וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרח תדהמה צהוב

16.10.2002 / 20:31

החלמונית הגדולה החלה לפרוח והגיעה בסוף השבוע האחרון לשיא פריחתה בשביל פסגה הר מירון. אם אתם רוצים לראות קצת צהוב גם במקומות אחרים, מומלץ למהר - הפריחה נמשכת רק שלושה שבועות

החלמונית הגדולה שייכת למשפחת הנרקיסיים ונמנית עם הכרכום והסתונית על קבוצת מבשרי הסתיו הפורחים "הפוך". בניגוד לרוב הפרחים הפורחים באביב, תחילה במקומות הנמוכים ולאחר מכן באזורים הגבוהים, פרחים אלה פורחים בדיוק להיפך – בסתיו, תחילה בהרים הגבוהים ואחר כך בעמקים הנמוכים. מסתבר שהגורם המעורר את החלמונית לפרוח הוא שינויי טמפרטורה ותהליך הפריחה ההפוך מכונה בשפה המקצועית "היפוך פריחה".
עד לפני כ-20 שנה נחשבה החלמונית לפרח נדיר, אך היציאה אל הטבע בחודשי הקיץ היבשים והסתיו, הוכיחה שיש לא מעט אתרים בהם ישנם ריכוזי פריחה.

פרח החלמונית הצהוב מושך אליו, בגלל צבעו העז את דבורת הדבש ודבורי בר. הדבורים אוספות אבקה ובעיקר צוף מקרקעית הפרח. זבובי הרחף, לעומת זאת, נמשכים לפרח בגלל הריח המופץ מקצות עלי הכותרת שלו. הזבובים נוחתים בדרך כלל על האבקנים העליונים ואוספים רק אבקה.

בימים אלה החלה פריחת החלמונית הגדולה לאורכו של שביל הפסגה בשמורת הטבע הר מירון. הפריחה תמשך כשלושה שבועות ושיאה יהיה בסוף השבוע הקרוב.

במשך הסתיו, ניתן יהיה לראות את הפרחים הצהובים גם ברמת הגולן, הר תבור, הגלבוע, הרי יהודה (נחל קטלב), הר הנגב (הר ירוחם, נחל אילות) והר חברון - שלאחרונה הועתקו ממנו מאות בצלי חלמוניות מאחר שכביש עוקף אמור לעבור במקום.

ניתן להתעדכן ב"קו ליער" (550-350-800-1), מרכז המידע של הקרן הקיימת לישראל, על טיולים בעקבות החלמונית ביער ביריה (מסלול הליכה למטיבי לכת), ביער להב ובפארק ירוחם. הטיולים משלבים נסיעה במכוניות פרטיות והליכה קצרה אל ריכוזי החלמוניות (חינם לידידי קק"ל, 20 ש"ח למשתתפים אורחים).

* המשוררת, לאה זהבי, כינתה את החלמונית הגדולה: פרח תדהמה צהוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully