וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: כדאי לבזבז את כל הכסף שלכם על חופשה

23.8.2015 / 7:37

מחקר שנערך במשך שני עשורים באוניברסיטת קורנל שבניו-יורק, קובע שהמפתח לאושר טמון בצבירת חוויות, ולא בצבירה של חפצים. עורך המחקר מציע: "תשקיעו יותר בטיולים, פחות בחומריות - אנחנו סך כל החוויות שלנו"

עריכה: ניר חן

אנחנו אומרים את זה להורים שלנו כבר שנים, ועכשיו סוף סוף זה מגובה בקצת מדע: מחקר פסיכולוגי שנערך לאחרונה באוניברסיטת קורנל שבניו-יורק, מצא כי המפתח לאושר טמון בצבירת חוויות, ולא בצבירה של חפצים.

את המחקר בן שני העשורים הוביל ד"ר תומאס גילוביץ', שאומר כי מה שיוצר את ההבדלים בין האופן שבו אנחנו מעריכים חוויות והאופן שבו אנחנו מעריכים חפצים - הוא יכולת ההסתגלות. "אנחנו קונים דברים על מנת שהם יעשו אותנו מאושרים ואנחנו אכן מצליחים בכך, אולם רק לזמן מוגבל. חפצים חדשים משמחים אותנו בהתחלה, אבל לאחר מכן אנחנו מסתגלים אליהם", הסביר גילוביץ'.

בעיקרון, אנחנו מתרגלים לדברים שבבעלותנו ועם הזמן האושר שאנחנו מפיקים מהם מתמעט. לעומת זאת, האושר הנובע מדברים שעשינו, עולה למעשה ככל שהזמן חולף כיוון שהחוויות הללו הופכות להיות חלק מאיתנו ותורמות לעיצוב האישיות שלנו.

זו הסיבה שמשחק הנינטנדו הוורוד שהתעקשת לקבל ליום ההולדת ה-20 שלך קבור עכשיו איפשהו בשקית כלשהי מתחת למיטה שלך, בעוד הגיחה שעשית פעם לדרום אמריקה עדיין צפה לך בזכרון מעת לעת בצורה נעימה ומשמחת גם שנים ארוכות אחר כך.

ט"ו באב חופשה רומנטית רחצה בריכה. ShutterStock
החוויות הן מה שיישאר לכם בזיכרון. צאו לחופשה/ShutterStock

חוויות משותפות מחברות אותנו טוב יותר לאנשים מאשר צרכנות

ומה אם החופשה הייתה סיוט? המחקר העלה שאפילו אז החוויה משתלמת יותר מאשר רכישה של מוצר. אפילו כאשר אנשים דיווחו על חוויות שתרמו באופן שלילי לאושר שלהם, כאשר הם דיברו על כך - האופן שבו הם מעריכם את אותה חוויה שלילית השתנה לטובה. גילוביץ' מייחס זאת לעובדה, כי מה שיכול היה להיות מלחיץ או מפחיד בעבר הופך עם הזמן לסיפור משעשע לספר בהזדמנויות שונות, או משהו להיזכר בו כחוויה בונה - וזה כבר דבר חיובי.

עניין נוסף הוא שחוויות משותפות מחברות אותנו טוב יותר לאנשים מאשר צרכנות משותפת. כלומר, יש סיכוי רב יותר שנרגיש מחוברים לאותו האיש שטיילנו איתו בקולומביה, מאשר למישהו שבמקרה יש לו את אותה הטלוויזיה החדשה שקנינו. "אנחנו צוברים חוויות באופן ישיר עם אנשים אחרים", אומר גילוביץ'. "גם לאחר שהם נעלמים מאיתנו, הם עדיין חלק מהסיפורים שאנחנו מספרים לאנשים אחרים". גם אם מישהו לא היה נוכח איתנו באותה חוויה או טיול, יש סיכוי גבוה יותר שיווצר עמו קשר קרוב סביב חוויה דומה. כלומר, אם שניכם עשיתם את אותו טראק בהודו, שיתוף הדדי של החוויה הזו יקרב אתכם יותר מאשר שיחה על אותה מכונית שקניתם.

גילוביץ' מציע שבמקום לחסוך כסף לטלוויזיה עם מסך פלזמה, כדאי ללכת בדרך בטוחה יותר אל עבר האושר, שעוברת בהשקעה כספית בחוויות כמו טיולים ופעילויות מחוץ לבית, ברכישת כישורים חדשים או ביקור בתערוכות. "אתה יכול ממש לאהוב את הדברים החומריים שלך. אתה יכול אפילו להאמין שחלק מהזהות שלך קשור לדברים הללו, אבל למרות זאת הדברים הללו הם נפרדים ממך", אומר גילוביץ'. "לעומת זאת, החוויות שאתר צובר הן לחלוטין חלק ממך. אנחנו סך כל החוויות שלנו".

  • עוד באותו נושא:
  • חופשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully