וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל מלחמת ששת הימים: לחוות את גבעת התחמושת ב-360 מעלות

15.1.2018 / 8:52

עולים בחג לירושלים? אל תחמיצו ביקור במרכז המבקרים החדשני של גבעת התחמושת. קבלו הצצה ב- 360 מעלות לאתר שהוא חובה לטיול מורשת

Creative Commons

השנה היא 1967, והמוצב הירדני הממוקם בצפון ירושלים עומד להפוך לזירת אחד הקרבות המשמעותיים במלחמת ששת הימים ובשחרור ירושלים. בלילה שבין יום שני לשלישי, בין החמישה לשישה ביוני, הירדנים מצטרפים למלחמה ותעלות גבעת התחמושת מתמלאות בחיילים ובאש. גדודי החטיבה הירושלמית, חטיבת הראל וחטיבת הצנחים שנשלחו להבקיע את הקו העירוני, התקדמו באיטיות אל תעלת הקשר בין בית הספר לשוטרים לגבעת התחמושת, במטרה להגיע לבונקר המרכזי ולכבוש את הגבעה.

האויב, שהיה מבוצר היטב בתעלה המערבית, ניצל את תנאי השטח הקשים ותקף את כוחותינו שספגו אבידות כבדות. רק לאחר כשמונה שעות של קרבות קשים וכמות עצומה של חומרי נפץ, הצליחו הלוחמים לכבוש את הבונקר ולסיים למעשה את הקרב על גבעת התחמושת.

בקרב נהרגו 182 לוחמים שבמותם פתחו את הדרך לעיר העתיקה ולמובלעת הר הצופים.

בשל חשיבותה של הגבעה הוחלט להכריז עליה כאתר מרכזי לכל החטיבות אשר השתתפו בקרב על איחודה של ירושלים. בשנת 1972, ביום השנה החמישי לשחרור ירושלים, נטעו בגבעה 182 עצי זית לזכר הנופלים. בשנת 1975 ביום השנה השמיני לשחרור ירושלים נחנך האתר .

מיקומו של האתר נמצא מנגד לגבעה שחוצה בין בתי פאג"י לבין בנייני האוניברסיטה. האווירה מאז המלחמה השתנתה, במקום רעש של פיצוצים וצעקות ישנו רחש של עצי אורן, זירת הקרב מכוסה בדשא, ובמקום לוחמים משחקים בו ילדים. התעלות ואזורי הקרב הפכו לשדות משחק ולימוד. ממרומה נשקפת ירושלים החדשה. קרוב, מעבר לכביש, בתיה של רמת אשכול ומעבר לה, מגדלי המגורים של שכונת רמות ורכס הסלעים של נביא-סמואל. בדרך העולה לשכם בתיה של הגבעה הצרפתית והאוניברסיטה שעל הר-הצופים. במרכז הגבעה מוזיאון המספר את סיפורי המערכה על ירושלים.

גבעת התחמושת. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי, Creative Commons
גבעת התחמושת (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)/Creative Commons, צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

מוזיאון המערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים שנחנך לאחרונה לרגל חגיגות היובל לאיחודה של עיר הבירה, מציע חוויה אורקולית, רב חושית מרתקת ומרגשת, חומרים נדירים, אנימציה מקורית ועוד. המוזיאון הוא מתחם מודרני, חדיש, מרהיב עין המציג לאורך מאות מטרים את ימי המערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים. לאורך כל המוזיאון מובלים המבקרים במסלול חוויה אודיו ויזואלית מרתקת ומרשימה והוא כולל תמונות, סרטים, עדויות מקור מאוירות ובנוסף, חפצים אישיים נדירים ובעלי ערך רגשי והיסטורי רב.

במהלך חודש תשרי (24.9-20.10) הכניסה למוזיאון החדש שהקמנו על הגבעה, במחיר השקה של 10 שקלים למבקר.

פרטים נוספים באתר

וואלה! NEWS בשיתוף התכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully