וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרמנים יממנו: מוזיאון השואה יוקם ביוון בעלות של 22 מיליון אירו

עירית רוזנבלום

22.4.2017 / 8:33

בין שיזוף לבילוי בטברנה, תוכלו להוסיף גם חוויה חינוכית לחופשה שלכם ביוון: ב-2019 ייחנך בסלוניקי מוזיאון השואה ומרכז החינוך לזכויות האדם, בעלות של 22 מיליון אירו במימון גרמני. המוזיאון יוקם ליד התחנה שממנה שולחו כמעט כל יהודי העיר למחנות ההשמדה

אנדרטת לזכר יהודי סלוניקי שנרצחו בשואה. ShutterStock
כמעט כל הקהילה הוכחדה. אנדרטה לזכר נרצחי יהדות סלוניקי ביוון/ShutterStock

לא רק בטן-גב והכל כלול אצל שכנתנו היוונית: ראש עיריית סלוניקי, יאניס בוטאריס, הודיע לאחרונה כי מוזיאון השואה ומרכז החינוך לזכויות האדם בסלוניקי ייפתח ב-2019. ההודעה יצאה לאחר פגישה עם ראש ממשלת יוון, אלקסיס ציפראס, שבה הביע ראש העיר אופטימיות שהמוזיאון בן שש הקומות יוכל להיפתח במחצית הראשונה של 2019, כל עוד ענייני הרישוי ייפתרו.

בוטאריס אמר לתקשורת היוונית, כי הכוונה היא להכריז על פתיחתו הרשמית בעת פגישה משולשת של יוון, קפריסין וישראל, שתתקיים בקיץ 2019 בסלוניקי.

בפגישה עם ראש הממשלה ציפראס השתתף גם נשיא הקהילה היהודית ביוון, שהוא גם סגן נשיא הקונגרס היהודי, דוד שאלתיאל, שאמר בעבר שהקמת המוזיאון תמשוך תיירים ללמוד על ההסטוריה בת 500 השנה של יהדות ספרד בסלוניקי.

המוזיאון ומרכז התרבות, שאמור להשתרע על 7,000 מטרים רבועים, תוקצב במקורו ב-22 מיליון אירו וממומן על ידי ממשלת גרמניה וקרן סטאוורוס ניארכוס של איל הספנות והנדבן היווני. הוא יוקם ליד תחנת הרכבת ממנה שולחו יהודי העיר למחנות המוות אושוויץ וברגן-בלזן כש-49 אלף מתוך 50 אלף היהודים מתו במחנות ההשמדה. "זהו המקום בו התחיל סופה של האוכלוסייה היהודית של סלוניקי", נכתב בתקשורת היוונית. השטח להקמת המוזיאון נתרם על ידי חברת הרכבות הלאומית של יוון.

אנדרטת לזכר יהודי סלוניקי שנרצחו בשואה. ShutterStock
אנדרטה לזכר יהודי סלוניקי שנרצחו בשואה/ShutterStock
ניצולי שואה מיוון. AP
הסיפור שלהם יונצח במוזיאון חדש. ניצולי שואה יוונים באנדרטת הזכרון בסלוניקי/AP

היהודים היוו יותר משליש מתושבי העיר

כבר בשנת 2001 נוסד המוזיאון היהודי של סלוניקי, הנמצא במרכז העיר ובו שתי קומות של מוצגים מוזיאוניים המתארים את קהילת יהדות סלוניקי לאורך הדורות.

עד לחורבנה, ישבה בעיר סלוניקי אחת הקהילות היהודיות הגדולות באירופה, כאמור עם כ-50 אלף תושבים יהודים, שהיוו מעל שליש מתושבי העיר. השפעת היהודים על המסחר והתרבות בעיר הייתה כה דומיננטית, עד כי בשבתות היה המסחר בעיר מושבת, כולל הנמל.

במוזיאון מוצגים מסמכים, תמונות, פריטי אופנה וחפצי אומנות ודת המאפיינים את חיי היהודים בקהילה. בקומת הכניסה מוצב קיר רחב המפרט את שמות יהודי הקהילה שנספו בשואת יהודי סלוניקי. כמו כן, מוצגות מצבות מבית הקברות המקומי שחוללו בזמן מלחמת העולם השנייה. במוזיאון גם אולם ספרייה ומחקר גדול וחנות מזכרות.

בקומה השנייה מוצגת ההיסטוריה של יהודי העיר החל מהמאה השלישית לספירה וכן מוצגים פרטים מחיי היהודים בקהילה, כולל חגים, שבתות, חתונות וימי חול. תערוכה נפרדת מציגה את שואת יהודי סלוניקי.

במוזיאון מבקרים אלפים בשנה, בעיקר יהודים, אך גם תושבי סלוניקי, כולל תלמידי בתי ספר.

הכותבת עורכת את אתר Monitour.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully