וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרדת מהמסלול: פארקים לא מוכרים בארצות הברית

רותם בר כהן, מסע אחר אונליין

30.11.2017 / 17:00

כולם שמעו על הגרנד קניון, אבל ברחבי ארצות הברית יש עוד עשרות פארקים לאומיים, שרק מטיילים ישראלים מעטים מכירים, ופחות מזה טיילו בשביליהם. הנה כמה פארקים יפהפיים שבהם תוכלו לטייל בשלווה נהדרת בנופים בלתי נשכחים

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: הצצה לפארק הלאומי האגן הגדול שמוזכר בכתבה

הפארקים הלאומיים הפזורים ברחבי ארצות הברית מזמנים את אחת החוויות המדהימות ביותר למטיילים חובבי טבע. איפה עוד בעולם תוכלו לטייל בין עצים שגובהם מגיע לעשרות מטרים, לגלות ליד שולחן הפיקניק שלכם אייל עם קרניים ענקיות אוכל עשב, לעצור את המכונית כדי לתת לדובה עם שני גורים קטנים לחצות את הכביש? ועוד לא הזכרנו את המפלים האדירים (ביוסמיטי, למשל, יש מפלים שנופלים מגובה של 650 מטר!), האגמים הצלולים, המצוקים, מרחבי המדבריות או הפסגות המושלגות.

גם אם טיילתם בפארקים הלאומיים המוכרים והפופולריים, כמו הגרנד קניון, יוסמיטי וילוסטון, עוד לא גירדתם את פני השטח. בארצות הברית יש 58 פארקים לאומיים מוכרזים ויש סיכוי טוב שעל חלקם אפילו לא שמעתם. זה דווקא מצוין, כי אם אתם לא שמעתם עליהם, רוב הסיכויים שמטיילים נוספים לא יגיעו לכאן, מה שישאיר את הדרכים פתוחות ואת הנופים שלווים. חשוב לא פחות, תוכלו למצוא מקום לינה בתוך הפארק או בסמוך לו גם בלי להזמין מקום חצי שנה מראש.

הפארק הלאומי צפון רכס קסקייד

בצפון מדינת וושינגטון, סמוך לגבול הקנדי, נמצא אחד הפארקים הכי מרהיבים והכי פחות צפופים בארצות הברית. הנוף כאן לא פחות ממהמם: רוב שטחו של הפארק הלאומי צפון רכס קסקייד (North Cascades National Park) הררי, עם הרבה פסגות מעל גובה 2,700 מטר, חלקן תלולות מאוד. בשונה מהפארקים הפופולריים, שהתשתיות שלהם מפותחות מאוד, בפארק הזה כמעט שאין תשתיות תיירותיות והוא נותר ברובו לא מפותח. למעשה, כמעט כל שטח הפארק מוגדר כאזור טבע בראשיתי, כזה שיד אדם לא נגעה בו.

בשמורה יש 312 קרחונים, יותר מאשר בכל פארק לאומי אחר חוץ מאלסקה, נהרות, אגמים וצמחייה מגוונת מאוד. בתוך כל היופי הפראי הזה חיים דובים, איילים, שועלים, זאבים, לוטרות, בונים, סנאים, עיטמים, ינשופים ועוד.

מה עושים בפארק? יש כאן מאות קילומטרים של שבילים שמתאימים להליכה ולרכיבה על אופניים, אפשר לטפס על הרים, לצפות בציפורים, להצטרף לסיור מודרך עם ראנג'ר, לדוג בנהר או באגם ולסגור את היום באוהל או בקרוון באחד מאזורי הקמפינג שבתוך הפארק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפארק הלאומי צפון רכס קסקייד בארה"ב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
פסגות מעל גובה 2,700 מטר, חלקן תלולות מאוד. הפארק הלאומי צפון רכס קסקייד/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הפארק הלאומי האגן הגדול

כביש 50, שחוצה את המדבר הגבוה של מרכז נבדה, מכונה "הדרך הבודדה", ולא במקרה. הוא מוביל אל אחד הפארקים עם הכי פחות מטיילים בארצות הברית, הפארק הלאומי האגן הגדול (Great Basin National Park). הפארק, שנמצא במזרח נבדה סמוך לגבול עם יוטה, ממוקם כ-450 ק"מ מצפון ללאס וגאס, אבל אין דבר משותף בינו לבין עיר ההימורים הנוצצת. הנוף הצחיח של אזור האגן הגדול, בשולי הסיירה נבדה, כולל משטחים מדבריים ורכסי הרים חשופים. הפארק הוקם בשנות ה-80 במטרה להגן על עצי אורן האצטורבל הזיפני, שגילם נאמד באלפי שנים והם נחשבים לאורגניזם החי העתיק בעולם.

בשטח הפארק יש כמה אתרים שלא כדאי לפספס, כמו קשת לקסינגטון, קשת טבעית מאבן גיר, אחת הגדולות מסוגה בארצות הברית, ומערכת מדהימה של מערות נטיפים. בגלל הבידוד של הפארק והתשתיות הלא מפותחות לא תמצאו כאן תחנות דלק או חנויות מזון וחשוב להצטייד מראש לפני הכניסה. אין אפשרות ללון בפארק עצמו, אבל יש כמה מוטלים בעיירה בייקר (Baker) הסמוכה.

מה עושים בפארק? בשטח הפארק יש 12 שבילים מסומנים באורכים שונים ובדרגות קושי משתנות, ממסלולים מישוריים קצרים ועד שבילים הרריים המתאימים למטיבי לכת.

להתרשמות מהנופים המהפנטים מומלץ לנסוע בדרך הנוף של פסגת וילר (Wheeler Peak Scenic Drive) הנמתחת לאורך כ-20 ק"מ ומציעה תצפיות בלתי נשכחות. אל תוותרו על סיור בהדרכת ראנג'ר במערות להמן (Lehman Caves) העשירות בנטיפים וזקיפים מרשימים. בלילה זהו מקום מושלם לצפייה בכוכבים - האזור הוכרז כ"שמורת שמיים שחורים", מקום חשוך שאינו סובל מזיהום אור.

הפארק הלאומי האגן הגדול Great Basin בארה"ב. Great Basin National Park, מערכת וואלה! NEWS
משטחים מדבריים ורכסי הרים חשופים. הפארק הלאומי האגן הגדול/מערכת וואלה! NEWS, Great Basin National Park

הפארק הלאומי הקניון השחור של הגניסון

פחות מ-20 ק"מ של ערוץ נהר הגניסון, שאורכו הכולל 77 ק"מ, עוברים בשטח הפארק הלאומי הקניון השחור של הגניסון (Black Canyon of the Gunnison National Park) אבל איזו דרמה תראו שם! קירות הסלע הכהים יורדים בתלילות בלתי נתפסת אל תחתית הערוץ העמוק והצל התמידי שהם מטילים אחראי לשם "הקניון השחור". בנופים הדרמטיים הללו חיים, בין השאר, דובים שחורים, זאבי ערבות, איילים, דביבונים, בונים ועוד. בשטח הפארק יש אפשרות לקמפינג ובלילות נטולי עננים מובטחים לכם שמיים זרועים באינספור כוכבים.

מה עושים בפארק? אחרי שהסדרתם את הנשימה שנעצרה למראה הקניון העמוק תוכלו בדרכי נוף העוברות על גדת הערוץ. למי שרוצה ליהנות מהמראות לא דרך חלון הרכב, יש לא מעט שבילי הליכה, חלקם מסודרים ומסומנים ועוברים על גדת הערוץ, אחרים אינם מסומנים או מתוחזקים והם יורדים בתלילות אל קרקעית הערוץ. כדי ללכת בשבילים האלה נדרש כושר גופני מצוין ויכולות הליכה וטיפוס ברמה גבוהה. מטפסי סלעים מנוסים יכולים לנסות את כוחם בטיפוס (גם לכך נדרשות יכולות טכניות גבוהות). קיאקיסטים מנוסים יכולים לחתור בקיאקים בנהר הגניסון (לא מתאים למתחילים) ואפשר להצטרף לסיור מודרך עם ראנג'ר שיחשוף בפניכם את עולם החי והצומח של הפארק.

הפארק הלאומי הקניון השחור של הגניסון בארה"ב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
בלילות נטולי עננים מובטחים לכם שמיים זרועי כוכבים. הפארק הלאומי הקניון השחור של הגניסון/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הפארק הלאומי דריי טורטוגס

איך מבטיחים ששמורת טבע בפלורידה המתוירת להפליא תישאר מבודדת וללא גדודי מבקרים? מוודאים שהדרך היחידה להגיע אליה היא במטוס ימי או בסירה... הפארק הלאומי דריי טורטוגס (Dry Tortugas National Park) נמצא כמאה ק"מ ממערב לקי ווסט והוא מורכב מקבוצה של כמה איים קטנים הנקראים איי הצבים (Tortugas פירושו צבים בספרדית) ומשטח הים שביניהם. כמצופה מפארק שרוב שטחו במים, תוכלו לראות כאן אוכלוסייה עשירה של בעלי חיים ימיים, עופות מים ושוניות אלמוגים. אחד הדברים הלא צפויים במיקום הפסטורלי הזה הוא מבצר חוף אדיר ממדים, פורט ג'פרסון שמו, שאוחז בתואר המפתיע "מבנה הלבנים הגדול ביותר בחצי הכדור המערבי".

הפארק נמצא בדרכם של ההוריקנים המכים בפלורידה, ולכן מומלץ להימנע מביקורים בתקופת הסערות הטרופיות – בין מאי לנובמבר. בין בעלי החיים הימיים שתראו כאן - צבי ים, כרישים, דגי שונית, שחפיות, שקנאים חומים ופרגטות הדורות.

מה עושים בפארק? שוחים, צוללים ומשנרקלים, שטים בקיאקים ימיים, צופים בציפורים (יש סיורי צפרות מודרכים), מצטרפים לסיור מודרך במבצר פורט ג'פרסון. בשמורה יש כמה אתרי קמפינג בסיסיים ואפשר להקים שם אוהל על בסיס מקום פנוי. באתרי הקמפינג אסור להדליק אש ולכן לא תוכלו לבשל ארוחות וכיוון שאין כאן בכלל חנויות, צריך להצטייד מראש במזון.

הפארק הלאומי דריי טורטוגס בארה”ב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מורכב מקבוצה של כמה איים קטנים. הפארק הלאומי דריי טורטוגס בארה”ב/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הפארק הלאומי איל רויאל

עוד פארק שנחלק בין יבשה למים הוא הפארק הלאומי איל רויאל (Isle Royale National Park), שנמצא על אי בלב אגם סופריור במדינת מישיגן. כרבע משטח הפארק נמצא על האי רויאל, הגדול באיי האגם, השאר במימי האגם העצום שחלקו נמצא בארצות הברית וחלקו בקנדה. החלק היבשתי של הפארק מיוער ביערות של עצי מחט ועצים נשירים (יפה כאן במיוחד בשלכת הסתווית ובאביב כשהעצים מלבלבים) והחופים הסלעיים רומנטיים להפליא. הבולטים בין בעלי החיים הנמצאים על האי הם להקות של זאבים ועדרים של איילי הקורא בעלי הקרניים המרשימות. לעיתים תוכלו אפילו לראות אייל קורא שוחה במי האגם ליד חופי האי. ההגעה אל הפארק היא בסירות פרטיות, בקיץ פועלות כאן מעבורות.

מה עושים בפארק? באי רויאל יש מערכת של שבילי הליכה טובים, הארוך שבהם חוצה את האי מצפון לדרום, מרחק של 65 ק"מ וההליכה בו אורכת כמה ימים. אפשר גם לשוט בסירה או בקיאק מסביב לאי. באי יש כמה אתרי קמפינג, בקתות ללינה (בחלק הדרומי), אכסניה (בחל הצפוני), וחנויות שבהן אפשר לקנות מצרכי מזון בסיסיים.

הפארק הלאומי איל רויאל בארה”ב. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
נחלק בין יבשה למים. הפארק הלאומי איל רויאל בארה”ב/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הכתבה באדיבות מסע אחר אונליין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully