וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: האי הטרופי הנחבא שהפך להיט תיירותי עולמי

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

15.1.2018 / 8:36

הודו הקטנה? מדינת האי השוכנת דרומית לתת-יבשת היא הרבה מעבר מכך. בשטח קטן יחסית חבויים אוצרות שרק ממתינים שתגלו אותם: עיירות קסומות בסגנון קולוניאלי, טבע פראי, מקדשים קדומים, מטעי תה פוטוגניים וחופים נפלאים שמושכים חובבי זולות וגולשי גלים מהעולם כולו

מגדלור ליד חוף הים, סרי לנקה. ShutterStock
סרי לנקה מציעה חופים מדהימים והיסטוריה עשירה/ShutterStock

המבקרים בסרי לנקה יתקלו פה ושם בשם "אדם". כך למשל, "גשר אדם" ו"פסגת אדם". ובכן, ניחשתם נכון, אכן מדובר בהנצחת שמו של האדם הראשון שהתהלך על פני הארץ. אגדה מקומית קדומה מספרת כי לאחר הגירוש מגן עדן, עשה אדם את דרכו הישר אל סרי לנקה. למה דווקא סרי לנקה? אחרי ביקור באי הטרופי, תיאלצו להודות שאדם פשוט עבר מגן עדן אחד לגן עדן אחר.

סרי לנקה, שנקראה "ציילון" עד 1972, שוכנת מדרום-מזרח להודו. בסנסקריט, פירוש שמה הוא "אי קדוש", ורוב תושביו הם סינהלים, צאצאים של מתיישבים שהגיעו מהודו לפני כ-2,500. באי היפה הזה חשקו כובשים רבים, ולמעשה המקום, שכונה על ידי מרקו פולו "אי אבני החן", היה מאז המאה ה-16 תחת שלטונם של הפורטוגזים, ההולנדים והבריטים. כולם הותירו בה רמזים תרבותיים המשמשים מעין דרישת שלום מן העבר.

סרי לנקה קיבלה את עצמאותה מהבריטים בשנה שבה גם אנו זכינו לכך: 1948. עם זאת, מתחים מתמשכים בין הרוב הסינהלי למיעוט הטמילי, הביאו למלחמת אזרחים ועקובה מדם, שפרצה ב-1976 והסתיימה רק לפני פחות מעשור - בשנת 2009. מאז, האי פורח - ובגדול.

הטיילת וחוף הים של העיר קולומבו, בירת סרי לנקה. ShutterStock
עיר שוקקת. הטיילת בעיר קולומבו/ShutterStock

אי בהתאמה אישית

הטיסות הבינלאומיות הפוקדות אל סרי לנקה ינחיתו אתכם בקולומבו הבירה, לבו הפועם של האי. העיר, שאותה פקדו סוחרים רומאים וסינים כבר במאה הראשונה לפני הספירה, מאכלסת מספר אזורים המהווים מוקדי עניין, בהם רובע המצודה (Fort), שבו מגדלור נושן, רובע במבליפטיה (Bambalapitiya) שבו מרכזי קניות חדשים ומסעדות מצוינות, רובע פטה (Pettah) שבו שווקים ומקדשים, רובע גני הקינמון (Cinnamon Gardens) המהווה ריאה ירוקה בזכות פארק ענקי ומטופח ועוד. כמובן, אל תוותרו על הטיילת הארוכה הנמתחת לאורך החוף, ואליה ניתן להגיע ממקומות שונים בעיר.

למרות שקולומבו היא עיר נמל שוקקת חיים, שבה מרכזי תרבות ורחובות סואנים, מטיילים רבים זונחים אותה במהרה, לטובת האוצרות האמיתיים שטומנת בחובה המדינה. וכאן מתחיל הכיף האמיתי: תכנון הטיול.

סרי לנקה היא ה-מקום ליצור בו טיול מודולרי - כל אחד וסרי לנקה שלו. חובבי החופים, הסתלבט והגלשנים יקיפו חלקים מהאי בחיפוש אחר החוף המושלם. חובבי ההיסטוריה והמקדשים ידלגו בין הערים והאתרים הקדומים, בעוד שחובבי הטבע יעוטו על לב האי. וכמובן, הדרך הטובה ביותר היא לנסות את הכול. כי סרי לנקה כי הרבה יותר מ"הודו הקטנה", וטיול בה גדוש ברבדים שונים ומפתיעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מקדש סימה מלאקה בעיר קולומבו, סרי לנקה. ShutterStock
מקדש סימה מלאקה בקולומבו/ShutterStock

הטבע של אדם

מתי בפעם האחרונה התעוררתם בשעה 2:30 בלילה רק כדי לטפס על הר? ובכן, עם שם כה מחייב כמו "פסגת אדם" (Adam's Peak), יש סיכוי שתתעוררו אפילו יותר מוקדם. מכאן, בגובה של כ-2,240 מטרים מעל פני הים, הדברים לא רק נראים אחרת - הם בעיקר מרגישים אחרת.

כאן, במרכז האי, תגלו הר שכל-כולו קדושה קדומה, ומזה דורות רבים נוהגים צליינים לטפס לראשו, לעבר היעד הנכסף: טביעת כף רגל קדושה בגודל של 1.8 מטר המיוחסת לבודהא. לעומת הבודהיסטים, הנוצרים האמינו כי זהו המקום שאליו הגיע האדם הראשון לאחר גירושו מגן העדן.

מספר מסלולים מובילים אלך הפסגה, ורוב התיירים פוקדים את השביל שההליכה בו אורכת כ-3.5 שעות - בעיתוי מושלם למפגש עם קרני האור הראשונות של הזריחה, המפציעות מבין ערפילי הבוקר. מראה מהפנט ובלתי נשכח.

רק שימו לב שכדי להגיע אל כל הטוב הזה, יש צורך לטפס יותר מ-5,300 מדרגות הנטועות על ההר. המאמץ כאמור משתלם - בזכות הנוף, הזריחה, המקדש שממתין לכם בפסגה וגם אווירת הקדושה שתהדהד בנפש עוד ימים רבים.

פסגת אדם (Adam's Peak) סרי לנקה. ShutterStock
לטפס יותר מ-5,300 מדרגות הנטועות על ההר. פסגת אדם, סרי לנקה/ShutterStock

נופים מסוג אחר תגלו סביב העיר נוארה אלייה (Nuwara Eliya) שבמרכז האי, נופים שמרמזים ניחוח התה הציילוני המפורסם. העיר שוכנת בגובה של 1,868 מטר, מה שהופך אותה לאחד המקומות הקרירים בסרי לנקה. היא מוקפת מטעי תה אינסופיים המנוקדים פה ושם בכפרים זעירים. בשדות אלו ניצבות קוטפות תה, סל גדול על גבן, ועוסקות במלאכתן הסיזיפית, כדאי לדעת כי העיר עצמה נוסדה באמצע המאה ה-19 על ידי חוקר מקורות הנילוס סמואל בקר, כעיר נופש שיועדה לאנשי השלטון הבריטי.

יש כאן מספר מרכזי מבקרים, המספרים באופן חוויתי (כולל טעימות) את סיפורו של התה הציילוני. ואם אתם כבר באזור, אל תחמיצו טיולים במרחב יפה זה, הכולל את מפלי ראמבודה (Ramboda Falls), השוצפים מגובה של 109 מטרים.

עוד מטעי תה, עוד גבעות נישאות, עוד מקדשים ועוד מפלים תמצאו גם באלה (Ella), כפר פסטורלי שמשמש נקודת מוצא לשפע של טיולים באזור.

חובבי חיות בר לא יוותרו על ביקור מרגש בבית הפילים היתומים בפינוולה (Pinnawala Elephant Orphanage). פה, פחות מ-90 ק"מ צפונית-מזרחית לקולומבו, מתגוררים כ-100 פילים, במרחב שבו הם יכולים לנוע באופן חופשי. המקום הוקם ב-1975, כדי לשמר את אוכלוסיית הפילים באי, שהייתה בסכנת הכחדה עקב ציד נרחב. במקום מוצעות פעילויות כהאכלת פילים בפירות ובבקבוקי חלב, אך המרתק מכל הוא הצפייה ברחצת הפילים בנהר, הנערכת פעמיים ביום.

בית הפילים היתומים בפינוולה (Pinnawala Elephant Orphanage) סרי לנקה. ShutterStock
אל תחמיצו ביקור מרגש בבית הפילים היתומים בפינוולה/ShutterStock

החיפוש אחר החוף המושלם

בואו נתחיל מהסוף: אין חוף מושלם בסרי לנקה. הכול עניין של טעם אישי בכל הקשור לחלום החופשה האולטימטיבית. גולשי רוח וגלים מרחבי העולם נשבעים בחוף "שלהם" כחוף המושלם, בעוד שחובבי הזולות בטוחים שהם-הם מצאו את גם העדן הנכסף, המעוטר בעצי דקל וקוקוס, רצועות חול זהובות וים טורקיז עם לוק של גלויה. את האווירה משלימים בתי מלון מפוארים או גסטהאוסים צנועים, ברים קטנים ומסעדות יוקרה - כל חוף ואופיו.

אז מה יהיה החוף שלכם? כלל האצבע אומר כי במערב האי, כל החופים הנמתחים דרומית לעיר גול, יהיו בסגנון משוחרר יותר, אם כי תמיד יש יוצאים מן הכלל. במילים פשוטות: מומלץ לנדוד. אם בכל זאת אתם נזקקים לקצה חוט, התחילו עם רצועת החוף הציורית של בנטוטה (Bentota), שבה שפע של פעילויות ימיות ובילויים קולינריים. חופים מומלצים נוספים במערב האי כוללים את מיריסה (Mirissa Beach‬), היקדואה (Hikkaduwa Beach‬) ואונאווטונה (Unawatuna Beach).

טיול מאורגן לסרי לנקה

בריכה ומלון בחוף בנטוטה (Bentota), סרי לנקה. ShutterStock
מקום טוב להתחיל בו. רצועת החוף הציורית של בנטוטה/ShutterStock

בשבילי ההיסטוריה

בשנת 1956 עזב סופר המדע הבדיוני הנודע, ארתור סי קלארק, את חייו מאחור ועבר להתגורר בעיר קנדי שבמרכז סרי לנקה, שהפכה לביתו עד יום מותו, בשנת 2008. האיש, שכתב את "2001: אודיסיאה בחלל", מצא מרגוע והשראה בפנינה קסומה זו, ששימשה עיר קיט עבור הבריטים, לצד אגם יפה ופסגות הרים.

זהו מקום של תרבות מעודנת בניחוח קולוניאלי, ואחת האטרקציות המרכזיות בעיר מגיעה בדמות הגנים הבוטניים המלכותיים (Royal Botanical Garden Sri Lanka), שאותם פוקדים כשני מיליון מבקרים מדי שנה. הגנים - שניטעו בשנת 1750 בקירוב - מתהדרים כיום בכ-4,000 מיני צמחים, בהם אוסף עשיר של סחלבים, פרחי נוי, צמחי תבלין ומרפא, עצי ענק וגם שבילי טיול מטופחים לעילא.

קנדי היא גם מקום מצוין לשופינג מסוג אחר: מבדים מצוירים (באטיק) ועד אבני חן יקרות. חובבי המקדשים יגלו כאן את אחד המקדשים הבודהיסטים החשובים בעולם: מקדש השן (Temple of the Sacred Tooth Relic), שמביא אליו מדי קיץ המוני חוגגים לפסטיבל המוקדש לו. הסיבה: באחד מחדריו המאובטחים נשמרת שן המיוחסת לבודהא. את השן עצמה לא תוכלו לראות, אך הביקור עצמו חוויתי, בזכות האדריכלות, האמנות והקדושה האופפת כל פינה.

מתחם מקודש מרתק נוסף מצוי כ-75 ק"מ צפונית לעיר: "מקדש הזהב", הקרוי גם מקדש המערות של דמבולה (Dambulla Cave Temple). במקום כ-85 מערות, ששימשו (ועדיין משמשים) נזירים מזה 2,200 שנים. מספר מערות הפכו למקדשים המעוטרים בציורים ססגוניים ובעשרות פסלי בודהא. למרות שתיירים רבים פוקדים את המקום, הביקור כאן משופע באווירה מסתורית לעילא.

עיר מרתקת נוספת היא עיר הנמל גול (Galle), השוכנת כ-130 ק"מ דרומית לקולומבו. אליה מגיעים במיוחד כדי להתענג על אזור הנמל, ששימש סוחרים, יורדי ים והרפתקנים מזה למעלה מאלף שנים. במקום יש חנויות ייחודיות, אווירה שיקית, מצודה אדירה ושפע של מגדלים, מבנים וביצורים שהוכרזו אתר מורשת עולמית.

אחרי שבוע, שבועיים או חודש, תגלו שסרי לנקה היא אכן מימוש החלום האישי של כל תייר, ולכל אחד את יש סרי לנקה שלו. וזהו למעשה סוד גדולתו של האי הקטן.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully