וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגרים את הים: אירועי חינם לימים האחרונים של הקיץ

17.9.2015 / 0:02

ממש לפני שהסתיו נוחת פה, קבלו הזדמנות לחמישה אירועים ללא תשלום ברחבי הארץ - מפעילות בחוף הבונים, דרך ליל המדענים ברחבי הארץ ועד טיולים מודרכים של קק"ל - נצלו את ימי הקיץ האחרונים

1. חופים הם לפעמים, חוף הבונים

בעיית פסולת ממקור יבשתי גורמת נזקים אדירים למערכות האקולוגיות החופיות והימיות ומהווה גם בעיה תברואתית, כלכלית, אסתטית ותיירותית. במטרה להעלות את המודעות לשמירה על הים והחופים, ובמיוחד בהיבט של בעיית הפסולת, מציינים ארגוני שמירת טבע ברחבי העולם את יום ניקיון החופים הבינלאומי. יום הניקיון העולמי, ה-30 במספר, יתקיים בסופ"ש הקרוב ובמהלכו יערכו מבצעי ניקיון בים ובחופים במאלפי מוקדים.

גם הקהילה הימית חוף הכרמל, של החברה להגנת הטבע, מצטרפת למאמצי השימור ומזמינה אותנו להצטרף אליהם לאירוע ניקיון הים והחוף. בבוקר תתקיים צלילת ניקיון תת ימי בשמורת הבונים על ידי קבוצת צוללנים מטעם הקהילה הימית חוף הכרמל. במקביל יתקיים אירוע ניקיון בחוף הבונים הצפוני (חוף הסירה), שיכלול גם תחנות הדרכה והסברה בנושא שמירת טבע בים ובחוף.

מתי: , שישי, 18 בספטמבר, 9:30-13:00
איפה: יציאה מהחנייה הצפונית של שמורת הבונים
לפרטים: teva.org.il

חוף הבונים. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
חוף הבונים/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

2. שישי חופשי, יערות קק"ל

בכל יום שישי עורכים מדריכי קק"ל את "שישי, חופשי"- טיולים של שעתיים-שלוש המשלבים נסיעה והליכה בשבילי יער, במסלולים קלילים המתאימים לכל. הטיול הקרוב (18.9) יעבור בין אתרי ההנצחה של הבריגדה ושל לח"י, ביער משמר איילון והטיול הבא (25.9) ילך בעקבות המשוררת רחל, בקטע של שביל ישראל, מעין פוריה לחצר כנרת ובית הקברות באוהלו.

מתי: בכל שישי, מ-10:00, בהרשמה מראש.
לפרטים: קו ליער - 1-800-350-550

חצר כנרת. צילום: מיכאל גינזבורג, מערכת וואלה! NEWS
חצר כנרת/מערכת וואלה! NEWS, צילום: מיכאל גינזבורג

3. ליל המדענים, ברחבי הארץ

כיצד פועל המוח? איך מתהווים רגשות והאם ניתן לקרוא מחשבות? את התשובות תוכלו לקבל במסגרת "ליל המדענים" המתקיים זו השנה העשירית בסימן מדעי המוח. האירועים, המתקיימים בשיתוף משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והאיחוד האירופי, יתקיימו ב-15 מוסדות מחקר ומוזיאוני מדע ברחבי הארץ שיפתחו את שעריהם ויציעו מגוון פעילויות לכל המשפחה.

מי, מה ואיפה
מדעטק, חיפה - פעילויות תעתועיי חושים, הקרנת סרטוני "בריינפופ" על המוח ומערכת העצבים, מפגש עם מדענים ב"קפה מדע" וסיורים מודרכים בתערוכות ובמתקני פארק המדע.

מוזיאון המדע, ירושלים - "מאונה לאונה" - סיור להכרת חלקי המוח, בנית אשליה אופטית, "ספיד-דייטינג" עם חוקרים מהאונ' העברית, מעבדה פתוחה, הקרנת סרט תלת ממד ומופע המחול הייחודי ALL-MOST (שת"פ בין הכוריאוגרפית אלה בן–אהרון לחוקר המוח ד"ר אסף בכרך) עם רקדנים שנושאים עליהם חיישנים המנטרים דופק ונשימה.

אוניברסיטת תל אביב - לימוד קריאת מחשבות ומחיקת זיכרונות, פיתוח מכונות עם בינה מלאכותית, מופע של אמן החושים ליאור סושרד בשיתוף מדעני מוח, הדגמות מדעיות, סיורים במעבדות והתנסויות במשחקי תכנות לילדים.
אוניברסיטת חיפה - כניסה לחדר פחד, סימולטור נהיגה, התנסות בהשתלת זיכרונות, ביוגה ובסדנת צחוק, עבודה על המוח באמצעות תעתועי ראיה, שמיעה וזיכרון ומופע של אמן החושים והטלפתיה רן גפנר.

האוניברסיטה הפתוחה, רעננה - משחקי יצירה וחשיבה ענקיים, הפנינג "להרגיש נגישות" – פעילות חווייתית של התנסות במוגבלויות, מופע בנושא מתמטיקה מנטלית ורובוט אנושי, זיהוי רגשות בדיבור והרצאות בנושא למה אנחנו שוכחים מילים? המוח האנושי בחלל ועוד.

מכון ויצמן למדע, רחובות - סדנאות מוח מפלסטלינה, צביעת כובעי מוח, מופע "קסמי מוח", סיור רב-חושי בגן המדע, בביתו של הנשיא חיים ויצמן, תערוכת אשליות אופטיות ועוד.

אוניברסיטת אריאל - מסע בנבכי המוח, הרצאות בנושא מדעי המוח, תעתועי המוח וקריאת מחשבות, סיור למעבדות חקר, מתחמי פעילות בהם מעבדות ניידות, דוכני סימולציה, מתחם בעבוע ומשחקי רצפה.

עוד משתתפים: מיג"ל קרית שמונה; הטכניון בחיפה; המכון לחקר ימים ואגמים בחיפה ובאילת; המרכז הבינתחומי בהרצליה; אוניברסיטת בר אילן; האוניברסיטה העברית בירושלים ומכללת סמי שמעון באשדוד ובבאר שבע.

מתי: ראשון, 21 בספטמבר, מ- 17:00 ועד שעות הקטנות של הלילה.
לפרטים: most.gov.il/RN2015

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המדעטק/מערכת וואלה!, צילום מסך

4. מוח בוטני, מכללת אורנים

הקמפוס של מכללת אורנים שוקק, הומה ומלא בפעילות בשעות היום אבל עם רדת הערב הכל נרגע והשקט משתלט על המתחם. האור נעשה רך יותר, המדשאות מתרוקנות ואז מגיחים שפני הסלע שמתרוצצים בגינות, הציפורים מתארגנות ללינת לילה והגן הבוטני במקום נעשה קריר, מוצל ומזמין.
בשני הקרוב אנשי המכללה מזמינים אותנו להגיע לקראת הערב, לבקר ולהתרשם ממראות הטבע - במדשאות ובגן הבוטני, וכן מפינות החי והכיתות, מאולמות האוספים ומחוויות פעילויות מרתקות על ועם המוח, כחלק מאירועי ליל המדענים הארצי. בין ההתנסויות יבדקו איך מפרש המוח את מה שקולטים החושים, מדוע רק כלבים, ולא בני אדם, שומעים את המשרוקית, האם אפשר לזהות עצמים במישוש, איך משפרים את ביצועי המוח ואיך מבלבלים את המוח.

במקביל למשחקי המוח יתקיימו הרצאות למבוגרים על תזונה, אוטיזם והפרעות למידה ויתקיימו סדנאות לקשב וריכוז. בנוסף יתקיימו פעילויות בפינות החי, בחדרי האוספים, ובגן הבוטני שיאפשרו הצצה לנפלאות מוח האדם, הגולגולת, התנהגות חרקים, דגים, דו חיים ומכרסמים. סיום המפגש במופע מרהיב של תעתועים ואשליות באמפיתיאטרון המקומי.

מתי: שני, 22 בספטמבר
איפה: קמפוס מכללת אוקנים, קרית טבעון
לפרטים: 1-800-301-080

מכללת אורנים ארבורטום. דרור גלבוע, אתר מכללת אורנים,
הארבורטום במכללת אורנים/דרור גלבוע, אתר מכללת אורנים

5. 5. בית טיכו, ירושלים

בית טיכו נבנה בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-19 על ידי הגא רשיד נשאשיבי ונחשב לאחד הבתים הראשונים שנבנו בירושלים מחוץ לחומות. הבית נבנה בסגנון עירוני עות'מאני טיפוסי – מבנה סימטרי עם קירות עבים, אולם כניסה במרכזו ומשני צידיו חדרים שתקרותיהם קמורות. בהמשך שכר את הבית סוחר העתיקות מוזס וילהלם שפירא, ששמו נקשר לפרשיות מסתוריות של זיופי עתיקות, שהתגורר בו עד להתאבדותו ב- 1884. ב- 1924 הבית נרכש על ידי רופא העיניים ד"ר אברהם טיכו ורעייתו הציירת אנה טיכו. הד"ר הקים בבית בית חולים לרפואת עיניים, והסלון של אנה, שאהבה מאוד לארח אינטלקטואלים, אמנים, סופרים ואנשי חברה, היה מוקד עלייה לרגל.


שיני הזמן נגסו בבית שהתישן ולפני כשנה הוא נסגר לצורך עבודות שיפוץ ושימור שהוביל מוזיאון ישראל בעלות של כ-10 מליון שקלים. במהלך העבודות התגלו תגליות מפתיעות שאחת מהן הייתה ציורי תקרה כחולים ומקוריים מהמאה ה-19 שנחשפו במהלך קילוף שכבות הטיח. בנוסף חללי התצוגה עוצבו מחדש, המדרגות הלולייניות חזרו למראן המקורי, המרפסת כוסתה במצללת עץ, בדומה לזו משנות ה-30.
לפני שבועיים הבית נפתח מחדש והוא מזמין לבקר בגלריות שלו - אחת המספרת את סיפורו של הבית לצד תצוגת אוסף החנוכיות המרהיב של ד"ר טיכו, השנייה המוקדשת ליצירתה של אנה והשלישית המציגה את התערוכה "הזכות לנקות" של אמנית הוידיאו נירה פרג שעוקבת אחר הפעילות בכנסיית הקבר, אחרי אנשי הכנסייה הפשוטים, עולי?הרגל והתיירים הפוקדים אותה. בנוסף מוצג סרט וידיאו על חייה של אנה באמצעות זיכרונות שכתבה, ראיונות עימה וצילומים וקטעי סרטים ישנים.

מתי: ראשון- שישי, מ-10:00
איפה: בית טיכו, רחוב הרב קוק 9
לפרטים: מוזיאון ישראל - imjnet.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully