וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד ראשון ונדיר של הלוויתן הנכחד ש"התעורר לחיים"

2.11.2015 / 9:31

אחרי יותר מעשור של חיפושים, חוקרי הלווייתנים נרגשים לנוכח תיעוד ראשון של הלווייתן הנדיר Omura שנמצא מול חופי מדגסקר - וששם סוף לשמועות על הכחדתו. צפו בתיעוד הנדיר

Dr. Salvatore Cerchio

הלווייתן Omura הוא כה נדיר - שעד לאחרונה לא נמצאה אפילו הוכחה אחת לקיומו בטבע. היום הדברים נראים אחרת - כשתיעוד ראשון של הלווייתן הנדיר בסביבת הגידול הטבעית שלו פורסם בתקשורת ע"י צוות ביולוגים בינלאומי שיצא לחפש אחר הלווייתן החמקמק ומצא אותו מול חופי מדגסקר. התגלית עושה גלים בקהילה הימית שכן הפעם האחרונה שהלווייתן תואר בכתבי עת מדעיים היה ב-2003, ומאז השאלה "האם הוא עדיין חי?" העסיקה רבים.

תיעוד נדיר של לוויתן Omura. צילום מסך
לווייתן Omura תועד לראשונה בווידאו/צילום מסך

"במשך השנים נאסף קומץ קטן של תצפיות אפשריות של לוויתן Omura, אבל זה לא היה מספיק כדי לאשר שמדובר בו", מספר מוביל המחקר סלווטור קרצ'יו ל'מייל אונליין', "הם חיים באזורים מרוחקים וקשה למצוא אותם בגלל שהם קטנים יחסים. אורכם נע בין 10 ל-12 מטרים. אנחנו יודעים עליהם מעט מאוד, בעיקר ממידע ישן שאספנו משמונה דגימות של לווייתנים שנמצאו ע"י חוקרים יפנים באיי שלמה ואיי קילינג".

"זוהי העדות הראשונה, הסופית והמפורטת ביותר ללווייתני Omura בטבע, וזה מה שהופך את התגלית הזאת למרגשת במיוחד", הוא מוסיף. במאמר שפורסם השבוע במגזין Royal Society Open Science, נכתב שהלווייתנים הנדירים נצפו לראשונה ב-2011 אך רק שנתיים לאחר מכן נודע לחוקרים שמדובר בלווייתני ה-Omura הנדירים. הלווייתנים נמצאו במים הרדודים של חוף מדגסקר, הם קטנים יותר באופן משמעותי ממינים רבים אחרים של "הלווייתן הכחול" - ויש להם פיגמנטציה ייחודית על ראשם - כשהלסת הימנית שלהם לבנה והשמאלית שחורה. "הבעיה היחידה עם הממצא הזה הייתה שהלווייתנים האלה לא אמורים לחיות בצד הזה של האוקיינוס ההודי. ממידע שאספנו עליהם, הנחנו שמקורם במערב האוקיינוס השקט, ליד תאילנד והפיליפינים".

עוד באותו נושא

תיעוד מרהיב: הלוויתן הקטלני בעולם מעיף כלב ים אל גובה השחפים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוב שחזרתם. לווייתני Omura עדיין חיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנתיים האחרונות, החוקרים אספו ביופסיות עור מ-18 לווייתנים בוגרים והצליחו לאתר 25 לווייתני אמורה שונים בסה"כ, ביניהם 4 אמהות וצאצאיהן. קרצ'יו סיפר שבכוונתו לחזור למקום הימצאם וללמוד יותר על הלווייתנים הנדירים, בתקווה שיוכל גם לסמן כמה מהם ולעקוב אחר התנהגותם בטבע.

עוד בנושא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully