וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה להיכנס לארה"ב? תראה את הפייסבוק והטוויטר שלך

25.12.2016 / 14:44

תגיד לי מה אתה עושה בפייסבוק או באינסטגרם, ואגיד לך אם אתה יכול להיכנס לארה"ב. הממשל האמריקאי מאמץ מדיניות חדשה ושנויה במחלוקת, לפיה תיירים מסוימים מתבקשים להציג את הפרופיל שלהם ברשתות החברתיות

ביקורת דרכונים ביקורת גבולות. ShutterStock
הדרכון בסדר, עכשיו איך קוראים לך בפייס?/ShutterStock

הממשל האמריקאי החל באחרונה, ללא הרבה רעש וצלצולים, לדרוש מחלק מהתיירים המבקשים להיכנס לארה"ב, גישה לחשבונות הפייסבוק, הטווויטר ורשתות חברתיות נוספות שלהם.

הדרישה החדשה מיועדת לתיירים המגיעים ממדינות שמהן לא נדרשת ויזת כניסה לארה"ב, ובשלב זה אינה מוגדרת כחובה אלא כאופציה בלבד. הנכנסים למדינה שמתבקשים לספק "תעודת זהות וירטואלית", יכולים לבחור מבין פלטפורמות הכוללות את פייסבוק, גוגל פלוס, אינסטגרם, לינקדין ויוטיוב. לצד כל פלטפורמה, יש למלא את שם המשתמש הרלוונטי.

אתר Politico, המתמחה בנושאי תקשורת ופוליטיקה, מדווח כי המדיניות החדשה נועדה לאתר איומים שונים, בהם קשר לקבוצות טרור כגון דאעש, אך כבר בקיץ האחרון, כאשר תוכנית זו היתה בחיתוליה, ספג הממשל מטח של ביקורות עזות. כך למשל, איגוד האינטרנט האמריקאי, המייצג בין השאר חברות כגון פייסבוק, גוגל וטוויטר, פרסם כי הרעיון מאיים על חופש הביטוי ואף מציב סיכונים למבקרים זרים בכל הקשור לנושאי פרטיות וביטחון אישי.

כעת, משהפך הרעיון השנוי במחלוקת למדיניות ממשית, זועמים מתנגדיו על ממשל אובמה, שהתעלם מאזהרותיהם.
"יש מעט מאוד כללים באשר לאופן שהמידע הזה נאסף, מנוהל ומופץ לסוכנויות השונות, ואין בנמצא כל קו מנחה המגדיר את גבולות השימוש במידע זה מצד הממשל", אומר מייקל וו.

מקלאוד-בול, העומד בראש סניף וושינגטון של האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות (ACLU), אמר: "בעוד שלממשל יש את הזכות לאסוף מידע מסוים, יכול להיות נחמד לו היו מתמקדים בנושאי פרטיות, נושאים שחשובים לקבוצות רבות באוכלוסייה".

שדה תעופה JFK טרמינל. ShutterStock
הדרישה החדשה מיועדת לתיירים ממדינות שמהן לא נדרשת ויזה. שדה התעופה JFK בארה"ב/ShutterStock

סכנה למדינה או סכנה לגולש?

דובר המכס וביקורת הגבולות האמריקאי מסר בתגובה, כי המדיניות החדשה "נועדה לזהות איומים פוטנציאליים". יש לציין כי בעבר נמסר מאותו ארגון, כי לא תאושר כניסה לתיירים שיסרבו לספק את המידע על חשבונותיהם ברשתות החברתיות.

ארגוני זכויות אדם נוספים בארה"ב מביעים תרעומת על המדיניות החדשה. כך למשל, אנשי המרכז לדמוקרטיה וטכנולוגיה (CDT) טוענים כי מתן גישה לחשבונות ברשתות חברתיות משמש כלי שחושף מידע אישי רגיש על המשתמש - דעותיו, אמונותיו והחברים בקהילתו. "עיקר הנטל ייפול על הקהילות המוסלמיות והערביות, שהפוסטים ורשימת החברים שלהם תהיה חשופה לבחינה מדוקדקת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

החשש: מדינות נוספות יאמצו את השיטה

נאת'ן ווייט, בכיר בארגון זכויות האדם Access Now, אומר כי "מתן המידע הזה הוא אמנם אופציה ולא חובה, אך מאחר שתהליכי הכניסה לארה"ב מסובכים בכל מקרה, לא מן הנמנע שרבים יתבלבלו וימלאו את כל סעיפי השאלון, ויחששו מעיכוב או משאלות מיותרות מצד פקידי הגירה לבושי מדים, שביכולתם למנוע את כניסתם למדינה".

מתנגדי המדיניות אף חוששים כי כעת גם מדינות נוספות יאמצו אותה, בין אם דמוקרטיות ובין אם שאינן דמוקרטיות.
כדאי לדעת, כי אזרחים ממדינות רבות מעולם, בהן גם ישראל, נדרשים להצטייד בוויזה לפני הגעתם לארה"ב. בשלב זה המדיניות החדשה לא נועדה עבורם, אלא עבור אזרחי 38 המדינות שעבורן האמריקאים אינם דורשים ויזה, והם נכנסים למדינה בעזרת אישור כניסה אלקטרוני (ESTA), התקף ל-90 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully