וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ככה נראים מלאכים": תיעוד של התופעה הנדירה בשמיים שנקראת "כלבי השמש"

5.1.2018 / 0:10

במיתולוגיה הנורדית הם תוארו כשני זאבים שמנסים לצוד את השמש, אך גם כיום - התגובות שעוררה לאחרונה התופעה האסטרונומית הנדירה, נראות כאילו נלקחו מעולם האגדות. אז למה זה קורה ומה הקשר למלאכים?

צלמים זמניים מורשים

אף אחד לא באמת יודע מה מקור המושג "כלב שמש" (Sun Dog), המתאר תופעה אסטרונומית נדירה, שתועדה לראשונה עוד בימי היוונים הקדמונים. אבל לאחרונה לכדו כמה שבדים נלהבים בעדשות מצלמותיהם את האירוע עוצר הנשימה הזה, שנובע מתופעה אופטית שגורמת להופעת צמד כתמים בוהקים המלווים את השמש משני צדיה. ואל כל היופי הזה, מצטרפת הילה אדירה, המכונה "הילת 22 מעלות". כינוי זה מרמז על זוויותיהם של הכתמים ביחס לשמש.

התופעה האסטרונומית שייכת לכלל תופעות ההילה (Halo), אך היא שונה מכל הילה מוכרת, בשל אופייה המיוחד ונדירותה. היא נגרמת בעת המפגש בין קרני השמש לבין אינספור גבישי קרח המרחפים באטמוספירה, ומתאפיינים בצורה של משושים זעירים (מכונים גם "אבק יהלומים"). צבעם של כלבי השמש לבן במרכזם, אך גווני כתום או כחול עשויים להופיע בשוליהם.

התופעה נראית במיטבה כאשר מרחפים בשמים ענני צירוס (ענני נוצה) וכאשר השמש מצויה נמוך, ליד קו האופק, אך למעשה היא יכולה להתרחש בכל מקום על פני כדור הארץ, ללא קשר לעונות השנה. עם זאת, הסיכוי לכך עולה במזג אוויר קר.

תופעת כלב שמש בשבדיה. Robert Nemiroff' youtube, מערכת וואלה! NEWS
נגרמת בעת מפגש בין קרני שמש לגבישי קרח באטמוספירה. שמש הכלב בשבדיה/מערכת וואלה! NEWS, Robert Nemiroff' youtube

המלאכים באים!

קטעי הווידאו המרשימים שתיעדו את "כלבי השמש" הללו, צולמו באתר הסקי ומדולן (Vemdalen) שבמרכז שבדיה. אחד הסרטונים הועלה לפייסבוק, ובמהרה גרף מיליוני צפיות. התגובות לסרטון היו מדהימות לא פחות מהתופעה עצמה. כך למשל, היו לא מעט גולשים שטענו כי מדובר בלא פחות מאשר מלאכים. "בדוק לאחר תופעת כאלו אתה מבין מדוע אנשים מאמינים במלאכים", כתבה גולשת אחת. "זוהי סצנה שנראית כמו רגע לפני הופעת מלאכים, המוארים בשמיים שמעל נהר הירדן בחג המולד", כתב אחר. גולשת אחת כתבה "זהו סמל לתקווה וסימן לחמלה ולאהבה. וזוהי האמת לאמיתה".

ומקור המילה? כאור, הוא נותר עלום, אם כי בלשנים מעלים מספר השערות. כך למשל, יש מי שהציעו כי צירוף מושג זה מקורו במיתולוגיה הנורדית, שבה תוארו שני זאבים שמנסים לצוד את השמש.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תופעת כלב שמש בשבדיה. Robert Nemiroff' youtube, מערכת וואלה! NEWS
"זוהי סצנה שנראית כמו רגע לפני הופעת מלאכים"/מערכת וואלה! NEWS, Robert Nemiroff' youtube
  • עוד באותו נושא:
  • שמש
  • שבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully