פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מסתבר שעד עכשיו ישנתם לא נכון במטוס: כך תעשו זאת היטב

      מתברר שיש כמה שיטות מנצחות שיעזרו לכם להירדם גם במחלקת התיירים הצפופה. אז באיזה צד של המטוס תירדמו טוב יותר, למה חשוב להכיר את סודות המושב שלכם ולמה עדיף לחגור את חגורת הבטיחות דווקא אחרי שמתכסים בשמיכה?

      ישנה בטיסה (ShutterStock)
      חשבנו שאנחנו יודעים איך לישון בטיסה. אז חשבנו (צילום: Shutterstock)

      יש מי שמסוגלים להירדם בעודם עומדים על רגליהם, אבל עבור רובנו, מסתבר שיש מה ללמוד בכל מה שקשור לשיטות הירדמות בזמן הטיסה. כידוע, חברות התעופה מקדמות את מחלקות העסקים והמחלקות הראשונות, שבהן עיקר הפינוק הוא האפשרות לשינה נינוחה ורגועה שנמשכת שעות. אבל מה לגבי מי שתקועים במחלקת התיירים הצפופה?

      אדם ווייט, מעצב פנים בריטי המתמחה במושבי מטוסים, עוסק מזה שנים רבות בדרכים להפוך את השהות בטיסה לנעימה יותר. בראיון למגזין התיירות Travel and Leisure, הוא מציג כמה אסטרטגיות הירדמות ושינה באוויר, שיאפשרו לכם להגיע רגועים ומלאי אנרגיה אל היעד.

      "באופן טבעי, ככל שאתה מסוגל להישען יותר לאחור, כך עדיף", הוא מציין. "עם זאת, ישנן עוד שיטות למנוחה טובה, והן קשורות ב-3 אלמנטים עיקריים שמשפיעים על איכות השינה: אור, רעש וטמפרטורה. הדרכים להתמודד עם האלמנטים האלו יקבעו כיצד תישנו במטוס - גם אם אי אפשר כלל להסיט לאחור את משענת המושב".

      לגבי טמפרטורה - השמיכה תעשה היטב את העבודה, אבל הנה טיפ חשוב: כדאי קודם כל להתכסות היטב בשמיכה ורק לאחר מכן לחגור את חגורת הבטיחות. כך, הדיילים ייראו בקלות שאתם חגורים ולא יעירו אתכם כאשר נדלקת נורת ההתראה של חגורות הבטיחות.

      בשלב הבא, מומלץ לתחוב לאוזניים את האוזניות, גם אם לא מפעילים את ערוצי השמע – כי העיקר הוא הבידוד היחסי. כדאי לדעת כי במערכות בידור רבות מוצע ערוץ הרגעה ייעודי שתפקידו להתמודד עם רעשי הרקע במטוס, כולל רעשי המנועים.

      ולבסוף, חשוב מאוד להפחית את כמות האור, במיוחד כאשר טסים בין אזורי זמן שונים. הורדת כיסוי החלון וכיבוי התאורה הממוקמת יסייעו בכך.

      לדבריו, רבים מודאגים ממושבי מטוס שאינם ניתנים להסטה מספקת לאחור. "רבים סבורים שבלתי אפשרי להירדם באופן זה, אבל אם תתמסר ל-3 כללים אלו, תגלה שיש סיכוי טוב להירדם".

      "אם הדבר אפשרי, אני ממתין עד אחרי שהארוחות מוגשות. במהלך השעה-שעתיים הראשונות של טיסות ממושכות, יש המולה, האוכל מוגש, מגשים מוזזים, וכמעט בלתי אפשרי להירדם. לאחר מכן, המטוס שוקע לשקט יחסי למשך 4-5 שעות, ואז אני כבר מוכן: עם השמיכה שלי, עם הארוחה שאכלתי, וגם אחרי שכבר ביקרתי בשירותים".

      נוסעת ישנה בזמן טיסה (ShutterStock)
      הפחיתו את כמות האור על ידי כיסוי עיניים (צילום: Shutterstock)

      המושב הנכון, הצד הנכון

      גם לבחירת המושב הנכון במטוס יש השפעה על איכות השינה. בראש ובראשונה, תמיד עדיף להיות צמוד ל"קיר", כלומר- המושב שליד החלון. "לא הייתי מוסיף כסף או מתווכח על הזכות לשבת בשורה של דלת החירום. מחלקת תיירים היא מחלקת תיירים. ההבדל לא משמעותי".

      לדבריו, החשוב מכל הוא להימנע ממושבים ומאזורים שבהם יש התקהלות. כמו למשל ליד השירותים. "בכל מקרה, מוזר ככל שזה יישמע, בדיוק כמו שיש ימניים ושמאליים, לכל אחד יש את הנטייה שלו לכיוון השינה. אין תשובה חד-משמעית: כל אדם מכיר את הרגליו ואת גופו, ולפיכך יש לבחור את הצד שעליו נשענים בעת השינה".

      נוסעת ישנה טיסה (ShutterStock)
      לכל אחד יש צד מועדף עליו במטוס (צילום: Shutterstock)

      הכר את מושבך

      מסתבר שיש אפשרויות כוונון במושב שלכם שאתם אולי לא מודעים אליהם, ויסייעו לכם בשינה טובה יותר. כך למשל, לא רבים עושים שימוש באפשרות המצוינת של מושבים מסוימים, שבראשם יש משענות קטנות, שעוטפות את אזור האוזניים ותומכות היטב בצדי הראש. ברגע שהראש מעורסל בצורה כזו, קל יותר להירדם. וזה בוודאי עדיף מאשר להשעין את הראש על השכן שלכם. ואם למושב שלכם אין אופציה כזו, תמיד כדאי להצטייד בכריות צוואר מתנפחות.

      ועוד משהו קטן וחשוב שקשור למושב שלכם: הציצו תחת משענת היד שלכם. ליד המפרק הצירי שלה מסתתר כפתור קטן, שאם תלחצו עליו, יתאפשר לכם להרים את המשענת. התוצאה: מקום נוסף לגוף. באופן טבעי, האקט הסמלי הזה ישחרר מקום לרגליים, בקטנה.