וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוף מרהיב ומלונות ריקים: "המצב הביטחוני פגע קשה בתיירות בצפון"

6.11.2015 / 6:30

אנשי הענף מנסים לשדר עסקים כרגיל, אך נאלצים להודות כי כבר היו ביטולים. "עד שהתחלנו להתאושש מהפגיעה של 'צוק איתן', הגיע גל הטרור", אמר בעל גסטהאוס בנצרת. עם זאת, רובם עדיין חושבים חיובי ואומרים: "בלי אופטימיות לא נשרוד".

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(ראיון עם מיכאל וייס, יו"ר פורום התיירות בירושלים, על הירידה במספר המבקרים בעיר בעקבות גל הטרור, אוקטובר 2015)

נוף פנורמי מרהיב של עמק יזרעאל נפרש לעיני המתבונן מלובי מלון "גולדן קראון" שבמרומי הר הקפיצה, מדרום לנצרת. בסמוך, ניצב שלט שמכריז כי השכונה Valley View תתחיל להיבנות בקרוב במקום. השלט המבשר על בנייתה כתוב בעברית ובאנגלית בלבד, ומבטיח לדיירים הפוטנציאליים שיגיעו מהעיר הערבית הגדולה בישראל "פרויקט מגורים גלילי בהשראה תל-אביבית".

ואולם, למרות שבעלי המלון הגדול בעיר ויזמי הנדל"ן מתאמצים לשדר עסקים כרגיל, המציאות של החודש האחרון טופחת על פניהם. רק אתמול בקצה תמונתו הפסטורלית של עמק יזרעאל, במעבר ג'למה שבגלבוע, התרחש ניסיון פיגוע – הרביעי בשבועיים האחרונים. בעקבותיהם, הוחלט לסגור את המעבר עד להודעה חדשה. גם פיגוע בעפולה ומספר הפגנות סוערות שנערכו בנצרת ובסביבתה, הוסיפו לדימויו הסוער של האזור.

גסטהאוס סים סים בנצרת, נובמבר 2015. באדיבות סמי ג'באלי, מערכת וואלה! NEWS
משדרים עסקים כרגיל. גסטהאוס "סימסים" בנצרת/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות סמי ג'באלי

אנשי ענף התיירות בצפון, שחשים על בשרם את הנזק שנגרם לענף בחודש האחרון, התכנסו בנצרת לכנס ביוזמת התאחדות בתי המלון בישראל. מטרתו הייתה להפגין את חוסנו של הענף לציבור בישראל ולסוכני הנסיעות בעולם.

בכנס נכחו ראשי הרשויות מחיפה, טבריה, כפר כנא, נצרת, עמק יזרעאל, עפולה ועוד. גם כל מנהלי בתי החולים בצפון, יהודים וערבים, הגיעו לתמוך. לא לחינם הצטרפו אנשי הרפואה: מערכות הבריאות והתיירות באזור הן אולי השתיים היחידות בהן מתקיים שיתוף פעולה מלא ויום-יומי בין התושבים, יהודים וערבים.

"הקיצוניים לא יכתיבו לנו את סדר היום", ניסה לשכנע אלי גונן, יו"ר התאחדות בתי המלון. לדבריו, "רבים מאנשי הצפון מתפרנסים מתיירות, ובכנס הזה אנו מראים: הנה, יש כאן חיים נורמליים, אנחנו חיים ועובדים ביחד, אפשר לבוא הנה בבטחה".

גסטהאוס סים סים בנצרת, נובמבר 2015. באדיבות סמי ג'באלי, מערכת וואלה! NEWS
"יהודים כמעט הפסיקו לבוא, ויש גם ביטולים של תיירי חוץ" גבטהאוס "סימסים"/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות סמי ג'באלי

נתוני ההתאחדות, כ-30% מהמועסקים בענף התיירות הם ערבים. השתלבותם ניכרת בכל סוגי המשרות - ממלצרים וחדרנים, ועד למנהלי בתי מלון. לא אחת יש מנהלים ערבים בבתי מלון בבעלות יהודים ולהיפך, כמו במלון "גולדן קראון" שנמצא בבעלות של תושבי נצרת ומנוהל בידי מנכ"ל יהודי.

ויסאם עבד א-ראזק, מבעלי המלון, מודה כי "יש פגיעה בתיירות. תיירים מחו"ל כבר ביטלו הזמנות לחודשים הקרובים. בהשוואה לינואר עד מרץ של השנים הקודמות תהיה ירידה שכרגע קשה לנו לצפות את היקפה". גם בתיירות הפנים ניכרת ירידה משמעותית. עבד א-ראזק סבור שהסיבה לכך היא האווירה הכללית שיצר המצב הביטחוני. "לאנשים אין מצב רוח לצאת לבלות. אני לא חושב שיש חרם על נצרת. הנה, מגיעות אלינו קבוצות של יהודים שומרי מסורת".

"תיירות היא ענף הפכפך"

הוא סבור כי תיירות היא ענף הפכפך, שמחייב חשיבה חיובית ואמונה בכך שאחרי תקופת שפל יגיע שגשוג. "זה ענף שאתה חייב להיות בו אופטימי. כל הזמן מתמודדים עם תקופות שפל, ולכן בלי אופטימיות אי אפשר לשרוד", אמר.

חוץ ממלון "גולדן קראון", על 243 חדריו, נמצא באזור נצרת גם "סימסים", גסטהאוס המכיל שמונה חדרי אירוח. סמי ג'באלי הקים אותו לפני שלוש שנים במו ידיו, בעיר העתיקה של נצרת. לדבריו, החודש האחרון פגע בו קשות. "עם פתיחת הגסטהאוס עבדנו טוב, הייתה תיירות תוססת בעיר. אז הגיע 'צוק איתן', וכשהתחלנו שוב להרים את הראש כבר הגיע המשבר הנוכחי. יהודים כמעט הפסיקו לבוא, ויש גם ביטולים של תיירי חוץ. מגיעים בעיקר תרמילאים".

הייפה, אשתו של אחמד ג'וחה הבעלים של Juha's guesthouse, מארחת לסדנת בישול קבוצה של תגלית, ג'סר א-זרקא. באדיבות Juha's guesthouse, מערכת וואלה! NEWS
קבוצת תגלית בסדנת בישול ב"א-ג'וחה גסטהאוס"/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות Juha's guesthouse

ג'באלי, שנחשב יזם חדש יחסית בתחום, מספר כי "אלו ימים מורכבים מאד. אני שוכר שני מבנים וכעת שוקל לוותר על אחד מהם. זה ענף שברירי ולא יציב, ויש רגעים קשים שבהם אני שואל את עצמי אם כדאי לעבור לעסוק במקצוע אחר, יציב יותר".

גם אחמד ג'וחה מ"א-ג'וחה גסטהאוס" שבג'סר א-זרקא, חש היטב את הפגיעה בתיירות הפנים. לפני מספר שנים הקים את העסק הקטן, שבו שישה חדרי אירוח. במקביל, הוא עורך סיורים ביישוב בסופי השבוע. גם כך נתוני הפתיחה שלו היו קשים, לאור הדימוי הבעייתי שדבק ביישוב שלו. "אנחנו בג'סר חיים במעין אי בודד נידח. העשייה שלי באה מתוך ראיה חברתית ורצון לעורר שינוי מקומי, בתקווה שבהמשך זה יגרום לשינוי כלפי חוץ. תיירים שמגיעים אלינו חווים חוויה אחרת, גם תיירים מחו"ל: פתאום הם רואים ערבים ויהודים ביחד, אחרי כל מה שהם שמעו. עם החוויה הזאת הם חוזרים לארץ שלהם, הופכים לשגרירים שלנו ומציגים זווית אחרת של ישראל".

צוות הגסטהאוס של ג'וחה בג'סר א-זרקא מימין לשמאל:באדר ג'וחה, אחמד ג'וחה, ג'נביב בודג, נטע חנין ודאגלס קאמפ.. באדיבות Juha's guesthouse, מערכת וואלה! NEWS
עובדי "א-ג'וחה גסטהאוס". אחמד א-ג'וחה שני מימין/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות Juha's guesthouse

מעוז ינון, חלוץ תיירות הגסטהאוסים בנצרת, בעל גסטהאוס "פאוזי עזר" שבעיר העתיקה, לא מוצא כי הפגיעה בתיירות בעיר חריגה. בעיניו, היא דומה גם לזו שפגעה בירושלים וביפו. ינון הוא אופטימיסט בלתי נלאה, שבדומה לג'וחה מעיד על עצמו שנכנס לענף התיירות מתוך דחף ליצור שינוי חברתי ודו-קיום. "תיירות מאחדת היא התגלמות של חיים משותפים. זה ענף שירות שבו אתה עושה טוב לאחרים. אסור לנו לוותר ולהרים ידיים, צריך להמשיך ליזום ולא לצעוד כעדר מסומם אחרי הפוליטיקאים".

ג'ורג' סמעאן, מוזיקאי ובעליו של בית אירוח ביישוב ג'יש (גוש חלב), דווקא אמר כי אינו חש את הפגיעה בתחום, בשל המיקום של בית האירוח שלו - בגליל העליון, שבעיניו מנותק מקונפליקטים. עם זאת, המצב בארץ מכאיב לו. "עצוב לי בחודש האחרון, יש לי מוגלה בלב. הפכתי עצבני וחסר מנוחה, ממש שקעתי בדיכאון. לא בא לי לצאת מהבית, לדבר עם אחרים". אמר, והוסיף כי בענף התיירות הוא מוצא מידה של נחמה. "שם אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, היכרות תרבותית אמיתית. אין לי משהו יותר טוב להציע מלבד אופטימיות. למרות הכל, אין לנו ברירה אחרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תיירות מאחדת היא התגלמות של חיים משותפים". מעוז ינון, הבעלים של גסטהאוס "פאוזי עזר" בנצרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully