וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה מקומות מצוינים לראות שיטפונות נגישים ויפים

שי יגל

26.10.2015 / 0:13

לא ברור מה בדיוק מרגש אותנו בכמויות אדירות של מים חומים זורמים, אבל אי אפשר להישאר אדישים למראה. זו כנראה העוצמה של הטבע, שהופכת תוך דקות את המדבר לנהר. הנה שלושה מקומות נהדרים שבהם תוכלו לראות שיטפונות עכשיו

צלמים זמניים מורשים

אז שעון החורף הביא איתו את הגשם, והפעם גם לנגב ומדבר יהודה, ועם הגשם באים גם השיטפונות. לא ברור מה מרגש אותנו כל כך בכמויות אדירות של מים חומים זורמים, אבל אין הרבה אנשים שנשארים אדישים למראה. זו כנראה העוצמה האדירה של הטבע שהופכת תוך דקות את המדבר היבש לנהר גועש ,שמזכיר לנו שוב את כוחו הנסתר של המדבר.

אם היו מבקשים ממישהו לתאר מהו מרדף אחרי שיטפונות, הוא כנראה היה מתאר שני גברים בטנדר גדול תקועים בתוך זרם מים אדיר, שמעליהם מרחף מסוק של 669 שמנסה לחלצם. אז קודם כל ממש לא חייבים להיות גברים כדי להתפעם משיטפונות, לא צריך טנדר ואפילו ג'יפ עירוני לא נחוץ, ובטח שלא צריכים לסיים במרכזו של נחל פארן תלויים על גג רכב בין חיים למוות.

אז אם הגשם אתמול עשה לכם חשק לוותר על יום עבודה ולצאת לראות את המדבר מקבל קצת מים, הנה שלושה מקומות מצוינים לראות שטפונות נגישים, בטוחים ויפים.

הגשר על נחל אוג

נחל אוג מנקז מים מאזור הר הצופים בירושלים אל צפון ים המלח, ואין כמעט שנה שהוא לא שוטף לפחות פעם אחת.
לא רחוק מכביש ירושלים-ים המלח (מס' 1), ניצב מעל הנחל גשר גבוה, שממנו ניתן לצפות על השיטפון הגועש ללא חשש.

כבר בדרך אל הגשר תתחילו לשמוע את שאגת המים, שהולכת ומתגברת עד שמגיעים. עומדים כמה דקות על הגשר ומתרגשים, בין אם זו הפעם הראשונה או הפעם ה-20. אחר כך מכינים קפה ומתחילים לתכנן את הפעם הבאה. כמעט כולנו התחלנו פה, קרוב לירושלים ולמרכז, נגיש לרכבים ויש תצפית מעולה בזכות הגשר הגבוה.

איך מגיעים: מירושלים נוסעים לכיוון מעלה אדומים, עוברים את הפנייה למעלה אדומים וממשיכים לרדת עד שלט חום "נבי מוסא", פונים ימינה ונוסעים עד שמגיעים לגשר גבוהה.

שיטפון בנחל אוג. אביחי שורשן, מערכת וואלה! NEWS
תצפית מעולה בזכות הגשר הגבוה. שיטפון בנחל אוג/מערכת וואלה! NEWS, אביחי שורשן

עין מעריף

נחל צין הוא מהגדולים והיפים בנחלי הדרום. הוא מתחיל את דרכו באזור מצפה רמון וזורם מרחק רב עד לים המלח. בדרך הוא מתחתר אל אחד המקומות היפים בארץ - בקעת צין. בדרכו לשם הוא נופל במפל אדיר אל תוך הקניון של עין עבדת. כמויות המים הזורמות בנחל בזמן שיטפון עצומות, והמפל הענק רק מגביר את ההתרגשות.

זהו אחד המקומות היחידים בנגב שניתן לראות בהם שיטפון קרוב כל כך למפל, בהגעה קלה ובטוחה המתאימה לכל רכב ולכל אחד. בנוסף, ניתן לראות את נחל צין גם סמוך למדרשת בן גוריון בחניון הסרפנטיונות", שם הוא נפגש עם נחל חווארים.

איך מגיעים: כביש 40 לכיוון מצפה רמון, עוברים את שדה בוקר וממשיכים דרומה, פונים שמואלה בשלט החום "עין עבדת (עליון)".

שיטפון עין מעריף. צילום: אפי פרי, מערכת וואלה! NEWS
תצפית נהדרת מהגשר. שיטפון בעין מעריף/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אפי פרי

הגשר על נחל נקרות

אי שם אחרי שעוברים את מכתש רמון, מגיעים לאחד הנחלים היפים באזור. נחל נקרות מפורסם פחות מנחל צין או מנחל פארן, אבל מספק תפוארה נהדרת לחובבי השיטפונות. הנחל עובר ממש מתחת לכביש 40 שבין מכתש רמון לנחל פארן, על גשר גדול שמאפשר צפייה בטוחה במים שנאספים לכאן מרחבי הנגב וזורמים אל הערבה.

בניגוד להחל אוג, הגשר לא גבוה מאוד והקירבה לזרימה האדירה היא חוויה חד פעמית. בדרך לכאן עוד נעבור מעל נחל רמון בתוך המכתש, שאם גם הוא זורם זו בכלל חגיגה.

איך מגיעים: כביש 40 דרומה ממצפה רמון לכיוון אילת, אחרי היציאה ממכתש רמון נראה שלט חום "נקרות", והגענו.


צפייה נעימה ומרגשת, ושימרו על עצמכם!

שיטפונות בנחל נקרות בדרום. יובל שגיא, רשות הטבע והגנים
שיטפון בנחל נקרות בחודש שעבר/רשות הטבע והגנים, יובל שגיא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully