וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלין החדשה: חמש אטרקציות שאסור לפספס בוורשה

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

17.7.2017 / 8:15

ממוזיאון לתולדות היהודים ועד לאזורים טרנדיים ומרכזי קניות גדולים. בירת פולין הפכה בשנים האחרונות לקוסמופוליטית, עכשווית, קצבית ומושכת. קבלו את תחנות החובה למבקרים בעיר

מערכת וואלה!

בחודש מאי 2017 פורסמה בעיתון "יוסטון כרוניקל" כתבה שכותרתה "מה יוסטון יכולה ללמוד מפולין: המציאות כאטרקציה תיירותית". קורט מקורי סיפר שאמו בת ה-75 טיילה שלושה ימים בפולין, והמדינה המזרח אירופית שבעבר דבקה בה תדמית אפורה, משמימה וקודרת תוארה כ"חבית אמיתית של צחוק". את הבירה ורשה תיארה כ"ניו יורק - בלי גורדי שחקים". יכול להיות שגברת מקורי סיפקה את ההגדרה העכשווית המדויקת ביותר לעיר הגדולה והחשובה בפולין, עיר שהפכה בשנים האחרונות לקוסמופוליטית, עכשווית, קצבית ומושכת.

שנים ארוכות של שלטון קומוניסטי השכיחו מלב שהעיר כונתה "פריז של מזרח אירופה" עד פרוץ מלחמת העולם השנייה. מאז זכתה לכינוי חדש - "עיר הפניקס", שכן כמו עוף החול קמה מהריסותיה וחזרה להיות אותה פנינה ארכיטקטונית ותרבותית. הרוח ההיסטורית תמיד נשבה בה, כבר כשהוקמה במאה ה-13 ככפר דייגים קטן על גדות נהר הוויסלה. בתחילת המאה ה-14 היא הפכה לאחד המושבים של הדוכסות מסוביה ומאז ורשה התפתחה כמרכז העירוני הגדול והחשוב בפולין. טיול בוורשה הוא הליכה בתקופות שונות באירופה - מימי הביניים ועד המאה ה-21. עיר עתיקה, מלחמות, כנסיות, ארמונות אצולה, גנים ואתרי זיכרון, שווקים, פסטיבלים וכמובן, הזווית היהודית. ישנן כמה מקומות בעיר שביקור בהם הוא בבחינת חובה למטייל הישראלי.

המוזיאון לתולדות יהודי פולין

ורשה משופעת במוזיאונים המציגים את מיטב יצירות האמנות הקלאסית והמודרנית לצד תערוכות מתחלפות. המוזיאון הלאומי מרשים מאוד - הן במבנהו והן בהיצע התרבותי המוצג בו, גם מוזיאון מרד ורשה שמוקדש להתקוממות העם הפולני בכיבוש הנאצי מרתק. אולם ורשה בפרט ופולין בכלל מקושרות אסוציאטיבית לשואה אצל יהודים וישראלים רבים, לכן מומלץ לבקר במוזיאון לתולדות יהודי פולין, שמקיף את ההיסטוריה והאסון של הקהילה המקומית וגם קהילות מחוצה לה.

מוזיאון לתולדות יהודי פולין בוורשה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שחזור בית הכנסת מעץ מהעיירה גבוז'דז'ייץ במוזיאון לתולדות יהודי פולין, ורשה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

חזונם של המקימים הוא שהמוזיאון ישמש מרכז לימודי ותרבותי שמעצב את זהותו של העם הפולני דרך יחסי הגומלין בין היהדות המקומית ליתר אזרחי פולין, וכן שהמוזיאון יהווה מקום פלורליסטי וסמל לסובלנות. האדריכל הפיני ריינר מלאמקי שעיצב את המבנה שאב השראה מסיפור קריעת ים סוף. חיצונית המבנה מודרני לחלוטין, מרהיב ביופיו, מעוצב כקובייה עצומה עתירת זכוכית ומתכת. בפנים צפויה למבקרים הפתעה, שכן תוכנו מעוצב כקירות גבוהים וגליים שנישאים מעל שביל הליכה צר יחסית ובסופו אור גדול הבוקע מחלונות אחד הקירות החיצוניים. ב-2014, ברוב טקס והדר, ולאחר שהושקעו בבנייתו כ-60 מיליון דולר, נחנך המוזיאון ומאז ביקרו בו מיליוני בני אדם, שלמדו על ההיסטוריה של הקהילה היהודית בפולין באמצעות חפצי אמנות, מיצגים אינטראקטיביים ופריטים משוחזרים.

העיר העתיקה

המרכז ההיסטורי והחלק העתיק ביותר של העיר, הוא גם חלון הראווה התרבותי וההיסטורי שלה. במהלך מלחמת העולם השנייה נהרסה כמעט כליל העיר העתיקה לאחר שהיטלר התעלם מתנאי הכניעה של פולין לגרמניה, אך הודות לעבודות שיקום מזהירה הוענק לה בשנת 1980 מעמד של רשימת מורשת עולמית של אונסק"ו. כיום העיר העתיקה היא מקום תוסס, שוקק, משופע בגלריות, בתי קפה, מסעדות ומבנים עתיקים ומרשימים מכל התקופות. בשטח קטן יחסית אפשר למצוא את הטירה המלכותית, כנסיית סן מרטין הבארוקית, פסל בתולת הים, כיכר השוק הצבעונית, חומות העיר וקתדרלות שונות.

טיול מאורגן לפולין

העיר העתיקה ורשה פולין. ShutterStock
היטלר הרס אבל כיום העיר העתיקה היא אזור שוקק חיים/ShutterStock

שופינג

בוורשה יש כמה מרכזי קניות גדולים, וכולם מציעים את מיטב רשתות האופנה העולמיות המוכרות את מרכולתן במחירים הנחשבים לנמוכים בהשוואה לישראל. העיר מתהדרת בלא מעט קניונים גדולים ומשובחים ואחד הפופולריים הוא Zlote tarasy - מדובר בקניון לא גדול, שיתרונו הגדול בקרבתו למרכז העיר ולתחנת הרכבת. גם Galeria Mokotw - קניון גדול הרבה יותר, החביב על המקומיים, שמכיל גם הוא את אותן רשתות מוכרות, ועוד עשרות חנויות אחרות. מרכז קניות פופולרי נוסף הוא Arkadia shopping center. מדובר, שוב, בקניון שמציע את כל מה שצריך בסיבוב קניות. לא מאוד שונה מקודמיו, אבל לא פחות נעים. יש לציין שבכל מרכזי הקניות האלה החנויות מאוד גדולות ומרווחות, אין תורים לקופות ולתאי המדידה, השירותים נקיים מאוד, ובשונה מהארץ - לא מאוד רועש.

מומלץ לבקר גם ברחוב השופינג המרכזי Mokotowska שם יש לא מעט חנויות בגדי מעצבים ותכשיטים. הפריטים האלו אמנם לא זולים ביחס לארץ, אבל אפשר ללקט לכם כמה פריטים יוצאי דופן במחירים סבירים. מלבד הקניונים העצומים של וורשה, העיר המתחדשת מתגאה מאוד גם במתחמי האאוטלט שלה, ובצדק. מדובר במתחמי קניות מרשימים לא פחות מהקניונים שמציעים קניות הזולות בעשרות אחוזים מהמחיר הממוצע בוורשה. אמנם אין שם מותגים עולמיים רבים אך אלה שרוצים לצאת מוורשה עם מזוודות מלאות יכולים למצוא בהם מציאות רבות. המתחמים נמצאים מחוץ לעיר כך שרצוי לשלב במהלך טיול אל אתרים שמחוץ לבירת פולין.

ורשה. ShutterStock
תוססת גם בלילה. ורשה/ShutterStock

ה"סוהו" של ורשה

כל עיר בינלאומית מכבדת את עצמה באזור אלטרנטיבי, בוהמייני, כזה שמהווה קן לצעירים, אמנים ואנשי שוליים, ומתהדר בקצב משלו ובאווירה ייחודית. רובע פראגה (Praga) שנמצא בין הגדה המזרחית של נהר הוויסלה ותחום מצפון על ידי תחנת הרכבת, היה בעבר פרבר תעשייתי של ורשה שבמשך השנים משך אליו צעירים שהפכו אותו למרכז של תרבות אלטרנטיבית. הרובע הטרנדי הוא כיום ביתו של אצטדיון הכדורגל הלאומי, יש בו את השוק הגדול ביותר בעיר - Bazar Różyckiego - השוק הכי ותיק בוורשה, שהוקם במאה ה-19. שוק זה מילא תפקיד חשוב במהלך מלחמת העולם השנייה כששימש מרכז חלוקה לתחמושת וציוד רפואי עבור צבא פולין ובהמשך צבאות בעלות הברית. כיום, סביב 300 המוכרים להפעיל את העסק שלהם בשוק, המציע מוצרים שונים כגון בגדים, מזון, ואביזרים. עוד אפשר למצוא ברובע פראגה תיאטראות קטנים, כמה ממועדוני הלילה הטובים בעיר ומפעל "סוהו" ייחודי, שמארח סדנאות חינוכיות, מופעי אמנות, מופעי מוסיקה, קולנוע רחוב בימי הקיץ ואירועי תרבות תוססים אחרים.

ורשה. ShutterStock
מיטב רשתות האופנה העולמיות המוכרות את מרכולתן במחירים הנחשבים לנמוכים בהשוואה לישראל/ShutterStock

פארק לאזינקי

הפארק הגדול ביותר ואולי היפה ביותר בוורשה, הוא פארק "מרחצאות המלוכה" (Łazienki Park). פארק זה הוא גם עתיק מאוד - הוא תוכנן והוקם במאה ה-17, ועוצב בצורתו העכשווית בסוף המאה ה-18. פארק לאזינקי מרוחק כשלושה קילומטרים מהעיר העתיקה ומהווה מקום מושלם למנוחה במהלך יום טיול בעיר. תיירים רבים מתמקמים על שפת המים כדי לצלם את ארמון לאזינקי היפהפה שנבנה על אי במרכז האגם. הארמון הוקם כבית מרחת ונופש לרוזן מהמאה ה-17 והוא מעוטר ומקושט בשפע של סגנונות אמנותיים. אחד מחדריו נקרא "חדר סלומון" יש סדרת ציורים המתארים את חיי שלמה המלך ובחדריו אפשר למצוא יצירות של רובנס ורמברנט. בפארק ניצב גם פסלו של המלחין הפולני הדגול פרדריק שופן, ובחודשים מאי עד ספטמבר נערכים במקום קונצרטים מיצירותיו. אחד המבנים המסקרנים בפארק הוא "הבית הלבן", בניין מהמאה ה-18 שבו שוכנה המאהבת של המלך סטניסלב אוגוסט פוניאטובסקי, ולמשך זמן מה התגורר בו גם מלך צרפת לואי ה-18, שחי בוורשה בין השנים 1801 ל-1805 לאחר שגלה ממולדתו.

לאתר פגסוס טיולים מאורגנים לחצו

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully