וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי ירוק בים: חופשה חלומית בין פלאי עולם שלא תמצאו בשום מקום אחר

יהודית הספל בן-דק, ג'ג'ו

29.12.2016 / 17:00

אגם קסום שתלוי בלבו של מכתש על הר געש גבוה, מנהרות לבה נדירות, מוזיאונים הזויים, סוסים גזעיים, נשים שצוללות בלי ציוד וחופים מרהיבים. כך הדיח האי הדרום קוריאני ג'ג'ו את ים המלח מתחרות שבעת פלאי העולם של הטבע | 2017 - השנה שבה תחלמו בגדול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פסגת הזריחה", הר סאונגסאן אלצ'ולבונג באי ג'ג'ו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקוריאנים קוראים לו "האי ההוא". ג'ג'ו בשפה המקומית. האי הרחוק, השונה והייחודי, עדות לכך שהוא נבדל משאר חבלי דרום קוריאה. והקוריאנים יודעים על מה הם מדברים. בג'ג'ו התפתח ניב קוריאני מיוחד ותרבות כפרית נפרדת, שעבודת האלילים בה נפוצה עד היום. רבים מ-600,000 תושבי האי מניחים פסלי בזלת מסותתים המכונים "פסלי סבא" כשומרים בכניסה לבתיהם, ולא משנה שבאי יש אפס גניבות. לא מעט מקומיים משאירים את דלתות בתיהם פתוחות.

בנובמבר 2011 הכיר גם העולם בייחוד המופלא של ג'ג'ו, כשהוכרז כאחד משבעת פלאי עולם של הטבע בתחרות עולמית שכללה הצבעות של מיליוני גולשים מרחבי העולם. כישראלית, ההחלטה הכעיסה אותי כי האי הדיח בשלב הגמר את ים המלח שלנו. יש לשער, שביום פקודה, התייצבו מיליוני קוריאנים צייתנים ליד המקלדת והצביעו עבור האי שלהם. אז החלטתי לגלות בעצמי אם הוא שווה את התואר הנכסף.

לג'גו מגיעים בטיסה ישירה לסיאול, עם אל על או עם קוריאן אייר, והתענוג יעלה בין 1,100 ל- 1,300 דולרים. ניתן גם לטוס עם אירופלוט דרך מוסקבה בתעריף מעט זול יותר - 950 דולר. משם צריך לעבור לנמל התעופה גימפו לטיסות פנים הסמוך לסיאול ולעלות על טיסה שעולה כ-100 דולר ישירות לג'ג'ו, ששוכן כ-130 קילומטרים מחופיה הדרומיים של קוריאה הדרומית. למי שהזמן לא שווה כסף, אופציה זולה יותר היא לשוט מהעיר הדרומית פוסן, הפלגה שאורכת כ- 12 שעות.

קוריאנים רבים מאמינים שאי גן העדן הוולקני הוא "הוואי של המזרח". הוא נוצר לפני כמיליון שנה מחמש התפרצויות געשיות שפיסלו את האי והותירו בו נוף פראי עוצר נשימה, ותופעות טבע פרהיסטוריות. מלבד חווית פלאי הטבע הייחודיות, תגלו שגם אתם מיוחדים. הייתי התיירת הישראלית היחידה בקרב אלפי תיירים מקומיים וסינים, ולא פגשתי אפילו תייר מערבי אחד מלבד זוג אוסטרלי המתגורר ליד סיאול.

מערות לבה באי ג'ג'ו בדרום קוריאה. Cultural Heritage Administration of South Korea, אתר רשמי
מערות לבה מרהיבות/אתר רשמי, Cultural Heritage Administration of South Korea

חשמלית מלאת תשוקה

דרום קוריאה נחשבת לגן עדן של תחבורה ציבורית זולה ויעילה, אבל העדפתי לגלות את האי במכונית שכורה, לעצור בכפרים הקטנים ולא להיכנע ללו"ז מוקפד. גודלו של האי (אורכו 73 קילומטרים ורוחבו 41 קילומטרים), מאפשר לשכור טוסטוס או רכב ולחרוש ג'ג'ו בימים ספורים.

אנגלית שפה קשה מאד בקוריאה הדרומית, לבטח על האי. מערכת הניווט במכוניות זמינה רק בקוריאנית, יפנית או סינית. בדרך קריינית קוריאנית תבלבל לכם את המוח, אבל תתרגלו ופשוט תביטו בניווט שעל המפה. לא פעם הצטיידתי בפתק בקוריאנית מדלפק הקבלה במלון. זה יסייע לכם לקבל מושג לאן אתם נוסעים.

מחוץ לנמל התעופה הקטנטן של האי, בעיר המרכזית, ג'גו סיטי מצפה הפתעה: שתי מכוניות חשמליות נטענות. אצלנו פרויקט המכונית החשמלית מת, אבל דווקא החשמלית של ג'ג'ו מלאת תשוקה. יש כבר כ-260 תחנות טעינה. קוריאה מעודדת קיימות ובחרה להפוך את ג'גו לכר ניסוי ענק לאנרגיה חלופית. מאות טורבינות רוח פזורות ברחבי האי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בג'ג'ו, כדאי להכין את הרגליים לטיפוס אינטנסיבי, ואין אימון טוב כמו הר געש כבוי שולחני, סאונגסאן אילצ'ולבונג. גובהו נמוך יחסית, כ-180 מטרים, אך הוא מרהיב ביופיו. הטיפוס עליו ארך כ-30 דקות. התנשפתי במדרגות אך המאמץ משתלם. כמעט ופרצתי בבכי כשראיתי עננים מכסים את הלוע המפורסם של הר הגעש אבל האופטימיות הבלתי נסבלת שלי השתלמה. העננים התפזרו והלוע הקעור כצלחת מרק עמוקה, מכוסה דשא ירוק, והנוף המרהיב לים, הצדיקו את סבל הלב-ריאה שחוויתי.

משם ממשיכים לג'וסאנגג'אולי, אחת התופעות המרתקות ביותר באי. מדובר בצוקי בזלת גבוהים ומרשימים, בהם הלבה שהתקשתה יצרה מבנים מדהימים. גלי הים הגבוהים שוצפים ונשברים בקול וחודרים פנימה במעבה צוקי הבזלת, תפאורה מדהימה לסרטי אימה או הישרדות. גם אתר זה זכה להכרה בינלאומית. לא רחוק משם, תראו משהו שייחודי רק לג'יג'ו, ולשם שינוי זה לא קשור לטבע. קבוצת נשים צוללות ללא בלונים לקרקעית הים ושולות ממנו אוצרות. בעבר היה מדובר בפנינים, וכיום שלל יצורים ימיים. הן מכונות "הנשים הצוללות".

צפיתי בפליאה בנשים קשישות, בחליפות גומי, עוטות מסיכה, ללא בלוני גז, צוללות במשך זמן לא מבוטל במי הטורקיז השקטים של המפרץ. כשיצאו מהמים, הצטרפתי לתשואות הצופים הרבים כשצפיתי בשלל הרב שהעלו ברשתן, שכלל צדפות, דיונונים, אצות ים ושאר יצורים לא מזוהים. מאוחר יותר התברר לי, שטקס הצוללות עומד להיכחד מהעולם: הדור הצעיר באי כבר מזמן מעדיף את המקלדת על רעיון הצלילה המטורף. והצוללות עצמן סובלות ממחלות אוזניים כתוצאה מהשהות הממושכת מתחת למים. טקס הצלילה הפך לאטרקציה תיירותית בלבד והן משתמשות בשלל בעצמן, או במקרה הטוב מוכרות אותו בשווקים המקומיים. על פמניזם לא בדיוק מדברים כאן, אבל נשות האי זוכות להערכה מיוחדת, שמקורה בלקיחת אחריות על משפחתן ועל הקהילה במשך שנים רבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחורף הפסגה מושלגת. האגם בפסגר הר הגעש האללאסאן שבמרכז ג'ג'ו/מערכת וואלה!, צילום מסך
הנשים הצוללות באי ג'ג'ו בדרום קוריאה, נובמבר 2015. GettyImages
בלי בלוני חמצן. הנשים הצוללות של ג'ג'ו בפעולה/GettyImages

המרד שלא מדברים עליו

לאחר אתגר הטיפוס הבינוני מאוד, נסעתי לכיוון הפארק הלאומי האללאסאן, שבמרכז האי. במוקד נישא הר הגעש הכבוי הגבוה ביותר בדרום קוריאה, הללאסאן, 1,950 מטרים גובהו. זה ההר המנוול שסייע לקוריאנים לגנוב את התואר הנכסף מים המלח שלנו. ההתפרצות המשמעותית האחרונה שלו הייתה בשנת 1007 לספירה.

הדרך לפסגה אורכת בממוצע כ-9 שעות. תלוי כמובן, כמה פעמים בשבוע אתם פוקדים את מכון הכושר וכמה אתנחתות אתם לוקחים. בהרפתקת הטיפוס, התרגשתי כשהפכתי למיני-אטרקציה. תיירות סיניות חביבות ציחקקו וביקשו להצטלם עם התיירת הגבוהה בעלת העיניים המוזרות. אבל בשעת המנוחה התיישבו לידי התיירים היחידים שפגשתי מהמערב ולמען הדיוק, גם הם לא היו בדיוק תיירים, אלא זוג מורים צעירים חביבים מארה"ב שהחליטו לעשות "שנת שירות" ליד סיאול.

המסלול רחב יחסית ובנוי ממדרגות וכשמגיעים לאחת הפסגות נחשפים לפלא הטבע העולמי. במכתש המרכזי שבפסגת ההר נמצא אגם גדול בעומק של 100 מטרים. המראה המדהים של האגם במכתש עושה את העבודה. ככה נראה פלא טבע עולמי. מהפסגה נשקף נוף נהדר על צפון האי, מזרחו ודרומו. על פסגת הר הפלא, שבחורף אגב מושלגת, מתנוסס מקדש בודהיסטי עתיק. לידו אנדרטה גדולה לזכר עשרות אלפי תושבי האי שנהרגו בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת בעקבות דיכוי אכזרי של מרד קומוניסטי. במשך שנים רבות נאסר להזכיר בדרום קוריאה את פרשת המרד והקורבנות וגם היום, ממעטים גם באי לדבר אודותיו.

אחר כך ירדתי בשביל הצפוני התלול מאוד, שבנוי ממדרגות שעשויות מסלעי בזלת בגדלים שונים ומאתגרים. השביל נעשה מרתק יותר כשנכנסים אל תוך נקיק רחב החושף מעט מהגיאולוגיה הוולקנית של האי.

מפת האי ג'ג'ו בקוריאה הדרומית. ShutterStock
מפת האי ג'ג'ו בקוריאה הדרומית/ShutterStock

אתגר הטיפוס במדרגות האי ממשיך במקדש שנמצא בתוך מערה בהר סאנבאנגסאן, סמוך לשפת הים בדרום מזרח האי. ושוב אני מטפסת ונושפת. כמה מאות מדרגות, אבל מי כבר סופר? במחצית הדרך להר, שמתנשא לגובה של 395 מטרים, נפערת מערה גדולה שהשכילו להפוך אותה למקדש בודהיסטי כבר לפני יותר מאלף שנים. אגדות רבות נרקמו סביבה בעקבות מעיין קטן הנובע מגג המערה ומטפטף בהתמדה על ראשי המבקרים.

בסמוך למקדש יש ספינה הולנדית שטבעה באזור ב- 1653 ושוחזרה. הצוות ניצל, ואחד הניצולים כתב יומן שחשף את חיי המלחים באי. מסתבר שזו הייתה הפעם הראשונה שבה נחשפה קוריאה למערב.

בחלק המזרחי של האי המשכתי לתור אחר אתרי המורשת העולמית, שאחד הבולטים שבהם הוא מערת הלבה או "צינור הלבה" מאנג'אנגול, שנוצר במהלך התפרצות געשית. הקרום העליון של "נהר" הלבה התקשה ויצר שכבת בידוד שאפשר ללבה להמשיך לזרום תחתיו. מנהרות הלבה בג'ג'ו נחשבות לתופעה נדירה ובחלקן התפתחו נטיפי קלציט דקיקים, שלא מוכרים מאף מנהרה אחרת בעולם.

האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
מקדש בתוך מערה/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק

מלבד הרי געש, מערות בזלת ומקדשים שקטפו את תואר המורשת העולמית של אונסק"ו, דאגו שלטונות האי לבדר את התיירים והמקומיים שפוקדים את גן העדן הקוריאני. מוזיאונים כמו מיוצרים כאן מפס נע. ביקרתי בכמה מהמוזיאונים ההזויים באי, כמו, מוזיאון הדב טדי, התה הירוק, הלימון, השוקולד, הבובות, הקקטוס, הפוסילים, החלל, מוזיאון הצוללות ואפילו מוזיאון הסקס והבריאות.

למרות היותי חובבת קפאין מושבעת, שמחתי ללגום סוגים שונים של תה ירוק במוזיאון המוקדש כולו לצמח הירוק. ישנו זן שמוצאו באי והוא נחשב לאיכותי ביותר בקוריאה, דווקא כי הוא צומח באדמת הבזלת העשירה. מפליא שאומת התה הפכה בשנים האחרונות לאומת קפה, כשבסיאול לבדה יש כ- 5,000 בתי קפה. אך תאגיד בשם חברת אמורפסיפיק החליט להחיות את המנהג העתיק והשתלט על שטחים נרחבים של שדות תה באי. המהלך צלח, ומ-1979 חווה התה עדנה מחודשת, תוך שילוב מוצריו בתכשירי קוסמטיקה בטענה לסגולות בריאותיות
מוזיאון הזוי ששווה לבקר הוא, כאמור, מוזיאון Teddy bear. החוויה מוזרה משהו, כאשר מהלכים עם זאטוטים קוריאנים רבים בין דמויות בגודל אמיתי של דובי טדי בר, חלקם בדמותם של מייקל ג'קסון, ביל גייסט, אינשטיין, החיפושיות, אסטרונאטים שנחתו על הירח, וכמובן ההיסטוריה של הטדי בר הגרמני המקורי.

האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
שלל מוזיאונים הזויים באי, ואחד מהם הוא מוזיאון הטדי בר שמוקדש לדב האהוב/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק

רציתי קצת לחוות את העבר הג'ג'ואי וקפצתי לביקור בכפר ההיסטורי Seongeupהמשובץ מבנים של בתי בזלת משולבים בקש. הכפר אמנם תיירותי וממוסחר אבל עדיין מתגוררות בו משפחות, שככל הנראה מתפרנסות מההצגה לתיירים.

במהלך הביקור ניסיתי לתרגל קוריאנית שבורה מאד בשילוב תנועות ידיים והצלחתי לקבל טיפים מהמקומיים לאתרים שווים נוספים. אחד מהם הוא פארק האלים, Hallim Park, כ-33 קילומטרים ממערב לעיר המרכזית של האי. משם אפשר גם להשקיף על האי בייאנגדו, אחד מכמה איים קטנים המקיפים את ג'ג'ו. הפארק הוקם על שטח עזוב ולא מפותח ובהתאם למדיניות הירוקה של האי, מ-1971 הובאו טונות של אדמה פוריה לאזור תוך נטיעה של צמחייה סובטרופית יפה. מלבד הגנים הבוטניים המרהיבים, חובה להתרשם ממערכת מערות הלבה כפולת המסלולים היחידה הידועה עד כה בעולם, Hyeopjaegul and Ssangyonggul. אורכה כ-13 קילומטרים, רוחבה כ-18 מטרים וגובהה 23 מטרים. למתיירים עם ילדים, אפשר גם לקפוץ לפארק השעשועים שבאזור.

האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
הרבה טיפוסים, הרבה סיבולת לב-ריאה, אבל זה שווה את זה/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק

אתר אחד שהחמצתי ואולי עוד יפתה אותי לחזור לאי, הוא המקדש הבודהיסטי הגדול ביותר במזרח: Yakcheonsa Temple, שמתנשא לגובה של 30 מטרים ומשתרע על שטח של 3,000 מ"ר. לחובבי הבודהיזם שבינכם יש גם אפשרות לחוות שהייה במקדש למשך ימים אחדים. ומי שכבר מאס במקדשים, פסלי בודהא והרי געש כבויים, יכול לשים פעמיו לעיר המרכזית באי, ג'ג'ו סיטי וליהנות ממגוון מסעדות, ברים ומועדונים. זו הזדמנות טובה לפגוש בחבר'ה צעירים, פרועים וחופשיים יותר מאחיהם על היבשת בחצי האי הקוריאני. תיירות הפנים נפוצה ורוב הגסטהאוסים מכוונים לצעירים. העומס קשה, בעיקר בסוף השבוע, ולא תמצאו מיטה בשבת בלילה אם לא הזמנתם מראש.

גם חובבי ספורט ימצאו כאן את מבוקשם. מלבד מגוון אתרי הספורט הימי, תוכלו לרכוב כאן על אופניים אבל לא רק: האי ידוע כמקום אידיאלי לרכיבה ויש אפילו יש סוס גזעי שמקורו בג'ג'ו. מתקיימות כאן תחרויות סוסים באצטדיון הגדול ויש אתרי רכיבה רבים. נופשים רגועים יותר יוכלו לרבוץ על אחד מעשרות החופים המסודרים והיפים של האי, ללגום משקאות טבעיים מעצי ההדר הרבים, ולהתפנק מתרבות אירוח מתוקתקת כמו שקוריאנים מתורגלים להפגין.

נשבעתי שעוד אשוב.

האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
עמודי הבזלת בג'ג'ו/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק
האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
אימפריה של תה. שדה תה בג'ג'ו/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק
האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
הר הגעש במבט מלמטה/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק
מערות לבה באי ג'ג'ו בדרום קוריאה. Cultural Heritage Administration of South Korea, אתר רשמי
תופעות גיאולוגיות ייחודיות/אתר רשמי, Cultural Heritage Administration of South Korea
האי ג'ג'ו בדרום קוריאה. יהודית בן דק, באדיבות המצולמים
רבים מהתושבים הם עובדי אלילים ותמצאו הרבה פסלים מוזהבים/באדיבות המצולמים, יהודית בן דק
מערת לאבה מאנג'נגל באי ג'ג'ו בדרום קוריאה, נובמבר 2015. GettyImages
חוויה מדהימה בתוך מנהרות הלבה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully