי פלסטיק נמצאים במים, הם מוצאים כך את דרכם למערכת העיכול של החיות ופוגעים ביכולת שלהם לספוג חומרים תזונתיים.

אינדונזיה, המדינה הרביעית בגודלה בעולם, מייצרת כ-130,000 טונות של פסולת מוצקה מדי יום וחלק גדול ממנה נשרף באופן בלתי חוקי או מושלך לנהרות ולאוקיינוסים. תכנון ממשלתי ירוד והיעדר מודעות לגבי פסולת ומיחזור הפכו את אינדונזיה למזהמת הפלסטית השנייה בגודלה בעולם אחרי סין. גם לתיירות יש חלק נכבד בכך, ובשנה שעברה רק בבאלי לבדו ביקרו יותר מחמישה וחצי מיליון תיירים. במדינה אומרים שבכוונתם להפחית את היקף האשפה ב-70 אחוזים עד לשנת 2025, אולם מומחים מטילים ספק באשר לכך שהייעד הזה יושג.

הווידאו המטריד של הורנר צולם רק שלושה חודשים בלבד לאחר שהרשויות המקומיות הכריזו על בעיית האשפה במדינה כמצב חירום, לאחר שיותר מחמישה קילומטרים של רצועת חוף כוסו בכמויות אדירות של אשפה שהצברה בהן לערינות ענק לאחר הגאות. במדינה חוששים כי הקטסטרופה עלולה למנוע תיירות חוזרת למדינה, שבה מתגוררים 260 מיליון בני אדם, וצוות של 700 מנקים ומנקות ו-35 משאיות נשכרו לפרוייקט איסוף הפסולת ברצועת החוף המזוהמת. בחלק מהימים אספו המנקים מהחופים כמות בלתי נתפסת של לא פחות ממאה טון אשפה ביום. בגלל זרמי האוקיאנוס באזור, לצד הפסולת המקומית מגיעה לחופים גם אשפה מהפיליפינים וממלזיה, ואף ממקומות רחוקים יותר.

הורנר, המתגורר בבאלי, אמר כי בעוד צוללנים רואים בקביעות "כמה עננים של פלסטיק" בעונה הגשומה, זה המופיע בסרטון שצילם הוא הגרוע ביותר שראה מימיו. צוללנים שחזרו לאתר למחרת, הוא מספר, לא מצאו את אותו ענן פסולת והוא ככל הנראה המשיך ונסחף הלאה, "ממשיך במסעו, אל עבר האוקיינוס ההודי".

  • עוד באותו נושא:
  • צלילה
  • זבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully