וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גוש צואה" של 10 ק"ג נפל ממטוס לתוך כפר בהודו

זה חוצן? מטאור? או אולי גוש צואה? גוש קרח שנפל מהשמיים על כפר בצפון הודו, עורר בהלה בקרב המקומיים. בדגימות שנלקחו מהגוש נמצא שמדובר בפסולת שירותים שנפלה כנראה ממטוס שעבר מעל לכפר. סיפור מסריח

גוש צואה שנפל ממטוס בהודו התגלה כקרח. Gurgaon Police, מערכת וואלה! NEWS
פסולת אנושית או קרח? הגוש שנפל מהשמיים/מערכת וואלה! NEWS, Gurgaon Police

גוש קרח ענק שנפל מהשמיים ונחת ברעש גדול הישר במרכז כפר בהודו, עורר בהלה בקרב התושבים המקומיים שניסו להבין האם מדובר בחוצן או במטאור. אבל חקירה שערכו הרשויות בצפון המדינה העלתה סברה אחת לגמרי: הגוש הצהבהב והמוזר לא הגיע מהחלל, והוא ככל הנראה פסולת שירותים, שמקורה במטוס שעבר במסלול טיסה מעל הכפר ושקפאה בדרך אל הקרקע.

גוש הקרח, שמשקלו מוערך ביותר מעשרה קילו, נחת בכפר פאזילפור באדלי שבצפון הודו, כאשר הוא מלווה ב"רעש חזק של חבטה", כך העידו המקומיים. פקיד בכיר בעיר גורגאון הסמוכה לכפר אמר ל-BBC כי כמה מהתושבים הכפריים סברו שמדובר בעצם שמקורו בחלל החיצון, מה שעורר בקרבם בהלה גדולה ובלבול. "כדור קרח כבד מאוד נפל מהשמיים מוקדם בבוקר יום שבת, במקום נשמעה חבטה גדולה ואנשי הכפר יצאו בריצה מבתיהם כדי לברר מה קרה", אמר הפקיד. "חלק מהכפריים חשבו שמדובר באובייקט חוצני, אחרים חשבו שמדובר בסוג של מטאור. להבנתי היו כאלה שאף לקחו דגימות הביתה".

הוא הוסיף, כי דגימה של החומר נשלחה למעבדה לטובת ניתוח כימי, זאת למרות שלדעתם מדובר כמעט בוודאות בפסולת אנושית שמקורה במטוס. בעיתון "טיימס אוף אינדיה" דווח כי מספר תושבים "הגניבו כמה חתיכות לתוך הבגדים", ואחסנו אותם במקררים בבתיהם למקרה כי מדובר במטאור בעל ערך, אולם בכיר במחלקה המטאורולוגית ההודית שבחן פיסה מאותו גוש קרח אמר כי "בהחלט לא מדובר בתופעה מטאורולוגית".

אמוג'י קקי מחייך על רקע ורוד. ShutterStock
דגימה של החומר נשלחה למעבדה לטובת ניתוח כימי/ShutterStock

תופעת ה"קרח הכחול"

רק לפני כשנה קבע בית משפט בהודו, כי חברות תעופה מקומיות ייקנסו במידה והמטוסים שלהם ישחררו אל האוויר גושי קרח של פסולת שירותים. הקביעה נעשתה לאחר מקרה שבו אישה נפצעה קשה בחלק גופה העליון כאשר גוש קרח בגודל של כדור כדורסל פגע בביתה פגיעה ישירה. גם במקרה הזה היה מקור גוש הקרח, על פי ההערכות, מטוס שחלף מעל ביתה של האישה.

שירותי מטוסי נוסעים מאחסנים את פסולת השירותים במיכלים מיוחדים הנשלחים לריקון רק לאחר הנחיתה, אולם רשויות התעופה מכירות בכך שתכולתם עלולה לדלוף בעוד המטוס באוויר. אז איך זה קורה? מטוסי נוסעים טסים בגובה רב בו הטמפרטורות נמצאות מתחת לאפס, וכל נוזל שמוצא את דרכו החוצה מהמטוס קופא מיד. כאשר מיכלי השירותים עולים על גדותיהם או כאשר נוצר סדק או נזילה באחד המיכלים, ייתכן ותכולתם תדלוף החוצה מגוף המטוס ותצטבר לגוש קרח. הגוש גדל עד שהוא מגיעה למסה קריטית ואז הוא יישבר ויתרסק אל הקרקע במהירות רבה.

למרבה ההפתעה, אין מדובר בתופעה נדירה, ויש לה אפילו שם: "קרח כחול", על שם החומרים הכימיים המעורבבים עם הפסולת על מנת לפרק אותה ולנטרל ריחות, שצבעם לרוב כחול. ברשויות התעופה האזרחית בבריטניה, למשל, נרשמים מדי שנה כ-25 מקרים של נפילות "קרח כחול" ממטוסים מתוך 2.5 מיליון טיסות מעל המרחב האווירי של בריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully