וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה התעופה בחיפה בסכנה: גם ארקיע הפסיקה לטוס; הדיוטי פרי שומם

28.11.2017 / 9:15

חברת התעופה הפסיקה את הטיסות בקו חיפה-אילת "עקב בדיקה של המטוס" לטענתה, ולא מתחייבת לחזור במועד מדוייק. גם חברת TUS הקפריסאית הפסיקה לנחות בשדה הצפוני. ובתוך כך, הדיוטי הפרי שהושק בקול גדול נשאר צמא לנוסעים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא טסה כעת בין חיפה לאילת. ארקיע/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארקיע הפסיקה מאתמול (ב') את הטיסות שלה בקו חיפה-אילת, זמנית, "עקב כניסת המטוס המשרת קו זה לביקורת שגרתית". הטיסות צפויות להתחדש "בתחילת 2018", אבל לא מתחייבים למועד מדוייק. בארקיע אומרים ש"כשמטוס נכנס לביקורת, אי-אפשר להעריך לוחות זמנים". בחברה ציינו כי בשל אורך המסלול בחיפה לא ניתן להשתמש במטוס סילון חלופי מתוצרת אמבראר, אלה שמפעילה החברה בקווים בין מרכז הארץ לאילת. "זו לא ליבה עסקית. זה יותר בגדר שירות לתושבי הצפון", אומרים בארקיע על הקו לחיפה. בצי של החברה נותר רק מטוס "טורבו-פרופ" אחד מתוצרת ATR, ל-72 נוסעים, וכאמור גם הוא מושבת כעת. בארקיע מכחישים שמועות כי החברה מכרה גם אותו ובמקביל אומרים כי "גם אם יימכר בעתיד יבוא אחר במקומו" וכי "זה ממש לא רלוונטי מה יהיה המספר הרישומי של המטוס".

כך או כך, זו מכה נוספת לשדה התעופה של חיפה ולחיפה בכלל, לאחר קיץ של אופטימיות בכל הנוגע לתחבורה האווירית לעיר. אך לפני חודשיים השיקה רשות שדות התעופה חנות "דיוטי פרי" מהודרת בשטח כ-300 מ"ר בטרמינל מה שמוגדר עדיין "נמל התעופה הבינלאומי של חיפה" ושב-2017 עברו בו כבר 20 אלף איש עד אותו מועד. ברש"ת הבטיחו אז שהטרמינל ישמש את נוסעי הטיסות ליעדי אגן הים התיכון, כמו אתונה, לרנקה, רודוס, קוס ופאפוס. אלה, שורתו על ידי חברת "טוס". החברה הקפריסאית הזו שהוקמה ב-2015 החלה לטוס מחיפה בראשית 2016, חרטה על דגלה לקדם את התיירות מישראל לקפריסין, הפעילה שלוש-ארבע טיסות שבועיות בקו בין חיפה ללרנקה והכריזה שהכוונה שלה היא להפוך את חיפה לאחד הנמלים המרכזיים של החברה ולהפעיל ממנו, גם טיסות ישירות לאתונה, בוקרשט ויעדים נוספים. זה לא קרה, ופחות מחודש אחרי פתיחת החנות ליוצאים לחו"ל, אין יותר טסים כי ב-15 באוקטובר היא נטשה את השדה ואינה טסה יותר מחיפה.

"זאת אכזבה קשה מאד", אומר גורם בכיר בחברת "טוס" אשר ביקש להשאר בעילום שם. "קנינו מטוסים חדשים שנועדו לטוס לחיפה אבל אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון". החברה טסה בינתיים לנתב"ג משם היא יוצאת ליעדים ביוון, קפריסין וארצות אחרות. "תזכור, אנחנו חברת תעופה קפריסאית, לא ישראלית", הוא מסביר.

דיוטי פרי שדה התעופה בחיפה. רשות שדות התעופה, מערכת וואלה! NEWS
הדיוטי פרי בחיפה. עומד שומם ובודד/מערכת וואלה! NEWS, רשות שדות התעופה

לחברת טוס היתה בעיה עם שעות הפעילות של השדה בחיפה הנסגר בלילה, ושגרמו לכך שטיסות מתעכבות נאלצו לנחות בנתב"ג. "כל עיכוב כזה עלה לנו 3,000 דולר", אומרת הלנה ליאסי, מנהלת איזור מזרח אגן הים התיכון של "טוס", "מדובר בטיסה ארוכה יותר ב-15-20 דקות לכל כיוון, אגרות הנחיתה והטיפול יקרות יותר, ואת הנוסעים היה צריך להעביר משם לחיפה באוטובוסים, על חשבוננו".

אבל הבעיה ארוכת הטווח, גם עבור "טוס", היא אורכו של המסלול בחיפה שלא מאפשר לה להפעיל בקו את מטוסי הסילון שרכשה לצורך מימוש תכניותיה. יש תכנית לתשתית הלאומית הזו של שדה התעופה בחיפה (תת"ל 80) ובמסגרתה יוארך המסלול הקיים בכ-300 מטרים. התכנית מתואמת עם חברת נמלי ישראל כך שנמל התעופה והנמל הימי יוכלו לחיות בצוותא. תכנית הארכת המסלול בחיפה כוללת בין היתר שיקוע כביש יוליוס סימון, המפריד בין שני חלקי השדה.

גם מימוש התכנית, בינתיים לא מתרומם. השר כ"ץ מבטיח אצת הארכת המסלול "תוך זמן קצר" משנת-2010. "הבטחות היו מכולם", מדגישה ליאסי, "דיברנו עם רשות שדות התעופה שטוענת שהיא מחכה לאישורים של ועדות תכנון לאומיות. חיכינו שנתיים. למדנו גם כמה קשה להיות חברה יחידה בחיפה, כשאין לך שום גיבוי של חברות אחרות ושעושים לך טובה אם מטוס מתעכב", היא אומרת, "מצאנו את עצמנו מתחננים לשעה ולחצי שעה וגם לרבע שעה. לא ידענו שהעיכובים בתעבורה האוירית בגלל העומס שיש באיי יוון, יביאו אותנו לצורך לנחות כשהשדה בחיפה בכלל סגור. בצורה כזו אתה לא יכול לנהל פעילות".

"אנחנו חושבים שהסיכון הכלכלי בחיפה הוא גדול מדי", אומר גורם החברה הבכיר. "יש לנו תכניות לטוס מחיפה לרומא, ונציה, טריאסט, למינכן, לפראג. קנינו 6 מטוסי פוקר-70 שיכולים לעשות את העבודה, כל אחד מטיס 80 נוסעים. המסלול קצר מדי אז הסכמנו לוותר על החלומות ליעדים האלה לשנה שנתיים. אבל החלטנו מה שהחלטנו אחרי שראינו שבשטח לא נעשות פעולות. אני אומר לך שהפתרון מצוי בידי שני אנשים: ראש העיר ושר התחבורה", אמר הגורם הבכיר. ראש העיר לא צריך לחכות לשום ועדת תכנון לאומית. הוא ועדת התכנון העירונית. הוא יכול להחליט שהוא מאריך את המסלול ב-300 מטר ולצאת לדרך. השר צריך לתת לו איזשהו תקציב, לא גדול במיוחד ואפשר להתחיל לרוץ. אבל, שום תכניות לא הוגשו, שום פעולה לא נעשתה ושום דבר אפילו לא רואים באופק. גם לא מהעירייה שהבטיחה אלף הבטחות כמו חניות, כמו סלילת כביש הגישה ושילוט. שום דבר לא נעשה. כלום. אז מה, היחידים שצריכים לשלם את המחיר זה אנחנו? עזוב, בחייך, זה לא מעניין. הכל על השולחן של רשות שדות התעופה", סבור גורם אחר בענף, "זה מונופול. היעדים, שעות הפעילות, אורך המסלול, הכל נושאים לשיקול דעתם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
שדה תעופה חיפה מטוס Tus Airways. Tus Airways, מערכת וואלה! NEWS
הפסיקו לנחות בעיר הצפונית. מטוס של חברת טוס בשדה התעופה בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, Tus Airways

טוס: "נשקול לחזור לחיפה"

נכון לעכשיו, נותר שדה התעופה בחיפה עם ישראייר בלבד, רק עם טיסות פנים-ארציות ועם דיוטי-פרי מהודר שימתין לימים טובים יותר כי איש לא יוצא משם לחו"ל. את מטוסי הסילון שלה מתוצרת איירבוס ל-172 נוסעים, ישראייר אינה יכולה להפעיל מחיפה בשל אותה מגבלה של אורך מסלול והיא מפעילה שני מטוסי טורבו-פרופ מאותה תוצרת, ATR.

אבל בישראייר רואים את כל העניין כהזדמנות. "הוספנו טיסות, עד ארבע חמש ביום מחיפה", אומר גיל סתיו. סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, שאומר שהחברה תשקול אף לרכוש מטוסATR נוסף כדי לשרת את הצפון, ולהפעיל בקיץ קווים מחיפה לאיי יוון. לארקיע אין כוונות כאלה. "גם לא היו בעבר", מציינים בחברה.

לראש העיר חיפה יונה יהב יש בטן מלאה על כל העניין הזה ולא פלא- הוא רוצה למצב את העיר הצפונית כעיר תיירות וכבירת הצפון. אבל, הוא בחר שלא להגיב לידיעה. סגנית ראש העיר יוליה שטראים שהיתה אינסטרומנטלית בהבאת חברת "טוס" לחיפה, נמצאת עכשיו בכלל בחו"ל, מסרה "לא לדאוג" אבל אמרה כי התייחסות לגופם של דברים תמסור "לא בטלפון", רק עם שובה.

ברשות שדות התעופה לא מתרגשים. "איזה חברות נטשו? 'טוס'? היא כבר ביקשה 'סלוטים' ('חלונות זמן' להמראות ונחיתות, י.א.) לעונת הקיץ הבאה", אומרים ברש"ת למרות הכחשה גורפת מהחברה. ברש"ת טוענים כי "יש עוד חברות שמתעניינות להגיע לחיפה, בעיקר בגלל שמדובר בטיסות לאגן הים התיכון וקיים פטור מאגרות". לדברי רש"ת, "זו עונת חורף ואכן בעונת חורף שדות כאלה פעילים פחות". הוא הוסיף כי "יש כוונה שבקיץ הבא נרחיב גם את שעות הפעילות", וכי "מרחיבים את מספר רחבות החנייה למטוסים, מכשירים מסלול הסעה מקביל למסלול הנחיתה וההמראה שעובר סדרה של שיפוצים ובהמשך נדון גם בהרחבה של המסלול ב-320 מטר".

לחברת "טוס" ההבטחות האלה לא מספיקות. בחברה מדגישים כי הם לא נוטשים את ישראל, דבקים בנתב"ג, אבל אומרים כי ישקלו לשוב לעיר חיפה, "רק אם ייתקבלו הבטחות מגובות תכניות קונקרטיות, להאריך את המסלול כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully