וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחה לאיד? טורקיה תפסיד השנה 10 מיליארד דולר בתיירות

זה לא בגלל החרם הישראלי, אבל מסתמן שזו הולכת להיות אחת השנים הרעות של "ארץ הקלאבים" מבחינה תיירותית. המצב הכלכלי הקשה ברוסיה, המלונות המקומיים שמפסידים, ירידה דרסטית בתיירים והמשבר עם סוריה גורמים לראשונה לצמיחה שלילית בענף הנופשונים בטורקיה

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: אחת האטרקציות האהובות באנטליה - באנג'י

אחרי שלושה עשורים של צמיחה עקבית, נאלצים אנשי ענף התיירות בטורקיה להתמודד השנה לראשונה עם צמיחה שלילית. "ענף התיירות של טורקיה צמח בהיקף דו ספרתי ב-25 השנים האחרונות, זאת למרות שהתמודד עם מגמות שליליות כמו הקשיים הכלכליים של רוסיה, חששות בטחוניים לאחר "האביב הערבי" באזור והמשבר ההומנטארי בסוריה", אומר אוסמן אייק, ראש פדרציית בעלי המלונות של טורקיה (TÜROFED).

מספר התיירים מרוסיה והמדינות השכנות נחתך השנה ברבע, אולם המגמה הייתה מעורבת כיוון שהיא לוותה בעלייה של תשעה אחוזים במספר התיירים מגרמניה ואירופה. "העלייה במספר התיירים האירופיים לא מאפשרת לענף התיירות לפצות על ההפסדים מהשוק הרוסי, ומסיבה זו אנו צופים הפסדים בהכנסות", אומר אייק. "ההפסדים צפוים להיות בהיקפים שונים על פני אזורים שונים של המדינה, אבל ככל הנראה השנה הזו לא תסתיים בצמיחה חיובית".

לדבריו של אייק, קיצוצים חדים במחירי הלינה נעשו השנה, ובמיוחד במלונות השוכנים לאורך קו החוף של טורקיה, כדי למשוך תיירים שהפסיקו להגיע. בפדרציית בעלי המלונות צופים הפסדים של 10 עד 11 מליארד דולרים בהכנסות מהשנה הנוכחית, כאשר כמחצית מההפסדים נגרמו עקב ירידה בכמות התיירים, והיתר בגלל הקיצוץ של כ-30 אחוזים במחירי החדרים. "הירידה בכנסות תגרור ודאי גם קיצוצים בהיקפי העסקת העובדים בתחום", אומר אייק.

מפלים, אנטליה, טורקיה. makarenko, ShutterStock
מחצית מההפסדים נגרמו עקב ירידה בכמות התיירים. אנטליה, טורקיה/ShutterStock, makarenko

המטרה: להביא מיליון תיירים יותר בכל שנה

טורקיה מחולקת לשבעה מחוזות, והיקפי ההפסדים שונים ממחוז למחוז. כך, למשל, באתרי הנופש במחוז מרכז אנטוליה שבו שוכנת אנקרה נרשמה השנה צניחה של שלושה אחוזים במספר התיירים, ומחוז הים האגאי שבו שוכנת איזמיר התמודד עם ירידה חדה יותר של שמונה אחוזים. בבמחוז מרמרה, לעומת זאת, שם שוכנת איסטנבול, לא צפויה להירשם השנה ירידה משמעותית ברווחים.

השנה, כאמור, תהיה זו הפעם הראשונה תוך שלושה עשורים שענף התיירות הטורקי חווה מגמה שלילית. אולם הירידה במספר התיירים השנה, כשני מיליון פחות, לא צפויה לגרום כמובן לקריסה - והמלונאים הטורקים מקווים שהשוק ישוב לצמוח כבר בשנה הבאה. "אם טורקיה תצליח להדביק חזרה את המגמות הקודמות, ענף התיירות המקומי יכול להתגבר על ההפסדים הללו בתוך שנה אחת בלבד", אומר אייק. "השוק לא צפוי אמנם לגדול באותו אופן כבעבר, כיוון שהגענו למספר עתק של 40 מיליון תיירים. להביא ארבעה מיליון תיירים חדשים לענף בשנה כדי להגדיל אותו בעשרה אחוזים, זו לא משימה קלה. צמיחה של שלושה עד חמישה אחוזים תהיה כעת נתון ריאלי למדי, אלמלא ייעשו בענף טעויות משמעותיות".

בהתייחס לגורמים נוספים שעשויים להקל על ענף התיירות לצמצם הפסדים, אומר אייק כי המלונאים בטורקיה צריכים "הזדמנויות להלוואות כספיות עם שיעור ריבית נמוך יותר, הנחות בתשלומי פרמיית הביטוח הלאומי בעונת החורף, וסיוע בניסיונות להאריך את עונת התיירות בטורקיה כך שתימשך 12 חודשים" ומתייחס, כמובן, גם למצב הגיאו-פוליטי. "על כולנו לשמור את המדינה שלנו מדינה של שלום", הוא אומר. "אם נצליח לעשות את זה, אנחנו יכולים להביא לכאן מיליון תיירים יותר בכל שנה, ובכך לאפשר צמיחה עקבית של ענף התיירות המקומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully