וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"ממתק של הטבע": טיול בעקבות גדיד התמרים בכנרת

באמצע הלילה יוצאים התמרנים של קיבוץ כנרת לגדוד את התמרים שתאכלו כל השנה. בין טעימה מהדקל נור לביס מהמג'הול הפופולרי, מתקיימים גם 3 סיורי חינם סביב ההתיישבות, רחל ונעמי שמר ושיבת התמר לארצו. הצעה לחוויה שכולה סילאן

צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: יום וקס.

תחילת הסתיו היא גם של תחילתו גדיד התמרים ברחבי הארץ. בקיבוץ כנרת, שלו היסטוריה ותיקה בחידוש התמר בארץ ישראל, מתחילים כבר ב-4 בבוקר להוריד את הפרי המתוק ואת סוגיו השונים. תנסו אתם לעבוד במטע בחום של ספטמבר בעמק הירדן, ותבינו לבד.

בנצי (בנץ) אופיר, מי שאחראי על גידול התמרים של הקיבוץ כבר מתחילת שנות ה-60, יודע דבר או שניים על ה"ממתק של הטבע". לדבריו, כבר מימי החזרת התמר מעירק לישראל, משנות ה-30 ועד ה-50 על-ידי חבר הקיבוץ בן-ציון ישראלי ז"ל, כנרת היא המקום היחיד בארץ שדואג לגדל לפחות תשעה מהזנים שגודלו בעירק. "חשוב לנו לשמור על המסורת הזו", הוא אומר, למרות שלא רובם פופולריים בשוק.

אבל עם כל הכבוד למארי, דקל נור, החיאני והברהי (שהוא הראשון לגדיד) ושאר הזנים שמגדלים בכנרת, המג'הול המרוקני הוא ה-מלך של התמרים, ורוב התמרנים מתרכזים בו. כן, ככה זה שמחירו של התמר הכי עסיסי, גדול ומבוקש יכול להגיע גם ל-70 שקלים לקילו. עיקר הפעילות של תמר כנרת היא בייצוא התמר לחו"ל, גם למדינות ערב.

גדיד תמרים קיבוץ כנרת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
התמרים מכוסים בשקים שאליהם הם נופלים בגדיד/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
גדיד תמרים קיבוץ כנרת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
המג'הול של כנרת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

היסטוריה בצנצנת

מרכז המבקרים של תמר כנרת עסוק בימים אלה. מעבר לתמרנים ומנהלי העסק שעמלים על הגדיד, הכנת התמר, אריזתו ושיווקו, הם מכינים עשרות חבילות שי לחגים, העמוסות כל טוב, בהן סילאן, ממרח תמרים, מטבלים שונים ושאר מוצרי תמרים.

מעבר לכך, הם מציעים שלושה סיורים ללא תשלום (בתאום מראש) שעוסקים בכנרת. הראשון הוא סיור "במעלה הגבעה", שעיקרו טיול בחצר כנרת ההיסטורית, היכן שבעצם נולדו המושבה כנרת (1908) והקבוצה (1913) שלימים הפכה גם לקיבוץ. הסיור ייקח אתכם אל נוסטלגיה מוכרת, אל "ארמון רב תפארת", בית המוטור (היכן שאמא באה הנה יפה וצעירה) ושאר קוריוזים של ראשית ההתיישבות של העלייה השנייה.

סיור אחר מתעסק בשתי המשוררות המפורסמות שהוציאה כנרת מתחומה, ואין חולק כי רחל בלובשטיין (AKA רחל) ונעמי שמר הן המיטב שהיו לנו כאן, בארץ. שתיהן אמנם יצרו בזמנים שונים, אולם בסוף הדרך נפגשו יחד בבית העלמין של כנרת. בסיור תכירו את דרך חייהן המשותפת (שמר הלחינה לא מעט שירים של רחל), תזמרו את שיריהן הבלתי נלאים ותשמעו רזים שרק יודעי דבר מכירים. אם יתמזל מזלכם, ידריך אתכם עמירם אידלמן היקר, בן הקיבוץ והאיש שבקיא יותר מכל בסודות הקיבוץ, וחונן ביכולת סיפור נדירה.

והסיור השלישי, ואולי סיור הדגל של מרכז המבקרים, "שיבת התמר". כאן תכירו את בן ציון ישראלי (ולימים גם יאני אבידוב איש נהלל) שיצא מכנרת לעירק עם 17 לירות בכיסו במטרה להשיב את העץ התנ"כי לארצו, לאחר שנכחד עקב כריתה ולקיחה של חוטרים על-ידי הצלבנים והממלוכים בימי הביניים. בנוסף, תעקבו אחר קליטת התמר בארץ, מעמק הירדן דרך הבקעה ועד דרום הערבה, ותעמדו על תכונותיו התזונתיות החשובות של הפרי המתוק הזה, שמכיל לעיתים 70 אחוזים מים.

מעבר לכך, במרכז המבקרים יש לכם הזדמנות להצטייד בחבילת תמרים שנשמרת בהקפאה מיד לאחר שהם נגדדים מהדקל, ש"ראשו באש ורגליו במים", לפי התפגם המפורסם, ולראות סרטון חביב על שיבת התמר לישראל ומה קרה איתו מאז. וחשוב מכל, לפתוח את השנה בצורה בריאה, מעניינת ומתוקה. שיהיה לכם חג סילאן.

עוד באותו נושא

תחת גפנו וטיולו: דרכי היין של ישראל

לכתבה המלאה
גדיד תמרים קיבוץ כנרת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
את האגם הלאומי מנקדים הרבה תמרים. לא דקל שפל צמרת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully