וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נוסעים כועסים בטיסות? הכל בגלל המחלקה הראשונה

מחקר אמריקני מצביע על כך שברגע שאתם נכנסים למטוס ועוברים דרך המחלקה הראשונה - סביר יותר שתתרגזו בטיסה, והכל עקב תחושה של חוסר שוויון חברתי שגורמת לתופעת "זעם אוויר"

צילום: משה ירט, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: צפו איך התפרע וקילל נוסע ישראלי בטיסה לרוסיה

ייתכן וסוף סוף נמצאה התשובה לשאלה מדוע אנשים נוטים לאבד את קור הרוח שלהם ומשתגעים לעיתים קרובות יותר, מיד ברגע שכף רגלם דורכת במטוס. מה יש במטוס, או בשהות האווירית, שגורם לאנשים רגילים לפקעות עצבים? מחקר חדש מציע תשובה מקורית.

המחקר שפורסם בכתב העת "Proceedings" של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית, מצביע על כך שתחושה של חוסר שוויון חברתי, היא ככל הנראה מה שעומד מאחורי מקרים רבים של התופעה שזכתה לכינוי "זעם אוויר", ושגורמת להרבה כאב ראש לדיילים וצוותי אוויר מסביב לעולם.

המחקר מצא, כי נוסעים במחלקת תיירים נטו להתפרצויות זעם בסבירות של 2.18 פעמים יותר, כאשר נאלצו לעבור דרך המחלקה הראשונה בדרך לכסא שלהם במטוס, זאת לעומת נוסעים שעלו היישר אל תוך מחלקת התיירים ושלא נתקלו במחלקה היוקרתית יותר. המידע נאסף במהלך השנים האחרונות בקרב חברות תעופה בינלאומיות גדולות שזהותן לא נמסרה.

"המטוס המודרני הוא מיקרוקוסמוס חברתי של חברה המבוססת מעמדות, והשכיחות הגוברת של תופעת 'זעם אוויר' עשויה להיות מוסברת דרך נקודת מבט של אי-שוויון", כותבים עורכי המחקר קתרין דסלס, פרופסור להתנהגות ארגונית באוניברסיטת טורונטו ומיכאל נורטון, פרופסור למנהל עסקים בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד במסצ'וסטס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסיכוי לזעם אווירי נובע מהבדלי מעמדות. טיסת השוקולד/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוסעי מחלקות היוקרה מאמצים גישה של "מגיע לי"

תחושת קיפוח, כך מסתבר, עלולה להוביל אנשים להתפרצויות זעם של ממש. "מחקרים בתחום הפסיכולוגיה מלמדים אותנו שכאשר אנשים חשים בקיפוח או באי-שוויון הם נוטים להגיב באופן פעיל", אמרת פרופ' דסלס.

ממצא מדאיג אפילו יותר התייחס גם לנוסעים במחלקה הראשונה עצמם. נמצא, כי כאשר הם נתקלים בנוסעים ממחלקת התיירים שעולים דרך המחלקה שלהם, עולה הסיכוי להתפרצות זעם אצלם בהיקף של פי 12. "כאשר על אנשים מרקע של מעמד חברתי גבוה יותר נכפית מודעות לסטטוס הגבוה שלהם, הם נוטים יותר להיות אנטי-חברתיים, לאמץ גישה של 'מגיע לי' ובאופן כללי להפגין פחות חמלה", מסבירה פרופ' דסלס.

למרבה המזל, נמצא שמקרים של 'זעם אוויר' הם נדירים יחסית, עם יחס של 1.58 תקריות בקרב נוסעים במחלקת התיירים לכל 1,000 טיסות במטוסים עם מחלקה ראשונה, ו-0.31 מקרים בקרב הנוסעים במחלקה ראשונה. בחלוקה לפי אופי המקרים, נמצא כי נוסעים בחלקת תיירים היו בסבירות גבוהה יותר לסבול מהתפרצויות רגשיות, כגון התקפי חרדה, בעוד נוסעים במחלקה ראשונה נטו יותר להביע כעס או לשתות לשוכרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully