וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המוסלמים? התנועה החופשית בין מדינות אירופה בסכנה

דנמרק הגבירה את הביקורת בגבול עם גרמניה, שבעצמה הציבה פיקוח בגבול עם אוסטריה ונשיא צ'כיה מכנה את זרם הפליטים מהעולם הערבי "פלישה מאורגנת שאורגנה על ידי האחים המוסלמים". באירופה חוששים שזה הסוף לתנועת התיירים החופשית ביבשת

מפת אירופה. ShutterStock
האיחוד האירופי יתפצל?/ShutterStock

האם זה סוף עידן התנועה החופשית של התיירים בתוך אירופה? בכירים בממשלת גרמניה אומרים, כי מדיניות המעבר החופשי ללא דרכון בתוך מדינות אירופה נמצא בסכנה, זאת בעקבות ההחלטה של דנמרק השבוע להגביר את ביקורת הגבולות בדרום המדינה, הגובל בגרמניה.

גורמים רשמיים בגרמניה לא הגיבו השבוע באופן ישיר על ההחלטה הדנית, אולם הדובר של הקנצלרית אנגלה מרקל, סטפן זייברט, אישר כי ראש ממשלת דנמרק לארס לקה ראסמוסן ומרקל שוחחו בנושא. דובר משרד הפנים הדני, יוהנס דימרות', אמר לעיתונות המקומית כי "יהיה הכרח לבצע מעקב קפדני על ההשפעות שיש להגירה צפונה מגרמניה".

בממשלת גרמניה הדגישו בעקבות ההחלטה כי יש צורך בפתרון כלל-אירופי למשבר הפליטים. דובר משרד החוץ של גרמניה, מרטין שייפר, אמר בהודעה לתקשורת כי חופש התנועה ברחבי מדינות האיחוד האירופי הוא "אולי אחד ההישגים הגדולים ביותר ב-60 השנים האחרונות". שייפר אמר השבוע לעיתונאים בברלין כי "אמנת שנגן", שנחתמה באמצע שנות ה-80 וכוננה ביקורת גבולות מתואמת, "היא חשובה מאוד, אבל נמצאת בסכנה בגלל זרם הפליטים". הוא ציטט פקידי ממשל גרמנים אחרים שקראו לכונן הסכם כלל-אירופי בדבר שליטה בתנועת מהגרים במעברי הגבול בין מדינות אירופה.

גבול אירופה האיחוד האירופי. ShutterStock
כיום אירופה היא ללא גבולות. בגרמניה חוששים שזה הסוף/ShutterStock

מטרת המוסלמים: "לשלוט בעולם כולו"

תנועה חופשית של אנשים וסחורות היא אלמנט בסיסי ברעיון האיחוד האירופי, ויש לו תועלת כלכלית עצומה עבור האזור - שלא לדבר על התועלת האישית הרבה שהוא מסב למטיילים בין המדינות. העקרון, כאמור, מעוגן באמנת שנגן ובהסכמים נוספים אחרים: האמנה נחתמה בשנת 1985 בין כל מדינות האיחוד האירופי למעט בריטניה ואירלנד, והיא כוללת בנוסף את שווייץ, ליכטנשטיין, נורווגיה ואיסלנד אשר אינן חברות בו - ובסך הכל 29 מדינות שהסכימו לבטל את ביקורת הגבולות ביניהן. כך כיום, אדם שנכנס למדינה אירופית עובר ביקורת דרכונים, אולם במעבר למדינה אחרת באירופה המעבר הוא בדומה לטיסה פנימית - כמו מעבר בין מדינות ארצות הברית.

גרמניה החליטה להציב ביקורת גבולות משלה בגבול האוסטרי באמצע ספטמבר האחרון, במה שהדובר של מרקל כינה החלטה שהוכיחה עצמה כנכונה. "ברור לכולנו באירופה שאנחנו צריכים פתרון אירופי כולל", אמר. "הפתרון לא יימצא בגבולות בין מדינה א' למדינה ב' כלשהי", הוסיף וקרא שוב ל"הגנה יעילה על הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי". בדנמרק, אגב, החליטו הציב ביקורת גבולות בשנת 2011 - והממשלה שהחליטה על כך הודחה לאחר מכן מהשלטון. ההחלטה גררה אז ביקורת מצד הממשלה בגרמניה, אולם כעת היא עצמה הציבה בקרי גבול בכמה מגבולותיה.

סוגיית הפליטים באירופה מככבת השבוע בכותרות לא רק בגלל יחסי גרמניה-דנמרק, אלא גם בגלל התבטאות של נשיא צ'כיה מילוש זמאן, הידוע ברטוריקה האנטי-אסלאמית שלו, ושאמר כי התנועה הפונדמנטליסטית האחים המוסלמים במצרים היא האשמה במשבר הפליטים באירופה. ממשלת מצרים הוציאה את "האחים המוסלמים" אל מחוץ לחוץ ותייגה את הארגון כארגון טרור בשנת 2013, לאחר שהצבא הדיח את הנשיא מוחמד מורסי מכסאו בעקבות גל המחאות במדינה.

זמאן כבר כינה בעבר את זרם המהגרים שנמלטו ממלחמה ומעוני "פלישה מאורגנת", והוא חזר על הדברים השבוע שוב בראיון שהעניק לרדיו הציבורי בצ'כיה. "אני חושב שמדובר בפלישה שאורגנה על ידי האחים המוסלמים", אמר זמאן, שטוען שהגיע לידיו מידע מכיוון מנהיגי איחוד האמירויות הערביות ומרוקו, אשר לפיו האחים מוסלמים הוא ארגון גג של קיצונים אסלאמיים שמטרתו "לשלוט בעולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully