פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הסיבה המפתיעה שבגללה אתם מורידים את משענת היד בהמראה ובנחיתה

      זה אמנם נראה מנוגד להיגיון, אבל מסתבר שפעולה זו מגבירה את הבטיחות שלכם במקרה חירום. הכל קשור לפיזיקה בסיסית. וגם: מדוע מומלץ להביא כדור טניס לטיסה הבאה שלכם?

      מטוס מושב טיסה (ShutterStock)
      של עצירת חירום פתאומית, משענת יד מורמת עלולה לגרום לפציעה (צילום: Shutterstock)

      הורדת משענת היד של מושב המטוס שלכם, בעת המראה ונחיתה, נראית כמעשה המנוגד לאינטואיציה הבסיסית. הרי במקרה חירום, שבו נדרשת יציאה מהירה מהמטוס, הדבר עלול רק לעכב אתכם. עם זאת, מסתבר שדווקא הורדת המשענת היא מעשה בטיחותי יותר ממה שרבים סבורים.

      הסיבה שאנשי צוות האוויר מבקשים מכם להוריד את משענת היד לקראת המראה או נחיתה, היא כי במקרה של עצירת חירום פתאומית, משענות יד מורמות עלולות לגרום לפציעות חמורות.

      מטוס (ShutterStock)
      הגיוני שהיא תורם, אבל בטיחותי יותר שמשענת היד תורד (צילום: Shutterstock)

      מכה בגב ב-250 קמ"ש

      בראיון ל"דיילי סטאר", מסביר על כך אחראי הבטיחות סבסטיאן ביוור, בעל ניסיון רב שנים כאיש צוות אוויר. "בכל מה שקשור לבטיחות באוויר, יש הקפדה ניכרת גם על הפרטים הקטנים ביותר". לדבריו, עצירה פתאומית של המטוס בעת ה"ריצה" שלו על המסלול, עלולה לגרום למשענת היד המורמת להיזרק קדימה במלוא העוצמה - ולגרום לפציעה. "בסופו של דבר, מדובר בפיזיקה פשוטה: אם משענת היד כבר מורדת, יש סיכוי קטן יותר לפציעה. חוק התנועה הראשון של ניוטון קובע כי כל גוף במצב מנוחה יתמיד במצב המנוחה שלו. לעומת זאת, גוף בתנועה יתמיד בתנועתו - באותה מהירות ובאותו כיוון, אלא אם ייכנס למשוואה כוח נוסף, שיוציא את המצב מאיזון".

      לדבריו, במקרה כזה, משענת היד היא הגוף. הוא מקובע למעשה לגוף המטוס, שנע במהירות של 287-250 קמ"ש בעת המראה או נחיתה. במקרה של עצירה פתאומית, המשענת תיזרק קדימה במהירות הזהה למהירות המטוס לפני העצירה. כלומר, ביותר מ-250 קמ"ש.

      "לכן, בעוד שזה ייראה הגיוני להניח שעל משענת היד להימצא במצב מורם כדי שיהיה אפשר להימלט מהמטוס במצב חירום, דווקא המעשה הנכון יהיה להוריד אותה, כך שבמקרה חירום היא לא תוטח בגב הנוסע בעוצמה אדירה".

      ואם כבר עוסקים בשרירים, עצמות ועצמים - יש מי שממליצים להגיע לטיסות (במיוחד לטיסות ארוכות) עם כדור טניס. יש לעשות בו שימוש באובייקט עיסוי - לגב, לכפות הרגליים ועוד, ובכך לשפר את זרימת הדם בעת ישיבה ממושכת ולהקל על כאבי שרירים.