וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: כוורת ענק התגלתה בתוך מערה סודית בצפון

13.8.2015 / 11:27

כמאה אלף דבורים עמלו במשך שנתיים, ככל הנראה, והקימו כוורת ענק במערה שמיקומה נשמר בחשאיות כדי להגן על הדבורים. בועז בן-זאב, דבוראי שגילה את המקום: "זה מרגש כמו להיתקל בשונית אלמוגים שאף אחד לא גילה עד היום". צפו בנחיל הענק

ספק 500

כוורת דבורים טבעית התגלתה לאחרונה במערה בצפון, ולדברי מומחה לדבורים היא חריגה בגודלה. מדובר בנחיל דבורי דבש שהקימו כוורת באופן טבעי ולא בתוך כוורת מלאכותית, מעשה ידי אדם. לדברי בועז בן-זאב, דור רביעי למשפחה של דבוראים ממושב שדמות דבורה, "סביר להניח שמדובר בנחיל דבורים שעזב כוורת חקלאית והתמקם בתוך המערה".

לדבריו "זו פעם ראשונה שהוא רואה בטבע כוורת גדולה כל כך. הסיבה לקושי בהקמת כוורת גדולה כזו בטבע, היא ריבוי האויבים שיש לדבורי הדבש; החל מאויב דוגמת הדבור ועד בני אדם שלו היו רואים את הכוורת הזו ודאי היו חומסים אותה", משוכנע בן זאב.

לדבריו, "במהלך השנים התפתח מיתוס כי דבש מכוורת טבעית בריא יותר מדבש של כוורות חקלאיות ולכן יש כאלה שרודים דבש מכוורות טבעיות והורסים אותן. למעשה, מדובר במיתוס שהתפתח לפני שנים רבות, מחשש שבדבש יש מי סוכר ולכן אנשים העדיפו לקנות יערת דבש ששימשה מעין 'תו תקן' לכך שהדבש טבעי. היום אין צורך בכך, כי הפיקוח על ייצור הדבש מאד הדוק. המיתוס על יתרון הדבש מכוורות בר עדיין רווח ויש המוכנים עבור רווח כספי קטן להרוס כוורת מרשימה כל כך. בסופו של דבר ערך הדבש בכוורת כזו לא יעלה על 2,000 שקל".

לדבריו "אנשים גם פוגעים בכוורת בטבע סתם כך, אפילו ללא נסיון לרדות דבש, על ידי הטלת אבנים,לדוגמא".

כוורת דבורים גדולה נתגלתה במערה צפון. בועז בן-זאב, ספק 500
שנתיים של עבודה. כוורת הדבורים שנתגלתה במערה בצפון/ספק 500, בועז בן-זאב

לפחות שנתיים של בניית הכוורת

בן-זאב, שלמשפחתו מרכז מבקרים בשם "דבורת התבור", הסביר, כי "הכוורת המרשימה שנמצאה במערה בצפון, הצליחה להגיע לגודל כזה מאחר והוקמה במקום כה נידח שאנשים כמעט ולא מגיעים אליו. הן פשוט חיות שם בשקט ובשלווה". מדובר בכוורת שתלויה מתקרת המערה ואוכלוסייתה זהה לזו שבכוורת מלאכותית - כמאה אלף דבורים.

"המראה הראשוני של הכוורת ריגש אותי ברמות מטורפות", הודה בן-זאב. "אולי זה נשמע מוזר, אבל אני גדלתי על ברכי אהבת הדבורים ולראות קן כזה בשיא תפארתו זה דבר מעורר הערכה גדולה לדבורים. הן עבדו עליו שנתיים לפחות. הן פשוט מופלאות. זה קן במצב הטבעי ביותר שלו וזה מרגש כמו שעבור אדם אחר ירגש להיתקל בשונית אלמוגים שאף אחד לא גילה עד היום".

את המקום הסודי שבו התמקם הנחיל מגדיר בן-זאב כ"כמעט מושלם". לדבריו המגרעה היחידה היא היותו של פתח המערה גדול מדי, דבר שעלול להיות בעייתי עבור הדבורים בחורף, שכרגע נראה לנו רחוק, אבל הוא בוא יגיע, "אז", הוא אומר, "הגשם והרוחות יפגעו בקן. אני מתכוון להקים גל אבנים שיצמצם מעט את פתח המערה ושיגן עליהן ובכך יגדיל את הסיכויים שלהן להמשיך להתקיים במערה".

מיקום המערה נשמר בחשאיות, משום שלדבריו "בסופו של דבר הדרך הכי טובה לשמור על הכוורת היא לשמור את דבר מקומה בסוד".

הרצל אבידור מנכ"ל מועצת הדבש אמר: "חשוב מאוד לזכור כי בארץ ובעולם מתמודדים מזה מספר שנים עם תופעת היעלמות הדבורים. שליש מכמות הדבורים נעלמה, ומושבות הדבורים מתפרקות, תופעה היוצרת חשש גדול לחיסול גידולי מזון ונזק אדיר גם לענפי הקוסמטיקה, הבריאות והטכסטיל. לא הרבה אנשים מקשרים בין המזון שהם אוכלים - ירקות ופירות, לבין הדבורה הקטנה שבלעדיה אין קיום ומזון לאנושות. לכן, קיימת חשיבות עליונה על שמירת הדבורים, בכל דרך אפשרית במיוחד בעונה זו בה מורגשת התעוררות הכוורות והנחילים".

מחר (יום שישי) יפתח "פסטיבל הדבש" ביזמת מועצת הדבש, ויימשך עד 12 בספטמבר, במרכזי המבקרים במכוורות ברחבי הארץ עם פעילויות מרתקות להכרת עולם הדבורה והדבש: מפגש עם דבוראים, צפייה בדבורים ובמלכת הדבורים בכוורת זכוכית, ביקור במכון רדיית דבש, סרטון על חיי הדבורים, סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים עם מוצרי המכוורת, טעימות ממגוון סוגי דבש הישר מהמקור, תחפושות, חידונים ועוד, ואתם כמובן מוזמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully