וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברוח מההמון: הטיולים שמסתתרים מתחת לאף של המסלולים הפופולריים

14.4.2017 / 0:27

בחג הזה לא תהיו לבד בטבע, אבל אפשר למזער נזקים, להקטין פקקים ולמצוא מקומות פחות מטוילים. קבלו 7 הצעות למסלולים פחות מוכרים שנמצאים בסמוך למסלולים העמוסים

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: ואם כבר מסלול עם מים ברמת הנדיב - הכירו את עין צור

בפסח, רובם המכריע של מסלולי הטיול הידועים, המוכרים והפופולריים, יהיו מלאים עד אפס מקום. אז מה עושים? מביטים ימינה או שמאלה וחותכים למסלול סמוך. הוא יפה לא פחות - אבל הרבה יותר שקט.

חירות מהארנק: יומן אירועי פסח ללא תשלום
הכל על לינת שטח בחג בערוץ הקמפינג של וואלה! תיירות

במקום נחל עמוד >> נחל מירון

כבודו של נחל עמוד במקומו עומד. יש בו מים זורמים, נופים משכרים, תצפיות גבוהות ושפע של פינות נהדרת להתחבא בהן מהעולם. נחל מירון מציע את אותה נוסחה - רק בלי המים. מה שכן, התצפיות שבו יפות יותר, הסבך אפלולי יותר ויש עוד כמה צ'ופרים על הדרך.

אורך המסלול המעגלי כ-4 ק"מ. הוא לא קל, אבל גם לא מפרך, ומשפחות עם ילדים אוהבי לכת בני 6 ומעלה, יגמאו אותו בלי בעיה.

לאחר שמחנים בחניון שמורת מירון, צעדו לחלקו המערבי, מצאו את סימון השבילים הכחול וטפסו איתו מערבה. ההליכה נערכת בשביל רחב ונוח, לצד עצי צפצפה, אלה, אלון ואורן, כאשר לצדכם מופיע ערוצו היבש של הנחל.

עוד כמה מאות מטרים, וחפשו פנייה שמאלה - עדיין עם השביל הכחול. כעת אתם חודרים ללב החורש האפלולי, ומתחילים בטיפוס חוויתי בין מפלי הסלע. ילדים קטנים יזדקקו לעזרה, והגיבוש המשפחתי ייראה כאן במיטבו.

כאשר מגיעים לפסגה, כל הגליל נפרש מולכם - מצפת הקרובה יחסית ועד לרמת הגולן. חולפים לצד עין זבד וממשיכים על שביל ישראל עד שמגיעים אל סלע מרשים המכונה "כיסא אליהו" ואל חורבת שמע. פוגשים בשרידי בית הכנסת הקדום של חורבת שמע ויורדים עם שביל ישראל לנקודת ההתחלה. נשאר לכם כוח? טפסו ברגל (או ברכב) אל קבר הרשב"י שבמירון הסמוכה. תמיד הומה פה, תמיד מרתק פה.

הגעה: נוסעים בכביש 866 מצומת חנניה בדרום או מצומת מירון בצפון. בעיקול הכי חד בכביש פונים מערבה לפי השילוט לחניון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מאוזוליאום קבר שמאי ואשתו נחל מירון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כל הגליל נפרש מולכם. מאוזוליאום קבר שמאי ואשתו בנחל מירון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

במקום גני הנדיב >> חורבת עקב

אין צורך להמתין לאביב כדי לעמוד בפקק שנשרך לעיתים בכניסה לגני הנדיב - מקום יפהפה אך בעל רייטינג גבוה למדי. במקום זאת אפשר לחנות כמו כולם, אך לצעוד לכיוון השני - אל חורבת עקב. זהו מסלול מעגלי שאורכו כ-4 ק"מ והוא כולל תצפיות נוף גבוהות.

מהחניון צועדים דרומה ומחפשים את השילוט לחורבת עקב (המסלול צבוע בסימון מקומי אדום). תוך זמן קצר, הים נגלה במלוא הדרו ובתוך זמן קצר מגיעים אל חורבת עקב, המתנוססת בגובה של כ-140 מטר מעל פני הים. בימי בית שני היה פה בית אחוזה גדול, מוקף חומה, שדייריו היו ככל הנראה יהודים. כיום מטפחים באזור בוסתן יפה, ומהמקום ישנה תצפית מרשימה אל חוף הים. מכאן צועדים עם השביל האדום צפונה, יורדים לכיוון נחל תמסח, חולפים בחורשת אורנים וחוזרים אל הרכב. הפקקים נגמרו? אולי זה הזמן לבקר גם בגני הנדיב.

הגעה: מכביש 652 לגני הנדיב, ומשם לחניון.

חורבת עקב רמת הנדיב. עמית גרון, מערכת וואלה! NEWS
בימי בית שני היה פה בית אחוזה גדול. חורבת עקב בכרמל/מערכת וואלה! NEWS, עמית גרון

במקום נחל חווארים >> הר צרור ונחל צרור

כל צבעי המדבר ממתינים לכם במסלול עלום יחסית זה, הנמצא בסמוך למדרשת שדה בוקר. וכאשר על עם ישראל גודש את נקיקי נחל חווארים, אתם מסתלבטים לכם ברוגע (יחסי), ואולי אפילו טובלים בגב מים שמשקיף אל הנוף. ויתרון בולט נוסף: שלא כמו המסלול בחווארים, כאן מדובר במסלול מעגלי. בלי רכב הקפצה ובלי טובות מאף אחד.

המסלול נמתח לאורך 7.5 ק"מ ורמת הקושי שלו בינונית. לאחר שמחנים, עולים על השביל הכחול לכיוון צפון, מתעקלים עמו מזרחה ולאחר כ-2.5 ק"מ מומלץ לנטוש לרגע את השביל הכחול לטובת שביל נטול צבע שעולה כמה מאות מטרים אל הר צרור. בראשו השטוח של ההר תמתין לכם תצפית מדברית פנורמית נהדרת לעבר בקעת צין, מצוק הצינים והסביבה. המסלע באזור זה מציע מפגש עם שחור-צור ולבן-קירטון - מה שעושה נעים בעיניים ופסטורלי בנפש.

חוזרים לשביל הכחול, ממשיכים דרומה ופוגשים מפל גבוה ומשתדלים שלא לפספס את גב המים, שנוטה להתמלא לאחר שיטפונות החורף. שכשוך רגליים בלב המדבר אף פעם לא מזיק, ונכון לתחילת אפריל, הגב עדיין מלא.

אחרי המנוחה, ממשיכים עם השביל ומציעים לילדים לחפש על גבי הסלעים מאובנים שגילם עשרות מיליוני שנים. בפיצול הבא פונים ימינה עם השביל השחור וחוזרים בדרך ג'יפים לנקודת ההתחלה.

הגעה: מכביש 40 פונים מזרחה בהתאם לשילוט למעלה צין (בין מדרשת בן גוריון לקיבוץ שדה בוקר). לאחר כ-4 ק"מ בדרך עפר מחנים במנחת של שדה בוקר.

נחל צרור גב צרור. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מתמלא לאחר שיטפונות החורף. גב צרור/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

במקום חורבת מדרס >> גבעת גד

תשע בבוקר, והחניון של חורבת מדרס כבר מלא עד אפס מקום. אם זה המצב, המשיכו מעט, וגלו נופים חדשים ונהדרים בגבעת גד. זהו מסלול מעגלי של 6 ק"מ, שאמנם לא מציע מחילות מסתור, אבל מצד שני - בפסח העמוס, כל יציאה לטבע שאינה כרוכה בהצטופפות רבתי - תהיה מבורכת.
תחילת הטיול בטיפוס אל הגבעה, שגובהה בסך הכל כ-400 מטרים מעל פני הים, אך היא מספקת נוף יפה יותר מגבעות גבוהות ממנה. מכאן ניבטים היטב גוש דן, הרי יהודה, השפלה ואזור הר חברון.

לאחר שיורדים מהגבעה, ממשיכים בשביל מסומן בירוק, חוברים לשביל אדום וצועדים מערבה, עד מצד מג'ריחי, קצת לאחריו השביל האדום חוזר מזרחה, חובר לשביל שחור ומשם - בחזרה אל הרכב.

הגעה: מכביש 3415 פונים לפי השילוט לגבעת גד.

חבל לכיש. החברה להגנת הטבע
מספקת נוף יפה יותר מגבעות גבוהות ממנה. מראה מגבעת גד/החברה להגנת הטבע

במקום נחל דוד >> נחל סלוודורה

ויתור על נחל דוד הוא בלתי נסלח. כמו שכל ויתור על ביקור בנווה מדבר הוא בלתי נסלח. מצד שני, אם יצאתם מאוחר מהבית והמקום כבר מלא - קבלו "תוכנית ב'". בלי מים זורמים, אבל עם המון נוף מזוקק לנשמה.

המסלול המעגלי בנחל סלוודורה, צפונית לעין גדי, מתפתל לאורך של כ-2.5 ק"מ. זהו טיול מדברי קצר, משפחתי ויפה, שמחביא כמה "ממתקים" קטנים אך שווים.

אחרי שמחנים, צועדים בזהירות צפונה לצד כביש 90 ואחרי כמה עשרות מטרים פונים מערבה, אל הנחל, עם השביל הירוק. קניון קטן יוביל אתכם אל מפלי סלע שעליהם יש לטפס, ומגיעים אל מרחב שבו תבחינו במאובנים, מזכרת רחוקה מים תטיס הקדום.

ממשיכים על השביל הכחול מערבה ומגיעים אל העץ הכי מפורסם כאן, הסלוודורה הפרסית. הוא גבוה, רב-זרועי ורב-שורשי, ולצדו חבוי מעיין זעיר. יופי של מקום להפסקת קפה מול הנוף. מכאן אפשר לחזור עם השביל הכחול או לקפוץ לרגע אל מרגלות המפל האדיר, שגובהו מאות מטרים. ככל שתתקרבו, כך הוא ייראה מרשים יותר.

הגעה: בכביש 90, בין מצפה שלם לעין גדי, מוצאים את החנייה הקטנה והמשולטת של הנחל (בין סימני הק"מ 251-250).

נחל סלוודורה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
בלי מים זורמים, אבל עם המון נוף מזוקק לנשמה. נחל סלוודורה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

במקום נחל השופט >> נחל קיני

לא משנה מתי תגיעו אליו, נחל השופט תמיד הומה במטיילים. תמיד. ובשבתות יפות, מדובר לעיתים על עומס קשה מנשוא. אך מסתבר שיש אלטרנטיבות ראויות באזור זה, כמו למשל נחל קיני. הוא מעט רדוד ופחות נגיש לעגלות ילדים, אבל מצד שני, הוא מציע פיסת טבע מקסימה במרחק לא גדול מדי מאזור המרכז. מדובר במסלול קל של 2 ק"מ, שבו תמצאו יופי של מקומות לפיקניק אינטימי (בע"מ).

מנקודת החנייה צועדים לכיוון מערב ומגיעים לאחר דקות ספורות אל הנחל. כאן פוגשים בשביל בסימון אדום, שחלקו הגדול מוצל היטב. ממשיכים עמו דרומה ליד הנחל ומגיעים למתקן שאיבת מים מגודר ליד שדות חקלאיים, שלצדו מקווה מים גדול (הכניסה למים כאן אסורה ומסוכנת). ניתן לחזור באותה דרך או לצד גדתו הדרומית של הנחל, הנושקת לשדות.
הגעה: ניתן להגיע מיקענם או מצומת מגידו. הכניסה לאזור הנחל מצויה צפונית לצומת מגידו ודרומית לגן לאומי תל מגידו.

נחל קטלב. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
פיסת טבע מקסימה במרחק לא גדול מהמרכז. נחל קיני/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

במקום קרן כרמל (המוחרקה) >> חורבת חרמש

מסתבר שגם בהר הכרמל ההומה בימי שבת וחג, ניתן למצוא מסלולים פחות מוכרים. אחד הקלילים שבהם עונה לשם "חורבת חרמש" - טיול משפחתי קליל ומעגלי שאורכו 3 ק"מ. כאן, מתחת לאף של דליית אל-כרמל והמוחרקה, תגלו מערות קבורה קדומות ויפות, תצפיות יפות אל האזור וגם פריחות צבעוניות של האביב המאוחר.

כבר בתחילת הטיול פוגשים על השביל האדום מרחב מרשים שבו כמה מערות קבורה חצובות. ממשיכים עם השביל לכיוון צפון-מזרח בין חורשות אורנים יפות, חולפים מדי פעם בהצטלבויות עם שביל ירוק, אך ממשיכים עם האדום כל העת.

הדרך תעלה אתכם גבוה, ובשלב מסוים תחבור לשביל ירוק, הישר אל מצפור קרן הכרמל, בגובה של כ-320 מטר מעל פני הים. מכאן חוזרים לרכב עם הסימון הירוק. לקינוח, אפשר לנסוע למנזר המוחרקה הסמוך, ולקבל תוספת של נוף לנשמה.
הגעה: ממחלף אליקים שעל כביש 70 פונים לכיוון דליית אל-כרמל, אך כמ העשרות מטרים אחרי הכיכר הראשונה פונים ימינה אל דרך עפר משולטת, לעבר חורבת חרמש. מומלץ מאוד להצטייד במפה של האזור.