וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגלי לוטוס וזנב סוס על הראש - הכירו את קבוצות המיעוטים הגדולות של סין

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

13.6.2016 / 9:25

את המאבק לשחרור טיבט כולם מכירים, אבל סין מגוונת בהרבה ממה שחשבתם, ויש בה 55 קבוצות אתניות שונות נוספות הנבדלות זו מזו בתרבות, במסורת ובשפה, כולל מיעוט שלקח את עניין שתיית התה לאקסטרים

תושבי העיר ג'יאזו שבסין עושים התעמלות בוקר כשלראשם מסכות המגנות עליהם מפני זיהום האוויר. רויטרס
כולם נראים אותו דבר? ממש לא. תושבי ג’יאזו שבסין מתעמלים, אוקטובר 2015/רויטרס

בעיניים מערביות כל הסינים נראים מאותו פס ייצור. אולם, כמיליארד ורבע מלוכסני עיניים במדינת הענק משתייכים ל-56 קבוצות אתניות המתבדלות זו מזו לא רק במראה החיצוני אלא גם בדיאלקט, במנהגים ובמסורות. מה שהופך את סין למדינה רב לאומית בעלת פנים ותרבויות מהמגוונות ביותר על פני כדור הארץ.

מיהן קבוצות המיעוטים הגדולות של הרפובליקה העממית של סין? אחת הדרכים להשכיל בנושא היא לתפוס טיסה - למשל עם חברת התעופה הסינית היינאן איירליינס שהחלה לטוס בסוף חודש אפריל האחרון בקו תל-אביב-בייג'ין (3 טיסות שבועיות) ומשם ל-70 יעדי המשך ברחבי סין - ו"לנחות" בקומה החמישית של המוזיאון לאומנות ולהיסטוריה בעיר שנחאי. באחד האולמות בקומה החמישית, הפסיפס האתני של ארץ הדרקון מומחש היטב באמצעות מיצגים, תלבושות ותפאורה. היהודים אומנם אינם מהווים קבוצה אתנית משמעותית בסין (על פי ההערכות חיים בה כיום כ-2,000 יהודים בלבד), אך האולם האמור הוקם תודות לתרומה של קרן כדורי מיסודה של משפחת כדורי - משפחת יהודים סוחרים שהיגרו מעירק לשנחאי במאה ה-19, תפסו עמדות מפתח כלכליות וחברתיות ותרמו רבות לפיתוחה של העיר.

טיול מאורגן לסין - פגסוס טיולים מאורגנים

רקדנים סינים בפסטיבל האביב, בפרובינציית גאנסו, סין, ינואר 2006. GettyImages
רקדנים סינים בפסטיבל האביב, בפרובינציית גאנסו, סין, ינואר 2006/GettyImages

למה לא כדאי לסרב לתסרוקת

ההאנים אומנם רואים עצמם כ"סינים הטהורים" ויש שיאמרו "צפונבונים" המתנשאים על יתר הסינים במדינה, אך הם עצמם אינם גזע אחיד והומוגני

רוב רובו של העם הסיני משתייך לקבוצה האתנית hun (האן). ובמספרים, מדובר בקבוצה המונה כמיליארד ו-200 מיליון האנים המהווים כ-91% מאוכלוסיית סין וכ-20% מאוכלוסיית העולם. הלאום ההאני נקבע באופן סופי לאחר הקמתה של "סין החדשה" (הרפובליקה העממית של סין) בשנת 1949. הקומוניסטים הבליחו באותם ימים במעין מסדר זיהוי שכונה "פרויקט הזיהוי", במטרה לסווג את כל הקבוצות האתניות בסין. עם סיום הפרויקט, ניתנה הכרה ל-56 הלאומים השונים, בהם לאום האן המפוזר בכל רחבי סין.

ההאנים אומנם רואים עצמם כ"סינים הטהורים" ויש שיאמרו "צפונבונים" המתנשאים על יתר הסינים במדינה, אך הם עצמם אינם גזע אחיד והומוגני. הם לא חולקים סממנים חיצוניים, דיאלקט ודת אחידים. רבים מהם בודהיסטים, חלקם מאמינים בנצרות וחלקם אתאיסטים גמורים. אפילו את חגיגות ראש השנה הירחי ופסטיבלים לאומיים אחרים בסין, הם חגים באופן משתנה מאזור לאזור.

כאמור פרט לבני ההאן, הרפובליקה העממית של סין מכירה ב-55 קבוצות אתניות שונות נוספות הנבדלות זו מזו בתרבות, במסורת ובשפה. חלקן שומרות על ייחודן התרבותי עד היום דוגמת הטיבטים (ראה בהמשך), וחלקן מתבוללות בקרב ההאן דוגמת ה- Zhuang- הקבוצה האתנית השנייה בגודלה בסין המונה 18 מיליון בני אדם הפזורים בדרום-מערב סין רבים מהם פוליתאיסטים.

קבוצות אתניות נוספות בעשירייה הפותחת בסדר יורד הן: Hui - 10.5 מיליון בני אדם. רבים מהם מוסלמים דתיים החיים בעיקר במרכז סין ויש המייחסים להם את האוכל הטעים והנקי ביותר בסין; Manchu - 10.3 מיליון המתגוררים בצפון סין. בעבר הגברים נהגו לגלח את ראשם ולהותיר "זנב סוס". גברים שסירבו בעבר הרחוק לתסרוקת - ראשם נערף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מצעד מול מוזיאון בני המיעוט מאנצ'ו שבצפון סין, יולי 2007. GettyImages
מצעד מול מוזיאון בני המיעוט מאנצ'ו שבצפון סין, יולי 2007/GettyImages

חשבתם שהבריטים המציאו את התה?

אופנה אחרת שהייתה נפוצה עד ראשית המאה העשרים בקרב בני העדה היא "רגלי לוטוס": רגלי ילדות נקשרו כדי למנוע את גדילתן ונחשבו לאידיאל יופי; Uyghur - 10 מיליון המרוכזים בצפון סין; Miao - 9.4 מיליון בדרום סין הידועים בכובעים ובתכשיטים הגדולים והמרשימים שהם חובשים ועונדים; Yi - 8.7 מיליון בני אדם בעיקר בדרום מערב סין שלקחו את עניין שתיית התה לדרגה אחרת לגמרי. יש להם תה כמעט לכל מצב: תה לקבלת אורחים, תה להפגת שעמום וכיו"ב.

נשות ה- Yi לובשות שמלות מסורתיות צבעוניות; Tujia - 8.3 מיליון החיים במרכז סין וידועים בריקודים מסורתיים; Tibetan - 6.2 מיליון ברמה הטיבטית. הטיבטים, חובבי חלב יק וגלימות אדומות, ברובם מאמינים בדת שהיא סינתזה בין הבודהיזם לבין דת הבון. הממשלה הטיבטית הגולה טוענת כי ממשלת סין הציפה בכוונת תחילה את טיבט בבני האן במטרה לשנות את ההרכב הדמוגרפי של טיבט.

בעוד ממשלת סין מכחישה, הממשלה הגולה טוענת כי מספרם של הלא-טיבטים בטיבט עומד כיום על 7.5 מיליון לעומת 6.2 מיליון טיבטים כאמור; והקבוצה האתנית העשירית שייכת למונגולים המסורתיים החיים בצפון סין ומונים 5.9 מיליון בני אדם.

אם כך, מה הפלא שהאתניות, ההיסטוריה השושלתית והתרבות הסינית לאורך 5,000 שנה, משמשות בסיס לאחד ממופעי המחול המצליחים בעולם של להקת המחול הסינית shen yun המרבה להופיע בניו יורק. קבלו זאת כהמלצה.

פגסוס טיולים מאורגנים

הפגנות למען שחרור טיבט בעיר וושינגטון, ארה"ב, פברואר 2012. GettyImages
הפגנות למען שחרור טיבט בעיר וושינגטון, ארה"ב, פברואר 2012/GettyImages
ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully