וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכו המתחדשת: המהפך התיירותי של העיר הכי אותנטית בצפון

האופרה שמגיעה לעכו החודש היא תירוץ מצוין לבקר בה, אבל על הדרך כדאי לראות את הפנים החדשות שמציעה העיר הכי עתיקה בצפון. מנשנושי קולינריה, דרך פארק אקסטרים חדש ועד אתרי לינת בוטיק - יצאנו לבדוק את שלל האוצרות התיירותיים שיש לעכו להציע

יח"צ - חד פעמי

האם האופרה היא תרוץ טוב להגיע לעכו, או האם עכו היא הסיבה והאופרה היא רק תרוץ? האמת, מבחינתנו שני התירוצים טובים דיים כדי להצפין לעיר העתיקה הכי אותנטית בגליל, הן בשל המהפך התיירותי שהעיר עוברת בשנים האחרונות, הן בשל היכולת שלה להתחדש ולהתמזג בהרמוניה עם ההיסטוריה, הארכיאולוגיה והמסורת רבת השנים והן בשל סל התרבות הגדול שמוצע למי שיגיעו אליה בחודש הקרוב.

פסטיבל האופרה והפסטיבל לתיאטרון, שיערכו בעיר החל מה-10 בספטמבר 2015, הם סיבה נהדרת לשוב, לטייל ולבדוק מה חדש ומה קורה ביישן שהתחדש בעכו. אז לכבוד האקשן התרבותי, ולכבוד מי שיגיעו לצרוך קולטורה בערב ולדגום את האוצרות התיירותיים ביום, יצאנו לתור את העיר ולהציע מגוון אתרים ואטרקציות לבקר בהם, בין האופרה של "נישואי פגרו" לבין ההפקה הקסומה של "סינדרלה".

אופרה במצודה

מתיחת הפנים של עכו החלה ב-2001, עת הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר לשימור מורשת תרבות. עבודות החשיפה נמשכו שנים, במהלכן הושקעו 600 מיליון שקלים (מכספי משרד התיירות) לשימור היכלות האבירים במצודה ההוספיטלרית, במנהרת הטמפלרים ובטיילת החומה.

מרתק לראות את ההיסטוריה שהתגלתה מתחת לאדמה ואת אולמות האבירים המרשימים, שחושפים קירות שחלקם התחתון מהתקופה הצלבנית וחלקם העליון מהתקופה העות'מאנית. חשיפת האולמות הפכה אותם לנגישים והם מוארים באור רך שמפלרטט עם העמודים, הקשתות וקירות האבן המעצימים את יופיים. על הקירות עצמם מוקרנים ציורי ויטראז', סרטוני לייזר והולוגרמות שמספרים את סיפורה של העיר.

באולמות האלה יתקיים בפעם השנייה הפסטיבל האופראי, שהוא יוזמה ושיתוף פעולה של האופרה הישראלית, החברה לפיתוח העיר העתיקה ומיזם התיירות אוצרות הגליל, שחלליהם המפוארים מהווים תפאורה מושלמת למתרחש על הבמה. בהפקות שיועלו תוכלו לצפות באופרה "נישואי פיגרו" של מוצרט, בבימוי של השחקן איתי טיראן (10.9, 12.9, 20:30), בקונצרט החגיגי של הטנורים גסטון ריברו מאורוגוואי ודומיניק מניני וסלבטורה קורדלה מאיטליה, שיתקיים בחצר האבירים (11.9, 20:30 ) ובמופע "סינדרלה", המומלץ לכל המשפחה (12.9, 11:00, 13:00, 15:00).

מחיר: 350-80 שקלים ו-20% הנחה לתושבי הגליל
לפרטים: *6226

פסטיבל האופרה בעכו. צילום: יוסי צבקר, מערכת וואלה! NEWS
עוד סיבה לבוא לעיר. פסטיבל האופרה בעכו/מערכת וואלה! NEWS, צילום: יוסי צבקר

איפה מטיילים

בין המופעים תוכלו לעשות קפיצה היסטורית ולעבור במנהרת הטמפלרים, המוארת באור מסתורי המזכיר מעבר במנהרת זמן, לטייל בין האולמות והחצרות לבין חאן אל עומדן שבמרכזו נישא מגדל השעון. מהחאן לחמאם אל באשה, שאליו הגיעו תושבי העיר בזמנו להתקרצף ולהתעדכן ברכילות הטרייה. החמאם הפך למוזיאון מיוחד עם מצגת משעשעת, המספרת את קורות העיר ועם פסלים המתארים את הפעילות שהתרחשה בו. את היום תקנחו לעת שקיעה בטיילת החומות שמשקפיה אל הנמל העתיק, אל צריחי המסגדים, אל מורדות הרי הגליל המערבי ואל רכס הכרמל הגולש למפרץ.

לפרטים: 077-9964650, ובאתר האינטרנט.

אולמות האבירים עכו. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
הצלבנים בנו ובנו את העיר. אולמות האבירים בעכו העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

הבזאר הטורקי

השליט העות'מאני אחמד אל-ג'זאר השאיר בעיר מבנים ומזכרות של מסגדים, בתי מרחץ ובזארים שמתעוררים שוב לחיים. הראשון להסיר את האבק היה הבזאר הטורקי שנבנה בסוף המאה ה-18 כשוק עירוני. ב-1948, כשהעיר העתיקה נכבשה על ידי הצבא, הבזאר נסגר ו-67 שנים מאז ננטש הסירו את האבק וחשפו את יופיו ולפני כשנה הוא נפתח כבזאר תיירותי.

תהליך השיפוץ שימר את המאפיינים הארכיטקטוניים התקופתיים, את קשתות האבן ואת הפתחים דרכם חודר האור הטבעי. המתחם המבטיח החל את דרכו עם חנויות בוטיק, בר וקפה אוריינטלי שלא שרדו בשל מחסור בתיירים, אך לאחרונה הוא מנסה להתרומם מחדש עם מסעדות קטנטנות שהתמקמו בתוך כוכי האבן לצד דוכן מיצים ושלוש גלריות.

איפה: רחוב וייצמן 1, עכו העתיקה

הבזאר הטורקי עכו קוקושקה. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
יש מה לנשנש. "קוקושקה" בבזאר הטורקי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

עושים שוק

התפוח האדמה הכי חדש ולוהט היום בשוק אל אביד, הם הסיורים הקולינאריים שעורכים נורית פורן והשף הצעיר והמוכשר אוסמה דלל. דלל גדל על הרציף ובין סמטאות השוק האוריינטלי. הוא ספג את האוכל של סבתא וכיום הוא מפליא לבשל במסעדונת הקטנטונת שלו בבזאר הטורקי מנות מופלאות מהמטבח הערבי-עכואי. השניים עורכים סיור בין הדוכנים מלווים בסיפורים, מקומות, הדגמות, טעימות ומפגשים מרתקים עם אנשי השוק.

בדוכן הדגים של עבד, אוסמה מלמד לפלט דג ולהכין סשימי, בדוכן הירקות של טשטש הוא מכין סלט מירקות ופירות הקיץ. באטליז הוא מכין קובה נייה ובדוכן התבלינים הוא עורך היכרות עם תבלינים אקזוטיים מסוריה, לבנון ופקיסטן. על הדרך זוללים את הפלאפל של שמסייה והעוגות הנפלאות של משפחת קשקאש. מסיימים בבזאר, שם הוא מגיש תפריט הפתעות, למשל, לוקוס על קרם חומוס, גבעת לבנה, פלחי סלק ופניני אפונים וליאלי ביירות - בסבוסה עם ענני קצפת.

לפרטים: 052-8283022.

שוק עכו אוסמה דאלל. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
מכין סלט מירקות ופירות הקיץ. אוסמה דלל בשוק עכו/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

חמאם גאטס

לפני כשנה פתחה משפחת גטאס חמאם בין הסמטאות העתיקות, המשמר את המורשת של החממים הטורקיים בעיר. החמאם, שהוא מהיפים בארץ, ממוקם במבנה אותנטי שעבר שימור והעיצוב החדש והמוקפד עושה הומאז' לתקופה העות'מנית. השהייה במקום היא חוויה אדירה לגוף ולנפש ועיקר העניין במקום הוא משטח השיש המחומם, שעליו משתרעים כשהבלן מעסה ומקרצף את הגוף עם ל?יפ?ה ומותיר אותו ורדרד כשל תינוק. עוד במקום: סאונה רטובה ויבשה, חדר טיפולים וחדר אירוח.

מחיר: 200-300 שקלים
לפרטים: 077-9964644

פארק אקסטרים

פארק אתגרי שהוקם לאחרונה בהשקעה של 22 מיליון שקלים. בשטח הפארק מתחמי פעילות מאיצי אדרנלין, שבהם באנג'י דרופ לקפיצה חופשית מגבוה 32 מטרים (החולש על הנוף מגבוה), סקיי טראק, אקסקיים טראק, מתחם גשרים, מתחמי סולמות וחבלים, שתי אומגות גבוהות וארוכות ומגוון קירות טיפוס בהם קיר טיפוס המתהדר בתואר "הגדול במזרח התיכון". לטובת הקטנטנים הכשירו מתחם שעשועים, מרחבים ירוקים עם פינות ישיבה ובית קפה לטובה ההורים.

מחיר: 108-10 שקלים
לפרטים: 077-9964669

אכסניית האבירים עכו. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
לישון ממש במרכז העניינים. אכסניית האבירים בעכו העתיקה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

איפה אוכלים?

יש את מסעדות הנמל הוותיקות, שהן לרב מלכודת תיירים שיושבות על נוף מנצח ומגישות אוכל בינוני עם דגים, שהחליפו את השחייה במים לציפה בשמן. שונות מהן היא
"אורי בורי", מסעדתו של השף אורי ירמיאס, שכבר שנים עושה קסמים בדגים ובפירות ים, וכן את "אלמרסא", מסעדתו של השף עלאא מוסא שנפתחה לפני שנתיים על מזח הדייגים. עלאא עבד במסעדות מכוכבות מישלן, וכמי שגדל ליד הים הוא מגיש שעטנז מעניין של מנות מהמטבח הערבי עם נגיעות הגורמה מהמטבח הצרפתי והאיטלקי הים-תיכוני. הוא מקפיד להגיש דגה מקומית, שרק עלתה מהים לצד תבשילים מירקות ותבלינים עונתיים.

לפרטים: אלמרסא - 04-9019281

גם בבזאר הטורקי יש יהלומים קולינאריים נהדרים וחדשים, שבשל גודלם הקטנטן הן משהו שבין מסעדה לקיוסק אוכל, אבל מהסוג המשובח ששווה להגיע במיוחד. במומלצות: אחת מהן היא דלל (כן, זה מסיורי השוק), מרקטו וקוקושקה, שהיא סנק בר מדליק עם נשנושים המוגשים בקונוסים. גיל ארדיטי, הבעלים, שולף מהמטבחון נקניקיות גורמה, צ'וריסוס מגולגלות בטורטייה, טבעות קלמרי נהדרות עם מטבל עלי גפן, שיפודוני שרימפס מעושנים וצ'יפס הולנדי שלא תוכלו להפסיק לזלול.

הג'אם - בית ליצירת תרבות קהילתית שהוא משהו בין פאב לאולפן מוזיקה מחתרתי ומדליק הממוקם במרתף מול הים. המקום מופעל על ידי צעירי העיר והסביבה שמפעילים אותו בהתנדבות מתוך אהבתם הגדולה לתרבות (מוזיקה, סרטים, אמנות ועוד). הבית נותן במה והזדמנות לאמנים בראשית דרכם לצד אפרת גוש, אמיר דדון ואסף אמדורסקי שכבר הופיעו כאן. הכי מיוחד - ערבי הג'אם סשן המאולתרים.

לפרטים: 077-9964636

הבזאר הטורקי עכו. צילום: אריאלה אפללו, מערכת וואלה! NEWS
סנק בר מדליק עם נשנושים המוגשים בקונוסים. "קוקושקה" בבזאר הטורקי בעכו/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אריאלה אפללו

איפה לנים?

היוקרתי (והיקר)
ארמון האפנדי של השף אורי ירמיאס הושק לפני כשנתיים לאחר שמונה שנים של עבודות שימור, שיחזור ושיפוץ שנעשו בליווי הרשות לעתיקות בעיקר בשל השכבות שנחשפו במרתפו שהן מתקופות הצלבנית, הביזנטית ועות'מאנית. בשיפוץ הושקעו מיליונים, בין השאר, בשחזור ציורי התקרה האותנטיים על ידי אמני רסטורציה מוונציה. מלון הבוטיק מרשים ביופיו והוא סוג של יצירת אמנות אדריכלית עם קשתות האבן הגבוהות, הקמרונות בתקרה, מרצפות השיש המקוריות, הריהוט העתיק, המרתף שהפך לבר יין והחמאם בן 400 שמתפקד כספא.

מחיר: מ-1,400 שקלים ללילה לזוג
מלון האפנדי - 074-7299799

הבינוני (המשפחתי)
למלון רימונים מיקום מנצח - על החוף היפה (והפרטי) ומול המפרץ, הנמל ונוף העיר העתיקה. למלון אוריינטציה משפחתית וילדים ירגישו בנוח הודות למדשאות הגדולות, למועדון הילדים, למתקני השעשועים, לבריכות ולנגישות הישירה לים. המלון עבר לאחרונה מתיחת פנים במתחם הבריכות (האחת חצי אולימפית השנייה בריכת פעוטות עם מזרקות מים) שמוקף במדשאות, הצללות, פינות זולה , בר ודק שיזוף. עוד בשטח: קאנטרי קלאב עם בריכה מקורה, בריכת זרמים, סאונות, חמאם טורקי, ספא, מועדון כושר ומגרשי ספורט לשימוש האורחים.

מחיר: מ-740 שקלים ללילה לזוג
מלון רימונים חוף התמרים - 04-987777

הזול (והמעולה!)
אכסניית האבירים ממוקמת בכניסה לעיר העתיקה, בצמוד לצריחי המסגדים, לשוק ולנמל. זו אחת מהאכסניות היפות בארץ והיחידה בעולם שאקוודוקט היסטורי חוצה את הלובי וחדר האוכל שלה. היא מאוד מבוקשת בארץ ובעולם ולא בכדי, היא נראית יותר מלון מאכסניה גם בשל הלובי הגדול והמעוצב שלה, חדריה המרווחים, שחלקם צמודי מרפסת, האירוח ברמה הגבוהה, שלא לדבר על המחיר הנגיש לכל כיס.

מחיר: 480-360 שקלים ללילה לזוג, 115-90 שקלים לילד (בגילאי 2-18), כולל ארוחת בוקר.
לפרטים: 077-9964480

עכו העתיקה. רמי סולומון,
מיקום מנצח. מלון רימונים חוף התמרים בעכו/רמי סולומון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully