פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      בלי נקניקיות ובורקסים: מהפכת התזונה במלונות ישראל הקיץ

      נופשים באחד מבתי המלון הגדולים הקיץ? תתכוננו למהפך בגזרת הבופה עתיר הקלוריות. לא עוד נקניקיות או שניצל מעוצב, ויותר דגנים ולחם מקמח מלא, שמן זית ומיץ לימון טרי. אפילו העוגות יוכנו ללא שומן טראנס וצבעי מאכל. בחופשה הקרובה תשמינו רק מנחת

      מזון בריא במלונות ישרוטל (מערכת וואלה! NEWS , יח"צ ישרוטל)
      לא עוד שניצלים מעוצב בצורות. בופה ברשת ישרוטל (צילום: יח"צ)

      אז בטח כבר שריינתם לעצמכם ולמשפחה חופשה בקיץ הזה, וזה לא משנה אם היא מתקיימת בארץ או בחו"ל, כי לפי "עתיד" - עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל - טווח העלייה במשקל בסופ"ש של חופשה נע בין חצי קילו לשלושה ק"ג לאדם. בנוסף, תייר ישראלי צורך פי שלושה יותר קלוריות בחופשה מאשר בשגרה.

      ואם תקחו בחשבון שאתם לנים במלון לא רק במשך הסופ"ש, אלא נופשים לפחות שבוע בחופשת הקיץ - ייתכן שהקילוגרמים יצטברו הרבה יותר מאשר הנתון לעיל. לפי נתוני "עתיד", במהלך חופשה בת 7 ימים, היקפי הצריכה של אדם בוגר עולים פי שלושה מהנדרש, ומתבטאת בעלייה של כ-2 ק"ג בממוצע לאדם. הגורמים העיקריים לעלייה במשקל הם: שפע האוכל במזנונים, שחלקו עתיר שומן וסוכר, אכילה מרובה ולאורך כל היום, ואי קיום פעילות ספורטיבית או פעילות אחרת.

      המודעות הציבורית לתזונה בריאה ומגוונת, שאומנם קיימת בארץ בתחומים שונים, מגיעה כעת אל רשתות בתי המלון בישראל. כישראלים שאוהבים "להעמיס" הרים של מזון על הצלחת בבופה בארוחת הבוקר או הערב, וכידוע בישראל שפע ומגוון המזון הוא רב, אנחנו גם מעמיסים לא מעט קלוריות מיותרות בהנחה ש"אחרי החופשה נתחיל בדיאטה".

      בתוך כך, החליטה רשת ישרוטל להתניע מהלך של שינוי הרגלי התזונה במלונותיה בעקבות סקר שנערך על ידי מכון "פאנל פרויקט המדגם", שבו נשאלו נופשים ישראלים על אופן התנהלותם בתחום האוכל במהלך החופשה. מהסקר עולה כי 75% מהישראלים משתדלים או מקפידים על תזונה נכונה במהלך החופשה. ל-49% חשוב להקפיד על תזונה בריאה בחופשה אך לדבריהם הם לא מצליחים. 65.5% מהישראלים מעדיפים שבתי המלון יעזרו להם להקפיד על תזונה בריאה יותר עבורם ועבור ילדיהם, ו-42.3% סבורים שבתי המלון מספקים מזון בריא ומזין באופן חלקי בלבד.

      מזון בריא במלונות ישרוטל (מערכת וואלה! NEWS , יח"צ ישרוטל)
      מיץ לימון טרי ושמן זית איכותי. רטבים במלון של ישרוטל (צילום: יח"צ)
      מזון בריא טבעוני במלונות ישרוטל (מערכת וואלה! NEWS , יח"צ ישרוטל)
      הטבעונים יוכלו לקבל תפריט מראש במייל (צילום: יח"צ)

      לידיעת הילדים: הפחיתו את כמות הבורקסים

      בין השינויים שנעשו ברשת, הכניסו מבחר לחמים מלאים בכל ארוחה, שילבו רטבים בהכנה עצמית ללא חומרים משמרים ומונוסודיום גלוטומט, הפחיתו את כמות הבורקסים, כך שמגישים בורקס פילו בלבד ואחת לשבוע בורקס טורקי בהכנה עצמית עם שמן קנולה או חמאה. בנוסף, הפסיקו להשתמש באבקות מרק עם מונוסודיום גלוטומט ועברו לייצור עצמי של ציר ירקות וציר עוף. מבחינת השימוש בשמן לבישול וטיגון, ישנו מעבר משמן סויה לשמן קנולה ומשמן זית רגיל לשמן זית איכותי. גם הטיבול של הסלט ושאר מזון ייעשה על ידי מיץ לימון טרי ולא משומר.

      בגזרת הילדים חובבי השניצל והנקניקיות, הופסק השימוש בשניצלון מעוצב ועברו לייצור עצמי בלבד מנתחי חזה עוף אמיתי, ויפסיקו להגיש נקניקיות עוף ונקניקיות עגל יימכרו בבריכות. בלבד. רוצים דגנים על הבוקר? אז הילדים ייקבלו קורנפלקס מלא במקום קורנפלקס עם צבעי מאכל.

      בגזרת הקינוחים, יופחת השימוש בקצפת צמחית וצבעי מאכל בעוגות, שיוכנו גם על בסיס פאי ללא שומן טראנס ו-40% קמח מלא. בנוס, הטבעונים והצמחונים שביניכם יוכלו לקבל לפני הגעתם למלון תפריט מותאם באמצעות אי מייל.

      שלומי טחן, סמנכ"ל התפעול ברשת ישרוטל, סיפר על המהלך: "השינויים שביצענו משפרים את איכות המנות, מאפשרים מגוון רחב מאוד של מאכלים ואף משפרים את איכות הטעם. אנו מקפידים על שימוש בחומרי גלם טריים, מכינים בעצמנו את הרטבים, צירי הירקות והעוף, העוגות והקינוחים, המאפים, השניצלים ועוד. אנו מצמצמים כל העת את רמות הנתרן, הסוכר והשומן. אני חייב לציין בסיפוק שהשינויים מתקבלים באופן מדהים בקרב האורחים, אשר מודים על המהלך".

      מזון בריא במלונות ישרוטל (מערכת וואלה! NEWS , יח"צ ישרוטל)
      יותר סלטים ורטבים בהכנה עצמית. בופה במלון (צילום: יח"צ)(צילום: יח"צ)
      פנקייק כוסמין במלונות ישרוטל (מערכת וואלה! NEWS , יח"צ ישרוטל)
      גם טעים וגם בריא. פנקייק כוסמין במלון (צילום: יח"צ)

      טבעוני? המלון יצור איתך קשר לפני החופשה

      גם ברשת פתאל לא מעלימים עין מנושא התזונה בחופשה, ויצרו נוהל ברור באשר לתפריט בריאות בכל מלונות הרשת. "לאור הדרישה הגדולה של האורחים בנושא, יש שפים שאף מגדילים לעשות ומוסיפים לתפריט 'הבסיסי' והמחייב, גם מאכלים נוספים המרחיבים את המגוון עוד יותר בעבור אלה הנמצדים לתפריט הבריאות", סיפרה דוברת פתאל מעיין לוי.

      כך, למשל, בארוחות בוקר יגישו לכם לביבות עדשים ובורגול שמתאימים גם לטבעונים, בר פירות יבשים, פינת מוזלי, שייק פירות ללא סוכר ועוד. ברשת יצרו תפריט בריאות בארוחות הבוקר, הכולל את המוצרים הבאים: צימוקים, תמרים, שזיפים, חלב דל שומן, חלב סויה, דבש, סילאן, טחינה גולמית, סובין, שומשום, גרעיני חמנייה, פתית שיפון-חיטה, פריכיות אורז, עוגה בחושה ללא סוכר מועשרת בסיבים, עוגיות ללא סוכר, ריבת פרי ביתית.

      כמו כן, עם אורחים "מיוחדים", כמו אלו הסובלים מבעיות צליאק, או טבעונים וצמחונים שיציינו זאת מראש, יצור קשר בעל תפקיד כזה או אחר ממחלקת המזון והמשקאות של המלון, ויבדוק לעומק את העדפותיהם לגבי הארוחות. "ישנם גם מקרים בהם שף המלון מגיע אליהם לשולחן, בודק ומוודא את רגישויותיהם ומגיש להם ישירות אוכל שמותאם להם. כמובן שגם במזנונים ישנו אוכל המותאם לצליאקים, טבעונים וכדומה", מוסיפה לוי.

      אוכל לאימון (ShutterStock)
      אוכל זה לא הכל. בחופשה כדאי לשמור על פעילות גופנית (צילום: Shutterstock)

      סגולות כל מזון יפורטו במזנון

      גם ברשת טמרס הבינו את החשיבות באיכות חיים טובה, ערכים בריאותיים ויצירת אווירה העוסקת ב-Wellnes בחופשה. הרשת יזמה שיתוף פעולה עם מכון וינגייט, ומאמנים ותזונאים מהמכון בוחנים על בסיס שבועי יחד עם השף של כל מלון ברשת את הרכבי המנות המוגשות במזנוני חדרי האוכל,
      ומייעצים על איזה מזונות לתת דגש, ואיזה מזונות רצוי להשמיט מהתפריט. לדוגמה, בשבוע מסויים יבחרו לתת דגש על סלק ירכיבו מנות המכילות אותו, יפרטו על גבי המזנונים את הסגולות שלו, ערכים תזונתיים, כמה רצוי לצרוך ממנו וכייצד הוא משפיע על הגוף.

      בנוסף בכל המזנונים הוספו מזנות על כמו זרעי צ'יה, ג'וג'י ברי, שיבולת שועל, קטניות, זרעי פשתן, דגים וכדומה. בנוסף, מטבחי הרשת עברו לבישול על בסיס מים ולא שמן, לחמים מקמח מלא, לחמי מחמצת, הרבה מאוד מזונות נטולי גלוטן והפחתה משמעותית בשימוש בקמחים לבנים.

      אז איך לא משמינים בחופשה? המלצות חשובות

      • לאכול ארוחות מסודרות: מומלץ לאכול ארוחות מסודרות במהלך היום ולהימנע ממצב בו "שוכחים" לאכול או דוחים את האכילה עד לארוחה הגדולה. זאת כיוון שכאשר אנחנו מגיעים מאוד רעבים זה ישפיע לנו על בחירות האוכל (נטייה לבחור מאכלים בעלי ערך קלורי גבוה, מתוקים ופחמימות), נאכל מהר ולרוב נאכל מעבר לשובע הנעים לנו ומעבר לכמות שהיינו אוכלים אם לא היינו מגיעים מורעבים.

      • לתכנן מראש את היום: אם אתם יוצאים עם הילדים לטיול עדיף שתכינו מראש כריכים וירקות ופירות חתוכים. כך לא תגיעו מורעבים למסעדה ותוכלו להנות יותר זמן מהטבע.

      • לאכול בצלחות קטנות במלון: מה שיגרום לנו להעמיס פחות ובסופו של דבר לאכול פחות.

      • לעשות סיבוב בבופה לפני שבוחרים מה לאכול: מה שיגרום לנו להפעיל חשיבה ולבחור את מה שאנחנו באמת רוצים ולא להעמיס באופן מיותר.

      • להקפיד על שתיית מים: כשאנשים בחופשה או במסעדה הם לרוב נוטים להזמין שתייה מתוקה ולא מים. היות ובחופשה יש הרבה ארוחות מחוץ לבית, כדאי לשתות יותר מים ולהקפיד על שתייה מרובה גם בין הארוחות. לגיוון מומלץ להוסיף למים פלחי לימון, עלי נענע, עלי לואיזה, או עשבי תיבול אחרים לתוספת טעם.

      • עקרונות התזונה הים תיכונית: עקרונות אלו יכולים ללוות אתכם בכל מקום בו אתם נופשים: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שמן זית וכמויות קטנות של מזונות מעובדים ושמנים מהחי.

      • פעילות גופנית: לא מדובר בעונש או פיצוי על מה שאכלתם. זו יכולה להיות פעילות משפחתית משותפת ומהנה. נסו לחפש במקום החופשה שלכם מקומות אטרקטיביים פעילות ספורט משותפת המתאימה לכל המשפחה. למשל: טיפוס קירות, סנפלינג, אבובים, רכיבה על אופניים, קטיף דובדבנים, או אפילו משחק של מצא את המטמון.

      * הטיפים באדיבות יפית קסלר, דיאטנית קלינית. מומחית לטיפול בהשמנת יתר ולאכילה רגשית. חברת עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל