וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבטה התגיירה? רשות הטבע והגנים התקינה מזוזה באתר היסטורי-נוצרי

19.10.2017 / 15:07

צילום של מזוזה שהותקנה על אחד המבנים בגן לאומי שבטה שבנגב, עיר עתיקה בעלת עבר נוצרי וללא כל היסטוריה יהודית, הסעיר את הרשת וזאת לאחר תקרית מערת הנטיפים האחרונה. רשות הטבע והגנים: "מדובר במבנה משרדי חדש"

מזוזה בגן לאומי שבטה. יובל ירון, מערכת וואלה! NEWS
המזוזה/מערכת וואלה! NEWS, יובל ירון

אחרי סערת מערת הנטיפים, שבה העלימו לאחרונה אנשי רשות הטבע והגנים את העובדה שהמערה נוצרה לפני מיליוני שנים, כדי לא לפגוע בציבור הדתי, מגיעה תקרית חדשה בנוגע לאתר לאומי ודת.

בגן לאומי שבטה שבנגב המערבי, המוכר כאתר מורשת עולם של אונסק"ו כבעל היסטוריה ביזנטית-נוצרית בלבד, הותקנה מזוזה (יחסית גדולה) על דלת של אחד המבנים העתיקים. צילום של הדלת עם המזוזה, שצולם על ידי יובל ירון ונשלח לעמותת "ישראל חופשית" - עמותה ששמה לעצמה למטרה להילחם על פלורליזם וחופש דת שוויוני בישראל - מצא את עצמו רץ בפייסבוק ביומיים האחרונים והכעיס רבים מן הגולשים.

בצילום נראית המזוזה מקובעת במשקוף אחד הבתים בשבטה, כאשר לשבטה אין כל היסטוריה יהודית או תנ"כית בכלל. ראשיתה של העיר הדרומית היא במאה השנייה לפני הספירה, עת בנו הנבטים ערי-תחנה ומנוחה לאורך דרך הבשמים, שדרכה העבירו בשמים, תבלינים, אבנים, משי ושאר סחורות מחצי האי ערב אל נמל עזה, ומשם לרחבי אירופה. במאה השנייה לספירה השתלטו הרומאים על דרכי המסחר הנבטיות והטמיעו את הנבטים בתוכם. במאה ה-4 לספירה, עם כינונה הרשמי של הנצרות באימפריה הרומית והמעבר מדת פגאנית לדת מונותאיסטית נוצרית, שגשגה גם שבטה ונבנו בה כנסיות, שניתן לראות גם כיום, כמו גם אגן הטבלה ושאר סממנים נוצריים.

שבטה. צביקה צוק,
לעיר לעולם לא היה עבר יהודי. אחת הכנסיות הביזנטיות בשבטה/צביקה צוק
שבטה. ShutterStock
אחד המבנים בשבטה, המעוטר ברוזטות אופייניות לתקופה הביזנטית/ShutterStock

הרשות: "מדובר במבנה חדש שמשמש כמשרד"

מרשות הטבע והגנים נמסר, ש"מדובר במבנה חדש שנבנה באתר ומשמש כמשרד לאנשי הרשות העובדים בגן הלאומי שבטה". אולם, לא נראה שמדובר במבנה חדש שנבנה, אלא יותר בכזה שהיה קיים והוסב למשרד של רשות הטבע והגנים.

מעמותת "ישראל חופשית" נמסר, "בעקבות עיוות המידע המדעי בידי רשות הטבע והגנים שנחשף לאחרונה במערת הנטיפים מתוך שיקולים פוליטיים החוטאים למהות תפקידה, אנו מקבלים פניות על מקרים נוספים בהם הרשתה לעצמה הרשות לשבש את המידע והעובדות במרחב הציבורי רק כדי להתחשב לכאורה ברגשותיו של הציבור הדתי, תוך כפירה בתפקידה כגוף ציבורי מבוסס מדע ותוך זלזול באינטיליגנציה של שאר הציבור בישראל. שבטה מעולם לא הייתה עיר יהודית, ולתלות מזוזות ולהפוך את ההיסטוריה של עמים אחרים שחיו כאן לשקופה, לקחת עובדות מדעיות ומיליוני שנים של גיאולוגיה והיסטוריה ולדחוס אותן לתוך לתוך 5,000 שנה של אמונה - זה זלזול בציבור".

כאמור, הצילום שהועלה בעמוד הפייסבוק של "ישראל חופשית" גרר תגובות זועמות של רבים מהגולשים וזכה לעשרות שיתופים. אחד מהגולשים כתב: "נראה לי שגם רשות הטבע והגנים וגם המגיבים כאן לא מבינים את גודל הטמטום בקביעת מזוזה במקום כזה, כדי לרצות את קהל המבקרים הדתיים". אחר הוסיף: "ממש מזוזה מיותרת ומכעיסה....מה הקשר לשימור ושיחזור...וזה מרגיז לא בפני עצמו אלא כנדבך נוסף של התופעה המכעיסה הזאת".

אולם לצד הביקורות, היו מי שחשבו שההתמקדות בקביעת המזוזה הינה קטנונית ומיותרת. כך, למשל, כתב גולש אחד: "ברצינות? המזוזה הקטנה הזאת שאם לא הייתם מציינים את קיומה אף אחד כמעט לא היה שם לב זו הבעיה? אתם הגזמתם לגמרי", ואילו אחר הוסיף: "מזדהה ומסכים עם רוב הפוסטים שאתם מעלים כאן, אבל הפעם הגזמתם. התקטננות יתר על המידה".

ומה אתם חושבים על קביעת המזוזה באתר נוצרי? טקבקו לנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully