וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף קצא"א נפתח, וכבר הושחת: אלמוגים נכרתו ע"י מתרחצים וצוללים

בסך הכל עברו מספר ימים מאז "הוחזר" לציבור חוף קצא"א היפה באילת, וכבר יש מי שדאג להרוס את השמחה וכרת כמה אלמוגים בשמורה הימית שיד אדם לא נגעה בה 50 שנה. אז מי אחראי על הפיקוח בחוף? מלחמת גרסאות בין העירייה לרשות הטבע והגנים

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: צילום של שמורת האלמוגים בחוף קצא"א לאחר כריתת האלמוגים

נותנים לאדם טבע בחינם - והוא ממשיך לא לשמור עליו: חוף קצא"א באילת, שרק ביום חמישי האחרון נפתח בטקס חגיגי וחזר לציבור אחרי 50 שנה, עבר ונדליזם ימי בסוף השבוע האחרון, כשאלמוגים נכרתו בשמורת האלמוגים היפהפייה של החוף.

בסוף השבוע פקדו את חוף קצא"א, הנחשב לשמורה בתולית שיד אדם לא נגעה בה 50 שנה, מאות אנשים, רוחצים וצוללים. פקחי רשות הטבע והגנים שסיירו בחוף, גילו בשמורה הימית מספר אלמוגים שנכרתו וחובלו ואספו אותם לתוך דליים. לדברי פקחים בשמורה, סיכויי הצלתם של האלמוגים עומדים על 50 אחוזים.

לפי רשות הטבע והגנים, בשטח קצצ"א מגוון מיני אלמוגים ודגים גבוה מבכל אזור אחר, כולל מאשר בשמורת האלמוגים המוכרזת. באזור זה מצויות שוניות ייחודיות בעלות אחוז כיסוי גבוה ביותר של אלמוגים וכן בית גידול ייחודי של סלע חוף, המאוכלס ביצורים ימיים נדירים שלא ניתן כבר לראותם בחופי אילת האחרים.

לפי עיריית אילת, סיירת התיירות בעירייה איישה את החוף מהשעה 8 בבוקר ועד 9 בערב. "סיירים חילקו לנופשים מאפרות ושקיות אשפה וכאמור פיקחו על רצועת החוף", נמסר מדוברות העירייה, אולם נראה שנושא אכיפת החוק בחוף נופל בין הכסאות - בין העירייה לבין רשות הטבע והגנים.

אלמוגים נכרתו בחוף קצא"א לאחר שנפתח. אבי גדליה, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
אלמוגים שנכרתו ונאספו על ידי פקחי רט"ג בחוף קצא"א/מערכת וואלה! NEWS, אבי גדליה, רשות הטבע והגנים
אלמוגים נכרתו בחוף קצא"א לאחר שנפתח. אבי גדליה, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
אלמוגים נכרתו בחוף קצא"א לאחר שנפתח/מערכת וואלה! NEWS, אבי גדליה, רשות הטבע והגנים

אז מי אשם? מלחמת גרסאות

"ערכי הטבע, חשובים מאוד לעיריית אילת ולעומד בראשה, מאיר יצחק הלוי, והיא פועלת לשמירה עליהם בקפדנות יתר, הן בפיקוח ואכיפה והן בהסברה", אמרה לוואלה! דנה זנטי, דוברת העייריה. "כך פועלת העירייה גם בחוף קצא"א, לאחר שהכשירה העירייה את הרצועה כולל הצבת הצללות, פחי אשפה, שירותים כימיים, תיחום הכניסה לתוך הים ותיחום השונית על ידי רט"ג (רשות הטבע והגנים - ז.ר), נפתח החוף לציבור.

לדברי זנטי, מאז נפתח החוף, הציבה העירייה פיקוח מטעמה וכך פעלו גם רט"ג. "באשר לשונית שניזוקה, תחום האכיפה הינו של רט"ג", מסבירה זנטי ומוסיפה שבמסגרת דיון מקצועי בין ראש העירייה לבין מנכ"ל רט"ג, "סוכם כי יגובש מנגנון שיסייע בפיקוח ואכיפה של שני הצדדים לטובת שמירה על נכסי הטבע באילת דוגמת החוף האקולוגי. במסגרת זו נתבקשו הגורמים המשפטיים בעיריית אילת וברט"ג לגבש מתווה לעבודה משותפת, שכל תכליתה שמירה על החוף ועל המפרץ".

אולם, ברשות הטבע והגנים מטילים את האחריות לאכיפה בחוף על העירייה. "הרשות מביעה דאגה רבה מהאופן שבו הוחלט לפתוח את חוף קצא"א, בלי שהושגו קודם כל ההסכמות בין הגורמים המעורבים, לגבי אופן שמירת ערכי הטבע הייחודים והנדירים שיש בו", נמסר מדוברות רשות הטבע והגנים.

לדברי יניב כהן מדוברות הרשות, מאחר והחוף אינו מוכרז כשמורת טבע ימית, "אין באפשרותנו לבצע נכון לעתה את כל הפעולות הנדרשות וההכרחיות על מנת להבטיח באופן מיטבי על שמירתו. זאת למעט פעולות סימון אזורי השוניות שכבר ביצענו, הסדרת אזור כניסה מותרת למים ופעולות פיקוח, אכיפה והסברה במסגרת האילוצים".

מבחינת הרשות, יש חשיבות בפתיחת החוף לציבור רק אחרי שיגובשו מנגנוני שימור טבע ופיקוח באופן מוקפד יותר לעומת חופים רגילים. "אנו קוראים לעיריית אילת לגלות אחריות ולפעול בטווח המיידי בתיאום ובשיתוף פעולה עם כל הגורמים המעורבים, לרבות רשות הטבע והגנים, על מנת לגבש מדיניות כוללת להפעלתו ושמירתו לפני שיהיה מאוחר מדי. אחרת פנינת טבע ייחודית זו תיפגע באופן בלתי הפיך", הוסיף כהן.

עוד באותו נושא

בני נוער ביצעו ונדליזם במצודה בת 1,300 שנה באשדוד

לכתבה המלאה
תמונות תת ימיות מהחוף באילת של קצא"א שהיה סגור לציבור עד כה. דוקטור אסף זבולוני, רשות הטבע והגנים
שמורת האלמוגים בחוף קצא"א, כפי שצולמה לפני שנה/רשות הטבע והגנים, דוקטור אסף זבולוני
תמונות תת ימיות מהחוף באילת של קצא"א שהיה סגור לציבור עד כה. דוקטור אסף זבולוני, רשות הטבע והגנים
50 אחוזים להצלת האלמוגים שנכרתו/רשות הטבע והגנים, דוקטור אסף זבולוני
תמונות תת ימיות מהחוף באילת של קצא"א שהיה סגור לציבור עד כה. דוקטור אסף זבולוני, רשות הטבע והגנים
תמונות תת ימיות מהחוף באילת של קצא"א שהיה סגור לציבור עד כה/רשות הטבע והגנים, דוקטור אסף זבולוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully