וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קובע: ייתכן וסקס הוא הפתרון לפחד טיסה

טייס בחברת תעופה לשעבר ופסיכולוג בהווה מציע "לרפא פחד מטיסות באמצעות מין", ומתבסס על מחקר של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, שבו נקבע שייצור הורמון אוקסיטוצין לפני ואחרי סקס מונע מזכרונות טראומתיים לחדור למוח. אהבה, בשחקים

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

צילום מסך

האם יכול להיות שהסוד להתגברות על אותו פחד משתק, שעלול לתקוף לפני טיסה הוא פשוט לילה של סקס טוב? על פי מחקר חדש, ייתכן והתשובה לכך חיובית.

טייס בחברת תעופה לשעבר ופסיכולוג בהווה, טום באן, הוא חסיד של "התרופה הסקסית", הנתמכת בראיות מדעיות. "היה לי לקוח שאמר שסבל מפחד טיסה במשך שבע שנים", מספר באן, שייסד את תכנית מיוחדת לסיוע לאנשים הסובלים מפחד טיסה. "בכל פעם שהוא טס הוא היה אומלל לחלוטין, פרט לפעם אחת כשאשר לילה לפני שהוא חזר מנסיעת עסקים היה לו סטוץ. הוא אמר שהם לא ישנו כל הלילה ורק עשו סקס והוא היה צריך לגרור את עצמו החוצה מהמיטה, כדי עלות על המטוס - אבל הייתה לו טיסה מושלמת ללא כל חרדה".

למה זה קורה? ייתכן והנוסע היה מותש מדי פיזית מהפעילויות של הלילה הקודם בשביל להתרכז בפחד מהטיסה. אבל התשובה ככל הנראה קשורה גם למדע, במיוחד לאור מחקר חדש שמסביר מדוע אנשים מסוימים נוטים להתחרפן לחלוטין כשהם במטוס, ובמיוחד כאשר המטוס נכנס למערבולת אוויר. באן חושב שהמחקר הזה גם מסביר איך לרפא את התופעה הזו באמצעות מעט זמן לוהט במיטה.

גבר סקסי. ShutterStock
עכשיו אני רגוע ומוכן לטוס/ShutterStock

מוח חרדתי הרבה יותר רגיש לסרוטונין

הפילוסופיה שמאחורי התיאוריה של "לרפא פחד מטיסות באמצעות מין", נולדה בכלל במחקר שאין לו שום קשר לסקס או למטוסים. המחקר, שנערך על ידי חוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, בחן מדוע אנשים שחוו סטרס כרוני לאורך כל חייהם רגישים יותר לדחק פוסט-טראומטי לאחר אירוע מסוים. התופעה הזו קשורה להליכי גיבוש הזיכרון שלנו - התהליך שבו המוח מעבד ו"מקליט" אירועים טראומתיים.

המחקר מצא, כי בעלי-חיים שעברו לחץ כרוני לפני חוויה טראומטית איכסנו בזכרון חוויות שליליות מהר יותר ויותר ביסודיות, מאשר חיות שלא עברו חוויה דומה. החוקרים מסבירים את ההליך הזה בכך שמוח חרדתי הוא הרבה יותר רגיש לסרוטונין, חומר כימי המסייע לזכרונות להחרט במוח.

באן אומר, שההליך הזה נכון גם לגבי אנשים הטסים במטוס. "כל מי שסובל מחרדות, כשהוא עולה על מטוס יש סיכוי גבוה יותר שהוא ייצר דחק פוסט-טראומטי", הוא אומר. "כאשר נוסעים כאלה נתקלים בטיסה רעה במיוחד, או בכזו שנתקלת במערבולת אוויר, הליך גיבוש הזכרון שלהם עובר להילוך גבוה".

כמובן שיש תרופות שיכולות לחסום את ההשפעות של אותה קליטת סרוטונין מהירה, אבל הסוד האמיתי על פי המחקר, הוא פשוט למנוע מזכרונות טראומתיים אלה להתאחסן במוח מראש. זה יכול להיעשות על ידי חומר כימי אחר: אוקסיטוצין, הורמון המשחק תפקיד מרכזי במין וברבייה וקשור ביצירת קשר בין שני בני אדם. הוא גם מגביל את הפעילות של חלק במוח הקרוי אמיגדלה - אותו החלק שבו סרוטונין משפיע על אחסון זכרונות מפחידים. מתי הגוף מייצר אוקסיטוצין? כאשר אמא מניקה את תינוקה (כך שחרדות ודאגות אחרות לא יגרמו לה להפסיק להניק); כאשר אנו מסתכלים על תינוק חמוד בן יומו (כדי שנרגיש צורך להגן ולטפל בו כך שיוכל לגדול ולהתרבות) ובמקרה נוסף - ממש לפני ואחרי שאנחנו מקיימים יחסי מין.

עוד באותו נושא

עשו סקס בשירותי המטוס; הדייל סיפר לנוסעים בכריזה

לכתבה המלאה
פחד טיסה הפתעה נוסעת מופתעת. ShutterStock
המחקר מציע סקס - אולי זה יעזור לפחד הטיסה/ShutterStock

לאמהות מומלץ לחשוב על הנקת התינוק

"אוקסיטוצין מיוצר במהלך המשחק המקדים, כאשר הכימיה בין שני אנשים נכונה", אומר באן. "התחושה שלנו שזה הולך לקרות עם אותו בן אדם, כשמערכות ההגנה שלנו נמסות - זה אוקסיטוצין מכבה את מערכות הפחד שלנו".

באן מאמין שיכולת דיכוי הפחד של אוקסיטוצין היא גורם מפתח לטיסה נטולת החרדה של המטופל שלו לאחר אותו לילה שבו קיים יחסי מין. "המוח שלו עדיין ייצר אוקסיטוצין בגלל החוויה האינטנסיבית שעבר בלילה, הוא עדיין חשב על האישה הזו, אולי אפילו עדין הריח אותה, וכל עוד זה קרה - הוא לא היה חרד", הוא אומר.

אבל המרשם של באן לריפוי פחדים הקשורים בטיסה הוא לא בכרח להיכנס עם מישהו למיטה. הוא ממליץ ללקוחות שלו, לפני שהם עולים למטוס, לקשר את המחשבה על הטיסה לזכרון הקשור בייצור אוקסיטוצין. למשל, לדמיין את בני הזוג שלהם מסתכלים עליהם אחרי שהם עשו אהבה, לאמהות חדשות באן ממליץ לחשוב על הנקת התינוק שלהן.

כך או כך, לאורך זמן, אנחנו יכולים לאמן את המוח שלנו לעשות את הקישורים האלה באופן אוטומטי. אז אם אתם סובלים מפחד טיסות או נוטים להתחרפן כשהמטוס מתנדנד - תודו שזה שווה ניסיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully