וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיירות בירושלים בקריסה: "שוטרים לנים במלונות במקום תיירים"

התיירנים בירושלים מתלוננים על סיקור תקשורתי מוגזם שמבריח את הישראלים והתיירים מהעיר, ולטענתם נרשמו עד 50% ביטולים בהזמנות. בינתיים במלונות ישנים שוטרים על תקן תיירים, ובעלי העסקים קוראים לעירייה ולממשלה: "זה הזמן לתת כיפת ברזל כלכלית לתיירות בעיר"

מערכת וואלה!

האירועים הביטחוניים האחרונים בירושלים לא עושים טוב לתיירות בבירה, ובעצם ממשיכים את הצניחה התיירותית בה שהחלה בקיץ 2013, שבו נרשמה תקופת שיא בתיירות לעיר.

עתה מדווחים בעלי העסקים הירושלמים על צניחה של עד 50 אחוזים (!) בתיירים שהיו אמורים לבוא אליה, כשהפגיעה חוצה כמעט את כל העוסקים בתיירות, כמו תגובת שרשרת אחת גדולה. "עונת תיירות השיא בירושלים היא מאפריל ועד סוף ספטמבר ובחגים אנחנו מנסים לצבור שומנים לחורף הקשה", מסביר בשיחה עם וואלה! מיכאל וייס, יו"ר פורום התיירות ובעלים של פורטל "גו ג'רוזלם", "אבל בשבועות האחרונים חווינו ירידה בעשרות אחוזים בתיירים, כך שאנחנו מגיעים לחורף בלי רזרבות".

אלון ולד הוא מנהל השיווק של אתר גבעת התחמושת, אחד האתרים החשובים בעיר, שפוקדים אותו אלפי אנשים ותלמידים. "חוץ מיום ירושלים ויום העצמאות, תקופת החגים היא שיא הפעילות בגבעת התחמושת והשנה הפעילות נפלה כמעט ב-50 אחוזים", הוא אומר לוואלה!. ולד מוסיף, שגבעת התחמושת הפכה למעין ברומטר לכלל התיירות בירושלים, "כי בכל פעם שיש איזה פיגוע או מבצע כמו 'צוק איתן', אנחנו הראשונים שמרגישים את זה ואת הביטולים של בתי ספר וילדים, וזה משפיע על כל העיר".

לדבריו, הצניחה בתיירות הורגשה עוד יותר בחגים האחרונים, אז החלו אירועי הדקירה וההתפרעויות בירושלים לצבור תאוצה. "בסוכות הגיעו לכאן רק ירושלמים, אנשי ההר (תושבי יהודה ושומרון - ז.ר) וחבר'ה עם כיפות סרוגות שהם נהדרים, אבל כל שאר ישראל לא הגיעו. זה היה פשוט מפח נפש לראות את כל המדריכים שגייסנו, סדרנים ומורות-חיילות עומדים שוממים ומסתובבים בינם לבין עצמם. אם היינו אתר פרטי - היינו פושטים את הרגל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתרי התיירות כמעט וריקים. גן דוידזון למרגלות הר הבית אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בכוננות גבוהה. מג"בניק בכניסה לעיר העתיקה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה לא סימפטי לראות שוטרים עם נשק הולכים בלובי"

מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים: "אם לא באים תיירים לירושלים, אז לא באים לישראל"

גם פנינה עין מור, מורת דרך והבעלים של חברת הסיורים "אגדת עין כרם", מדווחת על ביטולים של תיירים. "הפגיעה הכלכלית היא אדירה", היא אומרת. "היו אמורים לבוא לכאן תיירים סינים והאחראי עליהם ביטל, כמו גם קבוצה ישראלית שביטלה וקבוצה נוספת שהיתה אמורה לטייל באזור הכותל ביום שני, ושינתה לעין כרם".

לדבריה, המציאות אינה כפי שהיא מוצגת בתקשורת. "ירושלים לא בוערת", היא אומרת, "היא תוססת, והדרכתי בימים האחרונים במושבה היוונית, מול העיר העתיקה, בטלביה, בעין כרם וגם השוק מלא. מה שנשמע מבחוץ נשמע קשה, וייתכן שגם אני כתיירת לא הייתי באה בגלל מה שאני שומעת בתקשורת, אבל זה ממש לא נכון. אני פונה לתקשורת לדייק יותר בדיווחים, כי התיירים העתידיים מבטלים".

ומה מצב הביטולים במלונות? לפי שעה עדיין לא נרשמו ביטולים המוניים, אולם גם המצב הזה עלול להשתנות אם הסיקור התקשורתי בעולם יימשך. רפי פרבר, מנכ"ל של מלון "לב ירושלים "ומלון "עץ הזית" בעיר, מספר שבספטמבר היתה במלונות שלו התאוששות והחלו להיכנס הזמנות של קבוצות לחודשים הקרובים. אולם בהחלט ייתכן שעקב הכיסוי השלילי של העיר בחו"ל - יתחילו לבטל. בינתיים מי שלן במלונות שלו הם שוטרים במקום תיירים, שצריכים מקום ללון עקב תגבור הכוחות בעיר. "המשטרה משלמת תשלום נמוך מאוד כדי להלין אותם, ובתקופה שאין עבודה - גם זו עבודה" הוא אומר. "צחוק הגורל שיש שוטרים שהם 'תיירים', למרות שזה לא כל כך סימפטי לראות שוטרים עם נשק הולכים בלובי לעיניי תיירים".

לדבריו של אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, בחודשיים האחרונים החלו לראות התאוששות בעיר והישראלים לא הכזיבו גם הפעם בחגים עם תפוסה טובה של 90-80 אחוזים בחלק מהמלונות, אולם עכשיו המלונות נמצאים בסימן שאלה גדול לגבי הבאות. "אנו בונים על תיירות נכנסת ויודעים שיש ביטולים ומקווים שהמצב יירגע מהר ונרד מהכותרות בעולם", הוא אומר.

לדבריו, עדיין מוקדם לדבר על מספרים אבל מדובר על כ-25 אחוזי ביטול. "אנו רגילים כבר למצב הזה", מוסיף זומר, "אין שנה אחת נורמלית שעוברת פה, ואנו אופטימיים שהמשבר הנוכחי יעבור גם והתיירות תחזור למה שהיתה ב-2013. אנו מקווים שהממשלה תשקיע בצורה מסיבית בשיווק ופרסום בחו"ל כדי לשפר את התדמית של ירושלים, כי אם לא באים תיירים לירושלים, אז לא באים לישראל".

עוד באותו נושא

נבחר המלון הטוב בישראל והוא בירושלים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יותר מדי שוטרים, פחות מדי תיירים. שוטר ברחבת הכותל המערבי, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין מי שייסע לכותל או לאטרקציות בעיר. אוטובוסים ריקים בירושלים, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

"החיים חייבים להימשך בירושלים"

מורת דרך בעיר: "ראיתי לא מעט מורי דרך שעזבו את המקצוע והפכו מחלקי עיתונים"

ואכן נראה שאם לא ייעשה מעשה, לא מעט עסקים תיירותיים ייאלצו לסגור את דלתותיהם ולחפש כיווני פרנסה חדשים. וייס, שאחראי על פורום התיירות שאוגד בתוכו למעלה מ-150 אתרים וגופי תיירות בעיר, אף כתב מכתב לראש העיר בבקשה לעזרה. "ביקשנו ממנו להקצות בין 8 ל-10 מיליון שקלים מתקציב העירייה לשיקום התיירות של בתי עסקים בעיר", הוא אומר. "בנוסף, ביקשנו ממנו לפתוח בהסברה שתבדיל בין מזרח ירושלים 'הסוערת' לבין למערב העיר השקטה. כמו כן, לתכנן תוכנית אד-הוק לשישה חודשים שתמצא פיתרון לחודשים הקרובים עד הקיץ".

"החיים חייבים להימשך בירושלים", אומר אלון וקורא לציבור לבוא לעיר ומסביר שהיא בטוחה. "אנו בעיקר פונים לעיריית ירושלים שתמנע נזק בלתי הפיך של עסקים שגוססים מול העיניים, ואם מסעדה נסגרת, או אתר נסגר זה משפיע ישירות עלי וזו תגובת שרשרת. אפשר גם לתת תקציב הגנה או ביטחון לעסקים שמפסידים כל יום את הפרנסה שלהם, וצריך להסביר שהעיר בטוחה, ולא חייבים להגיע לעיר העתיקה ויש עוד מקומות בירושלים שאפשר לטייל בהם".

לדבריה של עין מור, "כשיש משבר בדרום, המדינה יודעת לפצות את מי שנפגע, ובמקרה כזה ירושלים היא כמו הדרום וצריך לתת פיתרון לעשרות משפחות של תיירנים שנפגעו. אני חושבת שהממשלה, משרד האוצר והעירייה צריכים לתת את הדעת גם על התיירנים. ראיתי לא מעט מורי דרך שעזבו את המקצוע והפכו מחלקי עיתונים וכדומה". ובאותה נשימה היא גם קוראת לציבור לבוא ולעודד את התיירות לירושלים. "שום עיר אחרת לא יכולה לספק את הריגוש, כולל חיי הלילה, שיש בירושלים".

מהרשות לפיתוח ירושלים, האחראית על התיירות בעיר מטעם העירייה, נמסר: "למן תחילת גל הארועים פועלת הרשות למען המשך קידום תעשיית התיירות בירושלים. כפי שאירע במבצע 'צוק איתן', ראש העיר מעורב בנושא ודואג לתקציבים נוספים לתעשיית התיירות על מנת לסייע לה בכך. גם היום, אנשי הרשות נמצאים בקשר ישיר מול השר ואנשי משרדו. בשלב זה מוקדם מדי להגיד כי ישנה ירידה או פגיעה בתיירות, היות והאירועים התרחשו רק לפני מספר ימים ואנחנו לומדים את המצב".

גם במשרד התיירות לא רואים לעת עתה משבר תיירותי בעיר. "כרגע אין נתונים משמעותיים על ירידה בתיירות, אבל משרד התיירות עוקב אחר המצב ואנשי המשרד נמצאים בקשר עם כל גורמי התיירות בארץ ובארצות המקור של התיירות לישראל. כמו כן מורי הדרך קובעים מסלולים בהתאם להתפתחויות ולהנחיות, גורמי הביטחון הגבירו נוכחות באתרי תיירות והמצב בשליטה", מסרה דוברת המשרד, ענת שיחור-אהרונסון.

seperator

בינתיים וייס וחבריו ימשיכו לנסות למזער את הפגיעה בהם, ויהיה מה שיהיה - הם לא מתכוונים לוותר על העיר שהם כל כך אוהבים, ואוהבים לקבל אליה תיירים וישראלים כאחד. "ירושלמים זה עם שחי בעיר ואוהב אותה בכל זמן, אבל זה הזמן להפשיל שרוולים ולתת לתיירות כיפת ברזל כלכלית", הוא מסכם בתקווה שישרדו גם את התקופה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully