וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמוד מהשותים ביותר: סודות הבירה האירית שאתם חייבים להכיר

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

26.2.2018 / 8:35

עבור האירים, הבירה היא הרבה יותר מאדי אלכוהול וקצף סמיך. היא מגדירה אותם - תרבותית, חברתית והיסטורית. צאו למסע בין גבעות ירוקות, טירות מכושפות, מצוקים נישאים והמון סיפורי בירה מרתקים

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ורעייתו מישל שותים בירה בעת ביקור באירלנד, מאי 2011. AP
גם ברק אובמה ומישל אהבו. נשיא ארה"ב מבקר בפאב אירי, מאי 2011/AP

מה המשותף בין שינייד אוקונור, אוסקר וויילד, ג'ונתן סוויפט ("מסעות גוליבר") בונו (סולן U2), ג'ורג' ברנרד שואו, ואן מוריסון וסיפור "דרקולה"? צדקתם: כולם אירים. אין ספק שהאירים תרמו לעולם נכסי צאן ברזל מרשימים בתחומי הספרות, המוזיקה והתרבות. אפילו באירוויזיון הם קטפו את הפרס הראשון 7 פעמים. אבל למרות כל השפע התרבותי המרשים הזה, כאשר אומרים "אירלנד" - חושבים על בירה.

בדבלין אף אחד לא יבלבל אתכם עם העובדות, לפיהן הבירה הומצאה במצרים העתיקה ובמסופוטמיה, לפני 7,000 שנים או יותר. לדידם של האירים, הם-הם האבות הגאים של הבירה.
ואכן, נדמה שמזה עידן ועידנים שהם הם עושים פלאים עם הלתת, הכשות, החיטה או השעורה וגם עם המים כמובן. מערבבים, מתסיסים, מסננים, מבשלים - ולוגמים.

למעשה, עבור האירים, הבירה היא הרבה יותר ממשקה אלכוהולי. היא מגדירה אותם - תרבותית, חברתית והיסטורית. האירי ששותה את הבירה שלו מתחבר לא רק לאדי האלכוהול ולבועות הצוננות, אלא בעיקר למורשת המשפחתית והלאומית שלו - וזו ממש לא קלישאה.

אוהבים סטטיסטיקה? קבלו: מדי שנה, צורך אירי ממוצע כ-133 ליטרים בירה שנה. אגב, הישראלי הממוצע ילגום כ-15 ליטר בלבד בשנה. כך או אחרת, כעומק ההיסטוריה, כך גם מגוון הבירות (והפאבים) שתמצאו באירלנד. ועד כמה הבירה חשובה לאירים? קחו למשל את הסלוגן הזה, שנלקח מתוך מודעת פרסום ידועה של "גינס": "את הפיינט המושלם יש למזוג ב-119.5 שניות". מתחילים לקבל מושג? אבל לא הגעתם עד לכאן כדי להפוך למומחים בבישול בירה או במזיגתה. אז בואו נפתח לרגע את התמונה המלאה.

טמפל בר, דבלין, אירלנד. ShutterStock
המקום שבו תתחילו ללגום את הבירה שלכם. טמפל בר בדבלין/ShutterStock

המצוקים, הטירות, האגמים

למרות הגוון הזהוב של אינספור הבירות, אירלנד היא האי בעל הכמות הגדולה ביותר של גווני ירוק שפגשתם מעודכם. גוונים אלה נתנו לו את הכינוי "אי האזמרגד". ארץ ציורית זו, שיושבה כבר לפני למעלה מ-8,000 שנים, מושכת אליה תיירים מהעולם כולו בזכות מצוקים חמורי סבר שגלים מתנפצים אל מרגלותיהם, טירות אפופות מסתורין, יערות סבוכים שנלקחו מעולם האגדות, אגמים פסטורליים שגורמים גם לתיירים הממהרים ביותר לעצור לשעה קלה (לפחות) וגם תרבות מוזיקלית שתסחוף אתכם. אם לא לריקוד בגוף, אז לפחות לריקוד בנשמה.

דבלין, בירת אירלנד, היא המקום שבו תתחילו ללגום את הבירה שלכם. ואת זאת תעשו באזור טמפל בר (Temple Bar), הלוא הוא רובע הפאבים האולטימטיבי. אבל למרות אדי האלכוהול המפתים, השאירו מקום גם לאדריכלות ולהיסטוריה המקומית, בדמות טירות, קתדרלות, מוזיאונים לאמנות או סתם שיטוט ברחובותיה של העיר הכל כך ידידותית.

מחוץ לדבלין הבירה, תגלו אירלנד קסומה לא פחות - בין אם בעיר קילקני (Kilkenny) שבדרום-מזרח האי, על גדות נהר נור (Nore), המהווה מעין "עיירת בוטיק" גדושה בתרבות נינוחה ובין אם במצוקי מוהר (Cliffs of Moher) שבמערב האי, המתרוממים לגובה של כ-120 מטרים מעל האוקיינוס האטלנטי ומציגים את הטבע בתפארתו. ובין לבין, שמורות טבע מבודדות, כפרים זעירים וטירות בלתי נשכחות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אזור טמפל בר, דבלין, אירלנד. ShutterStock
ה-מקום לחוות בו את תרבות השתייה האירית. אזור טמפל בר בדבלין/ShutterStock

בירה על כל החושים

אבל כאמור, התכנסו כאן כדי ללגום. וזה המקום לשאול: מה גבוה יותר, מספר הפאבים באירלנד או מספר הכתבות שמציגות את "10 הפאבים שאסור לכם לוותר עליהם באירלנד"? אז כן, בהחלט שווה לעשות תחקיר לפני שאתם מגיעים, אבל רק לשם טעימה קטנה, קבלו כמה המלצות.

מרכז המבקרים של גינס: כדי להתחיל כראוי את סיפור הבירה באירלנד, מומלץ שמרכז המבקרים של גינס (Guinness Storehouse) בדבלין יהיה התחנה הראשונה שלכם. המקום, המכונה בחיבה "הדיסני לנד של אוהבי הבירה", הוא מקדש אלכוהול שיקסום גם למי שמעולם לא לגמו בירה. מי שהקים את המבשלה הזו הוא ארתור גינס. כן, אותו גינס שיזם גם את ספר השיאים. לאחר שקיבל 100 פאונד בירושה, הוא הקים בשנת 1759 מבשלת בירה משלו. והשאר - היסטוריה.
מרכז המבקרים הזה ייקח אתכם בין 5 קומות שבהן תטעמו, תצפו במיצגים, ותטעמו שוב. מהגג יש נוף נהדר של דבלין, ולפני שתעזבו, לא תוכלו לסרב לשפע המתקתק שמציעה חנות המקום.

מרכז המבקרים של קילקני: גינס, חשובה שתהיה, היא רק סיפור אחד מנרטיב הבירה רחב היריעה של אירלנד. בעיר היפהפייה קילקני ממתין לכם מרכז המבקרים Smithwick's Experience Kilkenny, המנציח את מותג הבירה שנולד בשנת 1710. הסיור כאן פועל על כל החושים: תריחו את חומרי הגלם, תצפו בתהליכי הייצור, תטעמו את הבירה ואפילו תחושו בטמפרטורת חדרי הבישול. לא תוכלו לפספס את דמויות ההולוגרמה הגבוהות, שילוו אתכם במהלך הסיור, כמו גם את ההדגמות החווייתיות.

מרכז המבקרים של גינס (Guinness Storehouse), דבלין, אירלנד. ShutterStock
מרכז המבקרים של גינס בדבלין/ShutterStock

מוזיקה, היסטוריה ובירה

אחד הפאבים המוכרים בדרום האי הוא De Barra, שבו המוזיקה החיה מקבלת מקום של כבוד. זהו הרבה יותר מפאב - מדובר במעין מועדון פולקלור תוסס, המצוי בעיר קלונקילטי (Clonakilty), לחופי האוקיינוס. המוזיקה משלבת רוקנרול ומוזיקה אירית אותנטית. המקום חמים, נעים וגדוש בפריטים היסטוריים שונים ומשונים.

בעיר גולוויי (Galway) שבמערב המדינה, ממתינים לכם פאבים אותנטיים לרוב. אחד מהם, Tigh Neachtains, נוסד בשנת 1894, ומשמש מוקד עלייה לרגל למוזיקאים רבים. הוא אף מככב בתעשיית מזכרות מקומית - מפוסטרים ועד חולצות הנושאות את שמו.

בעיר בלפסט (Belfast), אטרקציה תיירותית בפני עצמה, ממתין לכם הדוכס של יורק, הלוא הוא פאב Duke of York, שבו לא רק בירה טובה אלא גם וויסקי משובח, כמיטב המסורת. המקום שובה לב בעיצובו.

בדבלין אחרי סיבוב החובה ברובע הבילויים טמפל בר, נסו את Mulligan of, שכבר הפך לתופעה בפני עצמה, ויש מי שנשבעים שכאן מגישים את הגינס הכי טעימה באירלנד כולה. המקום קטן, אינטימי וגדוש בריהוט עץ של פעם.

טיול מאורגן לאירלנד

צוקי מוהר, אירלנד. ShutterStock
צוקי מוהר, אירלנד/ShutterStock

עוד בדבלין, על גדות נהר ליפי (Liffey), תגלו את O'Connells, שבו עיצוב חדשני (יחסית) תמהיל אנושי מרתק של אירים קשישים, היפסטרים מעודכנים ותיירים הלומי תרבות. למעוניינים, יש פה אפילו ערבי קריוקי.

עיצוב ויקטוריאני ייחודי תמצאו ב-The Long Hall, שמגיש לא רק בירה משובחת אלא עושה זאת במקצועיות ובחינניות מצד אנשי הצוות. הוא נחשב לפאב העתיק בעיר - וקיים מאז 1860. יש בו קסם נושן וניחוח היסטורי, ומאז שנוסד, פקדו אותו מפורסמים רבים.

ומי שממש מחפש היסטוריה קדומה, יפקוד את פאב Downes בעיר ווטרפורד (Waterford), שנוסד בשנת 1759. כאן, אגב, מבקשים להגיע עם טלפונים כבויים. שלא תגידו שלא ידעתם.

ואם חשבתם ש-1759 זה ישן, נסו את Sean's Bar, הממוקם בעיירה את'לונה (Athlone) בדרום האי. כמה ישן? ובכן, זהו הפאב העתיק באירלנד כולה, ומעריכים שהוא החל לפעול כבר בשנת 900 לספירה. אין ספק - הבירה באירלנד היא הרבה יותר מבירה. היא אחת מעמודי התווך של ההיסטוריה.

טיולים מאורגנים פגסוס

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully