וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק ולא רחוק: הפסטיבל שיש בו הכל רק חצי שעה מהמרכז

זו השנה השנייה שפסטיבל "ירוק ולא רחוק" מתקיים בשפלת יהודה, שזה אומר שלא צריך לנסוע רחוק מדי מהמרכז כדי ליהנות מאטרקציות מיוחדות, מקומות קולינריים, פריחה משגעת וגם מזג אוויר מצוין. הנה טעימה ממה שמחכה לכם ב-3 סופ"שים בחודש מרץ

נתי ברנד

פתאום מגיע סוף השבוע ואז כולם מתעוררים - לאן אפשר לנסוע כדי ליהנות מפריחה, שתהיה אטרקציה מעניינת לילדים ושלא מצריכה נסיעה של שעות. הו! אז הנה ההצעה הכי טובה שתוכלו לקבל בחודש מרץ - פסטיבל "ירוק ולא רחוק" - שמתקיים בשפלת יהודה זו השנה השנייה ובמשך שלושה סופי שבוע החודש (עד ה-24.3).

אז מה מחכה לכם? אטרקציות מיוחדות, עשרות נקודות היסטוריות, קולינריות, תצפיות, פסלים, פריחה ומקומות שאתם כנראה פחות מכירים, ועם זאת לא תצטרכו לנסוע רחוק מדי בשבילם.

אז אם כבר ירוק - כדאי שתכירו את טלאור כהן, בת מושב אביגדור, שמקיימת סדנאות ליקוט באזור. אחרי ספרים רבים שקראה בנושא הצומח וגם למדה עליהם בקורס ייעודי, החלה להוציא סיורי ליקוט באזור. "תמיד יש מה ללקט ובכל עונה - רק צריך לדעת מה לחפש", היא אומרת.

בסיור עמה היא מלמדת מה מותר ללקט ומה אסור, ואחרי שכל אחד יעמיס לו את העשבים הראויים, הכל ייכנס לקערת הסלט שלה, וביחד איתה תכינו מגוון סלטים, תבשיל פויקה עם ירקות שורש ועלים ירוקים ושאר מאכלים טעימים מן הטבע. אפילו קינוח של תמר ממולא בפרחי כליל החורש שפורחים עכשיו בסגול. "הרעיון הוא להנגיש את הטבע והאוכל שבו לכולם", היא מוסיפה.

שביל הליקוט, סדנאות ליקוט בתאום מראש. 100 שקלים למבוגר, 50 לילד. 050-6544566.

סדנת ליקוט טלאור כהן שפלת יהודה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הכל נכנס לסלט שתכינו. טלאור כהן ועלה חלמית מצויה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
פסטיבל ירוק ולא רחוק 2018 שפלת יהודה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תלקט איתכם ואחר כך תאכלו את שליקטתם. טלאור כהן ביער שחריה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מנדלה טבעונית

הנה עוד סוג של אוכל, גם הוא קשור לטבע, אבל לא תצטרכו לעשות בשבילו כלום. שירי חסיד, בת מושב ניר בנים, בנתה לצד בית הוריה את חלומותיה, ואליו צירפה את בן זוגה, משה רודניקוב, מחנך מבאר שבע.

שירי צמחונית, משה טבעוני וביחד הם אוהבים לארח חברים וקבוצות לטובת סדנת המנדלות ששירי אמונה עליהן, כשהיא מציירת צורות מיוחדות על אבנים בגדלים שונים. כזוג שבשר לא נמצא בתפריט שלם, הם החלו לתהות על קנקנו של המטבח הטבעוני והחלו לבשל לעצמם ולחברים.

לפני מספר חודשים החלו לארח קבוצות קטנות (15-8 איש) בחצר ביתם במושב, המוקף עצי פרי טרופיים וגידולי שדה, מתרד ועד פלפלים קטנים וחריפים. בין המנות שהם מגישים בארוחה המצוינת שלהם, יש שקשוקה טבעונית עם טופו, פלפל חריף וגמבה על האש; ארטישוק מוקפץ בקלמנטינה, שום ופלפל; אנטיפסטי של קישוא ובטטה; וגם מיץ תפוחים, גזר וסלרי מעורבבים טוב-טוב במיקסר.

"אנחנו משתדלים שהתפריט יכלול מרכיבים בריאים ומגוונים", הם אומרים, ואכן בסדרה של ממרחים, כמו קשיו, פסטו תרד, כבד קישוא וטחינת סלק - הם מוכיחים שממש לא צריך בשר כדי ליהנות מארוחה, וגם לשבוע. לקינוח: כדורי "שקולד" שעשויים מתמרים, אגוזים, קווקר, טחינה ושקדים, ופנה-קוטה טבעונית מקרם קוקוס, אספרסו ווניל.

חוויה בכפר, ניר בנים. מחיר לסדנת מנדלות וארוחה (כ-3 שעות) - 180 שקלים לאדם, ניתן לקיים כל אחד גם בנפרד. בתיאום מראש. 055-6644256.

שירי ומשה ארוחות טבעוניות במושב ניר בנים חוויה בכפר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אפשר לשבוע וליהנות גם בלי בשר. שירי ומשה לצד בית חלומותיהם/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
שירי ומשה ארוחות טבעוניות במושב ניר בנים חוויה בכפר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"משתדלים שהתפריט יכלול מרכיבים בריאים ומגוונים"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

נווט ולמד!

לפני 18 שנים, ירון ניטקה נקש, מורה דרך וג'יפולוג ותיק, שם לעצמו מטרה בחיים - למפות כל אזור בארץ הזו במפות קטנות ולצרף אליהן משחק התמצאות וידיעת הארץ, כדי שכולנו נלמד דבר או שניים על מה שיש לראות פה (וברוך השם יש), ועל הדרך גם נהנה מזה. הוא השקיע בזה את כל כספו ובינתיים מיפה שישה אזורים - מהגולן ועד צפון הנגב. האזור האחרון שבו הוא גם הכי גאה הוא שפלת יהודה הדרומית.

במשחק שיתקיים במשך כל סופ"ש במסגרת חודש מרץ בפסטיבל, ובעיקר ב-24 במרץ ביום מיוחד שייקרא "אוצר המדינה", יוכלו משפחות לרכוש ערכת ניווט במה שמכונה "משחק הניווטים" שכוללת חידון התמצאות, מפה נהדרת של האזור שתישאר איתכם לנצח ובעיקר חוויה משפחתית מלמדת ומגבשת ליום טיול רכוב באזור, שיכלול גם כמה יציאות מהרכב אל הנקודות המיוחדות שהכניס ירון למפה שלו, וכנראה שלא הכרתם. מבאר עתיקה, דרך גת ביזנטית שמורה ויפה ועד בריכת חורף בלב יער לא מוכר - הכל נמצא במפה ומחכה לכם שתגלו.

עלות ערכה משפחתית של "משחק הניווטים" - 160 שקלים. לפרטים והזמנות: ירון - 050-7630644.

ירון ניטקה נקש מורה דרך שפלת יהודה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
להכיר את השטח וגם ליהנות מזה. ירון ניטקה נקש עם המפה שהכין למשחק הנווטים/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
אנדרטה בקריית גת לזכר יהודי אתיופיה שמתו בדרך לארץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
להכיר את השפלה. אנדרטה בקריית גת לזכר יהודי אתיופיה שמתו בדרך לארץ/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

בית לחם הפלשתית

אחד המקומות הכי חשובים בשפלה הדרומית, וכדאי לנווט אליו באופן עצמאי, הוא "נווה חנה". זהו בית לילדים בקריית גת למי שעזב או הועזב מביתו עקב אלימות, הזנחה ושאר סיבות קשות. המקום הוקם ב-1974 על ידי הני אולמן ז"ל ונקרא על-שם חברתה חנה קאפהאן, שהכירה עת עבדו יחד בבית יתומים יהודי בברלין בתקופת השואה. בצוואתה ביקשה קאפהאן מחברתה, להשתמש בכספי השילומים שקיבלה מגרמניה כדי לייסד בית ילדים בישראל.

כיום חיים בבית הילדים כ-120 ילדים מגיל 4 ועד 18, ומחולקים לקטגוריות שונות ולשישה בתים. על כל בית אחראים אם בית, מדריך, נער בשנת שירות לפני גיוס ומתנדב מגרמניה. הילדים באים לנווה חנה לאחר הלימודים, יש להם סדר יום ומערך סוציאלי תומך ובעיקר עבודה שמכניסה גם כמה שקלים לכל אחד מהם - מאפיית ילדודס. כל ילד שבוחר לעבוד במאפייה, מקבל לשעה שכר של שקל +1 לכל שנה משנותיו. במאפייה הם אופים עוגיות ולחמים שונים, ומוכרים לקבוצות או מטיילים פרטים שבאים לשמוע את סיפור המקום מאת מיקי טל, מנהל המאפייה. ואחרי ששומעים, מיד רצים למאפייה גם כדי לקנות לחם טוב שההכנסות ממנו הולכות להמשך התמיכה בבית הילדים.

מעבר לתמיכה בלימודים ושאר תחומים חברתיים, בנווה חנה דואגים שכל נער שמגיע לגיל נהיגה, ייצא משם עם רישיון נהיגה לפני הגיוס. "זה עוד כלי עזר לעבודה בחיים", מסביר מיקי, והמקום אף מממן 50 אחוזים מעלות שיעורי הנהיגה. מיקי מספר ש-99 אחוזים מבוגרי נווה חנה שמסיימים את שהותם בבית הילדים מתגייסים לצבא. פרויקט מדהים, וטעים.

נווה חנה, קריית גת. סיורים לקבוצות, בתאום (א'-ה') וללא תשלום. 054-4812869.

מיקי טל מנהל מאפיית ילדודס נווה חנה בקריית גת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כל ילד שעובד מקבל שכר לשעה כמניין שנותיו. מיקי טל מנהל מאפיית ילדודס/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
בית ילדים נווה חנה בקריית גת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
התקווה לילדים שלא הצליחו למצוא בית. בית ילדים נווה חנה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

החווה שעושה צדק לבעלי חיים

אני ממשיך בכביש 358 אל הגבעות הירוקות המרכיבות את דרום הר חברון, וחומת ההפרדה המבוטנת החוצצת בין ישראל לבין גבעות ירוקות אחרות שהן לא, מקבלת את פניי. על פניו, מראה סוריאליסטי שמזכיר שהירוק היום ירוק מאוד, אבל גם אפור. ממש ממול לחומה, מעט צפונית מקיבוץ שומריה, נמצאת חוות אלה - חוות בודדים של עירית ויצחק צדק (המכונה "צדק") שמייצרת גבינות, אבל חשוב מזה מייצרת תפיסת חיים אחרת. ממש אחרת, שכולנו יכולים ללמוד משהו ממנה.

הזוג, שלו ארבעה ילדים בוגרים, עלה על הקרקע ב-1988 כדי לגדל בעלי חיים בתנאי חופש, "אבל כאן הם גרים בתנאי נופש", אומר צדק כשאנחנו מסתובבים ליד עדר הפרות שלו שכולל עגלים שנמצאים עם אמותיהם עד גמילה. הפרות אומנם מיועדות לבשר, אבל עד שיגיע הסוף הנורא יש לשער שהן חיות לא רע. בשטח החווה הוא מגדל גם עזים, שאותן הוא חולב ומייצר 18 סוגי גבינות אורגניות, ללא הורמונים או תוספות. לדבריו, העז מחליטה מתי להיכנס להריון, והחליבה שלה מתבצעת רק אחרי שהיא מסיימת להניק את הגדי הקטן שלה.

בין הרגליים מסתובבות תרנגולות חופשי, שצדק מכנה אותן "מחלקה סניטרית", כי "הן אוכלות הכל ולא צריך לרסס ולא כלום", הוא מסביר. כל הרעיון של החווה הוא הפשטות והטבע בהתגלמותו: הכבוד לחיות והאמון באדם. למשל, מי שקונה גבינה - שם כסף בקופה בהתאם למה שלקח, אין מוכר ואין משגיח. יש רק אמון.

סיור בחווה עם הרצאה על חקלאות בר-קיימא מתקיים רק לקבוצות (בתשלום), אבל משפחות יכולות לבוא בכל יום מזריחת החמה והעד שקיעתה, להביא אוכל ולשבת בחווה ולאכול בפינת הפיקניק הנחמדה. רק יש לשמור על כלל אחד: לא להביא כלים חד-פעמיים ובסיום הארוחה לשטוף את הכלים שתוכלו לקבל במקום ללא תשלום.

חוות אלה, ליד קיבוץ שומריה. פתוח כל יום מזריחה עד שקיעה. 054-6431409.

חוות אלה צדק גבינות עזים ליד קיבוץ שומריה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תבואו, רק בלי כלים חד-פעמיים. צדק וכמה מגבינות עזים שלו בחוות אלה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
פרות חוות אלה צדק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
העגלים לא מופרדים מאמם עם הלידה. פרות בחוות אלה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

Do It אצל דואי

על הדרך העוברת ליד תל לכיש, כביש 3415, נמצאת חורשת איקליפטוסים מצלה, ובמרכזה עגלה. בעגלה עומד לו בחור חביב, שבשעות הפנאי אוהב לשיר במקהלה, אבל בשאר הזמן עושה חומוס נהדר." דואי" הוא כדורי מאיר ממושב שקף, שנקרא דואי כי כשהיה תינוק לא הצליח לבטא את השם "כדורי", והכינוי בדק בו.

הוא כבר 15 שנה בעסקי החומוס, אבל בתשע השנים האחרונות מאכיל בחורשה את הבאים והשבים, ביניהם חיילי מילואים, רוכבי אופניים וסתם מטיילים שעוצרים בדרך מתל לכיש והאזור. בתפריט שלו שקשוקה, לבנה, סביח וחביתה אבל המומחיות שלו היא, כמובן, חומוס. ואם כבר חומוס, המלצה שלי היא חומוס פטריות, שהוא מטגן לכם מול העיניים.

חומוס דואי. על כביש 3415, סמוך לאקשן פארק, כולל שישי-שבת. 052-3920319.

חומוס דואי ליד תל לכיש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מזה 9 שנים מכין חומוס בעגלה. כדורי ב"חומוס דואי"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חומוס דואי ליד תל לכיש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
יש לבנה, סביח וגם שקשוקה. אבל אין כמו חומוס/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
seperator

שפלת יהודה נכנסת לחודש הכי ירוק שלה, אז לא חייבים להצפין רחוק כדי ליהנות מאטרקציות ומפגשים מיוחדים. תנו צ'אנס לפסטיבל "ירוק ולא רחוק" - ושיהיה סופ"ש מתוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully