וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיר העתיקה שמספקת מגע ישיר עם ההיסטוריה היהודית בדרום הר חברון

22.10.2017 / 8:54

שרידי היישוב היהודי העתיק בסוסיא חושפים את חיי החברה, התרבות והחקלאות והדת של תושביו. בין מקוואות ובית כנסת עתיק, האזור מציע גם טיולי סוסים וביקור בגלריות אמנים פרטיות. לא תקפצו לגיחה?

עתיקות בית הכנסת בעיר סוסיא, דרום הר חברון. ShutterStock
עתיקות בית הכנסת בסוסיא/ShutterStock

קשתות האבן ואבני הבניין הגדולות שבראש הגבעה נראות למרחוק. כמטפסים לראש הגבע נתקלים באבן גולל ענקית, בית כנסת עתיק, כתובת בעברית ופסיפס יפהפה. סוסיא הייתה עיר יהודית גדולה בדרום הר חברון לאחר חורבן בית שני, מהמאה ה-4 ועד ראשית המאה ה-9 לספירה. היישוב הגיע לשיא פריחתו בסוף התקופה הביזנטית ובראשית התקופה הערבית הקדומה ואלף שנים לאחר מכן החל להיחשף שוב.

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום נמצאו מבני דת יהודיים שמלמדים על מנהגי ומורשת היהודים בתקופה ההיא. הממצא העיקרי הוא בית כנסת עתיק, שהוא מהמפוארים והגדולים מבין בתי הכנסת שהתגלו בארץ. רצפתו מכוסה פסיפסים המורכבים מציורים וכתובות בעברית וארמית ומעיטורים גיאומטריים. בימינו ניתן לראות ממצאים אלה בעקבות פתיחת האתר למבקרים בשנת 1986, שלוש שנים לאחר הקמת הישוב הקהילתי-דתי סוסיא שמציע למטיילים, בין היתר, חאן אירוח וחנות יודאיקה. הליכה בין עתיקות העיר היא הליכה בזמן.

עתיקות העיר סוסיא בדרום על חברון. ShutterStock
עתיקות סוסיא/ShutterStock

בית כנסת שהוא גם מבצר

בית הכנסת שהתגלה בחפירות סוסיא כולל חצר, אכסדרה ואולם מרכזי. מחקרים ראשונים הראו כי הוא נבנה בשלהי המאה ה-5 לספירה. בנוסף לדגמים הגיאומטריים, רצפת אולם התפילה מכילה גם ציורי עופות, מנורות, ארבעת המינים, ארון קודש שמשני צדיו יש איילים וגלגל מזלות וכן כתובות הקדשה בעברית ובארמית.

מלבד תפקודו הדתי-פולחני, החפירות העלו כי בית הכנסת היה גם מוקד חברתי-קהילתי. מיקומו של בית הכנסת בחלק הצפוני של העיר הקנה לו גם יתרון אסטרטגי חשוב. בנוסף לשליטתו על סביבותיה של העיר, עובי קירותיו החיצוניים מגיע לא אחת לכדי שלושה מטרים. כמו כן, מנהרת מילוט תת-קרקעית הוליכה מן השטח החקלאי לחצר בית הכנסת. כל אלה מעידים, כי בתכנון המבנה ניתן משקל רב לנושא הביטחוני בשל הסמיכות למדבר.

כחלק מפיתוח המקום על ידי התכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת, התבצע הליך שחזור והצבת בימת ארון הקודש בבית הכנסת והוקם מרכז מבקרים הכולל את מבואת הכניסה לאתר העתיקות, אזור הסעדה וחנות לממכר תוצרת מקומית והפקת חזיון אור קולי שמוקרן באחת המערות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סמל המנורה על רצפת פסיפס בעתיקות סוסיא בדרום הר חברון. ShutterStock
חלק מרצפת הפסיפס בסוסיא/ShutterStock

ללכת בדרכי תושבי סוסיא

הדרך המרתקת להבין את סוסיא ואת אורח החיים של תושביה היא באמצעות "דרך התייר": שביל מעגלי הסובב את המוקדים המרכזיים באתר ובו שלטי הסבר, אזורי הצללה ותאורה המאפשרת סיורים ליליים באתר העתיקות. הסיורים השונים מאפשרים לראות מקרוב את הממצאים הבאים:

המקוואות

למעלה משלושים מקוואות נמצאים בתחומי סוסיא. הגדולים שבהם שימשו, כנראה, את כלל האוכלוסייה, והקטנים - משפחות בודדות. המקוואות מתוארכים למאות החמישית-שמינית לספירה שכן הם משתלבים היטב במערך בתי המגורים המתוארך לשלב זה. הדבר מעיד על המשך ההקפדה על חוקי הדת בנושא טהרה גם בדורות שאחר חורבן הבית.

מערות המגורים

בעיר העתיקה נחצבו עשרות רבות של מערות. על מלאכת החציבה מעידים סימני אזמל רבים, שניתן לראותם כמעט בכל מערה. לא ברור מה היו המניעים לחציבה וייתכן כי הדבר נועד לפתור את בעיות האקלים הקיצוני. למרות תכנון בית הכנסת שהוזכר לעיל, נראה כי לא ריחפה סכנת פלישה על סוסיא.

בנוסף לחפירות ארכיאולוגיות, אזור סוסיא מציע גם בילויים ואטרקציות שונים:

חוות סוסים - חוות תחיה נמצאת בבית יתיר. החווה מקיימת רכיבה טיפולית, חוגי רכיבה, טיולי זוגות, אירועים מיוחדים וטיולי סוסים. במקום פינת ליטוף, ספסלי פיקניק ושירותים.

לגעת באדמה – הפעלות שונות כגון מעגל תופים, שירים וסיפורים, סדנאות בניה ופיסול בבוץ, פיתות והכנת כלי נגינה.

סטודיו "שקוף" - ממוקם בבית יתיר. בסטודיו ניתן לפגוש את יעל, יוצרת כלי זכוכית בעיצוב אומנותי בעבודת יד, ולשמוע הסבר על תהליך ייצור כלי זכוכית וליהנות מעבודות אומנות איכותיות. ניתן לרכוש במקום כלי זכוכית. הביקור בתיאום מראש.

יקב דרימיה - יקב בוטיק המייצר יינות איכות מענבים הגדלים בגובה 800 מ' בסוסיא. חנות היקב פתוחה בתיאום מראש וכוללת גם סיורים וטעימות יין. (לפרטים נוספים: אלעד - 055-8824369)

וואלה! NEWS בשיתוף משרד ירושלים ומורשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully