וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת הנדל"ן הטובה בהיסטוריה: המדינה הפראית של ארצות הברית

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

9.1.2017 / 14:37

שיט בפיורדים מרהיבים, מסע במזחלות כלבים, הליכה על קרחונים, הזוהר הצפוני וביקור בבית הגידול הטבעי של אלפי דובים, זאבים, לווייתנים וכלבי הים. חוזה המכירה מ-1867 בין רוסיה לארצות הברית העניק לאמריקאים את אלסקה - אוצר שאין שני לו, ובמחיר מציאה

אלסקה. ShutterStock
אלסקה הייתה כלי חשוב בשחמט הגיאופוליטי/ShutterStock

המושל הרוסי עמד במרפסת בית העץ שלו, בראש הגבעה, והביט בחיילים האמריקאים המתקרבים מן החוף. באור חיוור של שעת אחר הצהריים, עמדו חייליו והמתינו בשורה. הם החלו להוריד את דגל הצאר עליו נשר דו-ראשי, אבל הרוח היתלה בהם והבד הסתבך בחבלים. בינתיים החיילים האמריקאים התייצבו מולם.

אחד החיילים הרוסים טיפס לראש התורן אך החליק ללא הדגל בידיו. חייל נוסף ניסה את כוחו וכשל. החייל השלישי הצליח. הדגל הורד, המוזיקה נוגנה, התותחים שבספינות לקו החוף רעמו כשירו, והדגל האמריקאי הועלה לראש התורן. קפטן אלכסיי אלכסייביץ' פשצ'ורוב קרא, "בשם הוד מלכותו קיסר רוסיה, אני מעביר לארצות הברית את שטחה של אלסקה". תם הטקס. עסקת הנדל"ן הטובה בהיסטוריה הפכה לעובדה מוגמרת. המחיר: 7.2 מיליון דולר.

אלסקה של אוקטובר 1867 הייתה ארץ פרא שבה כמה עשרות אלפי אינואיטים ילידי המקום, כמה אלפי רוסים, כמה מאות בקתות עץ וטבע אין סופי. כמאה שנים לפני המלחמה הקרה, המציאות הייתה שונה לגמרי. עבור רוסיה הענקית, אלסקה הייתה אזור ספר שראוי לוותר עליו נוכח האיום הבריטי.

אחרי מלחמת קרים חששו הרוסים שנוכח הגידול באוכלוסיית קולומביה הבריטית הסמוכה והאחיזה שבריטניה ניסתה לקנות בצפון אמריקה, יהיה לה קשה להגן על אלסקה. הרוסים שאפו להקיף את קולומביה הבריטית בנוכחות אמריקאית, ואלסקה הייתה כלי חשוב בשחמט הגיאופוליטי.

טיול מאורגן לאלסקה

אלסקה. ShutterStock
יופי עוצר נשימה וכן, גם נפט וגז/ShutterStock

הקיסר אלכסנדר השני החליט למכור את השטח לארצות הברית, בתקווה שנוכחות אמריקאית בין קנדה לרוסיה תחרב את הפנטזיה הבריטית לשלוט בצפון אמריקה. לאחר מרתון של פגישות, הוחלט ב-30 במרץ 1867 על המחיר.

7.2 מיליון דולר היו סכום גבוה בימים ההם, אך מדובר בפרוטות בהשוואה למה שארצות הברית קיבלה בפועל - חבל ארץ קסום, עשיר בדגה ובבעלי חיים, יופי עוצר נשימה, אדמה שבה נפט וגז לרוב, קרבה אסטרטגית לרוסיה ואחיזה חלקית במצרי ברינג שבין אמריקה לאסיה. במחיר של חמישה דולרים לקילומטר מרובע, ארצות הברית קיבלה לידיה אוצר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ביתם של כ-200 אלף דובים ומילוני כלבי ים

אלסקה היא הגדולה במדינות ארצות הברית, חיים בה קרוב ל-750 אלף איש בלבד וצפיפות האוכלוסין בה היא הנמוכה ביותר. יש בה מרבצים של מתכות, מינרלים, עופרת ונחושת, וכמות עצומה של נפט וגז. תעשיית הנפט מעסיקה כשליש מתושביה, וכלל האוכלוסייה נהנית מדיבידנדים שנתיים בעקבות הקידוחים.

בשנת 2010, לדוגמה, קיבלה משפחה בת ארבע נפשות סכום של 22 אלף דולר. תעשייה זו הפיקה עד כה יותר מ-17 מיליארד חביות נפש ויותר מ-13 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי, ודי בזה כדי להפוך את 1.7 מיליון הקילומטרים הרבועים שארצות הברית קיבלה למשתלמים. אבל אלסקה היא הרבה יותר מנפט וגז.

אלסקה היא ביתם של כ-400 אלף צבאים שחורי זנב, כ-200 אלף דובים שחורים, 40 אלף דובים חומים, כ-170 אלף איילים מסוגים שונים, כ-15 אלף יעלים, כ-6,000 זאבים וכ-430 מינים של ציפורים ועופות דורסים. חופי אלסקה מלאים בלווייתנים, אריות ים, לוטרות, דגי סלמון ובשטחה מצאת מושבת כלבי הים הגדולה בעולם, המונה כמיליון פריטים.

אלסקה. ShutterStock
כ-65% משטחה של אלסקה מוגדרים כפארקים לאומיים או שמורות טבע/ShutterStock

כ-65% משטחה של אלסקה מוגדרים כפארקים לאומיים או שמורות טבע. הפארק הלאומי דנאלי (Denali National Park) הוא הגדול ביותר בארצות הברית ושטחו, כ-24.5 אלף קילומטר מרובע, גדול יותר משטחה של מדינת ישראל. כביש יחיד מוביל לתוך הפארק הממוקם בחלק הדרומי של המדינה, ובו ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה, הר מקינלי המתנשא לגובה של 6,190 מטר.

דנאלי הוא ביתם של דובי גריזלי, זאבים, איילים וחיות אחרות, ונצפו בו 167 מינים של ציפורים. מסע באמצעות מזחלת הרתומה לכלבים ומסלולי טיול רבים מאפשרים לחוות את הטבע במלוא הדרו, וכל זאת במחיר צנוע בסך עשרה דולרים לאדם.

באלסקה כמאה אלף פיורדים וקרחונים, ויום טיול בהם הוא חוויה יוצאת דופן, בין אם באמצעות הליכה, שיט סירות קיאק או הפלגה בספינה. הבירה ג'ונו נמצאת בחוף הדרומי של אלסקה, וכ-110 קילומטר דרומית-מזרחית אליה נמצא הקרחון המרהיב "טרייסי ארם" הגולש באטיות אל הים. בסמוך לאנקורג', הגדולה בערי המדינה, נמצא בלב הפארק הלאומי קנאיי, שנחשב ליפה והמתוייר באלסקה, ובו הרים מושלגים החורצים לשונות אל הים, קרחונים עצומים ודובים חומים הצדים דגי סלמון.

מסע אינסופי באמצעות מזחלות רתומות לכלבים

גם חובבי הנהיגה יוכלו ליהנות מעצומתו של הטבע במדינה. הכביש המהיר שחוצה את אלסקה הוא מהיפים בעולם. הוא נסלל בשנת 1942 בשל צרכים צבאיים שכפתה מלחמת העולם השנייה, ואחרי שמונה חודשים בלבד נמתח אספלט בין דוסון קריק שנמצאת בקצה קולומביה הבריטית שבקנדה, עד לפיירבנקס, העיר השנייה בגודלה באלסקה, שנמצאת בלב המדינה.

דרך פופולרית נוספת ליהנות מיופייה של אלסקה היא באמצעות שיט דרך הפיורדים. החוף המזרחי של אלסקה מחורץ, שופע בפיורדים ויערות הנעצרים בחופי האוקיאנוס, והפלגה בו בספינת תענוגות או יאכטה מאפשרת להיחשף למגוון בעלי החיים.

שמורת הטבע קלונדייק שבדרום-מזרח המדינה אפשר להתוודע לבהלה לזהב שהביאה אלפי הרפתקנים לאזור בסוף המאה ה-19, לקהילות החדשות שיצרו פורעי חוק שנמלטו לאזור בתקווה ליצור לעצמם חיים חדשים ול"חיילי הבפאלו" כינוי של כבוד שקיבלו החיילים האפרו-אמריקאים שהוצבו במקום וחיו בהרמוניה עם הילידים.

אלסקה. ShutterStock
לא מעט מוזיאונים המספרים את תולדותיה וחושפים בפני המבקרים את התרבות הייחודית של המקום/ShutterStock

להביט בזוהר הצפוני מרקד ברקיע

אחד המראות הייחודיים בעולם הנצפה באלסקה הוא הזוהר הצפוני, המרקד ומרצד בשלל גוונים ירוקים מעל ההרים הלבנים. לא מעט מטיילים מתזמנים את טיולם במדינה לחודשים ספטמבר ואפריל, כאשר מזג האוויר בהם נוח יחסית לצפייה.

הטיילים הנועזים חוצים את האידיטארוד, שביל היסטורי שהוא 3,680 קילומטרים של מאבק בין האדם לטבע. הוא מתחיל במצרי ברינג שבצפון-מערב אלסקה ומגיע עד לעיר אנקורג' שבחופה הדרומי. על מזחלות רתומות לכלבי האסקי עוברים המטיילים בין נופים דרמטיים. בעיירה סטלרס ביי (Settler's Bay) ניצלו את הפופולריות של המסלול ומדי שנה מקיימים מרוץ מזחלות שהפך לאטרקציה תיירותית בפני עצמו.

באלסקה לא מעט מוזיאונים המספרים את תולדותיה וחושפים בפני המבקרים את התרבות הייחודית של המקום. במוזיאון הצפון שבאוניברסיטת אלסקה אשר בעיר פיירבנקס אפשר לראות יצירות ילידיות עתיקות לצד אמנות מקומית מודרנית;

למידע נוסף על טיולים מאורגנים

אלסקה. ShutterStock
כשני מיליון איש בלבד ביקרו באלסקה בשנת 2015/ShutterStock

בעיר נמצא גם המוזיאון המוטורי המציג עשרות מכוניות בעלות חשיבות היסטורית; במרכז למורשת אלסקה שבאנקורג' אפשר לחזות באמנים בפעולה, לשוחח עמם, לשמוע מהם אגדות עם ואף להתנסות בגילופי בעץ; המוזיאון בבירה ג'ונו מציג קטעי וידאו נדירים של החיים במדינה בעבר הרחוק, כלי ציד ששימשו את המתיישבים ותערוכות מתחלפות של אמנים מקומיים.

כשני מיליון איש בלבד ביקרו באלסקה בשנת 2015, וקיבלו הצצה לעולם שבו אין דריסת רגל אנושית והטבע שולט בו במלוא תפארתו. כ-150 שנה לאחר הסכם המכירה, אלסקה עודנה החצר האחורית הקסומה והפראית של ארצות הברית, זו שאמריקה והעולם טרם גילו.

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully