וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברוח מכל המטיילים: 6 מסלולי טיול חדשים מהניילונים

9.10.2017 / 0:02

הכל כבר מוכר לעייפה? עם ישראל השתלט על כל חלקה טובה בטבע? קבלו 6 שבילי טיול חדשים ולא מוכרים שנחנכו בשנה האחרונה

מערכת וואלה!

בווידאו: כמה מאירועי סוכות בחינם שיש השבוע

סוכות כבר כאן, ואיתו הפקקים, האוהלים, המטיילים לרגע שיוצאים לשטח בלי מים וכובע - ולכם אין טיפה של שקט. ובכן, לא מדויק. שבילי טיול חדשים נולדים כל העת, וצריך רק לדעת היכן למצוא אותם. קבלו 6 מסלולי טיול דנדשים, שנחנכו בשנה האחרונה - מטיול זעיר של קילומטר בודד ועד טרק של 8 ימים במדבר. רק תבחרו את הטבע שלכם.


* אפשר לבלות גם בחינם: כל האירועים והפעילויות לסוכות ללא תשלום

* לייקקו לנו: כל האירועים והפעילויות לסוכות גם בפייס של וואלה! תיירות

שביל השרון - מיער קדימה לתל מונד

גם בטיולים יש טרנדים, ואחד הבולטים שבהם הוא יצירת שבילים ארוכים. כאלו שדורשים הליכה של מספר ימים כדי לגמוע אותם ולהתמזג עם הטבע באופן טוטאלי. הדוגמאות רבות, וכוללות בין השאר את שביל הגולן, השביל החוצה את עמק המעיינות, שביל סובב הרמון (ראו בהמשך) ועוד.

בהקשר זה, אזור השרון מוזנח למדי, ואינו משופע בשבילי טיול רבים יחסית לאזורים אחרים בארץ. לכן, היה מרענן לגלות כי לפני כשנה הושק "שביל השרון" - יוזמה של החברה להגנת הטבע והמועצות המקומיות שבתחומן חולף השביל.

אורכו כ-60 ק"מ וסימונו בשטח כתום (רמז לפרדסי התפוזים). הוא מתחיל בשפך נחל אלכסנדר, עובר ביישובי לב הדרום ודרום השרון ומסתיים בירקון, באזור נווה ירק. והכל שזור במרחבי טבע נעימים לעין, לצד שטחים חקלאיים פתוחים שההליכה בהם עושה טוב על הנשמה. ככזה, הוא גם מציע חלופה נהדרת להולכים בשביל ישראל שאינם מעוניינים בהליכה חדגונית על חוף הים.

כמובן, אין צורך ללכת את כולו, וניתן לצעוד רק בחלקים מהשביל. אחד היפים והמעניינים שבהם הוא הקטע מיער קדימה לתל מונד: נופים פתוחים, פינות חמד וגם היסטוריה מקומית.
מדובר במסלול קווי שאורכו כ-7 ק"מ. רכב ראשון יחנה בחנייה המערבית של יער קדימה (הגעה מכביש 562 ובכביש "דרך היער", המגיע משמורת אלוני קדימה). רכב האיסוף ימתין בבית הלורד שבתל מונד, לצד כיכר הבנות (הגעה מרחוב הראשונים).

ביער קדימה, מחפשים לצד החניה את סימון השביל הכתום וצועדים עמו בחזרה לכיוון שמורת אלוני קדימה. שמורה זעירה זו (פחות מ-10 דונם) משמרת את נופי העבר של השרון. מכאן נכנסים ליישוב קדימה וצועדים ברחוב חנקין דרומה. השביל מתעקל מזרחה לעבר שטחים חקלאיים פתוחים ופוגש את שוליו המערביים של כביש 562. צועדים דרומה, עוברים לצד חורשה יפה, בעוד שהשביל ממשיך דרומה לצד עין ורד ומגיע לתוך תל מונד.

כאן, אל תפספסו מפגש (ועדיף ביקור של ממש) עם בית הלורד. הלורד הוא סר אלפרד מונד (לורד מלצ'ט), תעשיין יהודי מבריטניה שהקים את היישוב ב-1929. בית הלורד משמש כיום כמוזיאון, מרכז תיעוד וארכיון היסטורי (09-7961973).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יער קדימה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
אחת הנקודות לאורך 60 הק"מ בשביל השרון. יער קדימה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

שביל המטוס בהרי ירושלים

בחורף שעבר נחנך באזור הר איתנים "שביל המטוס", המציע למטיילים זוויות מבט חדשות ויפות על אזור זה של הרי ירושלים. זהו שביל מעגלי, אורכו קצת פחות מ-2 ק"מ, והוא נפרץ על ידי קק"ל יחד עם הנהלת המרכז לבריאות הנפש באיתנים, שחלק מעובדיו ומטופליו לקחו חלק במלאכה. המסלול קל ומתאים למשפחות עם ילדים קטנים.

כדי להגיע לתחילת המסלול, נוסעים על כביש 395, ובין רמת רזיאל לצובה פונים לאיתנים-צפון (איתנים-עלית) ומשם בהתאם לשילוט. המסלול עצמו מסומן בשטח.

נקודת ההתחלה צופה על העולם מגובה של 776 מטרים מעל פני הים, ומעניקה יופי של סיפתח לטיול. תחילת ההליכה בדרך עפר נוחה לצד עצי אלון ואלה, ובתוך דקות מגיעים לנקודת התצפית הראשונה, הצופה לעבר הסטף ונחל שורק. מבט מטה יחשוף בפניכם את מה שנותר מבוסתני הכפר דיר-עמר, לצד שרידים מרומזים נוספים.

בהמשך יורדים אל שביל הקטלבים, שנקרא על שם העצים האדמדמים. המשך המסלול ייקח אתכם לתצפית על גבעת יערים. באביב 1948, בימי מלחמת העצמאות, התרסק באזור זה מטוס של חיל האוויר, ושרידיו נמצאו רק חודשים מאוחר יותר. מנקודה זו חוזרת הדרך לנקודת ההתחלה.

שביל המטוס סובב איתנים. יעקב שקולניק, אתר קק"ל, מערכת וואלה! NEWS
זוויות מבט חדשות ויפות על הרי ירושלים. שביל המטוס/מערכת וואלה! NEWS, יעקב שקולניק, אתר קק"ל

חדש במכתש הגדול: מהר אבנון לחולות הצבעוניים

אין זה סוד שהמכתש הגדול היה תמיד מקופח מבחינת סימון שבילי טיול חדשים, ולא נותר לו אלא להתקנא בחברו (הגדול יותר) - מכתש רמון. מדובר במרחב מדברי מלא קסם, שכל צבעי הטבע מופיעים בו - בסלעיו, גבעותיו ומצוקיו. ממש כמו מוזיאון גיאולוגי ססגוני. אורכו של המכתש כ-14 ק"מ ורחובו המרבי כ-6 ק"מ.

צדק היסטורי מסוים נעשה בשנה האחרונה, בעת שסומן כאן שביל טיול חדש היורד מהר אבנון לחניון החולות הצבעוניים (ואגב, אם כבר מדברים על "חדש", כדאי לדעת ששמו הרשמי של המכתש הגדול הוא כיום מכתש ירוחם).

ההגעה לתחילת המסלול, שאינו מעגלי, נערכת מכביש 225. דרומית-מזרחית לירוחם יפנה אתכם השילוט להר אבנון, שמתנשא לגובה של 656 מטרים, ויש ממנו תצפיות נהדרות לכל עבר: מרחבי המכתש עצמו, ירוחם וגם דימונה.

משביל העלייה להר אבנון סומן שביל בצבע כחול, היורד אל פנים המכתש. מכאן צועדים בנופי המכתש בכיוון דרום-מזרח ומגיעים אל אתר העצים המאובנים - כך לפחות חשבו בעבר, אך התגלה כי כלל לא מדובר בעצים אלא באבן חול קווארצית שהתגבשה ויצרה צורה ומראה כשל עץ קדום. את המכתש עצמו חוצים על שביל בסימון ירוק, ואיתו מגיעים אל חניון החולות הצבעוניים – שבו ממתין רכב האיסוף.

בחניון יש שולחנות פיקניק, פחי אשפה, ושטח להקמת אוהלים. אז אם אתם כבר כאן, זוהי הזדמנות מצוינת לגנוב עוד יום ולערוך קמפינג מדברי נטול גינונים ופינוקים מיותרים.
המסלול, שאורכו כ-4.5 ק"מ, מתאים למיטיבי לכת.

הסנפיר הקטן המכתש הגדול. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"הסנפיר הקטן" במכתש הגדול, ולמטה החולות הצבעוניים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

חווארי אלמוג: לדווש מול ים המלח

לפני מספר שבועות נחנך שביל אופניים מעגלי חדש בשם "חווארי אלמוג". אורכו כ-21 ק"מ, ולמעשה מדובר בשביל אופני הרים הראשון שהוסדר כחלק מתכנית האב להכשרת שבילי אופניים באזור זה, במסגרת פרויקט שיקום סביבתי של ים המלח.

השביל מעגלי, וניתן להתחיל אותו מנקודות שונות לצד כביש מס' 1: צומת אלמוג, המבואה של נחל אוג וצומת הלידו. הקטע שמתחיל בצומת אלמוג, מטפס ליד מצוק ההעתקים ומגיע לתצפית על נחל אוג. מכאן הוא ממשיך לכיוון מזרח, נע מאחורי קיבוץ אלמוג ונכנס לאזור של סלעי חוואר. בהמשך הדרך, השביל יורד ומגיע לצומת הלידו, ומשם בחזרה לצומת אלמוג. רמת הקושי בינונית, והטיול מומלץ לרוכבים בעלי ניסיון.

שביל אופניים סינגל חווארי אלמוג. מגילות ים המלח, מערכת וואלה! NEWS
21 ק"מ של דיווש במדבר. שביל חווארי אלמוג/מערכת וואלה! NEWS, מגילות ים המלח

חדש, קצרצר ומפתיע: הברוש של אילניה

כמה פעמים חלפתם בצומת גולני בדרך לטיול צפוני ודילגתם מעל השלט המוביל אל אילניה? כעת הגיע הזמן לעצור לרגע, לטיול ביניים קצרצר, המתאים לכל המשפחה. למעשה, מדובר במסלול שאורכו קילומטר וקצת בלבד - יופי של אתנחתא, במיוחד עבור משפחות עם ילדים קטנים. מסלול זה סומן לפני מספר שבועות על ידי הוועדה לסימון שבילים בחברה להגנת הטבע (לפני כן היה בתוואי זה סימון של שלטי קק"ל), כך שהוא ממש עונה להגדרה של "חדש מהניילונים".

מושב אילניה, בגליל התחתון, מוכר גם בשמו "סג'רה". כאן עבדו בחקלאות יומם וליל אנשי העלייה השנייה, בהם דוד בן גוריון, מניה שוחט וחברים נוספים.

לאילניה מגיעים מכביש 65 ומגיעים לאזור מגרש הספורט, במערב המושב. כאן מחפשים שביל ג'יפים המסומן באדום (במפות ישנות יותר הוא מופיע בצבע כחול). משביל, שכיווני דרום-מערב, יוצא שביל שחור אל הברוש הידוע - וחוזר לנקודת ההתחלה. הדרך כוללת מעיין זעיר, עצים מרשימים, שרידי הכפר הערבי סג'רה וגם מערה ששימשה בית בד. כדאי מאוד להציץ פנימה.

השביל שזור בנקודות צל וישיבה, וגם בתצפית יפה על חוות השומר, חווה חקלאית שנבנה כאן בתחילת המאה ה-20.
והברוש? מדובר בברוש שגילו מוערך בכ-500 שנים (ויש הטוענים שאף יותר). ככזה, הוא אחד העתיקים מסוגו בישראל. בהמשך הדרך גם תפגשו גן מקלט לצמחי בר המצויים בסכנת הכחדה. וכל הטוב הזה – במסלול קצרצר בדרך צפונה. אל תוותרו.

הברוש של אילניה סג'רה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
טיול ביניים קצרצר המתאים לכל המשפחה. הברוש של אילניה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הכי קשוח בשטח: סובב הרמון

האם יש צורך להציג את נפלאותיו של מכתש רמון? ברור שלא. לכן, היה זה רק עניין של זמן עד שיוזמה מסוג זה תצא לפועל: לפני כשנה הסתיים תכנון וסימון שביל סובב מכתש רמון, שסימונו בשטח בצבע סגול.

במסלול קשה ומאתגר זה, שמיועד למיטיבי לכת ודורש הצטיידות והכנה רבה, יש 8 קטעי הליכה. רובם קטעים חדשים, וחלקם בשבילים קיימים. יותר מדבר קשוח מזה לא תמצאו.

מי שעושה את כולו, ייאלץ לקחת כמה ימי חופש וילון רק בחניוני לילה מורשים (כידוע, מדובר בשמורת טבע), אך ניתן לבצע רק קטעים מסוימים. כך למשל, מהר גמל במצפה רמון לחניון הלילה החדש ניצנה כ-13 ק"מ), מבורות לוץ לחניון לילה הר עידו (כ-12 ק"מ), מחניון בארות להר ארדון (כ-10 ק"מ) ועוד. כך או אחרת, יש להצטייד היטב (מזון, הרבה מים ומפת סימון שבילים). קשוח, כבר אמרנו?

מטיילים טיול שביל סובב מכתש רמון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מטיילים בשביל סובב מכתש רמון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully