וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ברלין או היער השחור: הכירו את טוסקנה של גרמניה

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

14.2.2017 / 18:13

יונים עפות מעל צריחי כנסיות מימי הביניים, יערות וכרמים עד האופק, בקבוק יין ביד ואווירה נינוחה. זו לא פרובאנס ולא מרכז איטליה, אלא ארץ היין שבדרום גרמניה. הצצה לאזור נהר המוזל הרומנטי, המתפתל בשלווה בתוך עמק של תענוגות והיסטוריה

נהר הריין. ShutterStock
נהר הריין. כפרים קטנים וטירות עתיקות/ShutterStock

כשעוצרים את המכונית בצד הדרך, ומביטים מאחת הגבעות על פיתוליו הנחשיים של נהר מוזל בין כרמים עצומים, כפרים קטנים וטירות עתיקות, זה אולי לא הנוף האופייני לגרמניה, אבל זו גרמניה. המראות הם כמו בטוסקנה, הצבעים מזכירים את פרובאנס, אבל זו מדינת ריינלנד-פפאלץ, וכל היופי עוצר הנשימה הזה התקבץ בפינה הדרום-מזרחית שלה.

היער השחור, ברלין ואזור הרי האלפים בואכה מינכן מוכרים לתיירים הישראלים, אבל עמק נהר המוזל, אזור שובה עין הסמוך לגבול עם צרפת ולוקסמבורג, הוא שכיית חמדה שכדאי להיחשף למנעמיה הקולינריים, התרבותיים והטבעיים.
ריינלנד-פפאלץ היא אחת המדינות המתויירות ביותר בגרמניה. נהר המוזל, אחד מיובליו של נהר הריין, זורם לאורך 545 קילומטרים מלוקסמבורג ולאורכה של ריינלנד-פפאלץ, דרך טריר - העיר העתיקה ביותר בגרמניה - ועד לקובלנץ, בה הוא מתחבר לריין.

לאורך כל פיתוליו יוצר המוזל עמק רומנטי להפליא, עם אין-ספור טירות המשקיפות אל הנוף מצוקים תלולים, עיירות עתיקות בעלות סמטאות צרות ובעיקר המון גפנים, שכן זהו אחד מאזורי הפקת היין החשובים באירופה.

תצפית מרהיבה על "הפינה הגרמנית"

קובלנץ, הסמוכה לפרנקפורט, יכולה להיות נקודת פתיחת נוחה לטיול בעמק המוזל הקסום. שם העיר נגזר מהמילה הלטינית confluentes, שפירושה "התמזגות נהרות", משום שבה מתחבר המוזל אל נהר הריין. בנקודת המפגש, המכונה "הפינה הגרמנית", יש אנדרטה גבוהה ומרשימה לקיסר וילהלם הראשון, ורבים מתחילים בה את המסע.

קובלנץ מתהדרת במבצר ארנברייטשטיין, אחד המבצרים הגדולים והשמורים בגרמניה, ממנו יש תצפית מרהיבה על האזור. קובלנץ החליפה במהלך ההיסטוריה ידיים רבות. הרומאים, הוויקינגים, הטבטונים והפרוסים שלטו בה. רישומם ניכר במבניה, ואחד המרשימים הוא בזיליקת סנט קאסטור, שארבעת מגדליה בולטים בקו האופק, ומבצר סטולזנפלס המשקיף על העיר.

טיול מאורגן לגרמניה

העיר קובלנץ, גרמניה. ShutterStock
העיר קובלנץ. נשלטה על ידי הרומאים, הוויקינגים והטבטונים/ShutterStock

כ-36 ק"מ דרומית-מערבית לקובלנץ, ניצב גבוה מעל המוזל מבצר אלץ (Eltz) המרשים. טירה זו שהוקמה בימי הביניים היא עדיין בבעלות המשפחה שאבותיה בנו אותה, ומציעה למבקרים הזדמנות להתרשם מארכיטקטורת ימי הביניים, ריהוט בן 800 שנה, חפצי זהב וכסף נדירים ואמצעי לחימה עתיקה. סביב הטירה יש את שמורת הטבע אלץ ובה שבילי הליכה רבים ומתוחזקים היטב.

ברוכים הבאים לימי הביניים

מי שחפץ לראות כיצד חיו בני האדם בימי הביניים ימצא את מבוקשו בנקל בעמק נהר המוזל, בעיקר לאור העובדה שמקומות רבים נשתמרו היטב וקצב החיים המודרני לא מורגש בארץ היין של גרמניה.

ברנקסטל-קויז יש לא מעט בתי קפה ובמרכזה בית העירייה מהמאה ה-17, כשברחבתו עמוד הקלון אליו נהגו לקשור פושעים. במרחק הליכה ממנו נמצאת כנסיית סנט מייקל'ס הגותית, מבנה אחד מבין רבים בעיירה. בעיירה קו?כ?ם (Cochem), מוקפת הכרמים, ישנה מצודה אדירה מהמאה ה-14, וממנה נשקף מראו המרהיב של הנהר, היא מציעה למבקריה טיילת יפה שבה אפשר לשחק שחמט בכלי משחק גדולים במיוחד.

בכפר אלקן קהילה קטנטנה המתגאה במספר בתים ישנים ומקסימים, ובשרידי חומות מימי הביניים שפעם הגנו על היישוב. גבוה מעל הכפר שוכנת מצודת ת'וראנט מימי הביניים.

בעיירה הציורית טרייס-קארדן כנסייה גותית לבנה, ובזל (Zell), עוד אחד מאותם כפרים מוקפי כרמים על גדת הנהר, ישנן כנסיייה מהמאה ה-18 וטירה שנחנכה ב-1542 ושימשה למגורי אצילים מהאזור. בערים מיינץ, שפייר ו-וורמס נמצאות שלוש מהקתדרלות הידועות ביותר בגרמניה. העיירה טראבן-טראבך מפורסמת בבתי העץ שלה, ובארמונות הבארוק המעוטרים בריהוט מאותה תקופה.

העיר מיינץ, גרמניה. ShutterStock
העיר מיינץ/ShutterStock

היכל הכס של הקיסר קונסטנטינוס

העיר טריר היא ללא ספק היהלום שבכתר. היא הוקמה לפני יותר מ-2,000 שנה וממצאים ארכיאולוגיים מעידים כי בני אדם התיישבו במקום כבר לפני 16 אלף שנה. כשמביטים על האזור הפורה והנהר החוצה אותו, קל להבין מדוע. בתקופת הרומאים הפכה העיר לבירת הפרובינציה בשטחים הדרומיים של הולנד, בלגיה ולוקסמבורג, והמבנים ההיסטוריים מהימים ההם השתמרו בצורה נפלאה.

המבנה המרשים מכל הוא פורטה ניגרה (Porta Nigra) - השער הרומי המשומר ביותר מצפון לאלפים. ממנו מוביל מדרחוב סימון לכיכר השוק ובה עמוד הצלב ומזרקה. בעיר אפשר לבקר גם בבתי מרחץ רומיים, בקתדרלות מימי הרומאים, באמפיתיאטרון וגם בביתו של הסוציולוג היהודי ואבי הקומוניזם קרל מארקס. אחד המבנים המפורסמים שנשתמרו היטב הוא בזיליקת קונסטנטינוס, בה ניתן לבקר בהיכל הכס של הקיסר הרומי קונסטנטינוס.

פורטה ניגרה, העיר טרייר בגרמניה. ShutterStock
פורטה ניגרה. השער הרומי המשומר ביותר מצפון לאלפים/ShutterStock

שלא תיתפסו בלי בקבוק יין ביד

כ-200 יקבים שונים פזורים לאורכו, ובמדינה המונה כארבעה מיליון תושבים הפזורים על שטח הקרוב בגודלו לשטח מדינת ישראל, הרי שמדובר בכמות גדולה מאוד של יקבים. יקב לכל 20 אלף תושבים. באזור מגדלים 14 זני ענבים עיקריים, אך האדמה הפורייה ותנאי מזג האוויר מאפשרים לגדל בו לא פחות מ-70 זנים שונים של פרי.

האזור נחשב כמושלם לגידול ענבי ריזלינג, והיין המאפיין את עמק המוזל הוא בעל טעמים חזקים וברורים. הבקבוק המסמל את האזור הוא ירוק ובעל צוואר ארוך.

כ-5,000 מתושבי עמק המוזל עוסקים בתעשיית היין, וממשיכים את אבות אבותיהם. עדויות לתעשיית היין במקום מרחיקות עד לימי הרומאים, והמשקה עומד בלב התרבות המקומית. בכל סעודה נוסח ימי הביניים באחת הטירות, שיט בנהר או טיול בחיק הטבע, היין ילווה את החוויה.

פארק אייפל, גרמניה. ShutterStock
הפארק הלאומי אייפל/ShutterStock

יין הריזלינג המקומי יצר לעצמו שם בעולם, המקומיים אוהבים לשתות ומוודאים שאלפי התיירים יישתו אף הם. אחת לשנה נערך בתחילת ספטמבר פסטיבל יין גדול, שבמהלכו המבקרים נהנים מסיפורים על יין, צועדים לאורך 2.5 קילומטרים של דוכנים המציגים סחורה מקומית, מאזינים להופעות מוזיקליות וכמובן טועמים ללא הפסקה. גרמניה היא העשירית בעולם בהיקף ייצור היין, והתוצרת המקומית של יקבי החבל מיוצאת בעיקר לארצות הברית, הולנד, בריטניה ונורבגיה.

בריינלנד-פפאלץ שטחי נוף רבים, ובראשם הפארק הלאומי הגדול א?ייפ?ל (Eifel), שחלקו נמצא בבלגיה וחלקו בנורדריין-וסטפאליה. בפארק המיוער מעל 7,100 מינים של בעלי חיים וצמחים, ו-1,800 זנים שונים של חיפושיות. בפארק עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, מסלולי טיול, ומסלולי סקי הפעילים בחורף.

טיול מאורגן לחו"ל - חברות מומלצות

לעצור לרגע את קצב החיים

חלקים מהפארק סגורים לבני אדם, עקב היותם ממוקשים. במהלך מלחמת העולם השנייה באזור התחוללו קרבות רבים ולאחר כמה שנים הצליחו למפות את השטחים המועדים לפורענות ולסמנם.

דוברה ששטה על המים, יונים עפות מעל צריחי כנסיות מימי הביניים, יערות וכרמים עד האופק, בקבוק יין ביד ואווירה נינוחה. נהר המוזל מתפתל בשלווה בתוך עמק של תענוגות והיסטוריה, וכל שנותר למי שרוצה לעצור לרגע את קצב החיים המהיר וליהנות מאווירה האחרת, הוא רק לזרום איתו.

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully