וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחש לחיות: המלאך שמציל את בעלי החיים אחרי שכולם כבר התייאשו

2.10.2017 / 15:18

מיונים דרך דורבנים ועד וסוריקטות - אביהוא שרווד, בן 38, מטפל בחיות בר פצועות, נטושות או כאלו שעברו התעללות ולא השאירו להן סיכוי. הוא בונה מדפים לקיפודים, אוטם כלובים לארנבות לחורף ומסייע בניתוחים. והכל בהתנדבות ובאהבה ללא תנאי. יש חיה כזאת

צלמים זמניים מורשים

ברגע שאני נכנס למתחם, נשמעת צעקה חדה: "קלייד, בוא מיד לכאן!", אבל מאוחר מדי - קלייד כבר מסתער עלי במלוא גודלו. הכלב האימתני מזנק, בעוד נהמותיו מנסרות את האוויר. אני משותק, אבל לאחר שבריר שנייה ויצירת מגע ראשוני, נדמה לי שהכלב הזה מחייך. או לפחות קצת מגחך.

עוד שבריר שנייה של היכרות, והענק הזה כבר מפציר בי ללטף אותו. ובכל פעם שאני מרפה מעט, הוא מרים את כף רגלו ודוחק אותי בכוח, מזכיר לי להמשיך ללטף.

"מפונק החבר הזה שלך", אני אומר לאביהוא שרווד, האיש שעומד מאחורי הקמת המרפאה לחיות במושב אלישמע, סמוך להוד השרון. "מגיע לו הרבה פינוק, במיוחד אחרי מה שהוא עבר. תסתכל עליו טוב ותבין בעצמך". אני מביט בקלייד שוב, וקולט לפתע שהכלב סובל מצליעה קשה, ופיו חסר שיניים כמעט לחלוטין. "הוא היה כלוא בכלוב ברזל מבוקר עד לילה, ומרוב ייאוש, במשך שנים הוא כרסם את סורגי הברזל, עד שנהרסו לו כל השיניים. אז מה, לא נפנק אותו?"

אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
אוזן קשבת ויד מלטפת. שרווד עם חסידה שהציל/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד

עיר מקלט: גרסת החיות

המסירות של האיש הזה מעוררת פליאה, שלא לומר הערצה. בכל רגע נתון הוא מזריק אנטיביוטיקה לקיפוד, או מנקה את הכלוב של הבזים, מייצר תותב לאנפה קטועת רגל, מרגיע תן פצוע וגם עונה לאינספור קריאות בטלפון. לעתים נדמה שהוא עושה את כל הדברים הללו בעת ובעונה אחת.

אביהוא, בן 38, מטפל מבוקר עד ערב, מדי יום ביומו, בחיות בר פצועות, נטושות או כאלו שעברו התעללות. כל החיות הללו מגיעות אליו בזו אחר זו - מיונים ועורבים ועד דורבנים, שועלים, בזים וסוריקטות. לכולם יש פה מקום, אוזן קשבת, יד מלטפת. לעתים נדמה שזו בכלל לא מרפאה, זו עיר מקלט. המרפאה של אביהוא צמודה למקום עבודתו ה"רשמי" - פארק החי "ארץ הצבי". הילדים והוריהם שמגיעים אל הפארק מדי סוף שבוע וצופים בשפע בעלי החיים, אינם מודעים לעבודה הסיזיפית הנערכת מאחורי הקלעים. ואת הכל הוא עושה בהתנדבות ובאהבה ללא תנאי.

מתבקש לשאול את אביהוא מדוע הוא בכלל צריך את כאב הראש הזה. הוא נבוך מהשאלה, אינו יודע כיצד להשיב ומחפש מילים. אולי כי הוא מבין שמישהו צריך לעשות את זה, בלי לעשות מכך עניין גדול. "תשמע, מגיל אפס אני אוהב בעלי חיים ומטפל בהם. כילד, במקום ללמוד, טיפלתי בבעלי חיים שמצאתי או בחיות פצועות שהובאו אלי. זה כבר חלק ממני". ולאחר שהות קלה, הוא מוסיף: "אחת הבעיות עם חיות נכות היא שאם אין מקום שייקח עליהן חסות, הן פשוט יומתו".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
עם התוכים באלישמע/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
הדורבנים בארץ נדרסים לא פעם. אצל אביהוא הם מטופלים וחוזרים לטבע/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד

הסוריקטה שהפכה לחתול

לדבריו, בכל רגע נתון, שוהות פה עשרות רבות של חיות, ומדי שנה עוברות במרפאה קרוב ל-500 חיות בר, מכ-40 מינים שונים.

כיצד הן מגיעות לכאן?
"רבות מהן מגיעות לאחר החרמות של רשות הטבע והגנים, שפקחיה מאתרים בעלי חיים במצוקה המוחזקים בשביה ללא טיפול נאות, ולעתים אף עוברות התעללות קשה. ויש המון חיות בר שהגיעו בזכות אנשים טובים, שמצאו קיפוד מיובש, עורב שבור-כנף או תן שנדרס. יש בלי סוף סיפורים. ורוב מי שמביאים אלי בעלי חיים, גם אם מדובר ביונה פצועה שנמצאה ברחוב, יתקשרו לברר מה המצב, איך מתקדם הטיפול. לאנשים אכפת".

עוד אביהוא מדבר, ומגיע אלינו בריצה סוריקטה שתום עין, ודורש אף הוא תשומת לב. "זה קלהרי. הוא כבר יותר חתול מאשר סוריקטה", צוחק אביהוא. "מרוב שהוא ידידותי לכל מי שמגיע, אני תמיד פוחד שמישהו ידרוך עליו בטעות".

גם קלהרי, משעשע ומשועשע ככל שיהיה, מסתיר מאחוריו סיפור קשה. "הגענו לפינת חי שדווח כי שוררת בה הזנחה קשה", מספר אביהוא. "בעלי החיים שהו רוב הזמן בחושך, בתוך האנגר, בתנאים קשים. כדי לשחרר את הסוריקטה הזה, נאלץ צבי אדיב, הבעלים של 'ארץ הצבי', לשלם ממיטב כספו. פשוט ריחמנו עליו. הוא שילם בידיעה שהוא לא ישרוד עוד זמן רב. אבל הנה, בינתיים הוא עוד איתנו".

מקום של כבוד מקבלים כאן הקיפודים, המתגוררים בקיפודיה שהקים אביהוא. "יש בחורה אחת שיוצאת בזמן האחרון מדי ערב לפארק גדול ברעננה, אוספת קיפודים חולים בטפיל הסקביאס, ומביאה אותם אלינו. כאן הם מטופלים, ומוחזרים לפארק בכוחות מחודשים. זו מחלה קשה שממש אוכלת אותם מבפנים. תוכל לראות פה בקיפודיה את כל שלבי המחלה, ממצבים קשים, של קיפודים נטולי קוצים, עד לקיפודים שהמחלה שלהם בשלביה הראשונים. והנה, ודווקא הקיפוד הקטן הזה אכל רעל עכברים".

איך אתה יודע?
"תראה את העיניים שלו. הן מדממות. זה מעיד על הימצאות הרעל".

מהיכן הידע לטפל בכל כך הרבה מיני בעלי חיים ובכל כך הרבה סוגי מחלות ופגיעות?
"יש המון בעיות שחוזרות על עצמן שוב ושוב. שבר פתוח, כנף שבורה... אז למעשה, עובדים על פי פרוטוקול קבוע. לא צריך לדעת הכל כל הזמן".

אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
ישמח למתנדבים לוח המשימות של אביהוא/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
חלקם אוכלים רעל עברים ונפגעים. קיפוד שהובא לאביהוא/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

הוצאות של 10,000 שקלים בחודש

אביהוא עובד בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, שפקחיה לעתים מפנים אליו לעתים אנשים שמצאו חיות פגועות. בחלקן הוא מטפל כאן, וחלקן מועברות לבית החולים לחיות בר בספארי. מיותר לציין, כי אף גוף אינו מממן את פעילותו של אביהוא.

במצב שבו המשאבים מוגבלים, האם הוא ישקיע ביונה פצועה פחות מאשר בנץ פצוע? "בוא אהיה כן איתך. יונה או עורב הם לא נץ. אני יודע, זה נשמע לא טוב, אבל העובדה היא שיש בטבע פחות נצים מאשר יונים. מצד שני, אני לא אסרב לטפל ביונה - מה שאחרים אולי לא יסכימו לעשות".

לדבריו, ההוצאות על הטיפול בבעלי החיים במרפאה - ממזון ועד ניתוחים - עומד על למעלה מ-10,000 שקלים בחודש. יש לו מספר מתנדבים שמגיעים מעת לעת. גם הניתוחים הווטרינריים נעשים בהתנדבות או במחיר מיוחד. "אחת לשבוע, מגיעה לכאן וטרינרית מדהימה בשם ד"ר אפרת קורש. היא עושה הכל בהתנדבות. גם מנקה כלובים וגם מבצעת ניתוחים מצילי חיים. אני גם עובד הרבה עם אנשי 'תנו לחיות לחיות', שעושים מעל ומעבר למען חיות בר פצועות או נטושות. כל צוות הווטרינרים של עמותת תנו לחיות לחיות מסייעים לי - ד"ר מאיה ווינברג, ד"ר וויקי ג'וק, ד"ר יובל סמואל וד"ר אבי פצ'ו. ובכל מקרה, בלי המתנדבים, המרפאה היתה קורסת מרוב עומס של עבודה. אנו כל הזמן זקוקים למתנדבים".

וממה אתה חי?
"כדי לשרוד כלכלית ולהמשיך לתפעל את המקום הזה, אני עוסק בחילוצים בתשלום של חיות. אני מתעורר בכל יום בשעה חמש וחצי, ומתרוצץ עד שעות הלילה המאוחרות".

אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
תן במקלט באלישמע/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
כך בעלי הכנף מקבלים טיפול - מיונה ועד עיטים/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד

התעלולים של חזי הדורבן

עם מקרים כה קשים ונוגעים ללב, ואוסף מרשים ותמידי של חיות נכות, שחלקן ישהו במרפאה עד יום מותן, קשה שלא לתהות מי הפייבוריט של אביהוא. "את חזי (הדורבן) אני הכי אוהב", הוא מעיד, ומוביל אותי אל כלוב גדול. "חזי הגיע לכאן בגיל יומיים עם פגיעה קשה, ומאז נקשרנו. 10 ילדים בעייתיים לא עושים בעיות כמו חזי. הוא מטריף אותי, אבל אני לא יכול בלעדיו".

מאחר שאי אפשר לכלוא את חזי בכלוב ימים שלמים, נוהג הדורבן לצאת לשיטוטים. אבל הוא לא יסתפק בחצר המרפאה, אלא יתעקש לצאת למרחבי המושב. "אז אני מטייל איתו כמו שמטיילים עם כלב. זה אמנם נראה מדליק, אבל למעשה, זה לא אני שמוציא אותו לטיול - זה הוא שמוציא אותי. אני פשוט הולך בצמוד אליו כדי לשמור אליו שלא יידרס בכביש".

בסמוך לכלוב של חזי מסתתר אוח גדול. זהו עוף דורס מרשים בעל עיניים ענקיות, מהפנטות וחודרות. כאשר פוגשים אותו בטבע, מדובר בחוויה עצומה, משהו שלא שוכחים לעולם. "ותראה אותו עכשיו", מציין אביהוא בעצב בעת שהוא פותח את כלובו הגדול של האוח. "הוא לפני ניתוח להוצאת גלגל העין בגלל גידול. תראה אותו, מפוחד, רובץ על הרצפה. ממש לא בטוח שאני עושה לו טובה כשאני שולח אותו לניתוח הזה. הוא הרי צריך להיות בשמים. זה מה שהטבע הועיד לו".

אנו ממשיכים ופוגשים תן שנפצע ברגלו, וגם את קוקו ושושי, תוכים צבעוניים ממין ארה. בעבר הם שימשו להופעות בידור, עד שהזדקנו והוחלפו בדמויות מלאכותיות. תוך כדי הסיור, מצלצל שוב ושוב הטלפון של אביהוא. השיחות מומטרות עליו ללא הרף: כאן מישהו מהרצליה שמצא גוזל ורוצה לדעת כיצד להעביר אותו למקום בטוח, שם מישהי שנמצאת בדרכה לכאן עם יונה פצועה. לכולם הוא עונה בסבלנות, מבקש שיצלמו את בעל החיים וישלחו אליו לווטסאפ, כדי שהזיהוי יהיה ודאי.

אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
לא פעם אביהוא נשלח לחלץ חיות בר שנפגעו ומטיילים דיווחו עליהן/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
עורב שנפגע בגבו מחלים בכלוב/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

הרגל נקטעה? נדפיס חדשה!

מעת לעת מתעוררים מצבים שדורשים חשיבה יצירתית. כך למשל, יום אחד הגיעה למרפאה אנפה עם רגל מרוסקת. "במקום לקטוע לה את הרגל ולהשאיר אותה נכה לכל חייה, ביקשתי מחבר, שיש לו מדפסת תלת-ממד, שידפיס לי רגל מפלסטיק מיוחד, לפי מידות ושרטוט ששלחתי לו. בהתחלה צחקו עלי. אמרו שזה לא יצליח, אמרו לי שאני משחק אותה אלוהים. אבל הנה, מסתבר שזה הצליח והיא חזרה לעוף".

באופן טבעי, מקרים רבים אינם מסתיימים בהפי-אנד. ויש גם מקרים שנחרתים בלב, כמו המקרה של צביקה הצבי. צביקה התגלה בפייסבוק, בעת שסוחר חיות ניסה למכור אותו באופן לא חוקי במחיר של 1,500 שקלים. פקחים של רשות הטבע נשלחו להחרים את הצבי, והוא הובא לטיפול אצל אביהוא. "נקשרתי אליו מאוד מהר, והוא הועבר לפינת החי שלנו. אך לאחר כמה חודשים, ילד שהגיע לכאן עם משפחתו, האכיל אותו בשקיות ניילון. במשך שבוע נלחמנו על חייו, כולל ביצוע ניתוחי קיבה. אבל בסוף הוא לא שרד".

אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
חלק מהניתוחים מבוצעים בהתנדבות או במחיר סמלי/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד
אביהוא שרווד מציל בעלי חיים פצועים ובסכנה. אביהוא שרווד, מערכת וואלה! NEWS
תן שעבר ניתוח בתהליך החלמה במקלט החיות/מערכת וואלה! NEWS, אביהוא שרווד

שחרור בלי תנאי

כאמור, גורלן של החיות שמגיעות למרפאה תלוי בגורמים רבים. יש מי שיישארו כאן עד סוף חייהן, בגלל נכות קשה, יש מי שיועברו לבית חם בדמות פינות חי חוקיות ויש גם מי שיתאוששו וישובו אל הטבע - מצבים ועד שועלים. "בתחילת השנה הגיע אינו תן שנדרס על ידי רכבת. מי שהתקשר היה נהג הקטר עצמו. התן היה במצב קשה, וכולם אמרו לי שצריך להמית אותו כי אין לו סיכוי לשרוד, אבל התעקשתי. ואחרי ארבעה חודשי אשפוז אצלי, שחררנו אותו אל הטבע".

השחרור לטבע מרגש בכל פעם מחדש, ותמיד כרוך בטקס קטן וצנוע שנערך עם המתנדבים. "מי שמשחרר בפועל את בעל החיים הוא המתנדב שהיה הכי קשור אליו", מספר אביהוא. "זה אירוע מיוחד: אתה לוקח חיה 'שבורה', שלא היה לה סיכוי לשרוד, מטפל בה באהבה במשך שבועות או חודשים, ולאחר מכן מחזיר אותה למקום שבו היא צריכה להיות. יש משהו יותר מרגש מזה?"

seperator

בימים אלו פועל אביהוא להקמת עמותה בשם "למען חיות הבר", בתקווה שהתרומות יאפשרו לו להחזיק עובד בשעות הבוקר, נוסף על המתנדבים שפוקדים את המקום. מי שמעוניין להתנדב, מוזמן לקבל פרטים בדף הפייסבוק "למען חיות הבר".

לתרומות: אביהוא שרווד, בנק מזרחי טפחות, סניף חדרה (מס' 420), מס' חשבון 142021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully