וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לכם לעולם לסגור את פתח האוורור במטוס

התיישבתם במושב שלכם בטיסה ומיד סובבתם את זרם האוויר הקר שנפלט מעליכם? טעות! מומחה מסביר מדוע יותר ממומלץ להשאיר אותו פתוח למען בריאותכם. ואיך כל זה קשור לימים שבהם היה מותר לעשן בזמן הטיסה?

פתח אוורור כפתור תאורה במטוס. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
כדי להשאיר אותו פתוח, למען בריאותכם. פתח האוורור במטוס/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

בפעם הבאה שאתם מתכוונים לכבות את פתח האוורור/מיזוג מעל למושב שלכם במטוס - בין אם בשל החשש לחלות ובין אם סתם כי קר לכם - כדאי לכם לשקול זאת מחדש. מסתבר כי לפתח האוויר הקטן הזה יש יתרונות של ממש. כך למשל, העובדה שזרם האוויר ירחיק מכם מיקרואורגניזמים שעלולים לגרום לכם לחלות.

ד"ר מארק גנדרו, מומחה להתפשטות מחלות זיהומיות הקשורות בתעופה, מסביר כי "מערכות האוורור במטוסים זכו למוניטין מפוקפקים למדי, אך לשווא". לדבריו, הסיבה היא כי עד לפני 15 שנים, לא נערך מחקר מקיף בעניין. בנוסף, יש אמונה מוטעית בקרב הציבור הרחב באשר לאופן הפעולה של פתחי המיזוג הללו. "תבנית זרימת האוויר בתוך המטוס לא בהכרח פועלת מקדימה לאחור או להיפך באופן ישיר", הוא אומר. "מדובר בזרימת אוויר נפרדת בין אזורים שונים במטוס". לדבריו, כלל האצבע אומר כי האוויר שאתם נושמים או חשופים לו, מגיע בעיקר מ-5-2 השורות שסביבכם".

פתח אוורור כפתור תאורה במטוס. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
נוסע שמפעיל את זרם האוויר מעליו, יבודד את עצמו מנגיפים/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הכל בגלל המעשנים

כל אזור כזה במטוס (הידוע בשם "אזור בקרת אקלים") זוכה לקבל אוויר מהזרבוביות הקטנות שמעל למושבים. אוויר זה נפלט מהמטוס באמצעות פתחים מיוחדים. מאידך, אותו אוויר מתערבב עם אוויר שמחוץ למטוס, המגיע אל תא הנוסעים באמצעות פילטרים ייעודיים, המסננים בין השאר אבק ומיקרואורגניזמים, כדי שאלו לא יחדרו למטוס.

אתר Travel and Leisure מדווח כי כל אזור בקרת אקלים במטוס עובר תהליך סינון שכזה 30-15 פעמים בשעה (תלוי בדגם וגודל המטוס). במילים פשוטות: אוויר מפנים המטוס ואוויר מחוץ למטוס משתלבים זה בזה בכל אזור בקרת אקלים מספר רב של פעמים מדי שעה.

לדברי ד"ר גנדרו, מערכות אלו תוכננו בזמנים שבהם העישון היה מותר במטוסים, והיה צורך בסינון מתמיד ויעיל כל העת. מסיבה זו, אותם פילטרים ייעודיים (המכונים HEPA) מסוגלים לספק אוויר כמעט נטול אבק ומיקרואורגניזמים. עם זאת, יותר ממומלץ להפעיל את הוונטה שמעליכם. הסיבה: הרחקת נגיפים נישאים באוויר. ברגע שנוסע מפעיל את זרם האוויר שמעליו, הוא למעשה יבודד את עצמו מאותם נגיפים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טיסה שינה במטוס שעמום בטיסה. ShutterStock
כל אזור בקרת אקלים במטוס עובר תהליך סינון שכזה 30-15 פעמים בשעה/ShutterStock

מערבולת אוויר נגד חצבת ושחפת

"נגיפים מעין אלו יכולים להיות נגיפי חצבת או שחפת. בזכות גודלם הזעיר, הם יכולים להחזיק מעמד, תלויים באוויר, למשך 5 שעות. לעומת זאת, נגיפים המחוללים הצטננות רגילה או זיהומים במערכת הנשימה, הם גדולים וכבדים יותר, ולכן גם נופלים מהר יותר אל הקרקע או הרצפה".

באופן זה, השימוש באוורור בעוצמה נמוכה או בינונית יוצר סביב הנוסע מעין מערבולת שמבודדת אותו מפני אותם נגיפים, המוטחים מהר יותר אל רצפת המטוס ולא נשארים באוויר.

נוסף על כך, ידוע כי במטוסים, רמת הלחות נמוכה למדי - מה שגורם להתייבשות של הרקמה הרירית שעוטפת את אברי הנשימה. כאשר הדבר מתרחש, סיכויי ההדבקות בווירוסים גבוהים יותר. וזוהי סיבה נוספת מדוע יש להרחיקם מאיתנו ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully