וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקה לפני החגים: פסטיבל "חוויה בכרם" במועצה אזורית גזר

פסטיבל "חוויה בכרם" שיתקיים בסוף השבוע הבא באזור המועצה האזורית גזר שבשפלה, הוא הזדמנות להכיר מקומות שלא על מפת הטיולים שלכם, לטעום יין, לשמוע הופעה של דני סנדרסון ולהשתתף בסדנאות ואירועים שרובם בחינם. בילוי אחרון לפני החגים

מצפה טל יער חולדה/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: נטלי זברו

יש ימים שאתה יודע שהם טובים. טובים למה? לחוויית טיול שהיא שונה מכל מה שאתה מכיר. כזהו פסטיבל "חוויה בכרם" שיתקיים בבסוף השבוע של ה-24-22 בספטמבר בתחומה של המועצה האזורית גזר.

אז מה כל ההקדמה הפומפוזית הזו על פסטיבל שעיקרו יין ותיירות? ראשית, מדובר בתחילתה הרשמית של הסתיו, מזג האוויר מצטנן, החשכה מקבלת את פנינו מוקדם יותר ורוב האנשים עסוקים בחזרה לבית הספר והכנות לראש השנה. שנית, חגי תשרי הקרבים ודאי ישאירו לא מעט ישראלים בביתם בתקופה שלפני, כדי שיוכלו לצאת, לחגוג ולטוס בחודש החופשות של אוקטובר. מה שאומר, שהנה לכם אטרקציה ללא עומס מטיילים, קרובה להכל ובעיקר מציעה נגיעה בחבל ארץ פחות מוכר עם אירועים ללא תשלום.

משוך בגזר

אז לפי שם הפסטיבל, שמתקיים זו השנה השלישית, כבר הבנתם שיין יישפך שם כמים. אבל מעבר ליקבים, ייננים וכרמים עטורי ענבים - הפסטיבל הסתווי מציע מופעי תרבות, סדנאות יצירה, אירוע אופניים בעמק איילון וקיבוץ 'שעלבים' (בתשלום וברישום מראש) והפנינג משפחות ביער הרצל (חולדה).

המועצה האזורית גזר, הכוללת בשטח של כ-130 אלף דונם 25 אלף תושבים ו-25 ישובים (15 מושבים, 5 קיבוצים ו-5 ישובים קהילתיים), קיבלה את שמה הודות לעיר המקראית גזר, שבה נמצא לוח גזר ועליו כתובת בעברית עתיקה מהקדומות ביותר שנמצאו עד היום. התל העתיק, שמרבית שרידיו מתוארכים לימי הכנעניים והישראלים מלפני אלפי שנים, שוכן ליד כרמי יוסף, מהישובים המבוססים במועצה, ולא רחוק ממנו, בין שדות כותנה לשדות חמניות מיובשות, נמצא יקב ברבדו. 80 אלף בקבוקים בשנה מייצר היקב הכשר, שהחל את דרכו בשותפות של שתי משפחות: שוסייב וארקין-ברבדו, שלחלקם היין זורם בדם כבר מימי העלייה הראשונה. את היין הם מייצרים רק מהכרמים שלהם (אסטייט וויינרי) באזור סיידון (מהמילה סיד), שמאפיינת את המסלע והסיד שיש באדמת האזור.

מרכז המבקרים של ברבדו מציע גם טעימות מהיין שלהם, אבל יותר מעניין לדעתי פשוט להסתובב בכרמים הנהדרים שלהם, הפרושים לאורך מאות מטרים מסביב. זורי ארקין, אחד הבעלים, הכי גאה ביין המרלו 2013 שלו, "כי הגרגרים הקטנים והצבע שמשתנה בבת אחת (בוחל אחיד) גורמים לו לטעם מצוין".

יקב ברבדו. בלב הכרמים על כביש 44, בין כרמי יוסף לפדיה. 40 שקלים לאדם, 050-2207022.

כרמים יקב ברבדו. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
היין זורם בדם כבר מימי העלייה הראשונה. זורי ארקין בכרמים של יקב ברבדו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

הלוקיישן עלינו, הפיקניק עליכם

לא תמצאו בחבל ארץ זה של עמק איילון יותר מדי נקודות גובה לתצפית. אבל כשיש כבר נקודה שמשקיפה על המרחבים - חייבים להכיר אותה. מצפה טל הוא יופי של נקודה לפיקניק (כל עוד תקחו איתכם את מה שהבאתם) ולהתמצאות.

טל צמח, בן קיבוץ חולדה, היה חייל ביחידת מגלן ונפל ב-2002 בבקעת הירדן. לא רחוק מהכניסה ליער חולדה, הוא יער הרצל, הקימה משפחתו תל מלאכותי עם מדשאות וצמחייה צבעונית לזכרו של בנה האהוב. מעבר לתצפית הנהדרת על האזור, שבה תראו את מרכז המבקרים האדיר של יקב ברקן, יש בנמצא אנדרטה יפה לזכרו של טל, שתכליתה היא אבני דומינו עומדות ומסודרות שחלק מהן נפלו, רוצה אומר משהו נגדע באמצע, ממש כמו חייו של טל.

שדרת דקלי וושינגטוניה תלווה אתכם בכניסה מיער חולדה אל האנדרטה, שבה, כאמור, אין פחי אשפה, ועל כן מבקשת המשפחה, המועצה וכלל החברה - השאירו את המקום נקי.

מצפה טל יער חולדה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כשיש כבר נקודת תצפית - חייבים להכיר אותה. מצפה טל/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

אל בריכת המים

ואם כבר ביער, קחו כמה דקות הפסקה להקיף את בריכת המים העגולה של מקורות, ולקרוא מעט את השילוט שמסביר על ימי המצור על ירושלים במלחמת העצמאות. הבריכה היתה עורק חיים לתושבים הנצורים בבירה, והזרימה מים דרך קו השילוח בצינור שהונח לאורך דרך בורמה.

אבל את קו השילוח הרציני תוכלו לראות בתחנת הדיזל של חולדה. זו התחנה הראשונה של המערכת החמישית של קו המים לירושלים שפעילה כיום. לחובבי היסטוריית המים בישראל, מומלץ להגיע לכאן (בתיאום וללא תשלום, 03-9388961) ולקבל הדרכה מאנשי מקורות על חשיבות המים בימי ירושלים הנצורה, שאז לרשות כל אדם שימשו רק 10 ליטר מים ביום (!), לפעמים פחות. זה הזמן לחשוב כמה אתם בני-מזל.

ב-1948 נבנה הקו השני שסיפק מים לעיר (הראשון בינואר 1936) בעזרת מנוע דיזל עד שנות ה-80, שנמצא באתר וניתן לראותו במסגרת הסיור. מעבר לכך, יש במקום חורשה נהדרת עם ספסלים, צל ושיח בוגנביליה צבעוני ועצום. עוד בחורשה, אנדרטה ליאיר רחמילביץ ושגיא רכס, שני טייסים שנהרגו בתאונת מטוס במקום בשנת 1984, אבל זה כבר לפעם אחרת.

אתר מקורות דיזל חולדה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אתר מעניין וללא תשלום. אתר מקורות דיזל-חולדה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ביסטרו קיבוצי

כביש 411, המוביל ליער חולדה בכיוון אחד, גם לוקח את המסייר לקבוצת ישובים בכיוון השני. מזכרת בתיה, הקרויה על-שם אמו של הברון רוטשילד הוא המוכר שבהם, אבל דווקא בקיבוץ נען מתגלה עולם מרתק ולא מוכר.

ראשית, עם הגעתכם לקיבוץ תוכלו לפתוח את היום, או לערוך בו הפסקת צהריים ב"אורלי קפה בוטיק". כך נקרא הביסטרו הקיבוצי של אורלי ועירא זליגמן, בני הקיבוץ, שלפני 12 שנה החלו עם חנות למוצרי יד שנייה, ועל הדרך הכניסו גם בית קפה.

אחרי שחזרו מהודו, שם היתה להם מסעדה, החליטו לבנות את חייהם בקיבוצו של עירא. הקונספט - מקום שפתוח לרוב עד אחר הצהריים (כי בלילה הקיבוצניקים מתחבאים בבתים), ונגיעות של מאכלים איטלקיים, כמו פסטה וניוקי. לאחרונה החלו להביא הרכבים שונים למופעי ג'אז בלילות חמישי ואפילו בימי ב' וד' פתוח עד עשר בלילה. יום א' - סגור. אבל מה שכיף במקום, מעבר לשייקים המיוחדים הכוללים יוגורט, או לשקשוקה הטבעונית ושאר מאכלים טעימים שבתפריט, הוא חנות הפיצ'פקעס הסמוכה, שניתן לשוטט בה ולראות פריטים מפעם ואף לרכוש אותם. קולינריה נוסטלגית.

אורלי קפה בוטיק, קיבוץ נען. 08-9372078, יש גם אירועים פרטיים, פסטות סביב 40 שקלים.

אורלי בוטיק קפה קיבוץ נען. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לפתוח את הבוקר. ולפעמים גם את הלילה עם ג'אז. אורלי בוטיק קפה קיבוץ נען/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

בית קטן שחבוי בו סוד גדול

שבעים וכבדים, דשדשו את רגליכם כ-150 מטרים אל אחד המקומות המעניינים בנען - בית החמרה. טוב, לא בדיוק שם סקסי למוזיאון של הקיבוץ, אבל הסיפורים שתשמעו שם עסיסיים מאוד. למשל, הידעתם שלתושבי נען יש חג נוסף מבין חגי תשרי? כן! "חג נען", שמתקיים כל שנה בסוכות שני, ובו מתקיים מרוץ, ארוחת בוקר גדולה ותושבי נען באשר הם באים לקיבוץ לחגוג.

אבל מעבר לכך, בית החמרה הוא מוסד בפני עצמו. לא רק בזכות היותו הבית הפרטי הראשון בקיבוץ, שנבנה מלבני חמרה ומכאן שמו, אלא גם עקב הסליק של ההגנה שנמצא בו. סליק קטן אמנם אבל בהחלט מכיל לא מעט נשק. הבית, שכלל גם את השירותים הפרטיים היחידים בקיבוץ דאז, שימש שתי משפחות שגרו בו כ-30 שנה, ואז נעזב. לפני שתכננו להוריד אותו, קם צוות על-ידי מנחם רוסק, גדי אלמוג ושרהל'ה חן, שביקש להקדיש את הבית לשנות הקיבוץ הראשונות - 1949-1929 ולקבוצה הראשונה שהתגבשה ב"זרנוגה", הוא קיבוץ גבעת ברנר של היום.

בית החמרה, נען. מחיר כולל סיור וסרט - 20-17 שקלים לאדם. 054-6741406, 052-2232685.

בית החמרה קיבוץ נען. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
משוריין שאבטח את התושבים במאורעות 1938. בית החמרה בקיבוץ נען/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

חי, צומח

נעזוב לרגע את החמרה ונעבור לאדמה אחרת, שעליה לא גדלים בתים אלא דווקא 870 עצי פרי מ-320 מינים שונים. "בוסתן שושן" שבמושב מצליח ליד רמלה, הוא אחד המקומות הנעימים והחמודים באזור. הבוסתן מתעסק באיקלום של עצים וצמחים מכל העולם, אבל כל מי שמגיע לשם עושה בדרך כלל דבר אחד - טועם. סיור של כשעה עד שעתיים באזור, מעביר את אותך בין עצים מיוחדים שמהם ניתן לקטוף מהעץ אל הפה. למשל, גויאבה תותית או גרגר פנמה, וומפי ואחרים.

שלומית שושן, בתם של עמרם, שהיה במשך שנים ראש המועצה, וזיוה, שנכנעה למחת הסרטן לפני כשנה, "ירשה" את חלומו של עמרם להקים בוסתן תיירותי-חינוכי, אולם הוא טרם הספיק לראותו מלבלב. היא מנהלת סדרת סיורים שמעבירים מדריכה הנאמנים, וביחד יוצרים פעילות מקסימה של הכרת הטבע, הכנת פיתות על סאג' וכמובן למידה על אחד מהדברים הכי חשובים בחיים - הצומח והחי.

בוסתן שושן, מושב מצליח. סיור של 2.5 שעות - 45-35 שקלים, תלוי בגודל הקבוצה. 050-5285154.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלום של עמרם הוגשם ע"י בתו, שלומית. בוסתן שושן במושב מצליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבש, הכל דבש

ועל חיות ממש ופועלן כדי לסור לכפר ביל"ו, שם מחכה לכם משק לין. מרכז המבקרים של המשק הוקם בשנת 2000, ובו תלמדו על תהליך רדיית הדבש, תוכלו להתחפש לדבורים, להכין נר מדונג ולראות את עבודת הדבוראי.

גם המבוגרים לא ישתעממו, ויוכלו לשוטט בחנות המוצרים שכולם על טהרת הדבורים וחבריהם מהטבע, הפרחים, הפירות והעצים.

משק לין, כפר ביל"ו. סיור של כשעה וחצי - 35 שקלים לילד, 20 למבוגר. 08-9370253

משק לין כפר ביל"ו. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ללמוד על הכל על דבורים ותוצריהן. מרכז המבקרים במשק לין/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
seperator

כל זאת ועוד במסגרת פסטיבל "חוויה בכרם", אבל לא רק. משכו בגזר - בטוח תופתעו ממה שייצא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully