העמק הרטוב: המרענן הרשמי שלכם לקיץ

אריאלה אפללו בשיתוף המכללה האקדמית עמק יזרעאל

19.5.2014 / 6:33

הקיץ כאן, למרות שרשמית עדיין לא, אבל לפי הימים החמים שאנו חווים זה הזמן להוציא את השורט הקצרצרים ואת בגד הים ולחפש מקווה מים שיצנן את הגוף והנשמה הבוערת. אז זהו, שלא צריך לחפש - קבלו את המעיינות המצננים של עמק יזרעאל

עין יזרעאל. Ori, ויקיפדיה, אתר רשמי
עין יזרעאל/אתר רשמי, Ori, ויקיפדיה

השרב הראשון כבר נתן בנו סימנים לוהטים. שלפנו את הגופיות, את השורט הקצרצרים ואת בגד הים הברזילאי ויצאנו לחפש מקווה מים שיצנן לנו את הגוף והנשמה הבוערת. יפתח, קיבוצניק מדליה, לחש על אוזננו "כביש 672".

מי, מה מו? "סעו, סעו", אמר ולא ציין מקום מדויק. "סעו ובכל פנייה שתראו דרך עפר עבירה ברגל, באופניים, ברכב או ב-4X4 (טרקטורון, ריינג'ר, טום קאר. הכל הולך) כנסו וחפשו, זה הקטע הכי מעניין ומאתגר. מעיינות נובעים ובריכות נסתרות יפתיעו אתכם על הדרך ומה שהכי חשוב", חייך כממתיק סוד, "שבטח תהיו שם לבד אז לא נראה לי שתצטרכו בגד ים בכלל".

נסענו. 672, בין צומת אליקים לקיבוץ גלעד, הפתיע אותנו בגדול - שפע של נביעות, מעיינות, בריכות קטנטנות ואפילו אגם נעלם. כדי לא לקלקל לכם את הכיף שבגילוי האישי, וגם כדי שכל החבר'ה וזוגתו לא יחכו לכם שם, ניתן רק קריאת כיוון: חפשו ב- GPS את נחל השופט, נחל שלף, נחל דליה ונחל רז, סעו בדרכים הצדדיות וכל השלוליות הרטובות (עין דמומית, עין ששון, עין מחוללים (על שם חגיגת המחולות והחיזורים שהתקיימו שם בעבר), עין סוקר, עין ריחניה, עין עדעד ועוד) כבר ימתינו לאורכם, לרב נסתרים בסבך צמחיה או נחבאים בין שדות ועצי בוסתן.

מעיין עין חזין עין שורשים. איל שפירא,
עין חזין/איל שפירא

ואיפה עוד?

עין חזין, אלוני אבא
חזין מוכר בעיקר למקומיים ולמדוושים. הוא נחבא בין השדות והמטעים של קיבוץ אלונים ונובע בתוך בריכה מבוטנת, בצל עצי התאנה שאו-טו-טו תוכלו לזלול את פרותיהם המבשילים. המעיין, שיש האומרים שהוא בעצם בור לאגירת מי גשמים, הוא מקום נהדר לבוא עם החבר'ה ולהתנחל בו שעות. המים קרים, עומקם כ-4 מטרים ואם תצללו פנימה תגלו שמתחת למים מסתתרת בריכה נוספת שמקורה בבטון.

הגעה: מצומת אלונים, בכביש 75, פונים לכביש 7513 (לכיוון בית לחם הגלילית) ונוסעים כ-2 ק"מ עד לפניה ימינה לדרך העפר. במידה והמחסום סגור תחנו מולו ותמשיכו בהליכה קלה כחצי ק"מ. המדוושים יוכלו להגיע עד למעיין.

עין יבקע, נחל ציפורי
שמו העממי של יבקע הוא מעיין הסוסים בשל שיירות הסוסים שאהבו להשתולל במים בעוד הרוכבים תפסו להם מנוחה בצל. גם היום הרוכבים עוד מגיעים למעיין, וכך גם עדרי הצאן, אבל עיקר העניין הוא הלוקיישן המוצלח לפיקניק וקומזיץ על גדותיו (למרות שהמקום לא ממש מוצל) והאפשרות לשחות בבריכה היפה והגדולה (30X10 מ"ר). מי המעיין ממלאים את הבריכה הרומית העתיקה ולמרות שקרקעיתה מלאה בירוקת אל תתנו לה לעצור אתכם מלהיכנס. עומק המים 1-1.5 מטר והם קרים גם בימים מאוד חמים.

אם אתם חובבי לכת ובא לכם על טיול, תוכלו לעשות את המסלול לאורך הנחל דרך שרידי טחנת הקמח, טחנת הנזירים ועד למעיין. אם אתם רוצים ישר ולעניין - תגיעו בנסיעה או בדיווש כמעט עד למים.

הגעה: ממחלף זרזיר, בכביש 77, פונים לכביש 7626 המוביל לכעביה. ממשיכים עם הכביש עד שהוא מצטלב עם השביל המסומן בכחול

עין יזרעאל, למרגלות הגלבוע
קצת היסטוריה על קצה המזלג: זהו, כנראה, המעיין שבו חנה צבאו של שאול המלך לפני צאתו לקרב בגלבוע. חורשת אקליפטוס סוככת על המעיין, הנקבה (אם תביאו פנס, או שתאירו עם הנייד, תוכלו לזחול בתוכה) ותעלת הבטון שמובילה את המים לבריכה. במרכז הבריכה הגדולה בית משאבות מימי הבריטים ועל העץ חבלים תלויים מעל המים שרק מחכים לקפיצת הטרזן שלכם. על שפת המעיין שולחנות לפיקניק ובין העצים תוכלו לתלות את הערסל, לשלוף בירה ולהתמכר לשנטי-שנטי. כאן גם אפשר להדליק מדורה קטנה, לפתוח אוהל ולהתנחל.

הגעה: 1. מצומת נבות, בכביש 77, פונים לכביש 675 ואחרי כק"מ פונים ימינה לדרך העפר המסומנת בכחול. 2 מצומת הסרגל, בכביש 65, פונים לכביש 675, עוברים את צומת יזרעאל ואחרי כחצי ק"מ פונים שמאלה לדרך העפר

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מעיין הסוסים עין יבקע נחל ציפורי. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
עין יבקע/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ועוד קצת רטוב

עין סנין, נחל השופט
אחד מהנחלים הפופולאריים בארץ שזורם במרכזו של הפארק הביוספרי רמות מנשה. למרות שהוא מוכר לא יכולנו שלא להמליץ כי הוא יפה, נגיש ובעיקר זורם כל השנה. ראו הוזהרתם - בשבת הנחל הומה אך אם תצליחו לגנוב לכם כמה שעות באמצע השבוע הרי שגן העדן הזה יהיה שלכם בלבד.

לאורכו של קטע הנחל המוסדר מפלונים, בריכות, מרפסות מעל המים, ספסלים ופינות מוצלות. ברקע ציוץ ציפורים והרבה אוויר צח, כל הפרמטרים הכי כיפיים שעשויים להרגיע אתכם מהלחץ והטירוף היומיומי, או לחילופין לשמש כלוקיישן להתבודדות רומנטית ויופי של רקע לסלפי עם הטבע. בסוף השביל הפתעה - נביעת עין סנין מזרזפת על הסלעים, זורמת בין העצים ומימיה ממלאים בריכת קטנטנה לשכשך בה. ממול, בגדה השנייה, מערה פתוחה ואפלולית. זה המקום לשלוף שמיכה, נשנושים, בירות, יין וערכת קפה.

הגעה: מכביש 70 נכנסים ליוקנעם המושבה, נוסעים עד לגדר של קיבוץ הזורע, פונים ימינה למעיין אמי ומחנים בחניון החרובים. בסופ"ש המושבניקים סוגרים את השער ואז תגיעו מצומת התשבי או מצומת מגידו, בכביש 66, ותפנו לקיבוץ הזורע

עין שני, נהלל
שני הוא אחד מהשרידים הנובעים של הביצות שכיסו את עמק יזרעאל. מדובר ביופי של מקום להפסקת קפה, פיקניק קטן, לשיחת בנות או סתם להתבודדות והרגעות. אזור המעיין מתוחזק ומטופח מאוד (ורצוי שגם תשאירו אותו כזה), מסביב נטעו עצי דקל ובוסתן ונבנתה בריכת נוי להנצחת אחד מבני המושב. נביעת המעיין מסתתרת בין השיחים, עומקה כמטר ונראה אתכם עומדים בפיתוי שלא לטבול בה.

הגעה: נכנסים לנהלל, ממשיכים ישר בכביש החוצה את המושב עד סופו, בחיבור לדרך עפר. ממשיכים בנסיעה עד לצומת T שם פונים שמאלה, נוסעים 200 מטר, פונים ימינה, נוסעים עוד 100 מטר, פונים שמאלה וממשיכים עד למעיין.