וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל שנה זה קורה: האגודה שמחלקת לישראלים חופשה בחינם לקוסטה ריקה

סיגל בן דוד פוקסיה

7.8.2017 / 11:18

מעט מאוד מכם יודעים, אבל בכל שנה ב-12 השנים האחרונות מעניקה אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה טיול חינם בן 12 יום לשני ישראלים לקוסטה ריקה. אז למה זה קורה ובעיקר - איפה נרשמים?

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: סרטון על החוויה שהכין רואי מעוז, מזוכי התחרות ב-2014

אם במקרה אתם סטודנטים, ותמיד חלמתם לטייל באמריקה הלטינית, למה שלא תעשו את זה חינם, למשל? נשמע לא מציאותי? אז זהו, שאפשר להפסיק לחלום.

לא הרבה יודעים, אבל אגודת ידידות ישראל-קוסטה ריקה, מעניקה מזה 12 שנים טיול חינם הכל כלול לקוסטה ריקה לשני סטודנטים ישראלים בני-מזל. הטיול כולל טיסה ומימון לינה ושהות של 12 יום במדינה המרתקת. כל מה שנדרש הוא להשתתף בתחרות ששמה "דע את קוסטה ריקה". המטרה - חיזוק הקשר עם המדינה הלטינית והרחבת הידע על אודותיה. האמצעי - תחרות הפתוחה לכל הסטודנטים במכללות ואוניברסיטאות בישראל, בשיתוף וסיוע של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א, הכוללת מבחן וראיון אישי. וזהו, מכאן הדרך לחופשת החלומות סלולה.

הוגה הרעיון הוא יו"ר האגודה לשעבר, אברהם צמרי או כפי שכולם מכנים אותו, מושקה: "לפני 12 שנים הייתי בשליחות משרד החוץ בקוסטה ריקה, ושם יזמתי תחרות של 'דע את ישראל' על מנת לקרב בין העמים, וכשחזרתי ארצה חיפשתי מודל לקרוב הלבבות מכאן, וכך נולדה התחרות", הוא מספר.

מושקה ושאר חברי האגודה, המבצעים את תפקידם בהתנדבות מלאה, התחילו בנוהל התחרות בשנת 2005, ושלחו פלאיירים לאוניברסיטאות ברחבי הארץ. "החזון היה קשר חי עם קוסטה ריקה", הוא ממשיך. "כיום היא מוכרת מאוד בשל התיירות, הטבע וההתפתחות המאסיבית שלה ורצינו שיותר ישראלים יכירו אותה. אני סבור שהצלחנו".

טיול סטודנטים בקוסטה ריקה. אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה, מערכת וואלה! NEWS
עדי מסיקה, אחת הזוכות בטיול הסטודנטים לקוסטה ריקה ב-2015/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה
טיול סטודנטים בקוסטה ריקה. אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה, מערכת וואלה! NEWS
המטרה - חיזוק הקשר עם המדינה הלטינית והרחבת הידע על אודותיה/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה

100 שאלות וראיון אישי

התחרות מורכבת משני שלבים: שאלון אמריקאי ובו כמאה שאלות בתחומי ההיסטוריה, גיאוגרפיה, תרבות ופוליטיקה בקוסטה ריקה, והחלק השני הוא ראיון אישי לעשרת הנבחנים שקיבלו את הציון הגבוה ביותר. בראיון יושבים נציג משרד החוץ, שגריר קוסטה ריקה בישראל, יו"ר האגודה ונציג הסטודנטים. האגודה פועלת מזה 40 שנים, והפרס נתרם על ידי קרן משפחת אלאלוף, שבנה נתן היה קונסול הכבוד הראשון של קוסטה ריקה בישראל. את עלות השהייה שם מממנת האגודה על ידי תרומות וקשרים.

"חשבנו שסטודנטים זו אוכלוסייה שתביע עניין ורצון להיכרות עם המדינה ומאפייניה", מסביר ברנרדו ליכטנשטיין יו"ר האגודה הנוכחי ונציג משרד החוץ לשעבר. "הזוכים אינם מחויבים פורמלית לשום ייצוג או משימה, אבל כן מבקשים מהם להיפגש עם השגריר ועם סטודנטים כמוהם ולקיים ראיונות בתקשורת תוך הסברה על ישראל".

הזוכים המאושרים מקבלים אירוח מחברת Proimagen המקומית, שכולל לינה במלונות, טיולים מאורגנים עם מדריך ולפעמים אפילו נהג צמוד. בכל מסע, ההטבה מעט שונה. המטיילים נהנים ממסלולים אתגריים באזורי הצבים או הרי הגעש ומבקרים בפארקים ובשמורות הטבע המוכרות כמקור משיכה לתיירות סביבתית מכל הגלובוס.

במקרה של אלי סלמה, בן 32 מכרמיאל (מתגורר כיום בגאנה), אפשר לומר שהתחרות סייעה לו להתקבל לתואר מאסטר באוניברסיטת אוקספורד היוקרתית. סלמה ניגש לתחרות לפני חמש שנים, לאחר שובו מחו"ל ולאחר שניסה להתקבל לאוקספורד. "היינו 40 איש בערך במבחן", הוא נזכר, "ובראיון שאלו מה כיווני הקריירה שלי, איך אוכל לתרום לשיפור היחסים בין המדינות ועוד. בזמנו רציתי להשתלב בפוליטיקה והסברתי על דגם פוליטי-כלכלי-תרבותי".

כשחזר מהטיול בקוסטה ריקה, התבהר לו כיוון ההצעה לאוקספורד והוא ניסח הצעה על פי מדיניות סחר חופשי שנחשף אליה בביקור, והתקבל. "הרעיון נולד בעקבות החשיפה למידע והתחרות. בביקור עצמו טיילנו באזורים מדהימים עם נהג צמוד וסיורים. נפגשנו גם עם סטודנטים באוניברסיטת סן חוזה, שישראל נתפסת מאוד אקזוטית בעיניהם. במדינה שלהם ביטלו את הצבא והעבירו את כל המשאבים לחינוך ותשתיות רפואיות, והיו להם הרבה שאלות על חיים בסכסוך מתמיד".

טיול סטודנטים בקוסטה ריקה. אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה, מערכת וואלה! NEWS
דנה הלפרין, זוכת 2016, בקוסטה ריקה/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה
טיול סטודנטים בקוסטה ריקה. אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה, מערכת וואלה! NEWS
האירוח כולל לינה במלונות, טיולים עם מדריך ולפעמים אפילו נהג צמוד. רעות פרידמן, זוכת שנת 2013/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה

"בסוף יצא שנשארתי חצי שנה"

קוסטה ריקה ממוקמת בדרום-מרכז אמריקה והינה דמוקרטיה יציבה. המדינה בעלת מאפיינים תרבותיים ופוליטיים מרתקים. כך, למשל, היא אינה מחזיקה בצבא משום סוג, אחוז הבורות שם שואף לאפס ורוב האזרחים יודעי קרוא וכתוב. בנוסף, מערכות הרפואה והחינוך ציבוריות ורמתן גבוהה יחסית ורמת האלימות היא הנמוכה ביותר מכל מדינות אמריקה הלטינית. קוסטה ריקה ידועה בזכות שמורות הטבע העצומות שלה ואימוץ מודל אקולוגי לשמירה על הסביבה, וממוקמת במקום גבוה בעולם בתחום זה.

אלעד לאור בן 28, זכה בתחרות בשנה הקודמת ובימים אלה מסיים סרט דוקו על קוסטה ריקה. "שמעתי על אדם בשם דון-פפה שעשה שם מהפכה ב-1948 ורציתי לספר את סיפורו", הוא אומר. "נרשמתי לתחרות, זכיתי ויצרתי קשר עם משפחתו וכך נולד הסרט. בראיון סיפרתי שברצוני להכיר ולחקור את התרבות ולא רק לטייל, ולבסוף יצא שנשארתי חצי שנה. התחרות עזרה לחלום שלי להתגשם, בלעדיה לא הייתי מעז".

שלושה מזוכי התחרות, אלדר דמארי, רואי מעוז ושחר קופשטיין, הצטרפו לאגודה כחברים מן המניין ופועלים בהתנדבות לקידום פרויקטים למען סטודנטים, המעוניינים להציג יוזמה בפני אנשי תעשייה וממשל שם.

המודל שנהגה באגודה מקבל חסות מהשגרירות וממשרד החוץ פה בארץ. אולם זה מתבטא בחסות בלבד ולא במימון. שגרירים אחרים ניסו לאמץ את המודל גם אצלם, אולם כולם ביטלו אותו לאחר שנה שנתיים. "לדאבוני לא מנצלים וממנפים זאת. יש פה הסברה נפלאה ופרסום חשוב לישראל", מסביר ליכטנשטיין, יו"ר האגודה.

טיול סטודנטים בקוסטה ריקה. אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה, מערכת וואלה! NEWS
קוסטה ריקה ידועה בזכות שמורות הטבע העצומות שלה. חוף במדינה/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הידידות ישראל-קוסטה ריקה

אז איך נרשמים?

ההרשמה לתחרות מתבצעת באתר האגודה www.israel-cr.org ועלותה 20 שקלים. לא נדרש ממוצע ציונים כלשהו וכל הפקולטות ברחבי הארץ משתתפות. אין צורך גם בידע בשפה הספרדית. את החומר והמידע לקראת המבחן תוכלו לקבל באתר האגודה או בוויקפדיה ושאר מאמרים ברשת. רצוי שתגיעו לראיון עם רעיון או יוזמה מגובשת, אפילו חלקית, או שתהיו מסוגלים להסביר את מדיניות ישראל במגוון נושאים. הראיון נערך באנגלית כמובן. "חשוב שידעו להסביר את ישראל", אומר ליכטנשטיין, "זה מצריך רמה גבוהה של ידע כדי לדעת להעביר את המורכבות ולהציג ניתוחים שונים".

עד כה נרשמו לתחרות השנה כ-250 סטודנטים - מספר שיא יחסית לשנים קודמות בזכות באז ברשתות החברתיות. ההרשמה הפעם נסגרת כבר ב-10 באוגוסט, כך שרצוי להזדרז. המבחן עצמו ייערך ב-24 באוגוסט והנסיעה מתוכננת בחודש אוקטובר. ניתן להאריך את השהות שם על פי בחירה.

אז אם אתם סטודנטים, ללא קשר להישגכם הלימודיים, ואפילו אם הפרוטה אינה מצויה בכיסכם, אבל קוסטה ריקה מרתקת אתכם ואתם מוכנים להשקיע וללמוד על מדינת "החוף העשיר", כפי שכינה אותה קולומבוס במסעותיו - אתם מוזמנים לנסות את מזלכם בדרך למסע בתוך הרי געש, יערות הגשם ושמורות הטבע הנדירות בעולם. בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully